Jump to content

Recommended Posts

Posted

Personligen så anser jag att ditt montage av intercoolern verkar bara kortlivat. Med tanke på vibrationer och andra krafter så skulle jag tro att din kylare kommer att ge vika och gå i sönder.

Posted
Personligen så anser jag att ditt montage av intercoolern verkar bara kortlivat. Med tanke på vibrationer och andra krafter så skulle jag tro att din kylare kommer att ge vika och gå i sönder.

Ja jag är också lite fundersam, men det kommer nog att hålla för några provkörningar. Kan senare komplettera med stadigare band runt kylarna.

Posted (edited)

Ska börja bygga avgassystem och funderar på en bra upphängning.

Jag tänkte ta gummikuddar med skruvfäste, men de på Biltema ser bra klena ut.

Är det nån som vet var man får tag på lagom stadiga (ska ha en bakre ljuddämpare från Opel).

post-1399-1247299404_thumb.jpg

Edited by r Anders
Posted

Om du vill handla på Biltema så har de kraftigare gummikuddar bland de originalliknande reservdelarna. Har för mig att jag plockade en som var till någon Ford modell.

Posted

Hej Anders! Jag använder Biltemas art nr 63-104 till avgas upphängning. Funkar kanon bra och är dessutom billiga.

Lycka till!

MVH Martin A som börjar bli darrig inför reg bes på Tisdag.

Posted

Försök få till upphängningen så att avgassystemet vilar uppepå kudden istället för att hänga i den

om du kan. Det kräver inte lika mycket av kudden.

Posted

Dagens jobb blev att montera oljekylaren.

Var först tvungen att flytta upp kylfläkten 2 cm så oljekylarens anslutningar blev fria.

post-1399-1247337826_thumb.jpg

Posted

Då börjar avgassystemet bli klart.

Jag valde att bygga med en ljuddämpare där in respektive ut-röret sitter förskjutet mot varandra, istället för en dämpare där röret bara går rakt igenom.

Detta för att få ner ljudet så mycket som möjligt. Det blev bra mycket krångligare än ett system där rören ligger i linje, men varför ska man göra det lätt för sig när man kan krångla till det.

Dessutom så var det riktigt svårt att svetsa i rören som antagligen har någon ytbeläggning (alu?).

Passa samtidigt på att få dit en katalysator också. I framtiden ska det bli ett snyggt system men detta få duga tillsvidare.

I veckan ska jag fixa upphängning av systemet.

Mitt recept på 2" systemet från Feltema:

Flexibelt skarvrör 79-122. Katalysator 79-802. Ljuddämpare 91-4546. Bakaxelrör (böjt) med muff 79-8456.

Rakt rör med muff 79-8466. Skarvrör med 2 klämmor 98-012. 2 gummiupphängningar 63-104.

post-1399-1247421562_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Jag har svetsat & svetsat & svetsat & svetsat.... ni känner nog igen allt arbete på ramen med att få dit alla rör, fästen m.m. för att få ramen helt klar.

När man tror att man är klar så ska det dit ytterligare ett fäste o.s.v.

Nu har jag i varje fall plockat ur motor & hjulupphängningar m.m. för att kunna snurra på ramen och lägga de sista svetsarna innan målningen.

Så nu ska hela kalaset slipas och tvättas så färgen fäster ordentligt.

Posted

Jodå nog känns det igen allt. ----- Jag har svetsat & svetsat & svetsat & svetsat..... När man tror att man är klar så ska det dit ytterligare ett fäste o.s.v ..... -----

En sak som du ännu inte känner igen själv men snart nog kommer att göra när ramen är tvättad och målad samt torr.

Det är: Åhhhhhhhhhhhhh varför kom jag inte ihåg det fästet för, nu måste jag slipa bort färg och svetsa och måla igen. och varför sitter just det stället så förbaskat oländigt till?

Välkommen i gruppen "ramen är målad".

I vilket fall kul att komma så långt så du klär på de nakna rören.

En Swiftfråga:

Om kamremmen går av på en Swift 1,3 twincam är det ventilsallad då? Eller stannar motorn bara i väntan på ny rem?

Posted

En Swiftfråga:

Om kamremmen går av på en Swift 1,3 twincam är det ventilsallad då? Eller stannar motorn bara i väntan på ny rem?

Jag väljer att som strutsen, stoppa huvudet i sanden och vänta på det stora raset.

Får kanske se till att kamremmen är färsk.

Sen så ska kompressionen minskas så motorn jobbar bättre mot turbon så avståndet mellan kolvarna & ventilerna ökar, kan minska risken för kontakt.

Posted

men om man har ökat avståndet genom att sänka kompressionen skall man justera detta genom att montera en kam med mera lyft!

Posted

man kan utgå ifrån att ingen 16V motor klarar ett kamaxelrembrott.

  • 5 weeks later...
Posted

Locost-lackbox.

Så var det dags att få färg på ramen. Ett depå-tält lite täckpapp och en lånad snurrställning (Tack Peter) så var det bara att köra igång.

Först så vill jag verkligen rekommendera alla att tillverka 2 snurrbockar av tex 2 framhjulsnav, de underlättar så mycket vid slipning & lack så den tiden de tar att tillverka dem tjänar man in under slipning & lack.

Efter att studerat forumet och kopierat andra tips så skrev jag ner följande mall.

Tvätta & måla ramen m.m.

• Underarbetet är A och O när man ska måla, så att inget fett finns kvar.

• Man tar OKQ8as miljöavfettning, en hink med riktigt varmt vatten och en slipduk.

o Spruta på avfettningen och "våtslipa" med slipduken.

o Skölj med så varmt vatten som möjligt och torka sedan av allt.

o Varmt vatten är nödvändigt efter som det torkar betydligt fortare än kallt.

o Är det mycket veck och konstigheter så kan man spruta på lite koncentrerad spolarvätska när man torkar, då dunstar vattnet snabbare.

o Det skadar inte att tvätta 2ggr, man brukar alltid missa något 1a gången.

o När godset är torrt är det bara att måla, helst inom ett par timmar.

• Pensla spalter, svetsar, skarvar och knepiga ställen med ett varv Temazink EE, låt torka ett dygn.

o Zinket har en förmåga att "läka" en skada som uppkommer.

• Spruta 2 lager med Temaprime EE, låt torka ett dygn.

• Spruta minst 2 lager med Temalack EE, låt torka några dygn.

• Nymålad färg behöver några dagars torktid.

Mitt resultat blev...

post-1399-125336212538_thumb.jpg

post-1399-125336214031_thumb.jpg

post-1399-125336215411_thumb.jpg

post-1399-12533621771_thumb.jpg

Posted

smart lösning, är snurrställningen hemmagjord?

Tror att snurrställningen är hemmagjord.

Det ser ut som det är en hjulupphängning från bil som den är byggd från.

Den är vinglig i bilens längsled så sätt till några extra stag så blir den stadigare.

Då man sätter upp ramen är det viktigt att den hamnar nära ramens viktcentrum,

så man kan hålla den med ena handen och tex. slipa med den andra.

post-1399-125346146209_thumb.jpg

post-1399-125346147015_thumb.jpg

Posted

Bromsen består av en arm som man knyter fast i ställningen ( syns lite på "Bild 002mini.jpg" i inlägg #66 ).

Men en riktig broms skulle underlätta arbetet.

Posted

Om den är byggd av en gammal hjulspindel borde väl broms inte vara något problem. Frågan är mer om man behöver ventilerade skivor, eller om det räcker med solida??

Posted

Måste det vara så avancerat att man använder hjulspindlar?

Konstruktion modell motorstöd borde väl funka lika bra?

Eller blir det för tungt att vrida runt då det är olagrat?

//Toffe

Posted

45 kg ram???? Det är ju vad batterilådan väger¨på en helt vanlig ram................

Posted
helt vanlig ram

Yeah right... :blink:

blir min batterilåda så tung donerar jag ramen till stena..

Posted (edited)

Ska börja bygga avgassystem och funderar på en bra upphängning.

Jag tänkte ta gummikuddar med skruvfäste, men de på Biltema ser bra klena ut.

Är det nån som vet var man får tag på lagom stadiga (ska ha en bakre ljuddämpare från Opel).

Jag har använt de gummikuddar som du visar på bilden.

För att få stadga på systemet använder jag 2st kuddar på vare fäste. Iom att de är stående så hoppas jag att de ska hålla.

Fästklammret är ett rörklammer som jag har svetsat en kort L-profil på. Fördelen är att bygghöjden blir låg (=små kuddar). Tycks i allafall bli stadigt och ge rörelsemöjlighet, återstår att se om det fungerar i praktiken.

Försöker bifoga en bild på upphängningen men det tycks inte fungera.

Kom in tre bilder!

Hur i helv....tar man bort de två onödiga bilderna?

Edited by Antas
Posted (edited)

Hej

Jag använde kuddar från Swedol som är lite omvända, dvs en M8 mutter i varje sida, däri skruvade jag rörklammerns 2 M8'or direkt sedan monterade jag det på ett plattjärn med 2 bultar. Enkelt, stabilt och bygger mindre än med det extra vinkeljärnet som Antas har.

post-561-12535166356.jpg

Dessa är 60 shore och kostar 26,50:- ink moms.

Art. IS-4040 använde jag, de är lite lägre.

/Fredrik

Ändrat till Ink moms!

Edited by vedde
Posted

Hej

Jag använde kuddar från Swedol som är lite omvända, dvs en M8 mutter i varje sida, däri skruvade jag rörklammerns 2 M8'or direkt sedan monterade jag det på ett plattjärn med 2 bultar. Enkelt, stabilt och bygger mindre än med det extra vinkeljärnet som Antas har.

post-561-12535166356.jpg

Dessa är 60 shore och kostar 26,50:- ex moms.

Art. IS-4040 använde jag, de är lite lägre.

/Fredrik

Intressant!

Kan du visa en bild på din konstruktion.

Posted

Så har jag kladdat på lite mer med färgsprutan.

Det är bakaxeln, länkarmar & bärarmar m.m. som har blivit svarta.

Om ni är lite skapa i synen så ser ni att min lackbox / depåtält

är borta, den försvann med blåsten under veckan. Den slet sig och

for över mina telefonledningar som är 2 meter över garagetaket och

landade i en stor hög på baksidan.

post-1399-125415442893_thumb.jpg

post-1399-125415443954_thumb.jpg

  • 4 weeks later...
Posted

Nu har jag börjat få en del plåtar på plats. I början så räknade jag popnitarna men tröttnade på det efter ett tag.

Upptäckte att 2 rullar målartape underlättar väldigt mycket då man ska göra raka och jämna rader med popnit. Rullarna är 12 & 25 mm breda och det är bara att markera ovanför ramröret och märka ut avståndet mellan nitarna, borra & nita fast. Upplevde att jobbet gick riktigt fort.

Idag då jag kapade ut golvplåtarna så började det att "poffa" ur vinkelslipen igen. Den hade dragit i sig en hel del alu-spån, men det var bara att skruva isär och blåsa rent för att fortsätta. Jag var inte sugen på att åka och köpa en ny mitt i golvläggandet.

På en av bilderna syns alu-skenorna som jag nitat fast i kardantunneln för att få rakare och enklare fastsättning av bränslerören & kabelstammen.

Nu fortsätter arbetet med de utvändiga alu-panelerna.

post-1399-125649450125_thumb.jpg

post-1399-125649451681_thumb.jpg

post-1399-125649452988_thumb.jpg

post-1399-125649454482_thumb.jpg

Posted

Ser bra ut, längtar till slutmontering :)

Vad haru för lim?

Jag kör med PL400, lite kladdigt men går lätt att måla över.

Posted

Har monterat växellådefästet och ett extra stag mellan ramrören under lådan.

Tänkte att ramen blir lite mer vridstyv.

post-1399-125697654047_thumb.jpg

post-1399-125697654942_thumb.jpg

Posted

Är inne i ett bygg-stim.

Idag kom diffen & den bakre panelen på plats.

Fick även dit pedalstället och rattstången.

Grannen kom förbi med kommentaren "nu ser det ut som ett badkar med störtbåge" :wacko:

post-1399-125718817519_thumb.jpg

post-1399-125718818781_thumb.jpg

post-1399-125718819944_thumb.jpg

post-1399-1257188218_thumb.jpg

Posted

Jag tror du lugnt kan svara att ditt badkar går fortare än hans.... :hypocrite:

Posted

Snyggt badkar Anders! :thumbsup: :thumbsup:

Är det ett hemmasnidat pedalställ? Snyggt!!

"By the way" är du medveten om att SFRO inte godkänner hålborrade pedaler utan vill ha gummi eller räfflad yta?

Posted

kan man inte trycka i gummi kabelgenomföringar, i hålen i pedalerna....

Det finns sådana som ser ut som en hatt, limma fast med superlim tex..

Posted

Toffe & Morty, ja det blir det klart snabbaste badkaret på min lilla gata :)

Är det ett hemmasnidat pedalställ? Snyggt!!

"By the way" är du medveten om att SFRO inte godkänner hålborrade pedaler utan vill ha gummi eller räfflad yta?

Pedalstället är från Rally Design £159.50 inkl. 3 st cylindrar & bromsvåg.

Jag tänkte sätta på halkskyddstejp på pedalerna.

Dagens jobb blev att montera den främre panelen på höger sida.

post-1399-125726747443_thumb.jpg

post-1399-125726758632_thumb.jpg

Posted

Dagens jobb blev att montera den främre panelen på vänster sida.

Sen så åkte bakaxeln på utav bara farten.

Jag har tagit ut en vecka semester bara för att bygga på 7:an :w00t2:

  • 3 weeks later...
Posted

Senaste tiden har handlat om en del småjobb och planering (dricka kaffe) vad man borde göra.

Hittade kabelstammen från Swiften som är intryckt för att se om den får plats, kan nog funka.

Har även börjat skruva på motorn. Lyft på toppen, botten & allt löst. Honat loppen. Handlat nya kolvringar, staklager, packningssats & en extra topplockspackning för att sänka kompressionen.

Idag konsulterade jag grabben som hjälpte mig att räkna ut den nya kompressionen med 2 topplockspackningar. Original är det 10,0-1 och nu blir det 8,8-1. Hoppas att det kommer att

funka med måttlig laddning.

Har kollat med Pelle17B hur oljematning & retur till turbon fixas. Så det blir en förgrening vid oljetrycksgivaren, dessutom så ska jag löda igen & borra upp ett 2 mm hål som oljerestriktor till turbon enligt några experter på ett turboforum.

Hitta en ute-bild på plåtarbetet.

post-1399-125891796071_thumb.jpg

post-1399-125891799754_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...