Jump to content

Styrknut


Gerhard

Recommended Posts

har du någon aning om hur styrväxeln ser ut på en Ascona? Rattstången är ju DD.

Och original så var det väl en typ av hardyskiva. Men till dom korta (snabba) styrväxlarna så bytte man till en vanlig knut.

Link to comment
Share on other sites

jag kör med asconagrejer . hardy skiva är nederst mot styrväxeln upp mot torpeden är knut original ascona A-B.de knutarna är dyra. stig kristiansson bil har dem och bild på den. jag kör med en asconaknut och en volvo 740 son jag fått slipa om lite..

Link to comment
Share on other sites

Tackar för den infon :thumbup:

Naturligtvis så stog det ingen 340 på den lokala skroten idag, men det är ju ett mindre problem nu när jag vet vad jag skall titta efter.

Då kommer nästa fråga. På en Volvo 240 den delen med splines på en rattstången är det en plattaxel dvs deformations delen?

Link to comment
Share on other sites

Volvo 240 axeln som jag använder har splines i båda ändar, alltså ingen "plattaxel". Det är splines i båda ändar även på den kortare nedre delen som sitter mot knuten på styrväxeln.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Men rattstången är väl kollapsbar? Eller är den verkligen massiv från ratten ner till första knuten?

Ofta består ju rattstången av två delar, längst ner en plattaxel som kan glida in djupare i den delen av rattstången som ratten sitter på vid en krock.

Link to comment
Share on other sites

skrotade en Bmw 5 serie -77 där satt det en plattaxel i nedre delen som kunde skjutas in i ett motsvarande rör i ``rattaxeln´´ vet inte hur knuten såg ut längst ner... bilen/ axeln finns inte kvar i min ägo...

Link to comment
Share on other sites

Ja volvo 240 stången är kollapsbar. Det syns inga avfasade sidor i den kollapsbara delen, men de kan ju finnas inuti. Lägger in en bild nedan. Den tjockare delen längst till vänster är för rattlåset, sedan kommer den kollapsbara delen med en stång (till höger) som går in i röret och någon form av pressning i mitten.

Om någon vet exakt hur den kollapsbara delen ser ut inuti så är jag mycket intresserad av att veta. Har funderat på att såga itu en och kolla, men priset på skroten är lite häftigt för att köpa en och bara skära sönder. Om man har två axlar efter varandra så skulle ju teoretiskt mittendelen kunna lossna och glida av (Hemska tanke)

post-1216-1218317461_thumb.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Tack för bilden, stången kanske är 6 eller 8 kantig i själva glid delen, som pressningen på röret?

Får man fråga hur grov axeln är innan för splinesen till knuten?

Det ser ut att finnas matrial att svarva och fräsa en plattaxel ur den.

Toyota och Opel låser sina plattaxlar med plastsprintar tvärs igenom båda delarna,

men vid original montage så kan dom ju inte röra sig innan man krockar.

Så här ser mina delar ut i dagsläget.

post-417-1218346174_thumb.jpg

post-417-1218346135_thumb.jpg

Toyota rattstång , tanken är att byta ut plattaxeln mot en längre utan splines från en Ascona.

post-417-1218346123_thumb.jpg

Volvo knut, Här vill jag ha en plattaxel med Volvo splinesså jag får två plattaxlar mot varandra och kan använda en knut från en 360.

post-417-1218346161_thumb.jpg

Ascona rattaxel, till höger ser man lite av plaststiften som går tvärs igenom dom kollaps bara delarna.

Link to comment
Share on other sites

Den smalaste delen av axeln är ungefär 18mm (17.8), men det är inte en solid axel utan ett rör där hålet i mitten är (med ögonmått) ca 10-12mm. Det ser inte ut som där finns material att fräsa till en plattaxel.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

volvo 240 rattstångens kollapsdel är det splines inuti.

Samma splines i båda ändar om jag kommer i håg rätt.

recept på en fungerade rattaxelkombination efter tips från Tomas Danielsson DD7:

Till det åtgår det två volvo 240 rattaxlar.

slakta först en kollapsbar axel och plocka ut splinesaxeln.

den är ca 40 cm och passar mellan styrväxeln och plattaxeln.

Ska gå att få att passa båe mot Ford och volvo styrväxel.

styrväxel <-> volvo nedre knut <-> splinesaxel ur kollapsdel <-> övre knut <-> plattaxel <-> övre knut <-> rattaxel <-> ratt

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till

Behåll balken under ratten när man plockar rattaxeln på skroten.

på den sitter det glidbussningar för att ratten ska gå att trycka framåt vid en krock.

bara att kapa av den innan man svetsar fast den i sjuan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

ja om du har en hardyskiva emellan. men du måste ha nån sorts lagring som styr den då.jag tror inte du får bulta ihop bara. flexar det så spricker det förr eller senare

Link to comment
Share on other sites

Ok, vad är en hardyskiva för nåt? :P

Googlade lite men fattande ändå inte riktigt..

Ok, nu har jag läst lite mer, det verkar vara en gummiskiva?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...