Jump to content

Recommended Posts

Posted

Blev lite inspirerad av top fuel tråden. Dessutom blev jag påmind igår om min utmaning att köra ifrån kollegans Maserati... Det dök upp lite frågor i huvudet.

Ni som har färdiga bilar, hur ska man göra för att komma upp i 100 fortast.

Vi har ju lätta bilar, starta i 2:an?

Fullgas och dumpa kopplingen?

Någon som bytt från öppen till bromsad diff, stor skillnad? Jag ska byta till torsendif när ekonomin tillåter, men är man chanslös med öppen?

Gatdäck?

R-däck?

Drag radials (eller liknanade "gatanpassade" slicks)?

Och till sist, finns det några korrekta siffror 0-100 på någon av bilarna här på forumet?

Posted (edited)

Med din motor kör du i från det mesta vid rödljus oavsett , diff eller däck. (i och för sig baserat på 150Hp + diffbroms + gammla torra 225-45-17)

Är asfalten rakr och jämn behövs inte diffbroms, om du bara inte spinner bort dig vid starten så spelar nog däcken liten roll om de inte är cykel hjul breda.

Och starta på 2:an..... tja det är min version för snabbaste 0-100 tid men jag har låååg 2 a så den kommer bli 6900 varv vid 100kph + kopplingen kommer ta mycket stryk precis vid starten så det blir inte normal starten. Däremot kan man fisa iväg på 2:an utan problem i vanliga fall.

Edited by LUPUS
Posted
Och till sist, finns det några korrekta siffror 0-100 på någon av bilarna här på forumet?

Jag måste lägga i trean vid ca 94km/h och passerar därför 100 först efter 6,4 sek med 160 hkr 2,5 v6. Men jag håller på att uppgradera till 200hkr 3,0 så det skall bli kul och se hur stor skillnad det blir.

Posted

Enligt Westfield så ska min Megablade göra 0-100 på 4,1 sekunder.

Att starta på tvåan och bara dumpa kopplingen resulterar nog bara i onödigt hjulspinn/däckrök, och det ger inga bra tider 0-100.

Posted

Hålla på o dumpa kopplingen o fjanta sliter något oerhört på drivlinan och är inget man ska syssla med.

Posted (edited)

Att ta någon vid rödljusen, de första 30 metrarna, hänger mer på fäste och reaktionsförmåga än vass bil (till viss gräns). Det är sedan när tvåan kommit i som pulvret behövs. Och att få tvåan på rätt sätt gör en hel del skillnad. Ofta är det ju så kort mellan ljusen så att reaktionsförmåga, teknik och växling avgör mer än bilen. Och bakhjulsdrift vinner alltid över framhjulsdrift. Detta är åtminstone min erfarenhet. :)

O just det... om man bara behöver växla en gång sparar man ca 0,5 sekund. Minst.

Edited by ezroller
Posted

Ha! Min gör hundra på ettan. :D

Om jag nu skulle våga varva den till 8200. :doh: :skull:

Posted

Jag har en Gtech Pro acceleration/g-kraftsmätare (äldre modell). Den verkar vara hyfsat pålitlig och visar samma resultat om man gör 2 liknande körningar.

Om någon vill låna den så är ni välkomna, jag bor utanför Helsingborg.

Nu har jag ju ingen färdig 7:a, men jag har använt den i hundkojan (0-100 7sek, med hjulspinn).

Posted

Det är inte så långt till Helsingborg från Lund, så när jag är klar kommer jag gärna på ett besök.

Det är just den halva sekunden Ezroller pratar om som hade varit go att slippa genom att starta i tvåan. Om man drar iväg i tvåan utan att dumpa kopplingen så lär det gå lite långsammare än ettan men det kanske ändå blir tidsvinst i slutändan.

Äh, jag får sluta spekulera och bygga klart och testa istället.

Skoterjocke har tydligen haft bästa 60-fot på 1.53 sekunder, vilket enligt nån kalkylator jag hittade betyder strax under 3 sekunder 0-100, det är snabbt...

Posted

Har inte Skoterjocke en relativt brutal motor i sin Sjua? Måste vara duktig på att få ner kraften i backen. Inget jag antagligen skulle klara av :)

m :D h

Janne

Posted

Jag är ganska säker på att Skoterjocke utförde en hel del funderande och ombyggnad i bakvagnen för att få till det. Bl.a. så skrotade han ut Tigers bakvagn konstruktion helt och byggde in stel bakaxel.

I annonsen stod det något om ca 400+hk om inte minnet sviker helt.

Posted
Om man drar iväg i tvåan utan att dumpa kopplingen så lär det gå lite långsammare än ettan men det kanske ändå blir tidsvinst i slutändan.

Min bil är snabbare 0-100 om jag startar på tvåan än om jag börjar på ettan.

Har man tillräckligt med vrid så går det bra att skippa första växeln enligt mina erfarenheter.

Och vrid är väl inget problem i saabs maskineri.

Bra fäste och starta på tvåan är min gissning på framgångsrecept för din del med.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...