Jump to content

Påbörjat Bygge "blizzard 7"


Recommended Posts

Då var det dags att starta en egen byggtråd efter att ha spanat in alla andra intressanta byggen...

Inredde i höstas ett förråd på garage vinden. Tanken var att samla på sig delar och förtillverka vissa komponenter typ bakaxel+bärarmar , pedalställ osv. osv.

post-942-1234481965_thumb.jpg

Det blev dock ändrade planer... Dags att börja bygga....

Tänkt att bli enligt följande modell.

Mcsorley 7+4 ram

SAAB B204* motor

Opel Omega vxl

Volvo 740/940 bakaxel

Återkommer med mer info... / Magnus

Edited by meanstreak68
Link to comment
Share on other sites

Min första plan var att bygga med opel 16v motorn men konstaterade att även motorer som gått långt/renoveringobj. var relativt dyra. Efter att ha lusläst Saab trådarna (Rikard Larsson,Lupus,Janne L, Lilje7 m.fl.) så framstod Saab motorn som ett bättre alternativ.

Jag kommer inte med så mycket nytänkande utan kommer att kopiera friskt bland beprövade metoder. :rolleyes: Utan detta forum skulle jag aldrig vågat starta ett sånt här projekt.

140 framvagn spättad lös från snödriva och hämtad för ett tag sedan... (250:-)

post-942-1234510157_thumb.png

Ett besök i farsans snickarboa

post-942-1234510421_thumb.png

Mitt "kanske" enda bidrag av (någorlunda) nytänkande...

post-942-1234511001_thumb.png

Vad har jag för tokigheter på gång här då...?? (Att man försöker göra ngt annorlunda innebär inte alltid att det behöver vara bra) ;) / Magnus

Link to comment
Share on other sites

Kul - snart är väl B204 från Saab uppe i 25% av bilbyggena här... :D

Det är en riktigt bra motor så det är absolut inget fel i det - att man sedan lätt kan mappa styrsystemet själv är ju ingen nackdel. ;)

Link to comment
Share on other sites

MS är säkert bra, men du missar knackavkänning och adaption till olika bränslekvalité etc. Sedan kan du vara igång och ladda ner nya program till boxen för ca 500:-... vad kostar ett MS inkl laddtrycksreglering?

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

MS verkar vara roligt att löda ihop samt att alla användare är lite smått lyriska över sprutet.. Lite snyggare kring motorn oxå. (mindre kablar o slangar o skit)

Saabs system verkar oxå kanonbra (har läst många av dina tidigare inlägg ifrågan). Det mesta kring mappning osv är dock lite hokuspokus för mig. Jag kommer troligtvis att ta den lösning som är enklast att få igång. (kan tänkas att det är orginalsprutet). Hoppas ni "experter" satt ihop en manual ,steg för steg, för "dummies" (med bilder naturligtvis) innan jag måste tampas med det problemet. :)

Link to comment
Share on other sites

Klart att original är enklast att få igång och gå bra, om inte startspärren klyddar (men den kan man ta bort själv...). Anledningen till att jag valde MS är att jag är en nörd och att jag inte hade original databox :)

Knacksensor tänker jag fixa med en enhet från http://www.viatrack.ca/.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte vill så behöver det inte vara speciellt svårt att mappa - Guido (killen som programmerar T5Suite) har lagt in funktioner för att automatiskt trimma programmet till steg 1, 2 och 3 (från ca 225 till ca 265 hästar). Vill man ändra till 3 bars MAP-sensor eller till större vanligt förekommande spridare typ "Green Giants" från Volvo V70AWD eller Siemens Deka 630cc så finns det standardfunktioner för detta också...

Ladda hem T5Suite (finns som freeware på: http://trionic.mobixs.eu/) och testa att leka med de medföljande standardprogammen som medföljer - har du lite tur så finns originalversionen till din motor där. Kolla under C:\Program Files\Dilemma\T5Suite\Binaries när du installerat programmet. Finns en tjock manual i Pdf att plöja igenom också som förklarar det mesta du behöver veta...

Vill du löda lite så kan du ju bygga ditt eget BDM-interface istället för att gå den korta vägen och beställa ett färdigt. Snart finns nog ritningar på hur man kan bygga en egen CANUSB-adapter för att kunna koppla upp sig mot boxen och mappa i realtid. Kostar annars 1500:- att köpa, men nu hamnar nog priset på max 500 kr. Mer info om detta finns på www.ecuproject.com

Ha det så kul! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

En bild många känner igen... :prop:

post-942-1234547862_thumb.png

Rör slipade med slipduk, rengjorda och maskerade ändar

post-942-1234548201_thumb.png

Här kommer fortsättningen på vad de små träpinnarna användes till

post-942-1234548255_thumb.jpg

En dag senare..

post-942-1234548322_thumb.jpg

Min tanke var att slippa en del rost. Man får fixa till det kring svetsarna senare. Blästring ger en grov yta som mest lämpar sig för pulverlack som jag inte har som alternativ i detta fallet. Varken bläster el. pulver är väl inte riktigt lowcost heller. Jag föredrar 2K lack istället. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha Jodå, uppsågade 4-kantsprofiler har man ju sett förut! ;)

Ang Trionic 5 så laddar man ner nytt program, men man måste först löda fast en stiftlist med 8 pinnar (2x4 st) för att komma åt chippet. Detta finns redan förberett på boxen så man värmer med lödkolven och suger bort lödtennet med en tennsug från andra sidan på 8 ställen. Därefter trycker man i listen och löder fast den - därefter läser man ur styrboxen med ett BDM-interface, öppnar filen i T5Suite och kör ett enkelt Steg 1, flashar tillbaka filen till styrboxen med BDM-interfacet...

I ärlighetens namn är detta inte helt självklart första gångerna och det kan ta ett tag innan allt lirar, men jag gissar att det kan strula en hel del med MS också...

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon!

Frågorna kommer nog att hagla när jag närmar mig inkoppling av motor.

Lite andra funderingar jag har....

* Saab slavcylinder- Kan man använda alla hydr modeller? (ser lite olika ut)årsmod?

*Kopplingsplinten man kommer att behöva mot T5 finns den bara t5 turbo mod. eller är det samma plint på 900i,9000i?

* 740/940 bakaxel- Hade tänkt hitta en billig axel att bygga på. Om senare vill ha diff är det enklast/billigast att byta innanmätet då eller byta hela axeln? Ung. hur mycket får man bet. för en diffad axel? Om man går på skattjakt (skrot eller res.delsbilar) hur identifierar man diffaxeln enklast? (kod motorum eller visuellt)

Trevlig helg på er alla!! / Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag antar att du får med hela kabelstammen till motorn. Då skall du koppla in dig på ett kontaktdon som heter H-70 (tror jag att det heter). Jag håller på att börja koppla in det i min bil! Om du påminner mig om några veckor så kan jag delge dig hur du skall gå till väg. Vill bara försäkra mig om att det blir rätt innan jag lämnar informationen vidare.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Ang. bakaxel så finns det inga lämpliga diffar original i 740/940-axeln, bara slung och ngn visko-variant. Det var bara 140/240 som hade lamelldiff. Men det finns Torsen (motsvarar Quaife) att köpa för ca. 5 laxar, och de ska inte vara raketforskning att stoppa in i axeln. :)

Edit: Det KAN ha funnits ngn axel som suttit på ambulanser eller snutbilar med lamelldiff.. men hittar man en är den sannolikt ganska sliten...

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Jag hade ju tänkt mig en Saab B204E motor till bygget.

Hade dock planer att införskaffa en typ 1000:- sugmotor för att kunna bygga med tills lämplig (locost) turbomotor skulle dyka upp...

Hittade då på Blocket en -99 9-3 turbomotor ca 9000 mil med kompl. med turbo,startmotor,kabelhärva,styrbox, intercooler,oljekylare för 7000:-

Annonsen hade legat ute en dryg månad så efter en stunds prutande landade vi på 5000:- :thumbsup:

Enda "felet" är att det vart en B204R motor (200hk) så denna motor kommer ej sitta i när det blir dags för regbes.

Kan man kolla upp vilken bil (reg. nr)motorn har suttit i genom motornr. (kolla miltalen)?

/ Magnus

Link to comment
Share on other sites

Efter att försiktigt gnuggat bort lite rost så framträder motornr. B204R +nr

Sen ser man väl det om jag har förstått det rätt på den lilla klumpen som sitter utanpå turbon...?

Det borde ju gå att ta reda på reg. nr utifrån motornr. Men hur?

Link to comment
Share on other sites

Jag skoja lite ... :racesmile: ... mena mest att du kanske vill att det är en B204E :hypocrite:

men en 99:a är ju en massa vintrar med salt mindre än min 94 där serie nummer är helt borta

Har du mitsu turbo td04 är det en R motor ( har jag för mig) trevligt med en stor turbo från start. Blir kanske helt perfekt om SFRO får ok att bedöma kw regeln lite friare

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Är miltalet såå viktigt? Jag hade lyft ventilkåpan och kollat hur den ser ut där + lossat kedjesträckaren och mätt hur långt den har justerats ut. Den motortypen är väldigt stryktålig om den är rätt skött. Har en B204R i bruksbilen och den har precis klockat över till 17k mil och nyligen fått ca 70 hästar extra ;)

Turbon är densamma som i B204E - det som skiljer är WG-dosan och programmet i styrboxen. För att göra den till en "B204E" så är det bara att koppla en slang från kompressorhuset på turbon till WG-dosan - fast jag tror inte det räcker för SBP...

Link to comment
Share on other sites

Kolla miltalet var väl mest för att kolla lite hur ärlig säljaren var... :unsure:

Skruvarna på den röda tändkasetten var helt lösa ( lite orolig att den är def.) kan man på något enkelt sätt mäta upp om den är hel?

>>Sonett7-- En extra slang? Eller går det ingen slang alls där nu? Intressant att veta exakt vad som skiljer modellerna.

/ Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att skruva ur reduceringsventilen för oljan, den är väldigt lättåtkomlig Där finns en fjäder och en cylinder. Kolla cylindern så att den ser bra och repfri ut.

Har haft isär två saabmotorer, en med vevlagerras och en frisk. Den med vevlagerras hade repor efter metallspån i oljan, den friska var fin.

Gul pil nere i högra hörnet på bilden:

http://photo.platonoff.com/Auto/20060704.S...3p.Oil_tube.jpg

EDIT: Mycket bra pris på motorn!

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

>> Rikard--

Tips med bilder... Kanonbra! :thumbup:

Länken till Saab mektips var också kanonbra. Rekomenderas varmt till alla hemmamekare...!

Kolla in min motorvagn (nästan lika snygg som din). :D

post-942-1234955686_thumb.jpg

---------

Vore smidigt att sänka ner motorpaketet som det är(=enkelt) typ skoterjocke, men det verkar nästan som man genar på fel ställe. Jag tror nog att det lönar sig att mekka om turbon 180´.

Nu en fråga till alla som redan skohornat ner en Saab motor...

Om ni skulle ha byggt en bil till hur skulle ni då ha gjort..?? Eller inte ha gjort...?

*Vilket avstånd från torped är lämpligt till bakkant motor.

*Vilken höjd på motor (tänker ha original tråg)

* Markfrigång

* Har ni motorn i centrum (skulle det vara bättre att ha den nån cm åt höger)?

Åsikter emottages tacksamt!! :welcome:

--

Beställt motorkuddar 240 diesel till motor o vanliga 240 till vxl.

Skall försöka fixa 740 bakaxel (locost)

Edited by meanstreak68
Link to comment
Share on other sites

Skaffade mig en "finnpall" för att få ett plan yta att bygga på...

Krävdes dock en hel del justering för att få den någorlunda rak. :mad: Mittenbrädan låg 5mm över alla andra så den avlägsnades helt.post-942-1234989822_thumb.jpg

Här börjar det likna byggbord!

post-942-1234989832_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Även om jag fått slipa på några ställen där det skall svetsas så tycker jag att iden att måla rören innan sammanfogning var helt okej. Kan rekomenderas till framtida byggare..!!

post-942-1235166998_thumb.jpg

post-942-1235166344_thumb.jpg

Edited by meanstreak68
Link to comment
Share on other sites

Morty>> När det gäller datorn är det väldigt ofta Skit Bakom Spakarna här hemma... :wacko: :lam:

Lyfte i vxl idag på prov. Konstaterade att jag hade för lite rör kapade till tunneln. Fixa mer i morgon alt. Må.

Måste tänka lite mer själv nu.. ( känns otäckt att släppa sargen).. går sakta.. :turtle:

Får ta med en öl ut i garaget och filosofera lite.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det här med att ta en öl är nog ingen bra ide, testa att ta två istället då dom kan hålla varandra sällskap, och om du inte hör något från dom på en stund så kan du ju alltid skicka ner en tredje för att kolla att dom är okej... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Var inte ett dugg rädd för milen på Saabarna. Hustruns 900 -91 har gått 30000 mil och min gamla 9000 -92 har gått 37000 mil. Vi har bytt kamkedjor på bägge bilarna runt 25000 mil och i övrigt bara gjort normal service. Jag köpte en 9000 lättrycksturbo från 1996 för 3500:- före jul men jag har inte börjat plocka ur några prylar än då garagebygget inte är färdigt.

Link to comment
Share on other sites

Håller på med motorplacering, motorfästen, uppbyggnad av kardan tunnel.

Jag tänker förskjuta motorn 3cm åt höger. Borde vara bra både viktmässigt + att man får lite mera plats kring turbo o styrning.

Iden att använda linje laser har jag fått från fränt porsche 356 rörhög bygge på rejsa. Går säkert bra utan, men jag är lite prylgalen... :icon_oops:

post-942-1235744437_thumb.jpg

Jg vände turbon 180 grader. Har ej kopplat rör o slangar.( det får bli ett senare bekymmer)

Skall man platsmässigt förbereda för 3" både på in och avgassidan?

post-942-1235744832_thumb.jpg

Mitt ombyggda turbofäste. Snabbt o enkelt. Det gillar vi...! :wub:

(Bara kapade av och vände böjjen som var var åt andra hållet tidigare)

Tanken var att ge plats för slang/rör till IC.

post-942-1235745044_thumb.jpg

Höger motorfäste

post-942-1235745422_thumb.jpg

Tänker försöka punkta upp kardantunneln i helgen men har ej fixat någon 740 axel än. Har läst tidigare att anslutning på axeln är förskjuten något.

Hur mycket?

Är det några andra mått jag behöver tänka på för tunneln?

Trevlig helg!! / Magnus

Link to comment
Share on other sites

Har snickrat lite mer på motorfästen i helgen.

Punktat dit några rör kring vxl.

Vänster motorfäste. De lutar lite både innåt o bakåt...

post-942-1236111453_thumb.jpg

Här är det meningen att rör/slang från IC skall passera...

post-942-1236111463_thumb.jpg

Här syns högersida och motorns placering.

post-942-1236111473_thumb.jpg

Har läst att en del har gjort löstagbara stag i motorrum mm.

Hur har ni gjort fästena? Gärna lite bilder...

Kom gärna med tyck & tänk!!! :burnout:

/ Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara värt att leta fram lämpligt program för att komprimera bilderna lite bättre och därmed få möjligheten att kunna lägga upp större bilder med samma filstorlek (yoghurt är bra innan man letar fil-krympar program). www.versiontracker.com kan nog hjälpa till med lite olika alternativ. :) Har man Photosop CS eller senare finns annars funktionen "save for web" eller på svenska "spara för web". Den använder jag själv.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

windows har en alldeles förträffligt enkel egen funktion i det gratis powertoolsutbudet som funkar kanon.

desutom är det så enkelt att vilken datorhandikappad människa som helst kan göra jobbet efter 30 sek.

utbildning. prova den..... Det kan omöjligt bli enklare....

borde finnas även för de som lider av Vista, men här nedan följer en:

Länk till Microsofts powertoys-sida för XP

Ladda ner "Image resizer"

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Datorn föröker ladda ner..

Kommer upp en ruta .

" Internet Explorer cannot download...

ImageResizerPowertoySetup.exe"....

A connection could not be established.

Kan det vara så enkelt att det är ngt fel på deras server just nu..

Eller sitter felet hos mig...??

/ Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått flera hjälpande händer ang. dator h-vetet dock ej fått det att fungera än. Har inte orkat lägga så mycket energi på det senaste dagarna.... :banghead:

Arbetat lite i garaget istället.

Helsvetsat det mesta på ramen. Ingen bakaxel än, så det är lite gissningar ang. tunnel ...

( ca. 3cm förskjuten o lite bredare).så här ser det ut just nu...

post-942-1236982337_thumb.jpg

PÅ ramen i höjd med vxl ligger en rits penna köpt billigt på ngn tillbehörsfirma. Den bästa investering jag har gjort med tanke på beloppet. Förr har man haft nån spik eller nått o rista med. Kan varmt rekomenderas till alla som skall börja kapa i lite rör odyl..... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Tycker mig ha sett ett likadant X övanför växellådan förr... ;)

Ett litet råd - se till att skaffa de delar du behöver för att bygga innan du går för långt. Det kan vara knepigt nog att få allt att passa ihop utan att man bygger på frihand...

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

>> Sonett7 >> X:et var en snygg lösning jag hittade på din bil. Tycker det blev både stabilt o snyggt. :thumbup:

Hade svetsat ett förstyvningsstag under vxl oxå men kommer ersätta den med en variant som går att skruva bort om man skulle vilja plocka ut vxl.

Lite saker som finns på min"att göra lista"

* Fixa en bakaxel

* beställa rör till bärarmar+fyrlink

* beställa laserutskurna plåtar till bakaxel. Thomas på jobbet har gjort om ritning till dxf-fil . Tack!!

* Få ngn att svarva "camberjusterare" har sett några med insex-fattning. Försöka få fram ritning till dessa...Kanske någon har en färdig ritning som går att skicka?? :console:

Finns väl hur mycket som helst "att göra"... Men detta är vad jag kommer på just nu...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...