Micael Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jag har under byggtiden utfört lite empiriska studier i handrengöringskrämernas effekt (och i vissa falla avsaknaden av effekt). Så här ser min lista ut 1. Tufanega 2. Biltema 3. Checkmark HDHC (NCH) 4. Svarfega 5. Chemsearch TUF N grub (NCH) 6. Svarfega Vad har ni andra för favoriter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 -är nöjd med Biltema's. Billig å bra :) //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Vanlig tvål av allehanda sorter (flytande). Men viktigt då att inte blöta händerna med vatten först utan "tvåla runt ordentligt" och sedan skölj. Men vis av egen erfarenhet, glöm inte sandpapper! Ibland är det enda möjligheten, jag vet (men det känns också). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Det är ett problem det där hur man ska få rent händerna så inge ser att man har smitit ut i garaget :hypocrite: Jag har börjat använda handskar, funkar bra men det tar lite tid innan man vant sig. Annars tycker jag Biltemas funkat riktigt bra om man tvålar in sig först och sedan sköljer med vatten. Något som också funkat över förväntan är såpa, har använt det både till diverse bildelar och till händerna. /JBS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Vanlig tvätt medel fungerar väldigt bra, föredrar biltemas men tvättmedeln har lite mer korn och är grövre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) Handkräm på efteråt så släpper skiten nästa gång! Edited January 22, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Biltemas stora dunk med pump och nagelborste får bort ALLT. Lyckades få bort yttersta lagret skinn mellan knogarna en gång... Vill också rekommendera handkräm efter. Helosan är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Tvål och nagelborste brukar fungera utmärkt. Riktiga karlar använder väl inte handkräm! :prop: M :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Ni måste ha för jäkla rena bilar att meka med. :) Jag använder sån kräm man skall ha på innan. Efter mekandet använder jag tufanega(el liknande) och sen nån handkräm. Men mina tassar är konstant svarta. Det liksom kyper in i huden och går inte att få bort. Det är inte så kul att sitta på möten med sotsvarta händer. Har försökt att meka med handskar (som proffsen gör) men det går inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jag har gett upp sedan länge och insett att vissa saker här i världen ligger utanför min kontroll. Meckar man bil blir man svart om händerna och allt går inte bort helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) en lokost variant som brukar fungera... ställ dig och diska.. dvs i diskhon.. frun blir imponerad och du får rena händer.. :lol: sas kombinera nytta med nöje... OBS använd inte diskhandskar, när du diskar.. det förtar effekten något.. :rolleyes: dom använder man när man tex målar sitt schassie med pensel.. Edited January 22, 2009 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Vi kan väl säja att det är manligt med lortiga tassar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Claes olsons vinylhanskar så små som möjligt och byt ofta fungerar kanon Tycker Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 nåt som löser olja kanon är vanligt smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Smör är ju gott så man käkar ju en del. Jag måste i och för sig säga att jag tycker det påverkar storleken på magen mer än renheten på händerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) #1 av alla jag testat genom tiderna är "fast orange" #2 måste bli delad mellan "Tufanega" och "Swarfega orange", jag tycker de är lika bra. (samma leverantör - DEB) #3 Würth pink handcleaner 0890 600508 Edited January 22, 2009 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 prova smör så blir ni överraskade eller varför inte ren olja motorolja t.ex funkar kalas. kanske olivolja funkar det har jag inte provat än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Loctites är bra men jag är eonomisk och använder Biltemas för det mesta men har jag slut så använder jag smör eller olja. det löser upp det svarta på händerna bra men man blir lite flortig men det går bort med diskmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Jag ska fortsätta mina empiriska studier och testa smör. Måste det vara smör (animaliskt) eller duger det med maragrin (vegetabiliskt/animaliskt)? Ska också testa olivolja, jag börjar med kallpressad jungfruolja :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Jag kör som Håkan också med Fast Orange, den funkar skitbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 margarin funkar också. fet löser fett så är det. eller blandar sig med varandra kanske vore rättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts