Jump to content

Mera nybörjare...


jonas2307
 Share

Recommended Posts

Hej!

Fick så mycket hjälp snabbt angående mina funderingar tidigare om bakaxel konstruktioner/val, även iom jag inte bestämt mig för delad eller stel ännu...

Men jag har fortfarande en del funderingar kring motorer.

Är det någon stor fördel att inte använda motorn från donatorn, en Sierra, utan istället skaffa sig en Zetec?

(Förmodar att Sierran har en Pinto.)

Tanken är att ta en 1.8 Zetec och förse den med turbo.

Har jag fel i att Zetecen är en nyare, lättare motor, eller kan man lika gärna köra Pinto?

Om man ska använda turbo kanske Pinton är bra den med, eller?

Tack!

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet Jonas!

Jag bygger med stel axel (escort) och zetec 1,8. Du får gärna komma förbi och kolla om du tror det kan hjälpa dig i beslutsfattandet, bor i täby.

//bernt (0733-672528)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Zetec är en mycket mer modern motor, lite lättare och med annan trimningspotential. Å andra sidan är Pinton mer lättmekad, tål turboladdning i moderat form (upp till i alla fall 0,5-0,6 bar och 160-190 hk) utan ändingar internt.

Jag är stort fan av Pinto men skulle nog ändå välja Zetec i en Locost. Fast kanske inte med turbo...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bernt, jag kommer gärna förbi vid tillfälle, det lär ju inte direkt minska inspirationen...

Gustaf, varför skulle du inte ha turbo på en Zetec?

Är den för klen eller någon annan orsak?

Till en början vill jag ha moderat laddtryck, för att förhoppningsvis kunna använda orginal motorstyrning, man vill ju

få ut bilen på vägen någon gång.

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Zetec är en ganska varvvillig maskin och det finns gott om sugtrim till den. En turbomotor är svår att bygga med samma respons som man får i en Zetec med vassare kammar och separata spjällhus.

Jag kör en Pinto turbo i min Capri och det funkar bra men jag tycker att det är kul med rappa sugmotorer i lätta bilar som Locost. Själva turboanläggningen väger ju en del också...

Det finns folk som överladdar Zetec med goda resultat men det är inte så vanligt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag började med Pinto och gick över till en Zetec. :D

I och med miljöavgiften blir det ungefär samma pengar.

En Pinto får man i princip gratis.

Sen tillkommer ev sidoförgasare och dyligt om man vill hålla höjden nere (ca 2500:-). På detta tillkommer en miljöavgift på 7000:-.

Det blir 9500:-

Zetecen har motorstyrning och kat. kompleterar man med ett kolkanister så kan man slippa miljöavgiften. Zetecen kostar dock en liten slant i inköp.

Här är min budget.

Motor 4500:-

koppling 1100:-

nytt insug 1500:-

kat 2000:-

Summa 9100:-

Nu vet jag inte om jag kommer att kunna köra med orginal ECU:n pga startspärrar och dyl. Men det finns ju alltid Megasquirt/edis. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...