Jump to content

Nya idéer


jonas2307

Recommended Posts

Har funderat och kollat en del ytterliggare angående motorval, och en Zetec 2.0 börjar kännas som ett bra val.

Dock så kan man inte låta bli att fundera på större motorer, kanske en Ford V6, Duratec(?), den har väl 170hk orginal?

Eller varfor inte en Rover 3.5 liters 8'a?

Är det en bra ide, eller går man ifrån tanken med en lätt och smidig sportbil då?

Får dessa överhuvudtaget plats i ett chassie byggt med utgångspunkt från boken?

Roligt med allt funderande innan man börjar projektet....

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser mot England der de er har drevet med dette i noen år lenger enn oss, så ser man at de har gått tilbake til opprinnelsen. Super Seven er konstruert og bygd for å være en lett bil, dette gikk de vekk i fra og satt inn større og større motorer og endte tilslutt med V8. Det gikk veldig bra rett frem, men var ikke så bra i svingene da det ble alt for tunkt. Så kom det en med motorsykkelmotor og kjørte rundinger rundt dem, da begynte fler og fler å gå tilbake til opprinnelsen med å tenke vekt. Nå sier jeg ikke at du må montere en motorsykkelmotor, men anbefaler deg å tenke vekt. En slik bil bør etter min mening ikke veie mer enn maks 600kg.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det ligger säkert mycket i att det är en liten lätt bil man ska ha.

Gillar tanken på ljudet från fler cylindrar, samt att ha avgasrör på varje sida om huven....

Dock kan det ju bli gott ljud i en varvvillig fyra också, å med den sån så klarar man kanske lättare gränsen på effekt och vikt. :hypocrite:

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

600kg för 200hk? Det låter ju bra! Jag får det iofs till ca 844kg med 170 hästar... :huh:

Å andra sidan når du väl det lätt med en v8:a ....

Tänk på vikten av motor, drivlina, diff som tål vridet, och så

hela upphängningen som måste tåla vikten ;-)

V8:an gör man nog mest för ljudet egentligen.

Annars vore väl V6:an från en MX-3 inte helt fel ?

Link to comment
Share on other sites

Jo, har funderat på mazdans motor, den är ju liten men kanske ganska svår att få tag i, det ska ju vara lowcost....

Har sett att några bygger med Opels 16v 2 liters fyra också, den är det väl bättre tillgång på och det finns ju lådor som passar enkelt.

Har någon tankar om för- och nackdelar med denna jämfört med en 2 liters zetec?

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Opels 16v 2.0 är en underbar maskin.

Jag var länge inne på en sån.

Men det stöp på att jag inte hittade en lämplig maskin

samt att det är ganska dyrt med ny sprängkåpa, koppling, slavcylinder.

Men som sagt, det är 150 bhp från början utan trim.

Link to comment
Share on other sites

Värsta motorn jag sett i en Seven är en Chrysler 440. Det var i en Seven-special i Wheels för några år sedan. Han hade inte så mycket utrymme vid fötterna i den... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har just köpt en rover aluminium 3,5l v8 som jag tänkte använda i mitt bygge.

Enligt vad jag hört så ska den inte väga många kilo mer än en volvo rödblockare.

Däremot väger visst rovers original växellåda lite mer, men jag tänkte sätta dit en volvo dito istället...

Link to comment
Share on other sites

600kg för 200hk? Det låter ju bra! Jag får det iofs till ca 844kg med 170 hästar... :huh:

Den vikten gäller Racingserien som börjar nu i år.

Max 200 hk då blir vikten Max 600 kg.

Caper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte riktigt samma grej att åka runt i en zetec jämfört med en 3,5L V8 :)

Blir ju helt olika bilar... V8 lär ju iaf låta bättre, och det är MYCKET viktigt hur det låter. Tycker jag!

Själv så har jag 2,0 pinto så menar ju inte att zetec är en fång motor ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...