Jump to content

Bitema Bränslepump 52-203


Recommended Posts

Hittade lite info på nätet från en som provat biltemas bränslepump 52-203. Lägger ute den här. Kanske kan vara till nytta för någon.

Ser ut som helt ok prestanda för 499 spänn tycker jag. Kvaliteten vågar jag inte uttala mig om (ännu).

Biltema 52-203 Till Volvo B230FT

Den levererade följande vid 13,2volt (ca 7-8A)

2,6l/min +-0,1 vid 5bar (156 i/h)

2,9l/min +-0,1 vid 3 bar (174 l/h)

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag har investerat i just den pumpen. Tror det va 52-203 och 52-204, men 203 va fysikt mindre att jag valde den.

En kompis kör dubbla sådana pumpar till sin 240 turbo på entanol med tillräckligt många hästar till flera stycken locost bilar och det verka fungera alldelles utmärkt.

Hur har du löst tryckutjämnings svampen som man skruvar på? Tog den från Sierran men uthålet är för litet så det blir ingen bra anslutning till mina 8mm bränsle ledningar.

Edited by chriss
Link to comment
Share on other sites

Jag har en 52-203 pump också. Den första höll i 10 sekunder (tillverkningsfel). Den andra höll lite längre men stannade också. Skällde lite över kvaliten och öppnade den, det går att böja bort spärrarna och dra ut pumpen ur metallhöljet. Insåg att det var mitt eget fel... När jag testade mina spridare gjorde jag det med spolarvätska (ville inte leka med bensin i det läget). Pumpen var full av kristaller, typ torkad spolarvätska :icon_oops: . Men jag fick igång den igen :)

Här är mitt recept i alla fall.

När jag testade spridarna kunde pumpen leverera 3.5 bars bränsletryck med alla fyra spridarna konstant öppna samtidigt, alltså är spridarna det som begränsar bränslemängden i mitt fall, och jag har 577 cc spridare...

Dock så måste jag varna för Biltemas bränsleslangar, de får torrsprickor på mindre än ett år, har hört det från flera, inte bara mina slangnar alltså.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...