mjobålsta Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Satt och slösurfade på Haynes forum och ramlade på den här, tydligen en ny byggbok på gång. En skapelse med hojmotor, enligt Chris Kan de va nåt kanske. Ha det i sommarvärmen Micke Quote
Olofson Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Jag har funderat en del i precis de banorna; klassisk formebil modell "cigarr", med låg vikt och mycket effekt. (Rimmar ju inte så bra med nuvarande regler om man ska registrera den, men det återstår att se vad som gäller när det blir aktuellt...) Det jag har emot hojmotorerna är det mysko formatet, rent estetiskt. Motorn ska ju sitta på längden, rakt och snyggt centrerat - och ingen plast bakom föraren! :) Quote
Jonte Posted July 11, 2008 Posted July 11, 2008 Jag får hålla med Olofson att tyvärr det finsn regler som ställer till det. Annars sneglar jag mycket åt VanWalls härliga bilar Quote
Thomas Posted July 11, 2008 Posted July 11, 2008 mycket fräck kärra. man måste ju inte ha en potent V12:a i. Quote
Olofson Posted July 11, 2008 Posted July 11, 2008 Klart man måste V12:a! :D ;) Nej, men vill man ha ner vikten riktigt rejält utan att spendera ofattbara summor på kolfiber så är det ju till att hitta en liten men rejält vass motor - och där är väl MC-motorerna svårslagna. Motor + låda väger ju mindre än bara en bilmotor med halva effekten... Drivlinan gör ju enormt på vikten när resten av bilen utgörs av en skalstol, fyra hjul och några rör - och det är ju extremt redan som det är med vårt gamla kära tvåsitsiga receptet. Vill man sedan ha vansinniga effekter så finns ju alltid kompressor och turbo. Rotrex-kompressorn verkar vara ett smidigt alternativ med låg vikt, hög verkningsgrad och vettig karaktär. En massa extra bottenvrid känns mest som ett potentiellt körbarhetsproblem + risk att knäcka lådan - fast en MC-motor har ju å andra sidan ett annat utgångsläge än en "normal" bilmotor, så en roots eller skruv är kanske inte fel heller. Quote
mjobålsta Posted July 11, 2008 Author Posted July 11, 2008 Hej ! Tjaaaa, som sagt var slösurfade på www.haynes.co.uk/forums/forumdisplay.php?f=1 Nån stans på forumet hittade jag den, dessvärre tror jag att det bara nämndes i nån tråd i förbigående med bild osv. Det verkar som om han håller på att skriva boken = bygga bilen . / Micke Quote
stigge Posted July 11, 2008 Posted July 11, 2008 Här sitter författaren himself och visar hur boken är tänkt att bli. (bilden tagen vid ölserveringen under Stoneleigh-träffen) Quote
mjobålsta Posted July 11, 2008 Author Posted July 11, 2008 Hoppla där ser man Det finns informatoin närmre än man tror :notworthy: / Micke Quote
kengren Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 hej boken kommer att tryckas juni/juli 2009 - jag mejlade till honom och fick svaret idag kengren Quote
kengren Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 ja, det är den där boken men det dröjer några månader till innan den trycks Quote
Frena Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Hur går det med denna? Vet någon om den går att gatregga? Quote
Martin A Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Vilken läcker liten bil! Nu blev man sugen på att dra igång ett nytt bygge. Tänk vilken banbil med MC motor och feta slicks. Hoppas boken är klar snart! MVH Martin A Quote
Thomas Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Hur går det med denna? Vet någon om den går att gatregga? Det måste gå att gatregga. uppfyller den bara kraven så är det inga hinder. Quote
Frena Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Det måste gå att gatregga. uppfyller den bara kraven så är det inga hinder. Vad är det som säger att den "måste" gå att gatregga? Jag hoppas det går och att det kommer ett kit till vettigt pris. Quote
Morty Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Chris Gibbs andra bok går ut på att man ska kunna tillverka delarna själv, så det är inte säkert att det blir ett kit utan mest troligt generella byggritningar. Quote
cealm Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Frena: Det mesta i "normala byggen" går att gatregga (min V8a ingår i begreppet normala byggen) Var överens om dimensioner och komponentval med SFRO och följ VVFS 2003:22 och dess extra direktiv. Då är det bara att köra. Quote
Thomas Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Vad är det som säger att den "måste" gå att gatregga? Jag hoppas det går och att det kommer ett kit till vettigt pris. du kan bygga din bil helt och hållet själv. jag gjorde en egen ram till min Dutton och komponerade ihop enligt mina önskemål. motor,axlar,m,m, Quote
Frena Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Grejen med det hela är att jag inte har de kunskaper som krävs för att göra allt själv, därför inbillar jag mig att ett komplett kit är något jag skulle klara även (även om jag känner Rikard L) väl..... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.