Jump to content

Handrengöring


Micael

Recommended Posts

Jag har under byggtiden utfört lite empiriska studier i handrengöringskrämernas effekt (och i vissa falla avsaknaden av effekt).

Så här ser min lista ut

1. Tufanega

2. Biltema

3. Checkmark HDHC (NCH)

4. Svarfega

5. Chemsearch TUF N grub (NCH)

6. Svarfega

Vad har ni andra för favoriter?

Link to comment
Share on other sites

Vanlig tvål av allehanda sorter (flytande). Men viktigt då att inte blöta händerna med vatten först utan "tvåla runt ordentligt" och sedan skölj.

Men vis av egen erfarenhet, glöm inte sandpapper! Ibland är det enda möjligheten, jag vet (men det känns också).

Link to comment
Share on other sites

Det är ett problem det där hur man ska få rent händerna så inge ser att man har smitit ut i garaget :hypocrite:

Jag har börjat använda handskar, funkar bra men det tar lite tid innan man vant sig.

Annars tycker jag Biltemas funkat riktigt bra om man tvålar in sig först och sedan sköljer med vatten.

Något som också funkat över förväntan är såpa, har använt det både till diverse bildelar och till händerna.

/JBS

Link to comment
Share on other sites

Ni måste ha för jäkla rena bilar att meka med. :)

Jag använder sån kräm man skall ha på innan. Efter mekandet använder jag tufanega(el liknande) och sen nån handkräm. Men mina tassar är konstant svarta. Det liksom kyper in i huden och går inte att få bort.

Det är inte så kul att sitta på möten med sotsvarta händer.

Har försökt att meka med handskar (som proffsen gör) men det går inte.

Link to comment
Share on other sites

en lokost variant som brukar fungera... ställ dig och diska.. dvs i diskhon.. frun blir imponerad och du får rena händer.. :lol:

sas kombinera nytta med nöje...

OBS använd inte diskhandskar, när du diskar.. det förtar effekten något.. :rolleyes: dom använder man när man tex målar sitt schassie med pensel..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

#1 av alla jag testat genom tiderna är "fast orange"

20400.jpg

#2 måste bli delad mellan "Tufanega" och "Swarfega orange", jag tycker de är lika bra. (samma leverantör - DEB)

#3 Würth pink handcleaner 0890 600508

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Loctites är bra men jag är eonomisk och använder Biltemas för det mesta men har jag slut så använder jag smör eller olja.

det löser upp det svarta på händerna bra men man blir lite flortig men det går bort med diskmedel.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska fortsätta mina empiriska studier och testa smör.

Måste det vara smör (animaliskt) eller duger det med maragrin (vegetabiliskt/animaliskt)?

Ska också testa olivolja, jag börjar med kallpressad jungfruolja :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...