kengren Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 Just, tack för uppslaget (inser att jag inte lusläst :icon_oops: ). Hittade det här inlägget också: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7620&view=findpost&p=75741 Enligt boken (Gibbs) så ska man svetsa fast mutter i fästena, men man kanske ska nöja sig med hål i fästena och försöka pilla dit mutter när det är dags att sätta dit bältet (om man nu får med mutter till bulten som man förhoppningsvis får med när man köper bältet)? Fan vad krångligt det kan bli med små saker ibland... hur har ni andra som kommit längre gjort? jag har bara hål - använder mutter kenneth lundgren Quote
joaba Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 Jag har gängat hylsor som jag svetsat fast från baksidan Quote
cealm Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 De bälten jag köpt har varit utan bult så jag använder M12 som också är varit godkänd. I alla fall på mina två bilar. Finns bilder på hur mina fästen ser ut i trådarna CealmSeven, CealmSeven V8, CealmSeven 6x4 samt även CealmSeven El. Kort versionen för att slippa leta: M12 bult plus mutter och bricka genom en tillräckligt tjock triangelsvetsad plåt. Quote
4fun Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Då blev det så: svetsat dit 12 mm hål, så får det blir den bult och mutter det blir när det väl är dags. Styrstagsfäste nästa. Quote
Drake Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Vad har du för tillsatsmaterial när du svetsar hål? Quote
Christer J Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Jag använder rörtråd när jag svetsar hål ;) Quote
4fun Posted November 29, 2010 Author Posted November 29, 2010 ja det är en konst att fästa saker som inte finns :prop:, man måste håla i ordentligt Quote
Bushido Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Håly hell, det regnar ordvitsar... :lol: Kul tråd, gillar dina små bildkommentarer! Ser fram emot fortsättningen :) Quote
4fun Posted August 28, 2011 Author Posted August 28, 2011 Oj! Nu har det snart gått ett år och jag har inte gjort någe... Jag har testat roadracing i år (träning bara) och konstaterat att det är ju lika roligt som dyrt och riskfyllt, så det la jag ner. Var ute och återställde verkstan för bilbygge idag och fixade fästen till bromsslang och styrning. Kändes helrätt, så nu ska vi se om vi kan få lite fart igen. Tack Calle för att du petar på mig ibland :) Vem var det som åkte förbi utanför mig häromveckan föresten? Stortorpsvägen, gul och alu tror jag, han knapp se. Quote
cealm Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 4fun: Det känns bra att läsa ditt nya inlägg speciellt orden "-- Kändes helrätt -- " Quote
4fun Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 Svetsat golv, check Motorfästen, check Växellådsfästen, check Nu har jag beställt drygt 6 m 1900-25-30 till bärarmarna av hydroscand efter ett trevligt telefonsamtal. Av någon konstig anledning är man inte bortskämd med folk med servicekänsla :) Jag kommer göra alla bärarmar i 25 mm, kan ju inte skada tänker jag (Gibbs ritningar är på 19 mm och 25 mm och SFRO förespråkar minst 20 mm). Är det vanligt svetsat rör till "bussningsrörstumparna"? Inte i bussningarna alltså utan utanpå (runt bussningarna..., dom man fäster i bärarmarna), hittar ingen specifik info om dom och då blir jag osäker :unsure: Prov-"monterat" motor och växellåda, luftigt... Quote
cealm Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 4fun: Trevligt med en byggrapport och inte ens behöva fråga efter den. Bådar gott!! Vill du göra det enkelt för dig så har Sellholm prisvärda kombinationer av hylsa och bussning till bärarmar. Jag har dessa på V8-bilen. Sellholm var billigare än Volvo och Biltema med komplett bussning / hylsa mot de andra firmornas bussning. Info om dessa grejor finns i min V8 byggtråd (någonstans) kanske på våren 2010. Du hittar det säkert om du letar. Quote
kengren Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Jag är snart klar med mitt bygge. Så här i efterhand kan man fundera vad som har givit mest. Är 100% säker att för mig har det varit att läsa "gamla" trådar på detta forum - genom årens lopp så har praktiskt tagit allt ventilerats både en och två gånger, praktiskt taget alla frågor hittar man svar på . Att använda sökfunktionen ger mycket bra utdelning - har googlat mycket och många gånger har svaret funnits på vårt forum. Det finns ett kunnande på detta forum som man inte kan finna på något annat forum. Offra tid på vårt forum --> det är det absolut bästa stället att lära sig hur man bygger en bil. Jag har personligen tillbringat kanske lika mycket tid på att läsa gamla trådar som att bygga mitt projekt i garaget. kenneth Quote
Antas Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 (edited) Citat: "Det finns ett kunnande på detta forum som man inte kan finna på något annat forum. Offra tid på vårt forum --> det är det absolut bästa stället att lära sig hur man bygger en bil". Håller helt med dej (Kengren)till 100%! Detta forum med alla dess medlemmar är fantastiska som så tjänstvilligt och kunnigt bjuder på kunnande, tips, problemlösningar och inspiration. Heder över er alla! Antas Känner sej lite ensam som bygger "rörhög" uti Konungarikets centrala område (Luleå). Edited November 4, 2011 by Antas Quote
cealm Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 (edited) Antas: --- Känner sej lite ensam som bygger "rörhög" uti Konungarikets centrala område (Luleå). --- Hmmm, du borde inte behöva känna dig ensam med kommunens totalt 73 890 invånare (SCB 2011-06-30) alla är väl inte bilbyggare men några kanske och så kommer ju stigge upp ibland...... och ibland åker du ner till Gröndal och träffar 25 Sevenåkare..... Edit: Tillägg: Glömde, du har ju snart en stor del av alla "Facebookare" hos dig, Då blir det miljoner visserligen virtuella personer men ändå.... Edited November 4, 2011 by cealm Quote
kengren Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Vårt forum har olika avdelningar - tyvärr så ligger det mycket information i underavdelningen "våra bilar" det är där sökfunktionen kommer in - det gäller att inte begränsa sina sökningar i olika underavdelningar utan bästa utdelning blir oftast att söka i hela forumet och lägger ner tid på att läsa dessa "våra bilar" kenneth Quote
4fun Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 Jag är snart klar med mitt bygge. Så här i efterhand kan man fundera vad som har givit mest. Är 100% säker att för mig har det varit att läsa "gamla" trådar på detta forum - genom årens lopp så har praktiskt tagit allt ventilerats både en och två gånger, praktiskt taget alla frågor hittar man svar på . Att använda sökfunktionen ger mycket bra utdelning - har googlat mycket och många gånger har svaret funnits på vårt forum. Det finns ett kunnande på detta forum som man inte kan finna på något annat forum. Offra tid på vårt forum --> det är det absolut bästa stället att lära sig hur man bygger en bil. Jag har personligen tillbringat kanske lika mycket tid på att läsa gamla trådar som att bygga mitt projekt i garaget. kenneth hihi, jodå jag håller absolut med dig kenneth, jag har huserat här på forumet i 6 år nu. Men kraven på oss förändras över tid och viss information verkar rent omöjlig att hitta om man inte frågar efter den specifikt. Det är därför jag smyger in mina funderingar i det publika rummet som forumet ger och det ger ju alltid resultat. Detta forum är ju välsignat :) En del saker verkar kanske självklara för många men jag är av en typ som alltid vill vara säker på att göra rätt. Eller iallafall tro mig vara säker :prop: Quote
kengren Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 (edited) Jag "tror" att flera av oss här på forumet har använt samma rörkvalite i bussningsrörstumparna som i bärarmarna men i dimensionen 35* 3mm. Bussningarna till dessa köper man absolut enklast och till troligen lägsta pris hos http://www.rallydesign.com/. Det diffar någon tiondel beroende på att de säljs i tum och inte millimeter. När man svetsar i dessa rörstumpar så blir det alltid någon liten förändring i rundhet (de kommer att passa bra) kenneth Edited November 5, 2011 by kengren Quote
cealm Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 (edited) Bussningar till bärarmar från Sellholm Inlägg #79 & #82 "Bonnpress" inlägg #111 Edited November 5, 2011 by cealm Quote
Thomas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 jag körde 1 säsong med "Amazon" gummibussningar sk. trådrullar men de håll inte utan gummit pajade. sedan köpte jag från KG trimning polyuretan bussningar och problemen försvann http://www.kgtrimning.com/ Quote
vedde Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 Jag köpte en meter polyreutan och svarvade egna med borrmaskin och morakniv, kostnad? 100kr + jobb. /fredrik Quote
kengren Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 Jag köpte en meter polyreutan och svarvade egna med borrmaskin och morakniv, kostnad? 100kr + jobb. /fredrik Vilken härlig mening -jag önskar att jag skulle ha kunnat skrivit samma sak som dig Fredrik - dit har jag inte kommit än -HÄRLIGT LOCOST OCH HÄNDIG kenneth Quote
Thomas Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 det får inte vara för hårt material om man har stel bakaxel för den flyttar sig lite i sidled vid fjädring. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.