Kenneth Lundblad Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Hej Jag saknar en liten pryl till en TYP-9 växellåda. Backspärren är vad jag förstår en liten plåt som sitter under växelspaken och som man tar bort när man använder växelspaks förflyttare. Någon som har en över? //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Hur stor är risken att du lägger i backen under färd av misstag? Jag tror inte att den är stor. Jag har tagit bort den på min opellåda i projektet. Jag har heller ingen backspärr på C3 cittra. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Hej Risken är nog inte stor men det är ett besiktnings krav att det skall finnas spärr. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Det var nytt för mig! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jag har aldrig haft nån på min T9:a. Det går inte att lägga i backen ändå när man kör framåt, knappt från tvåan till ettan heller om man inte står till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jag kör också utan spärr till backen. Enda gången man riskerar att hamna fel är när ettan ska i och den används bara från stillastående, dvs inget problem. Det är klart att det är trist om man lagt i backen när man står rödljuset och ska rejsa... ;-) /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Tanken är väl just den att ingen skall köra iväg bakåt av misstag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Sätt en liten lampa på instrumentbrädan så ser du om du råkar lägga i backen :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Sätt en liten lampa på instrumentbrädan så ser du om du råkar lägga i backen :thumbsup: Hur ska man förklar det för bilprovningen :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Volvos M47a har en mycket enkel backspärr. En plåtvinkel som sitter fast där växelspakskulan ansluter och sedan en liten plastbit på skälva växelspaken. För att lägga i backen måste plastbiten lyftas ovanför plåtvinkeln. Fast jag har heller inte kvar backspärren. Vinkeln sitter på plats och plastbiten också men den har jag hissat upp intill Växelknoppen och sedan satt ett buntband under plastbiten så den inte åker ner. Motsvarande konstruktion går att överföra och tillverka rätt enkelt för en växelspak som är förflyttad. Om det finns plats och möjligthet i tunneln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 På både min Gammla 405 peugeot och på mina föräldrars nya 307 så sitter det inte någon spärr för backen? är detta verkligen ett krav? iof så sitter backen under 5an och inte brevid 1an. Men vilket fall som helst sitter det ej någon spärr, tänkte köra utan på min 7a, hoppas man kommer igenom utan :S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Alla bilar har inte spärr i den mening men det ska vara "trögare" att lägga i den. som t,ex, Amazon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Men ALLA bilar har ju en form ut av "spärr" för att inte kunna få i den i backen under färd, jag tror inte att man hade konstrurerat och satt dit den plast biten om den inte behövs, antingen ligger backen utanför H mönstert, lyfter spaken, trycker ner spaken, etc... Och sen är det ju ett krav vid besiktning. Är det ingen som ligger och ruvar på denna plast bit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 Hej Executive den är inte i plast utan metall :surrender: //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Jag tror nog att jag har delen någonstans. Kan kolla i helgen och återkommer! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 (edited) Gick ut och kollade direkt istället, men tyvärr. Lyssnar lite med polarna som åker typ 9.. /Bengt Edited January 23, 2009 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Hur ser biten ut då ? så kan jag kolla om jag har den på en av mina lådor.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 (edited) Jag kan bara konstatera att på min cittra C3 finns ingen backspärr vare sig när bilen står still eller rullar och jag kan inte känna någon skillnad att lägga i backen mot de andra växlarna heller???? Och som någon sa att få i backen med fart framåt låter sig inte göras. Undra då hur C3 blev typgodkänd??? m :-) h Janne Edited January 23, 2009 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Jag kan bara konstatera att på min cittra C3 finns ingen backspärr vare sig när bilen står still eller rullar och jag kan inte känna någon skillnad att lägga i backen mot de andra växlarna heller???? Och som någon sa att få i backen med fart framåt låter sig inte göras. Undra då hur C3 blev typgodkänd???m :-) h Janne känna skillnad kanske man inte gör, men den ligger ifrån H mönstret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Hur ser biten ut då ? så kan jag kolla om jag har den på en av mina lådor.. Hej, om man ser lådan ifrån kardanens ingång, så ska där sita en typ av "klack" på höger sida i ett spår i sidan av lådan, förstod du vad jag menade, det gjorde iaf inte jag :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 Hej Tror den ser ut så här //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 På opel omega-lådan finns ingen spärr heller vad jag vet. Backen ligger rakt under femman. Men däremot går det inte att dra spaken direkt från femman till backen, man måste "ut i friläge" först. Det går bra direkt från alla andra växlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 vill minnas att jag har en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Executive, jag har inte kommit ut i garaget än. Råkade fara in i fyllan nåt jävulskt i igår, så jag har legat för ankar i dag. men i morgon är jag pigg (tror jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 känna skillnad kanske man inte gör, men den ligger ifrån H mönstret! Ligger i från h-mönstret?? Vet inte om jag förstår. Backen ligger rakt nedanför 5:e växeln. Dvs för växelspaken åt höger och bakåt så finns backen där! Det går att föra spaken dit under färd med då rasslar det oroväckande så det försöker jag ej. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 På opel omega-lådan finns ingen spärr heller vad jag vet. Backen ligger rakt under femman. Men däremot går det inte att dra spaken direkt från femman till backen, man måste "ut i friläge" först. Det går bra direkt från alla andra växlar. Opeln har visst backspärr. jag kör med den lådan och man lyfter en ring på spaken så frigörs spärren som sitter i spakens fäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Executive, jag har inte kommit ut i garaget än. Råkade fara in i fyllan nåt jävulskt i igår, så jag har legat för ankar i dag. men i morgon är jag pigg (tror jag) Den där fyllan, det e som ett virus, det bara flyger på en :lol: , kolla när du e där ute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Opeln har visst backspärr. jag kör med den lådan och man lyfter en ring på spaken så frigörs spärren som sitter i spakens fäste. Åfan, jag skrotade original spakställ, men eftersom lådan beter sig som den gör trodde jag det var den enda spärren som fanns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 (edited) Opels Omegalåda har en spärr som sitter i spakfästet, någon annan spärr finns inte. Det är en typ av plastprofil som hindra spaken att föras till backen! Genom att lyfta en liten klack, så som Thomas beskriver, kommer man förbi den delen av plastprofilen som hindrar. Vet inte om dett blev så mycket klarare :huh: m :D h Janne Edited January 26, 2009 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Jepp! Jag har en backspärr till Typ-9-lådan som jag inte använder. Vill du ha den? Vill bara höja ett varningens finger. Den kommer från en låda som läcker olja som satan och jag misstänker att det kan smitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 28, 2009 Author Share Posted January 28, 2009 Hej Ja tack vad kostar de och kan du skicka den? All typ-9 läcker mer eller mindre så jag tror inte det smittar. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 PM... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.