r Anders Posted August 15, 2010 Author Posted August 15, 2010 Idag var det dags för operation LL (Locost Lackbox) i trädgården. Har köpt blåfärg som ska blåsas med en knattespruta. Pressäningen är ett vindskydd. 1:a lagret blev :thumbsdown: , men vartefter jag kom igång så blev det bätter & bättre. Resultatet på lite håll & med motljus är skapligt. Kunde dock ha lagt ner mer tid på underarbetet, men det är ju trotts allt ingen utställningsbil. Quote
Michael Th Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 (edited) går alldeles lysande att spruta utomhus..brukar blöta marken så man inte blåser upp damm och ett party tält över så det inte drattar ner skit/väta från ovan.. tyvärr kan gul färg dra åt sig små raps baggar..varför jag nu vet det.. och när man lackar svart och solen går i moln kan massor av flugor landa..i pölarna... men det e ju småsaker som man kan polera bort.. eller så sprutar man ute och bär in efterhand.. jag fick tipps om detta av Molle molin på bilsprutt som var billackerare innan.. dvs i brist på sprut box.. Edited August 15, 2010 by Michael Th Quote
cealm Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Ser bra ut på bilderna. Snygg blå färg! 2k färg ? Köpt hos? Vid närmare eftertanke kanske det står bakåt i tråden....eller? Quote
r Anders Posted August 15, 2010 Author Posted August 15, 2010 Ser bra ut på bilderna. Snygg blå färg! 2k färg ? Köpt hos? Vid närmare eftertanke kanske det står bakåt i tråden....eller? Ja det är 2k färg. Volvo Laser (eller Sonic) -blå. Brukar köpa från Barkmans på Kungsgatan i Eskilstuna. Quote
r Anders Posted August 16, 2010 Author Posted August 16, 2010 Upptäckte att kommunikationen mellan Megasquirt & datorn dör då jag kör startmotorn. Det visa sig att strömmatningen nästan går ner på noll då. Efter lite letande hitta jag en bättre +12v punkt. Så nu ser man i Megatune att motorn snurrar och det blir även gnista emellanåt. Nu ska jag göra en djupdykning i manualerna för att ställa så att MS fattar att jag har hallgivare i fördelaren, eller om det är nån här som kan hur man mappar det? Quote
r Anders Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 (edited) Det är ju pinsamt, men efter en massa felsökning på Megasquirtet för att få liv i maskin så konstaterade jag att det inte kommer in nån soppa i motorn. Tändningen funkar då den tänder till med hjälp av startgas. I morse kolla jag igenom kopplingsschemat för spridarna och upptäckte att jag dragit fram jord istället för +12v till spridarna :banghead: En snabb omkoppling gjorde att det blev liv i maskin :D Nu dör den direkt efter uppstart (ca 300-1000 rpm) men det handlar bara om mappning :racesmile: Edited August 21, 2010 by r Anders Quote
Rikard Larsson Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Inte mycket till tröst kanske, man jag har gjort exakt samma sak... Quote
r Anders Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 Bitarna börjar falla på plats. Montera de färdiglackerade delarna för första gången. Försökte även med lite planlöst mappande, så nu går den på tomgång & lite varvande. Quote
r Anders Posted August 23, 2010 Author Posted August 23, 2010 Cealm, Jocke4U, Kilkenny. Tackar, jag tänkte först att skärmarna också skulle bli blå, men upptäckte att de passar riktigt bra i svart. Quote
r Anders Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Ibland går det inte som planerat. Efter mycket krånglande med motorn och ett megasquirt som bara jävlas så har jag bestämt mig för att köra motorn original. Så turbon & megasquirten åkte ut samt bytte tillbaka till originalspridarna. Och nu funkar motorn som den ska. Dessutom funkar inte kopplingen som den ska. Det var urtrampningslagret som halkat snett mot gaffeln. Jag köpte en ny lamell, tryckplatta & urtrampningslager (Samuraj) och monterade rubbet, men det nya urtrampningslagret har en öppning i spåret där det lilla stiftet på kopplingsgaffeln sitter. Öppningen gjorde att urtrampningslagret halkade snett. Jämförde med ett gammalt urtrampningslager och där är det ingen öppning i spåret. Monterade ihop grejerna med det gamla urtrampningslagret lite provisoriskt, och en enkel test visade att det funkar. Naturligtvis så skulle jag kolla funktionen långt tidigare då jag monterade motorn. Quote
pelle17B Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 (edited) Mitt MS jävlades också och jag hade också motorn ur en gång och bråkade med kopplingen. Det är nog normalt när man bygger med swiftsjuor. Nu byter jag topplockspackninger för maskin spikar. Så nu vet du vad som väntar :-) /Peter Edited September 8, 2010 by pelle17B Quote
r Anders Posted September 21, 2010 Author Posted September 21, 2010 Efter en del stök och bök samt lite justering så är 7:an körbar. Idag var det premiär för några repor upp & ner på gatan, och det var riktigt :lol: :lol: :lol: Quote
Thornad Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Måste kännas skönt att få testa, och lite valuta för slitet. Ser riktigt fin ut. Lycka till, // Peter Quote
pelle17B Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Grattis. Första provkörningen en riktig milstolpe! Quote
r Anders Posted September 25, 2010 Author Posted September 25, 2010 Igår fick jag hem nya framdäck som monterades så nu är det nytt gummi runt om. Det blev Falken Ziex ZE-912, kommer nog att funka för att åka och köpa glass med. Har även justerat startmotorn så den löper mjukare mot startkransen, den lät inte vackert förut men nu sitter den som den ska. Är det nån som har bra tips på en grund-justering av bromsvågen hemma i garaget så mottages det tacksamt. Det är ju ett större projekt att skaffa släp och dra iväg för att göra det på riktigt. Quote
Gerhard Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Bromsvågen måste du ställa in genom testning av bromsarna. Finns säkert något matetematiskt geni på NASA som kan räkna ut hur den skall stå, men det är alldeles för mycket parametrar för att det skall vara genomförbart. Bara ut och testa, och se till att bakhjulen ALDRIG låser före framhjulen. Quote
r Anders Posted September 25, 2010 Author Posted September 25, 2010 Bromsvågen måste du ställa in genom testning av bromsarna.Finns säkert något matetematiskt geni på NASA som kan räkna ut hur den skall stå, men det är alldeles för mycket parametrar för att det skall vara genomförbart.Bara ut och testa, och se till att bakhjulen ALDRIG låser före framhjulen. Dotterns sambo var på NASA och gjorde ett projektarbete, men jag kan nog inte bidra med rätt värden för att det ska bli rätt. Det blir till att gasa & bromsa & gasa & bromsa & gasa & bromsa... :lol: Quote
r Anders Posted September 30, 2010 Author Posted September 30, 2010 (edited) Idag blev både SFRO2 och bullerprovet OK :hyper2: :hyper2: :hyper2: Edited October 2, 2010 by r Anders Quote
Michael Th Posted September 30, 2010 Posted September 30, 2010 (edited) STORT GRATTIS :racesmile: Edited September 30, 2010 by Michael Th Quote
Antas Posted September 30, 2010 Posted September 30, 2010 Ett stort och omfattande GRATTIS från Konungarikets utpost i norr! Jag avundsjuk? Aldrig....mjaa...okej då...lite. Förstår hur du känner det, troligen samma som mej i tisdags. Antas i ett kyligt Luleå Quote
r Anders Posted September 30, 2010 Author Posted September 30, 2010 (edited) Tackar så mycket för gratulationerna. Dan innan jag körde iväg till besiktningen upptäckte jag att slangen till luftfiltret pajat. Så det fick bli en snabblösning med hjälp av en svatmålad burk "Turkisk Youghurt" och ett luftfilter från Biltema (82-455). Resultatet blev 79dB. Edited September 30, 2010 by r Anders Quote
Jonte Posted October 1, 2010 Posted October 1, 2010 Lysande Då har snart Västerås Sevenbestånd (i trafik) ökat med 25% :thumbsup: Quote
r Anders Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Idag blev min 7:a godkänd hos Bilprovningen. :D :wohow: Det känns riktigt bra att nå målet med bygget så man äntligen kan komma ut och leta små fina & kurviga vägar. :eclipsee_steering: :burnout: Quote
cealm Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 Grattis r Anders. Kul att få en Seven till på vägarna i Mälardalen. Quote
Antas Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 Grattis från ett snöfritt Luleå! Jag avundsjuk? Nix......okej då, lite grann fast egentligen djä..mycket. Antas Quote
erhang Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 GRATTIS! Från en som också bygger med Swift GTI-motor. Erik Quote
r Anders Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Tackar... Jag har redan kollat posten 3 gånger idag, när kommer skyltarna? Quote
Thornad Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 HÄRLIGT - Grattis, det är inte annat än man blir liteavis. BRA JOBBAT, :racesmile: // Peter Quote
blackbirdseven Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 GRATTIS!! Härlig känsla kan jag tro :) Quote
Jonte Posted October 28, 2010 Posted October 28, 2010 Gratulerar :thumbsup: Så dom har börjat med reg.bes i Västerås igen Quote
r Anders Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 Är det i Kalmar du besiktigar? Så dom har börjat med reg.bes i Västerås igen Ja nu är Västerås den hetaste reg.bes -staionen i landet. Kan bara säga att killarna som besikta 7:an var schyssta :thumbsup: Quote
vedde Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Hej Anders Grattis än en gång till besiktigad bil, och tack för garage titten igår. Det var en riktigt fin bil du byggt. Hoppas vi kommer att ses i sommar för mer köring än garage däcksparkande. Som vi sa får vi se till att det blir lite Mälardalsträffar då det börjar bli stort underlag av bilar i regionen. Må gott. /Fredrik Quote
r Anders Posted December 5, 2010 Author Posted December 5, 2010 Idag har jag monterat en liten, liten vindruta. Den har varit klar i några månader men nu sitter den på plats. Passade även på att torrköra den i garaget och den funka bra. Quote
Antas Posted December 5, 2010 Posted December 5, 2010 Blir det stor ruta senare? Om ja, hur gör du med torkarna? Jag har tittat lite på Biltemas båttorkare. Priset är ungefär detsamma som beg på skroten. Antas i ett lätt vintrigt Luleå som strax åker på straffkommendering av hustrun dvs att handla på Storheden (köpcentra utanför Luleå) Quote
r Anders Posted December 5, 2010 Author Posted December 5, 2010 Blir det stor ruta senare?Om ja, hur gör du med torkarna?Jag har tittat lite på Biltemas båttorkare. Priset är ungefär detsamma som beg på skroten.Antas i ett lätt vintrigt Luleå som strax åker på straffkommendering av hustrun dvs att handla på Storheden (köpcentra utanför Luleå) Jag kommer inte att köra med stor ruta. Har ett alldeles för stort elsystem i schutteln (Swift original), för att få plats med torkarmotor m.m. Se "straffkommenderingen" som ett sätt att fylla på pluskontot :hypocrite: , det gör det lättare handla exklusiva biltillbehör :thumbsup: . Quote
r Anders Posted January 8, 2011 Author Posted January 8, 2011 Så var det dags för ett litet vinterjobb. Såg att slangarna mellan bromsvätskebehållaren och bromscylindrarna var fuktiga på utsidan, tydligen tålde de inte bromsvätska så nu är de utbytta till rätt kvallisort. Quote
r Anders Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Det börjar bli hög tid att beta av en "måste" detalj innan det blir torrt på vägarna. Har sett att det droppar olja då jag provstartat och har nu lokaliserat läckaget till packningen bakom oljepumpen. Så det blir till att byta packning bakom oljepumpen, ska även fixa en ny packning till oljetråget. Quote
r Anders Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 Äntligen var det dags för en riktig premiärtur med alla papper klara. Körde runt stan & några extra svängar för att kolla att inget ramlar av eller läcker. 7:an blev ett längre projekt än beräknat. Hitta en påbörjad ram 2006 och började samtidigt samla delar. Själva byggandet började under vintern 2007/2008 så det tog några år, men nu ska jag bara sortera ut barnsjukdomarna innan sommaren. Quote
cealm Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Helt rätt r Anders, jag skall nog ställa på min / mina kärror också. Du har väl vinterdäck på eller? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.