Jump to content

Recommended Posts

Inte riktigt svar på frågan men när jag besiktade så tittade jag på de speglar du föreslår men valde Biltemas 82-172 istället för på dessa står det ett stort fett E. Om det nu är en riktig "legal" E-märkning eller ej det vet jag inte men jag kom igenom besiktningen. För även speglarna skall vara E-märkta. 60 kr styck kostar de speglar jag valde istället. Mittspegel verkar inte behövas. Inte en fråga om det. Fast jag hade en med dock omonterad men med 90 sekunders jobb skulle den vara på plats i fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft dem men ersatt dem med speglar från suzuki gsxr MC. biltemas var kraftigt konvexa så man såg hela småland men ändå ingenting för det blev så smått och långt ifrån. mc spglarna är perfekta och de säljer MAX mc och Jofrab

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inget om backspeglarna

Men härligt Sören att du kommit igång igen med byggandet :thumbsup:

Tack Jonas! Det tycker jag också! :D

Link to comment
Share on other sites

Alfa-Ronny, hur upplever du speglarna?

Totalt värdelösa. Väldigt konvexa som sagt. Den bakomvarande bilen måste ligga typ 20m eller närmare för att man skall uppfatta den. Men det händer aldrig att någon kommer ifatt så det är inga problem... :lol:

Link to comment
Share on other sites

...... Men det händer aldrig att någon kommer ifatt så det är inga problem... :lol:

jamendåså :checkeredflag:

Tack för snabbt svar!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har också dessa speglar och håller med om att de är för konvexa för att fungera bra.

Dessutom kommer de inte riktigt tillräckligt högt för att man ska se bra över bakskärmarna.

Lite längre ut skulle inte heller vara fel. När man har båge så skymmer den också en del.

Inget stort problem i vanlig trafik, men på bana är det mer aktuellt att hålla koll på bakomvarande.

Någon som har ett tips på en bra mittenspegel? Just nu har jag provisoriskt Biltemas med sugkopp i vindavvisaren, men den vibrerar så att man inte ser något där heller. Helst vill jag hitta en jag kan skruva i Scutteln. Problemet är bara att vindavvisaren lutar bakåt rejält, så backspegeln med stag måste göra detsamma.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

man behöver hålla koll på trafiken bakom. t.ex. vid vä-sväng. omkörning så inte en MC kommer o hålla koll på Harry haffa för de brukar dyka upp bakom och troligen slår de väl på datorn och undrar vad detta kan vara för farkost.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har ett tips på en bra mittenspegel?

Mittspegeln från Austin-Healey kanske skulle passa?

dash.jpg

Kan lägga upp bättre bilder på den och länkar till var man kan köpa dem om det är intressant

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Den mittspegel jag hade med för att i värsta fall vara tvungen att registrera med kom från en jänkebil närmare bestämt en 80-tals van. Bottendelen är limmad mot rutan sedan har bottendelen en kulled därefter kommer en "rörhylsa" och sedan en kulled till och till sist spegeln. En vass mejsel en hammare och ett rappt slag så lossade allt så snyggt. Lite justeringar i konstruktionen så var den klar (att slippa använda).. Just den konstruktionen finns inte bara på jänkebilar men nu kommer jag inte ihåg vilka andra mer vanliga jag tittade på som hade just den typen av spegelfastsättning..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag förlängde mina lite.

Smart att förlänga fästena! Om man dessutom kan byta till plana speglar vore det kalas!

Tack för tipsen! Jag ska kolla på självplocken efter en 80-tals Van!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...