ezroller Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 (edited) Lurar ganska mycket på att överge lösningen med stel pinne och satsa på delat med dubbla A:n istället. Och eftersom man använder Våvlo 164-spindlar fram så vill man ju gärna ha samma bultmönster osv. även bak. Så jag har lurat på 760/960 multilink, men deras uprights är inte särskilt lämpade för ändamålet, och jag slipper gärna bygga uprights. Så då kommer man tänka på 850 framhjulsspindlar... de liknar sierrans och därmed är det ju bara att bygga med svampar upptill och ett stag för styrarmen. Men så diffen.. 760/960 är ju inte sådär känd för att tåla mycket pulver och dessutom är utbudet av LSD:er ganska begränsat. Så då blir ju nästa tanke om det finns ngn lämplig diffklump där 850-drivaxlarna passar rakt i. Eller där man kan "gifta ihop" 2 olika drivaxlar utan svetsning och grejor. Så kom loss med idéer! :D Edited December 8, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 det tål mer i en lättare bil. kanske en sierra diff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 använd en siaerra diff och ford skorpionav (5 bultat)..borra om bultmönstret till voflo..mellan ford mönstret det finns ju tillräckligt många ritningar på en 4 delad bakvagn baserad på ford.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 (edited) Feltänk av mig där med 850-drivaxlarna de är ju korta som skam. Har skruvat för mycket gammal snaabel 900... Hur som helst så åker man väl på att löda uprights med skorp-naven? :P Edited December 9, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 11, 2008 Author Share Posted December 11, 2008 Någon som vet: är det samma splines på skorpa-drivaxlarna och 850-naven? //Tjôtmoster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 11, 2008 Share Posted December 11, 2008 jag vet inte hur 850 ser ut... men skorpio driv axlar skruvas fast med en rad bultar i driv flänsen ... på 850 misstänker jag att det är en spliensad tapp som sticker igenom navet och komprimerar lagret... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 11, 2008 Share Posted December 11, 2008 (edited) förutom att det är kul att bygga varför inte stel pinne ? Har du någon anledning ? Komforten skall väl vara bättre med delad än med stel bak axel men de är minst lika snabba och det går ju inte att göra fel med dem --> är ingen dålig uppfinning bara de är lätta ( vilket i och för sig volvo axlar inte är :( ) Edited December 11, 2008 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Jag tänkte som Lupus snackar. Mitt första bygge, hålla det enkelt, nästan noll inställningsmöjligheter, enklare att bygga, tåla mycket effekt (saab-turbo), enkelt med diffbroms, samma bultdelning som 140-spindlarna osv. Enda nackdelarna jag kom på var "omodernt", högre ofjädrad vikt, ska vara sämre väghållning (tror dock en felinställd delad bakvagn kan vara sämre). Totalvikten lurar jag på om den blir lidande. Har för mig att jag läste att en volvoaxel väger 59 kg + ca 5 kg rör för 4-länk och panhard. Hade varit kul att väga en komplett delad bakvagn med diffklump, drivaxlar, hubbar, alla A-armar osv. Tror inte det skiljer jättemånga kg. (komforten tänkte jag inte ens på...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 12, 2008 Author Share Posted December 12, 2008 (edited) Främsta anledningen till att jag funderar på delat är bättre möjligheter för att justera sin setup. Jag har fortfarande inte hajat hur naven/uprightsen ser ut på skorporna. Att det är bultade drivaxlar (mot naven) har jag fattat nu. Så 850-spindlar är ute ur bilden. Men jag gillar tanken att kunna justera toe/camber med bara 2 justerskruvar. Och vore hemskans glad om jag slapp svetsa ett par uprights. Lär ju bara bli skeva med mina kunskaper och utrustning. :P Edited December 12, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Scorpio/Sierra har ett lagerhus med 4 bultar som man får skruva i en "ny" spindel. Det finns flera "Locosttillverkare" av olika spindlar som man kan köpa av om man inte vill bygga själv. Annars ska Saab 900 ("gamla" modellen) ha spindlar med samma knutar/splines som Ford, åtminstone vissa årsmodeller. Det har skrivits om dem förut på forumet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 (edited) Jag har använt OG900 spindlar i bakvagnen. Splinesen på drivaxlarna från Sierra (med bultade drivaxlar) och Scorpio passar i saab drivknuten. Går att få diverse olika spårvidder med olika drivaxelkombinationer. Jag har t.ex två korta (vänster vill jag minnas) scorpioaxlar och har flyttat hela drivlinan 20mm åt höger för som jag tycker lagom spårvidd och gynnsam viktfördelning. Går utmärkt att använda styrarmen som toe justering. /Peter Edited December 14, 2008 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 15, 2008 Author Share Posted December 15, 2008 Men då är frågan.. hur man borrar om bultmönstret. Det är ju 4/108mm och jag ska 5/108. man borde ju kunna använda ett av hålen. Nav-flänsens diameter ska vara den samma dvs. 65,1mm. Det borde ju funka utan att krocka. Jag tror nog på att använda längsta möjliga drivaxlar för att kunna använda en fälg med mycket ET (S80 tex.) så bromsskivan hamnar nära utsidan fälgen. Eftersom jag så småningom tänker ha kaross så kan kylningen nog annars bli ett problem. Lär bli knöligt att få ned kylslangar på insidan... ram och drivaxlar/länkarmar ivägen. Jag har faktiskt lurat på SAAB-spindlarna hela tiden (har ett par uppsättningar) men just omborrningen känns sådär. Har inga grejor och ingen jag känner som kan göra det heller. :P Tips på firma i mina trakter vore finemang. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 De spindlar jag använder är riktigt gamla 900 med bultcirkel 4x114.3. Vet ej hur det är med splinesen på 4x108 varianten. Jag har borrat om framspindlarna i stället. Finns lite bilder här: Ny bultcirkel Honda Prelude viss årsmodeller har 15" 6.5" 4x114.3 fälgar med ET55 Mer ET än så blir nog svårt att hitta. Dessa måste fräsas ut lite i centrum för att navet skall passa. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 15, 2008 Author Share Posted December 15, 2008 Det är samma splines på gamla och nya naven. Dock så skiljer längden på drivaxclarna så ska man kombinera en gammal växellåda med de gamla klockorna med nya naven så får man pussla lite för att få till det... tror vi bytte sida på en av drivaxlarna och tog en ny. En gammal kort till långa sidan eller tvärt om. Men i övrigt är de desamma. Det känns logiskt med 5/108 eftersom det e volvo-mönster. Och jag har för mig att det finns ett bra ok att bulta dit. Minns dock inte vilket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Har tyvärr inga bra tips på ok. Jag använder Golf IV ok med en adapterplatta. Bromsskiva från Nissan Primera om jag minns rätt. Det var alldeles för krångligt att göra adapterplattan. Det måste finnas bättre ok att använda. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 Det är ju annat mått på fästöglorna för oket på 88-93. Jag vill minnas att jag hört ngt om både BMW 7-serie och gamla V70 AWD. Framoken vore ju bra om det inte var för att de saknar handbroms. Ventilerad skiva hade varit kalas! Jag kommer väl få ta en tur till skroten vad det lider... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 Btw; vad för LSD ska man ha i en skorp-diff? Eller är det Sierra som gäller om man vill kunna köpa LSD?? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 (edited) Limited Slip Differential. finns det flera olika till Scorpion? Edited December 16, 2008 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 (edited) Jag menar nog snarast om det finns eftermarknads-LSD:er! Har kollat runt lite och hittar bara till Sierra. Verkar finnas 2 olika Sierra-diffar dessutom. "Vanlig" och 7,5". Edited December 16, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Aha, jag tänkte på originalare. de brukar bli billigast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 är väl så att 7 tum sitter på sierra och 7,5 på scorpio.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 (edited) Original vore ju "najs" om man kunde hitta.. men är inget jag räknar med. Quaife-diff verkar bra funktionsmässigt och hyggligt överkomliga.. ca 7000:- för 7,5-tummare. "Vanlig" lamelldiff verkar landa på ca 6000:- ny. Edit: svar på drivaxelbiten svarades dett ju på ovan.. haha. Alltså får jag ha en sierra-diff med axlar... Edited December 16, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Scorpio och Sierra har samma diffklumpar, fast Scorpio har i praktiken bara 7,5" klump. Det finns en mängd olika eftermarknadsdiffbromsar till båda varianterna. 7,5"-klumpen är oftast lite dyrare att handla diffbroms till, men skillnaderna är sällan så stora. Eftersom diffarna har samma infästning förutom en punkt där 7,5" är bredare, så med en enkel distans bygger man ett chassi som passar båda klumparna - det har avhandlats förut på forumet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 17, 2008 Author Share Posted December 17, 2008 Klarar man sig utan shimsning när man byter till tex. en Quaife-diff på Sierra-axlarna? Förutsatt man behåller utväxlingen alltså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 17, 2008 Share Posted December 17, 2008 Mja. Sierra/Scorpiodiffen är konstruerad så att pinjongens läge framåt/bakåt justeras med shims, medan hela diffens (och därmed kronhjulets) läge i sidled justeras med de två stora "tandmuttrarna" vid drivaxlarna. Så tar man inte loss pinjongen behöver man inte shimsa diffen, men man måste justera kronmuttrarna rätt. Dels så man får rätt kuggspel, dels så man får rätt förspänning i lagren. Det är lite småknivigt tycker jag men klart genomförbart om man har instruktionerna och en indikatorklocka. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 18, 2008 Author Share Posted December 18, 2008 Det finns en firma som sysslar med bakaxlar här i faggorna så det kanske är en god idé att lämna in den för detta. Kan knappast handla om några stora pengar. Om en dödlig gör detta på 2-3 timmar så gör de väl samma jobb på 30 minuter. Man kan ju förbereda med att flytta kuggkransen etc. så det bara är att hysat i den nya diffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.