Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Mycket fint det blir det där. Jag har en fråga - om man inte får sätta Turbo i motorer som inte har turbo efter 1975 hur kan detta då gå på din och Pelles bilar? Fanns det swift turbo som är typade?

Fattar inte detta.

/Fredrik

Posted

Det finns inget krav på att motorn måste vara original på ett amatörbygge, så det ger en del möjligheter till egna lösningar.

Posted

Men vad jag förstått så går det ju inte att regga en Pinto med Turbo eftersom det inte funntis någon sådan motor?

Men du menar alltså att man kan få den reggad i en amatörbyggd bil?

/Fredrik

Posted

Gustaf "Therealpinto" är ett levande exempel på att det går även i ett icke amatörbyggt fordon.

Posted (edited)

Hej

Jo men hans Capri med Pinto är väl inte nyare än -75 eller vilket år det nu skall vara?

Tänker på denna tråden som jag läste när jag började: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3809&view=&hl=Turbo&fromsearch=1

Bygger man trovärdigt så kan det gå men räkna med bromspapper!-står det i tråden

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Hej Anders

Jag menar inte att racka ner på din eller någon annans bil eller skrämma någon - jag har väl bara fått det om bakfoten. Vad har din motor för HK orginal samt vad räknar du med att den har i Turbo utförande?

Jag har ju inte byggt utefter vikt besparingar så jag kanske klarar 160 hk från min Pinto inom ramen för 15-20kw /100kg, om det nu är det enda som styr på ett amatörbygge.

Jag är intresserad för jag vill ju ha en turbo i den men har inte vågat pga att jag fått uppgift på att man inte fick ändra motorn. Mitt alternativ vara att ha turbo efter regbes. men stämmer det som ni säger kan man ju köra med det på en gång. :D

/Fredrik

Posted

Det är lugnt Fredrik :)

Den lilla Swiften är på 1,3 liter och 100 hk.

Med sänkt komp och ca 0,4 tänkte jag landa på 140 hk, låter rimligt i en så liten originalmotor.

Tror inte att jag behöver vikta upp bilen för besiktningen, men har ett rejäl och tungt reservhjul och fäste som kan bultas på plats om det behövs. ;)

Posted

om du kompsänker och ladddar 0,4bar så når du troligtvis inte 140hkr. 120-130snarare

Posted

Kan ju vara det med trovärdigheten att ladda lite i en stor 2 L maskin som de blir svårt med då den tydligen håller gott upp till 220hk.

Då förstår jag lite mer varför det funkar i en Swift på 1,3 L, men kanske inte i min Pinto på 2 L.

/Fredrik

Posted

om du kompsänker och ladddar 0,4bar så når du troligtvis inte 140hkr. 120-130snarare

Låter som besiktnings-musik i mina öron :D

Posted

sänker man kompförhållandet så sjunker grundeffekten därför blir sluteffekten mindre.

Posted (edited)

Nu blandar jag också mig i lite om det e ok.

Det är alltså okej att fixa överladdning i en amatörbyggd bil.

MEN dem "går inte på" att man laddar lite i en stor motor. Säg min zetec med en liten kompressor så den landar på säg 150?

Det är väl kanske lite uppenbart men rent praktiskt så bryter man ju inte mot några regler i så fall.

//Björn

Edited by BjW
Posted

Nu blandar jag också mig i lite om det e ok.Det är alltså okej att fixa överladdning i en amatörbyggd bil.MEN dem "går inte på" att man laddar lite i en stor motor. Säg min zetec med en liten kompressor så den landar på säg 150?Det är väl kanske lite uppenbart men rent praktiskt så bryter man ju inte mot några regler i så fall.//Björn

Så tolkar jag också överladdningen i en amatörbygd bil. Ju större, kraftigare & vassare motor man har så ökar väll kraven på effektintyg.

Posted (edited)

Jag vill också blanda mig i.

Sitter just nu och läser VVFS 2003:22 (förvånade??) 5 kap sid 32 och 33 speciellt 4§. Där står det Vid deklaration av en bils motoreffekt skall denna anges i kW.

Det kanske finns något extra direktiv som jag inte hittat som kullkastar ovanstående paragraf. Eller kanske finns någon Lex Motor

Ta exemplet med min V8a och en annan kam. Enligt Drake går det att skrämma ur motorn åtskilligt med mer effekt. DEt blir i såfall ett antagande om bilen inte bromsas.

Jag har gjort som det står i VVFS2003:22 deklarerat min motor till 147 kw den kan vara överdeklarerad men kan också vara underdeklarerad. Inte mer inte mindre. Vid regbesiktningen bedömdes det vara en "trovärdig uppgift" dvs det är det som står i Fordonsdatabasen. Det går heller inte emot gällande tillåten effekt-vikt-förhållande. Min V8-bil "kan ha 259 tillåtna hk" med 20,3 hk per 100kg.

Skulle den uppgivnan effekten inte vara trovärdig när besiktningsmännen kör bilen kan jag avkrävas ett bromsintyg från en godkänd firma. Auktoriserad är väl inte rätt ord men en firma som är känd för att inte fuska med effektbromsningensintyget.

Min fråga är var kan jag läsa om en bils effekt som säger att jag inte får sätta turbo eller annan kam eller tuffare förgasare eller annat trim? Kort och gott bara originalmotor tillåts. Det var ju delvis det som dök upp i förslaget om nya regler, lambdastyrning av avgaser mm som väl i princip medförde att förgasare blev förbjudna och att inga eftermarknadsinsprutningssystem tilläts. Utan original.

Jämför parallellen med hastighet. Högsta fart i Sverige är väl 120 km/h. Våra bilar är potenta för högre fart. Tillsynsmyndighet är polisen. En Seven-kärra som är god för verkliga 200 plus (på bana) får köra på väg bara man håller den hastighetsbegränsning som gäller och bilen är registrerad..

Jag kan ha fel i motorfallet möjligen om vad man får och inte får. Vad gäller hastighet har jag inte fel i alla fall.

Edited by cealm
Posted

Så tolkar jag också överladdningen i en amatörbygd bil. Ju större, kraftigare & vassare motor man har så ökar väll kraven på effektintyg.

Hej

Jag tror det är så att man får överladda/trimma o s v MEN här är det trovärdigheten och bilens uppträdande som avgör om det går eller inte.

Swift 1300 GTI + liten turbo = ca 140 hk går in under 15-20 kw/100kg regeln = OK

Pinto 2000 EFI + Större tubo = ca 150-180 hk kanske inte går inom 15-20kw/100kg - Att sedan säga att man "bara" laddar 0,3 och det är 130 hk är inte trovärdigt då man lätt kan skruva upp den till 0,5-0,7 och hamna på 150-170 hk vilket inte skulle vara OK enligt KW/kg regeln, och intyg kommer att krävas.

Här får väl Gurun själv TheRealPinto kliva in och rätta oss om vi har fel.

Jag kommer att avstå turbo i min till besiktningen, vad som händer efter är en annan historia :hypocrite:

/Fredrik

Posted (edited)

(Fortsatt liten trådkapning)

När du reggar en bil skriver du intyg på vilken effekt den har. Om du har en Pinto med turbo eller ej är oväsentligt som jag ser det. Du har garanterat en effekt under givna förutsättningar som tex vid vilket laddtryck denna effekt finns. Om det är vid 0,3 bar eller 0,5 bar är oväsentligt. Om bilen "låter och går" på ett sätt som gör att SFRO eller SBP inte känner sig säker (behöver inte misstro) att den uppgivna effekten stämmer. Då blir det ett påpekande med krav på effektintyg. I effektintyget skall allt viktigt ingå. Det blir den uppgift som bilen bedöms mot.

Det som däremot är väsentligt är att bilen skall ha den spec den hade vid regbes. Men laddtryck, mappning mm mm är ju lätt att ändra och ändra tillbaka.

Exempel med MC motor. 175 hk normalt men effektstrypning = 100 hk. Strypkitet är en plåtbit som hindrar gasen. Sitter med ett par små skruvar. Det du får med strypsatsen är ett certifikat som intygar effekten om bitarna monteras.

Låt säga att man stoppas vid en flygande som kanske kan en del om just MC och effekt. Fordonsbasen säger 100 hk. Plåtbiten saknas = 175 hk direkt. Det är inte bra att ertappas med "fel effekt". Skulle något elände hända så ett försäkringsbolag blandas in kan det bli nog så besvärligt (eller inte).

Däremot olika mappar på en omkopplare i turbofallet är avsevärt svårare att "ertappa".

Allt bygger på att det som uppges vid regbes är det som bilen består av.

Edited by cealm
Posted (edited)

Gerhard: "Den säkra källan" har en strypning med certifikatet. Nyss. Jag har till och med sett både certifikat och räkning. Plåtbiten är också monterad. Fordonet har regplåtar samt en typad effekt.

Edited by cealm
Posted (edited)

Jag bromsade min turbomatatde swiftmaskin innan regbesiktning och hade ett bromsintyg med mig till besiktningen.

En bedömning görs om det är rimligt laddtryck osv. Om man kör med. 0.4 bar och 140 hk på en 1300 maskin med 100 hk original kan det förmodligen anses rimligt. Det är ju nästan 50% extra effekt på motorn.

2 liters maskin med t.ex 110 hk original . Turbokonverterad 0.2 bar laddtryck och 130 hk ut anses sannolikt inte rimligt. Effektintyg hjälper sannolikt inte då det inte är rimligt att ladda så lite och montera en turbo för 20 hk extra.

Om jag minns rätt så gör besiktningsmannen bedömningen från fall till fall.

Förresten,

För 140 hk och 0.4 bar behöver du inte kompsänka Swiftmaskinen. Du behöver större spridare och ett justerbart sprut. Originalspridarna bottnar innan 140 hk och då spikar sannolikt maskinen sönder pga för mager blandning. Ceilca supra spridare på 315cc kör jag vid 3.2 bar bränsletryck. 315cc Verkar vara bra marginal för ca 140 - 150 hk (har max 75% dutycycle ungefär och man bör inte gå över 80%). Origninalspridare är 180cc vill jag minnas.

/Peter

Edited by pelle17B
Posted

Du behöver större spridare och ett justerbart sprut. Originalspridarna bottnar innan 140 hk och då spikar sannolikt maskinen sönder pga för mager blandning. Ceilca supra spridare på 315cc kör jag vid 3.2 bar bränsletryck. 315cc Verkar vara bra marginal för ca 140 - 150 hk (har max 75% dutycycle ungefär och man bör inte gå över 80%). Origninalspridare är 180cc vill jag minnas./Peter

Planen är att byta spridare. Har sett att spridare från Nissan 200(370cc) också passar.

Går det att ta en genväg i början och köra med original elektroniken samt större spridare, för att gå över till MegaSqurt senare utan att riskera motorn?

Posted

Har alla spridare samma fästen? TEx Nissan, Volvo, Swift, Saab osv eller är det grupper tex spridare med halsdia XX och spridare med halsdia YY osv

Posted (edited)

Planen är att byta spridare. Har sett att spridare från Nissan 200(370cc) också passar.

Går det att ta en genväg i början och köra med original elektroniken samt större spridare, för att gå över till MegaSqurt senare utan att riskera motorn?

Jag vet inte. Jag har aldrig haft någon original ECU till min motor. Borde väl funka om man har en juterbar BTR och kan trimma in det hela med en bredbandslambda.

Alla spridare har inte samma fäste. B.la Celica Supra och Mazda Mx5 Turbo (tror inte den finns i Sverige) och ett gäng andra toyota har samma fysiska utformning som Swiftmotorn men kontaktdonet skiljer ibland så se till att få kontakterna med från skroten.

Kan säkert vara så att 200sx spridarna passar också. Det är mer än jag vet.

Celican finns med 315 (orange) och 440 cc (svarta) spridare.

Swift MK1 fualrail är att föredra. Den har betydligt större inre area än MkII som ser biffig ut på utsidan, men är trång inuti.

/Peter

Edited by pelle17B
Posted

Jag vet inte. Jag har aldrig haft någon original ECU till min motor. Borde väl funka om man har en juterbar BTR och kan trimma in det hela med en bredbandslambda./Peter

Vad betyder det...

Posted

Du kan inte bara sätta i större spridare. Ecu:n ger ju öppningstider till spridarna och har du då större spridare så ger den för mycket när du kör som vanligt.(visserigen så brukar Ecu:n kunna justera inom ca 10%)

men om ni nu pratar om överladdning så finns det genvägar och en BTR som får övertryck ger ju mer tills spridarna bottnar.

Jag skulle satsa på ett bränsletillskottsystem.

Många Bosch spridare har samma fästen och kontakter.

Posted

Motorn måste få lagom med bränsle för varje varvtal och belastning. Man mäter det med en bredbandslambda.

Antar att original boxen på swiften styr ut en viss längd på insprutningspulsen beroende på vilken bealstning och varvtal motorn har.

Om man byter spridare så vill det till att de ger lagom mycket bensin för den puls som boxen är inställd att ge i förhålande till vad man vill ha.

Om man har en justerbar bränsletrycksregulator kan man eventuellt justera bränsletrycket (inom rimliga gränser) så att man får lagom mycket bränsle i motorn.

Fördelen med ett justerbart sprut är att man kan tala om pulslängden och därmed hur mycket bensin som skall in för varje belastning och varvtal. man kan ofta också ställa tändningen.

Original insprutningsbox kan kanske funka, men jag hade inte testat.

/Peter

Posted

Det ser ut som enklaste lösningen är justerbart sprut, större spridare och nödvändiga givare för att göra motorn :D

Posted

Det är alltid bäst med ett helt programmerbart sprut o tändnings ECU.

vad jag menade med bränsletillskott är ett sk. tilläggssprut. jag har en kamrat som byggt sådana och sålt ett antal men han har sån värk i händerna nuförtiden att han inte klarar det längre.

Det funkar som så att om du har en motor som inte haft turbo tidigare och monterar turbo så går motorn på originalsprutet så länge den går som sugmotor och när turbon börjar ladda så går man även in på tilläggssprutet som har lite olika inställnings möjligheter och påverkas även av laddtrycket och följer ökningen av det.

Posted (edited)

Thomas: --- när turbon börjar ladda så går man även in på tilläggssprutet -- Betyder det att original sprutet fortsätter som om inget hänt dvs man mäter laddtryck och beroende på det så trycker 4 extra spridare in bränsle via egen elektronik. Då har du alltså dubbla lambdasonder. En som mäter för original, fast då blir väl den tokig när extra sprutet slaskar på.

Nä det måste vara gjort på något annat sätt men vilket?

Edited by cealm
Posted

En Lambdasond. Den brukar inte vara inkopplad på fullgas.

men annars är du rätt på det. man sätter 4 spridare till som sedan jobbar paralellt med originalarna fast de styrs av tilläggssprutet.

Posted

Ok, men då måste insuget byggas om rejält för att få plats med 4 nya eller kan man vara fräck och ta ett Y-rör och sätta båda spridarna i. DEt kanske inte gör så mycket om det blir lite vinkelfel mot "lodrät-inloppet".

Annars blir det att bygga nytt.

Posted

Tilläggssprut och piggyback system är inte någon optimal lösning så länge de kostar lika mycket som ett ensamt system som kan göra hela jobbet självt tycker jag.

Det är bättre att acceptera arbetsinsatsen och lägga den erfoderliga tiden på att göra en "riktig" installation av ett ensamt system där du kan bestämma alltihopa själv utan att ta hänsyn till en original ECU som försöker anpassa sej till situationer den inte är avsedd för.

Ett exempel på eventuellt problem.

Är original systemet försett med MAP sensor endast avsedd för undertryck och du belastar den med övertryck vilket den inte är gjord för, så är det inte ens säkert att den behäller kalibreringen t.ex. Vist kan det funka, men inga garantier för att det gör det. M.a.o. ta det iallafall försiktigt......

I min värld "luktar" det nödlösning! men andra är naturligtvis fria att ha sina andra åsikter.

Posted

I min värld "luktar" det nödlösning! men andra är naturligtvis fria att ha sina andra åsikter.

Har också insett att "nödlösningen" luktar för mycket.

Det är ett himla bra forum att bolla idéer på. :notworthy:

Posted (edited)

Hej

Ledsen för trådkapningen tidigare, jag inser efter Pelles kommentar att det är ganska döfött att försöka med Turbo till min Pinto innan reg bes.

När ni talar om Turbo så har jag hämtat en del ifrån denna sida: MIn Länk

En fulguide till turbokonvertering som är ganska informativ. Jag säger inte att de gör rätt men jag fattar nu hur det funkar efter att ha läst tråden, innan visste jag i stort sett inget om Turbo - nu vill jag ha!

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Har fått hem en nytillverkad kardanaxel från Kardanservice i Norrköping, det var ett snyggt litet jobb.

Nu så var det dags att få lite mer monterat.

Börja med att skruva fast kardan. Sen så var det dags att hälla i växellådan.

Tidigare in och ut monteringar av växellådan har inte varit något problem, men nu.... :banghead:

Det är nån dj..el som satt massa aluminiumplåtar ivägen, sen så skulle man vara utrustad med minst 4 händer för att hålla & passa in kardan i lådan.

Envis som man är ska man ju klara allt själv, så efter en timme satt lådan på plats :racesmile:

Posted

Motorskruvandet fortsätter med en oljeretur från turbon in i blocket. Lite läskigt att sätta borrmaskin i motorn :o

Idag har jag justerat höjden på oljepickuppen så den passar mot nya botten av oljetråget.

Man ser lite på en av bilderna hur oljetråget blir. Har kapat ur den sneda botten och punktat fast en ny gavel. Sen ska det TIG-svetsas tillsammans med en platt botten. Sen ska oljepluggen dit också.

Nu ska jag klura ut hur bafflarna (eller vad det nu heter) ska se ut så oljan inte försvinner från pickuppen.

post-1399-126003946882_thumb.jpg

post-1399-126003948474_thumb.jpg

Posted

Har börjat snickra på bafflarna i oljetråget.

Planen är att bygga in pickuppen i en box med lucka på alla 4 sidorna.

På första prototypen satte jag gångjärnet på fel sida så luckan stod öppen, efter justering fixade det sig.

Jag ska byta ut de små skruvarna till pianotråd som blir stadigare.

Plåtarna som går ut ca 3 cm från hörnen är tänkta att styra in oljan mot pickuppen vid broms / sväng / gas.

Jag tror att jag ska klippa ut några hål i stora plåten så oljan kan rinna ner obehindrat.

Tar gärna mot tips & synpunkter på förbättringar.

post-1399-126011966174_thumb.jpg

post-1399-126011967171_thumb.jpg

Posted

Sök på forumet, jag har lagt upp ett engelskt tidningsreportage någonstans som heter "baffled and confused" som är en hel del nyttigt att läsa i... reportaget tar upp oljesumpen och olika ombyggnationer.....

Posted

Sök på forumet, jag har lagt upp ett engelskt tidningsreportage någonstans som heter "baffled and confused" som är en hel del nyttigt att läsa i... reportaget tar upp oljesumpen och olika ombyggnationer.....

Har lusläst tidningsreportaget några gånger och det är därifrån som jag ska bygga mitt oljetråg, sen är det bara att hålla tummarna att det funkar bra.

  • 3 weeks later...
Posted

Daggs för lite uppdatering av byggtråden.

Stolarna fick först några extra hål i sidorna så midjebältet hamnar rätt, sen har de fått ett lager färg på baksidan.

Efter montering av kardan & lådan har bromsledningarna i motorrummet kommit på plats.

Sen är oljetråget färdigbyggt, målat & monterat.

Idag montera jag ny koppling, tryckplatta & urtrampningslager. Sen var det daggs att lyfta motorn på plats

post-1399-126209921111_thumb.jpg

post-1399-126209922398_thumb.jpg

post-1399-126209923384_thumb.jpg

Posted (edited)

Tjusigt!

Ta nu många kort på oljetråget så det vet hur du skall skära av och svetsa ihop mitt Swift-oljetråg............ för det gör du väl gärna när ditt blev så bra eller du kanske tycker jag skall gör det själv? Varför?

Men ta många kort i alla fall åt mig nu när det är isär och du kan lägga in en tumstock eller måttband. i tråget. Det blir så onödigt krångligt och kladdigt om du måste skruva bort tråget för att mäta åt mig senare......

Edited by cealm
Posted

Calle & Michael, tumstockar hit millimeter dit, tycker att det är mått som är allt för överskattade. Jag ska nog gå över till de fina måtten: aln, fot & famn :D

Posted (edited)

Helt ok med aln, fot eller famn. Bara vi får bilder och motsvarande instrument inlagda på lämpliga ställen i bilden. Så klart ett annat sätt att göra är jag kommer över med mitt oljetråg........ Du vet ju redan måtten för du har ju fixat ett en gång nyss.....

Undrar om "uttjatningsmetoden" verkligen fungerar, det är värt försöket i alla fall...

Edited by cealm
Posted

pma din adress så kan vi alla skicka våra tråg för ombyggnad.. :D

Kan detta vara början på en multinationell industri, eller not :surrender:

Posted

Då har toppen fått sig en översyn med inslipade ventiler & nya ventiltätningar. Passa även på att fylla upp olja i lyftarna så ventilerna får en bra start.

Posted

Vi kommer stå på rad med våra oljetråg utanför ditt hus för att få dem justerade av dig.

  • 2 weeks later...
Posted

Lite uppdatering.

Jag har gjort hål för bältet i sidorna på stolarna för att få midjebältet tajtare mot höften. Då jag byggde ramen flyttade jag fram de nedre bältesfästena och nu sitter bältet riktigt bra. Har även målat baksidan av stolarna.

Jag insåg efter en del studerande av turboinstallationer att mitt grenrör placerade turbon för långt ner för att få ett bra fall på oljereturen. Så det var bara att "gör om gör rätt", och nu sitter turbon högre så oljan får bättre fallhöjd.

Har även gjort nya ramar som håller kylare och IC betydligt stadigare, "gör om gör rätt" igen. :icon_oops:

post-1399-12632367144_thumb.jpg

post-1399-126323672597_thumb.jpg

post-1399-126323673453_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...