Jump to content

Grenrörsproblem


Toffe

Recommended Posts

Har stött på trubbel och behöver tips och råd.

Då jag inte är någon hejjare på att kröka rör och bygga grenrör så behåller jag helst originalet

från Peugeot Mi16. Som synes på bilderna så vill det mynna ut rakt genom övre ramröret.

Kan man kapa ur en bit och förstärka med ett rör både över och under ?

typ ___/¯¯¯\___ och tvärtom ¯¯¯\___/¯¯¯ så jag får ett "hål" att sticka ut avgaset igenom.

Tacksam för hjälp...

Toffe

post-1853-1233159613_thumb.jpg

post-1853-1233159639_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

nu skrev dom iofs

vinklad distans mellan grenrör/topp?

kanske ett ``tjockväggigt rör.. dvs en ring av ca 5 mm (godstjocklek) rör.. eller valsat plattjärn..

men ide´n som du ritat upp borde vara klockren !!

Link to comment
Share on other sites

Det blir svårt med fastsättning av "vinkelplattan" och grenröret eftersom bultarna för dem kommer att i vägen för varandra. Annars en smart lösning.

Jag hade svetsat om grenröret som dessutom verkar vara av svetsbart stål.

Link to comment
Share on other sites

varför inte , det blir säkert bra.. men det e klart går grenröret att modda så .. men tror säkert att schassie modden håller..

fast.. nu när jag tittar på ditt grenrör/hedders..(slarvigt nog inte tittat så noga innan) sorry

om man kapar av efter kollektorn och svetsar på en 15-45 graders krök.. borde man inte klara röret då..

tror det är bättre att modda grenröret istället för schassiet..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hade grenröret varit ett vanligt med bara 4 rör ut så hade jag inte tvekat, men nu när det är det dubbla så känns det för min del övermäktigt att klara.....

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att motorn rör sig en hel del. Den både vrider sig, åt båda håll vid gaspådrag resp. motorbroms, och framåt/bakåt. Det innebär att ringen måste vara rejält mycket grövre än röret som ska igenom.

Jag skulle kapa handsken en bit in, så att den besvärliga delen där alla rör ansluter är intakt (Se bifogad bild). Därefter kan du banka till en snygg grov 90-graders böj som konar ihop till önskat mått. Kanske inte optimalt flödesmässigt, men det är som det mesta i ett bilbygge - en kompromiss.

Lycka till!

/Bengt

post-25-1233179175_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hmmmm tåls att tänka på :) fortsättningen på originalröret är "special" det med, för ca 15 cm är "2 i 1"-rör.

Den biten är Ө formad, sen kommer lambdasonden å sen vanligt rör in i katten....

Link to comment
Share on other sites

Den lutar redan dom 15 grader som är originallutning, vilket gör att oljetråget ligger rätt i våg.

Oljetråget sticker inte heller djupare än vad adapterplattan till kopplingskåpan gör.

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Att modifiera det övre ramröret är ju inte optimalt, diagonalstaget/trianguleringen tar visserligen en stor last..

Ritade lite på det, det är bara en snabb skiss, kommentarer är välkomna.

Plåten som går över grenröret kan behöva mer förstärkning.

test.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju åxå en lösning :-) men just nu lutar det nog mest åt att skära lite i 8 till 2 kollektorn och få till en skarpare böj nedåt innanför ramen.

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Har stött på trubbel och behöver tips och råd.

Då jag inte är någon hejjare på att kröka rör och bygga grenrör så behåller jag helst originalet

från Peugeot Mi16. Som synes på bilderna så vill det mynna ut rakt genom övre ramröret.

Kan man kapa ur en bit och förstärka med ett rör både över och under ?

typ ___/¯¯¯\___ och tvärtom ¯¯¯\___/¯¯¯ så jag får ett "hål" att sticka ut avgaset igenom.

Tacksam för hjälp...

Toffe

Hej!

Gör som jag har gjort, låt motorn luta ca: 30 grader, vilket även motsvarar lutningen från donatorn. då får original generator plats, original oljekylare samt även insug helt utan modifiering. har en bild men vet j hur jag ska få med den.

/thomas

Edited by thlu
Link to comment
Share on other sites

Trodde inte det var några som byggde med mi16... Bra val! kör peugeot annars och bygger endel.

Org röret är inget skoj alls. Att fundera på kan vara att göra ett eget. En platta och sedan köpa lite svartstål. Går ganska fort. (Har byggt själv) Man gör ett grenrör på en eftermiddag med vinkelslip och en svets. Kanske inte det snyggaste och bästa men funkar!

Motorn isig ska man inte luta för mycket. Man kan luta den extra. görs t ex på 205gti konverteringar men bör hålla sig inom rimliga intervaller. Att sätta i baffel i tråget kan jag helt klart rekomendera!

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Trodde inte det var några som byggde med mi16... Bra val! kör peugeot annars och bygger endel.

Org röret är inget skoj alls. Att fundera på kan vara att göra ett eget. En platta och sedan köpa lite svartstål. Går ganska fort. (Har byggt själv) Man gör ett grenrör på en eftermiddag med vinkelslip och en svets. Kanske inte det snyggaste och bästa men funkar!

Motorn isig ska man inte luta för mycket. Man kan luta den extra. görs t ex på 205gti konverteringar men bör hålla sig inom rimliga intervaller. Att sätta i baffel i tråget kan jag helt klart rekomendera!

För er som undrar så finns det interssant läsning här, http://www.pumaracing.co.uk/pug16v.htm, och här,http://www.taylor-eng.com/index.html . Om det inte ger tillräckligt med effekt, så kan nämnas att Peugeot kört BTCC med denna motor under 90-talet. Då tog man ut 300+ Hk utan turbo.

/thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ännu är problemet inte riktigt löst. Efter lite funderingar, tips och råd så fick det bli en ny adapterplatta

mellan Peugeotblocket och BMW-sprängkåpan, nu med 15 grader extra lutning åt höger.

Det gör att insugsrören på vänstersidan ligger över ramen och fritt :) samt att avgaset nästan klarar sig under

övre ramröret på högersidan. Jag har gjort en enkel skiss i SketchUp som går att vrida och vända på.

Himla bra gratisprogram för övrigt. bifogar dessutom två pdf'er....

Förstärkningsröret har jag ritat som ett 20*20*2 med baktanken att det inte skall vara ivägen för motorhuven.

Frågan är, funkar en sådan modifiering? jag har tyvärr inte kunskapen att själv räkna på hållfasthet mm....

Toffe

ps. Fick döpa om den zippade filen från .skp för att det skulle gå att skicka...

den är med andra ord inte zippad bara omdöpt....

R_rf_rst_rkning.zip

R_rf_rst_rkning1.pdf

R_rf_rst_rkning2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att mjuka böjar håller bättre än skarpa veck,.

Vad jag menar är att när du kapar ur röret så försök att göra mjuka kurvor och sen att du klär snittytan mad en något tjockare plåt än original. Tänk även på att röret lätt slår sig när man lägger mycket svets på en sida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...