Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Helt ny på detta forum och har funderat på att bygga mig en Locost.

Jag har några frågor och funderingar om att använda en BMW 320i -88 (E30) som donatorbil till ett Locost bygge.

Jag tänkte göra det lite lätt för mig och köpa mig en färdigbyggd ram, någon som har tips på nåt svenskt företag som säljer

en ram som förhoppningsvis kan vara passande till delarna från donatorbilen?

Kan tänka mig att man nog blir tvungen att modda ramen lite för att få t.ex motor m.m. att passa bra.

Hur mycket av donatorn tror ni jag kan använda? (motor, låda, diffen, fram- och bakvagnsdelar)

Ni kanske till och med vet om någon annan som använder sig av BMW-delar till sitt bygge? Skriv gärna länk om det finns någon.

Finns det något riktigt prisvärt "paket" där ram och det mesta av fram- och bakvagnsdelar ingår?

Posted

Har ägnat dagen i dag åt att fysiskt börja med mitt Locostbygge vilket gör detta till en stor dag. Hursomhelst, det jag gjort är att plocka ner en bakvagn från en BMW 525 -91, (E34). Den har aningen bredare spårvidd än E30 men är i övrigt tämligen lik E30. Jag skippar själva subframen utan monterar prylarna direkt i ramen utan modifieringar. I övrigt tänkte jag använda kardanen från E34 och sen en växellåda från antingen en E36 BMW 328 eller en BMW turbodiesel då dessa lådor är identiska med M3. Det blir lite modifiering på kopplingshuset då jag använder en 2.0 lättrycksturbo från en Saab 9000 -96. Det som varit ledstjärnan i den här drivlinan är möjligheterna med Saab:s Trionic5 samt stryktåligheten hos resten av grejorna. BMW-drivlinan tål i princip vad som helst...

Posted

Själv köpte jag ett paket från Dala7 som funkat bra. (Tyvärr har jag väntat på torped och motorhuv i snart 2 år. Men betalar man allt i förväg får man kanske skylla sig själv?).

Annars finns ju Boe7. Hemsida: http://www.boesmotor.se/

:notworthy: