Jump to content

Mega Squirt


Recommended Posts

jag funderar också på ett annat sprut så jag kan kasta luftmassemätaren för den är i minsta laget på min.

Jag tycker det är en djungel på MS hemsidor. vad behöver jag ??? jag har en opel gsi.motor och där sitter t.ex. en cranktrigger i motorn original. tror 60-2 kan man använda den??? Edis. hur funkar det. vad styr det?är det ms -boxen?

vilka olika givare ska jag köpa till och vilka värden ska de ha??? m,m,m,m,m hur mycket frågor som helst.

Link to comment
Share on other sites

60-2 skall funka utmärkt med extrakoden.

EDIS är fords system för wasted spark tändning, ms styr EDIS med typ en sinusvåg(SAW) En fördel med EDIS är att man har en failsafe funktion ifall ms inte vill leverera nån tändsignal.

Vad jag har fattat så går det på ms1 version 3 köra tändning direkt från speciella slutstegstrissor dessa finns inte på ms 1 ver 2.2 Dvs man behöver inte EDIS dosan med den nyare varianten.

Alla givare (lufttemp vattentemp TPS)går att kalibrera men det kan vara enklare att skaffa sådana som det redn finns en kalibreringsmapp till.

Experterna på detta forumet kommer nog med mer info.

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

60-2 skall funka utmärkt med extrakoden.

EDIS är fords system för wasted spark tändning, ms styr EDIS med typ en sinusvåg(SAW) En fördel med EDIS är att man har en failsafe funktion ifall ms inte vill leverera nån tändsignal.

Vad jag har fattat så går det på ms1 version 3 köra tändning direkt från speciella slutstegstrissor dessa finns inte på ms 1 ver 2.2 Dvs man behöver inte EDIS dosan med den nyare varianten.

Alla givare (lufttemp vattentemp TPS)går att kalibrera men det kan vara enklare att skaffa sådana som det redn finns en kalibreringsmapp till.

Experterna på detta forumet kommer nog med mer info.

/Jane

Det mesta var rätt :)

Det finns möjlighet att köra tändningen direkt från både MS1 ver 2.2 och ver 3 (kortlayout) om man använder sig av extrakoden. Man måste dock lägga till dessa slutseg på båda korten.

Link to comment
Share on other sites

jag funderar också på ett annat sprut så jag kan kasta luftmassemätaren för den är i minsta laget på min.

Jag tycker det är en djungel på MS hemsidor. vad behöver jag ??? jag har en opel gsi.motor och där sitter t.ex. en cranktrigger i motorn original. tror 60-2 kan man använda den??? Edis. hur funkar det. vad styr det?är det ms -boxen?

vilka olika givare ska jag köpa till och vilka värden ska de ha??? m,m,m,m,m hur mycket frågor som helst.

Det är en djungel :)

Men samtdidigt tror jag att det är bra att bygga sitt system själv och samtidigt lära sig hur det funkar. Att köpa ett färdigt kan vara riskfyllt. Man vet aldrig vad det är för planta som har lödit ihop det. Nu finns ju ver 3.57 som är ytmonterad, det kan ju vara ett vettigt alternativ.

Min personliga åsikt är att, ska man inte bygga systemet själv så ska man nog satsa på ett "riktigt" system typ Emerald, Omex eller liknande. Då kan man få hjälp om nåt går snett.

Det är inte svårt att få ihop ett MS, men det tar lite tid i läsning, fundering och lödning. Byggbeskrivningen är grymt bra, tror till och med att min (be)svärmorsa skulle klara att följa den.

Men det är verkligen Locost :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite frågor....

Om man tror att man klarar lödningen...

Om man tror man klarar Engelskan...

Om man tvivlar på sina befintliga elektronikkunskaper...

Får man som elektroniknybörjare ihop systemet? Eller måste man läsa på läxan någonstans?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har lyckats att löda ihop ett MS 2.2. Som träning köpte jag lite elektronikbyggsatser på Kjell & co (elektronisk tärning, radiomottagare och "trafikljus").

Det spelade inte någon större roll vad det var - jag var ute efter satser med många komponenter.

Efter det började jag att löda "skarpt", och det första som jag lödde ihop var Stimulatorn för att sen fortsätta med reläkortet.

Avslutningsvis så gick jag på själva huvuddelen.

Min uppfattning om det hela är att det var kanonkul att göra och tiden bara försvann ibland så tittade man på klockan och insåg att man hade jobbat sig igenom natten......

Kolla nätet eller bibliotek efter tips på hur man löder.

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Inga problem, du fixar det om du bara är noggran.

Man kan vara slarvig också, Jag lyckades ju :)

Utan nån som helst kunskap om elektronik. Har iofs inga större problem med Engelskan.

Link to comment
Share on other sites

meanstreak68: ------ Om man tror att man klarar lödningen... Om man tror man klarar Engelskan...

Om man tvivlar på sina befintliga elektronikkunskaper...

----- Kolla i inlägget nedan där har du en enkel beskrivning på vilken hjälp med engelskan som Google kan ge ifall du kan ge en webadress eller klippa / skriva in text. Ibland blir det väl lite "platt engelska" men det är ett stöd i alla fall (Fast de andra två punkterna verkar inte Google ha stöd för (än)..........)

Trådlänk

Link to comment
Share on other sites

vilken hjälp med engelskan som Google kan ge

Känner bara att jag måste delge ett par exempel av den eminenta översättningen med google-engelska jag fick av Berne på mail....

Det hela handlar om att byta växellåda i en lotus europa:

6 - lower suspension link bracket. It will fit, but you have to grind away some

additional ribs that grew out the side of the R18 box. Easy stuff!

6 - lägre suspension länk fäste. Den kommer att passa, men du måste slipa bort en del

extra revben som växte fram ur den sida av R18 fält. Easy saker!

9 - speedo drive - I bought an in-line reduction unit, and a few screw in pieces, which

I then machined to fit into the R18 speedo drive. I went to great trouble to calculate

the correct ratios to drive the speedo, and failed miserably! I suspect the 780 revs/mile

calibration of the speedo is not right. The speedo runs about 14% slow. However the tacho

confirms that I can cruise at 100km/hr at 3000rpm. This in-line reduction unit cost me

close to $200 Aussie peso's, the whole transaxle was $100!

9 - Badbyxor enhet - Jag köpte en inline-enheten, och några skruv i bitar, som

Jag sedan bearbetas för att passa in i R18 Badbyxor enheten. Jag gick till stora problem för att beräkna

det korrekta förhållandet att köra badbrallor, och misslyckats kapitalt! Jag misstänker att 780 varvtal / mil

kalibrering av Badbyxor är inte rätt. Den Badbyxor löper ungefär 14% långsamt. Men det varvtalssensor

bekräftar att jag kan kryssning på 100km/hr vid 3000rpm. Detta in-line minska kostnaden per enhet mig

nära till $ 200 Aussie peso s, hela transaxelns var $ 100!

Link to comment
Share on other sites

Den var bra.

Google har "lite" problem med teknisk engelska, det är det jag mernar med "platt engelska". Engelsk löpande text har den lättare för men viss hjälp kan det dock vara även i teknikspåret även om badbyxmodet verkar intressera Google i texten.---R18 Badbyxor enheten -- .

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Känner bara att jag måste delge ett par exempel av den eminenta översättningen med google-engelska jag fick av Berne på mail....

Det hela handlar om att byta växellåda i en lotus europa:

6 - lower suspension link bracket. It will fit, but you have to grind away some

additional ribs that grew out the side of the R18 box. Easy stuff!

6 - lägre suspension länk fäste. Den kommer att passa, men du måste slipa bort en del

extra revben som växte fram ur den sida av R18 fält. Easy saker!

9 - speedo drive - I bought an in-line reduction unit, and a few screw in pieces, which

I then machined to fit into the R18 speedo drive. I went to great trouble to calculate

the correct ratios to drive the speedo, and failed miserably! I suspect the 780 revs/mile

calibration of the speedo is not right. The speedo runs about 14% slow. However the tacho

confirms that I can cruise at 100km/hr at 3000rpm. This in-line reduction unit cost me

close to $200 Aussie peso's, the whole transaxle was $100!

9 - Badbyxor enhet - Jag köpte en inline-enheten, och några skruv i bitar, som

Jag sedan bearbetas för att passa in i R18 Badbyxor enheten. Jag gick till stora problem för att beräkna

det korrekta förhållandet att köra badbrallor, och misslyckats kapitalt! Jag misstänker att 780 varvtal / mil

kalibrering av Badbyxor är inte rätt. Den Badbyxor löper ungefär 14% långsamt. Men det varvtalssensor

bekräftar att jag kan kryssning på 100km/hr vid 3000rpm. Detta in-line minska kostnaden per enhet mig

nära till $ 200 Aussie peso s, hela transaxelns var $ 100!

då är translate.net bättre

den använder lite fler databaser så jag fick två översättningar den ena googels och de andra random (för mig) men den blev lite bättre

detta fick jag som svar:

9 - speedodrev - jag köpte en in-line förminskningsenhet, och några skruvar lappar in, som jag bearbetade med maskin därefter till passformen in i drevet för speedoen R18. Jag gick till storen besvärar för att beräkna de korrekta förhållandena för att köra speedoen, och missat miserabelt! Jag misstänker de 780 varvarna/milekalibreringen av speedoen är inte höger. Speedoen kör omkring långsam 14%. Emellertid bekräftar tachoen att jag kan kryssa omkring på 100km/hr på 3000rpm. Denna in-line förminskningsenhet kostar mig nästan $200 Aussiepesos, den hela transaxlen var $100!

ihop med googels som jag fick också så blev de nästan läsligt...

9 - badbrallor köra - Jag köpte en in-line-enheten, och några skruvar i bitar som jag sedan bearbetas för att passa in i R18 badbrallor enheten. Jag gick till stora problem med att beräkna den rätta förhållandet att köra badbrallor och misslyckats! Jag misstänker att 780 varvtal / mil kalibrering av badbrallor är inte rätt. Den badbrallor går ca 14% långsamt. Men tacho bekräftar att jag kan kryssning på 100km/hr vid 3000rpm. Detta in-line minskad enhetskostnad mig nära till $ 200 Aussie peso s, hela transaxle var $100!

de gick nästan att läsa ju :blink: jag kan iallafall rekomendera Translate.net

men men jag är isamma tankegångar jag funderar lite på ett Civinco eller ett EMS

jag va inne lite på MS men kom då på att jag som elektronikfreak kommer bara bli missnöjd då jag skulle (om jag hade haft tid) kunnat byggt ett likadant om inte bättre då jag hade byggt de specefikt för min motor(hårdvara inte programmeringen den lär ju ta en jävulskt tid att få buggfri)...

som sagt man ska inte säga att de inte är värt pengarna FÖR de är det verkligen, programmeringen är riktigt bra tycker jag iallafall... de faller lite på hårdvaran.. visst man kan modifiera osv. men då får jag bara känslan av att de blir fler grejjor som kan krångla

men men, tid är pengar så att jag vill som sagt ha ett full sekvensiellt sprut som är pålitligt...

någon som har några erfarenheter av Civincos eller EMS? runt en 10k nytt för bägge med garanti och full support tycker jag låter väldigt trevligt

förlåt för att jag lånar tråden lite men jag tror detta är i ditt intresse också (annars får du bara Pm:a mig så tar jag bort de som inte hör hemma här)

Edited by icemannen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...