Jump to content

Dimensionera Bussningar Till Framvagnen..?


SteQve

Recommended Posts

Hej!

Sitter och klurar på mina bärarmsinfästningar och passande bussningar (egentillverkning).

Hade tänkt så här:

Total radie på bussning, inkl yttre hylsa där bärarmen svetsas i: 16mm. Dra av 6mm för bult (M12) och 1mm för innerhylsa (för klent?). Ytterhylsan blir 3mm gods.

Då återstår 6mm att svarva en nylon/purethan bussning. Är 6mm i klenaste laget? Vill INTE ha en stenstum bussning då jag vill bespara infästningen från dom värsta ristningarna från vägbanan.

En bussning om 8mm kan vara möjlig att göra (då blir spel mellan fästets rygg och ytterhylsa 3mm) om det verkligen krisar.

Någon som har erfarenhet av egentillverkning och dimensionering?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag byggde ursprungligen för Amazonens "trådrullar", men håller nu på och bygger om med bussningar i Oilon, därav måtten.

Mina innerrör är 19/10,2 ytter-/innerdiameter, bussningarna 28/19 och ytterröret 34/28 om jag minns alla mått rätt.

Jag tror 1 mm blr för klent i innerhylsan eftersom du klämmer fast denna och bussningen roterar runt innerhylsan. Vid 1 mm är risken att den inte håller formen när du drar åt!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

sant, väldigt sant. 2mm känns mer avvägd som innerdiameter?

Har mätt upp att radie om 18mm inte blir något problem. Kikade på rör från hydroscand, och där fanns 35x3 som rör. Vilket ger mig 17,5mm radie, dra bort 3 och 6 för rör och bult och vi har 8,5mm kvar. Bort med 2mm för innerhylsa och då återstår 6,5mm bussning. Mätte up den gamla bussning (någon volvo-variant) jag hade tänkt använda, och den hade en gummitjocklek om ca 6mm, varför 6,5mm borde bli väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

sant, väldigt sant. 2mm känns mer avvägd som innerdiameter?

Har mätt upp att radie om 18mm inte blir något problem. Kikade på rör från hydroscand, och där fanns 35x3 som rör. Vilket ger mig 17,5mm radie, dra bort 3 och 6 för rör och bult och vi har 8,5mm kvar. Bort med 2mm för innerhylsa och då återstår 6,5mm bussning. Mätte up den gamla bussning (någon volvo-variant) jag hade tänkt använda, och den hade en gummitjocklek om ca 6mm, varför 6,5mm borde bli väldigt bra.

Jag har kört med 36*3 rör med en pouretan bussning med hårdhet 90shore som finns på Drivma i metervara med mått 30mm utv och 16mm (finns andra mått) inv bara att kapa och sedan pressa i röret sedan inner rör som är 16*2mm tycker det känns ok sedan en bricka på varje sida

Link to comment
Share on other sites

varför inte bygga för Amazon trådrullar och köpa från KG trimning superflex bussningar.

enkelt och kanonbra. när man nån gång behöver byta så är det bara att beställa nya o då slippa svarva nya

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Antar att diameter 30 gäller den del som sticker in i ytterröret?

Hur långär denna del? 26 gissar jag är hela hylsans längd?

M10 eller M12 bult?

Ursäkta att jag tar plats i tråden! :unsure:

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

ni som kört med polyuretan, vad har ni haft för hårdhet? Jag vill inte ha stenhårda bussningar, utan vardagligt rister och vibrationer från vägbanan skall absorberas.

Någon med tips, eller som vet vart man kan vända sig?

Link to comment
Share on other sites

En annan är ju inte så hemma på raggazon.. så trådrullarna, vilka är det? Artikelnumret hos KG kanske.. :)

Köpa färdigt känns himla bra. Sedan finns ju den här från 240: 1205825 - dvs. främre nedre framvagns. Kan tänka mig som lagom stor till 4-länk i bakvagnen om man kör stelt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...