ejorris Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Jag tänkte använda 164 spindlar till min Cobra och Gustaf tyckte att jag borde byta upp mig till aningen kraftigare bromsar än 164 original eftersom dessa enl Bilprovningen endast är klassade till dryga 200hk och risken finns att jag kan få bakslag p åslutbesiktningen. Tog hem ett ok för 940/960 som borde duga men jag kunde inte få det att passa i mina vildaste drömmar om adaptrar. Någon kanske har nåt tips om hur man trollar ihop dessa, men så råkade jag kolla lite på mina Opel Omega ok (till 296mm ventilerade skivor) och insåg att de faktiskt passade bolt-on på 164 spindeln (dock annan gänga M12x1.25 istf M12x1.5 så jag provdrog med vanlig M10 bult). Åja.... det gäller ju att få dit en skiva oxå och där lär ju Omega (296x28) inte vara bolt-on. Däremot verkar en S80 305x28mm skiva passa! Har dock ingen sådan skiva hemma så jag kan inte till 100% vara säker. Jag måste kontrollmäta lite mera och verkar det hyffsat så skickar jag efter skivor från rolleslitz.se. Passar en bild på spindel plus ok (dock fel bultar).... ... sen kan ni hjälpa till att hålla tummarna att detta funkar. Håll med om att det är en liten knepig combo om det nu skulle funka: - 164 spindel - Omega ok - S80 skiva /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 På Brembos hemsida kan du söka på de olika måtten för bromsskivor och kanske komma fram till vad som passar utav standardskivor. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted September 3, 2008 Author Share Posted September 3, 2008 Det blev en tankevurpa.... kom på det i sängen. Skivan är inte tillräckligt djup utan oket landar där originalskivan skulle sitta. Fasen oxå! Får försöka se om det går att hitta någon skiva som passar. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toni69 Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 (edited) Jag har Granadaspindlar och -skivor och fick tipset av min SFRO:are att sätta på Volvo 240's 4-kolvsok. Jag bygger en tung bil (1400kg/280Hp) så orginal Granada blev i klenasta laget. Passar nästan, fick borra ur fästhålen på spindeln, plugga dem och sedan borra och gänga nya till Volvobultarna. Bytte även hjulbultsradie, från 112 till 114,3 (4½"). Edited November 4, 2008 by Toni69 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.