dawi Posted June 29, 2008 Posted June 29, 2008 Egentligen skäms jag lite ( :icon_oops: ) som medlem i Locost Sweden och entusiastisk byggare av Super Seven bil... först nu ger jag mig tillkänna att jag sedan slutet på september och början på oktober 2007 hållt på med detta bygge i garaget. Syftet med tråden är att våga mig ut och lova att den blir klar (drömmen är att kunna vara med på konbanekörning för det var där i Kjula jag blev såld när jag fick stå och titta på!). Lite kort historia om bygget med lite axplock av bilder (jag har både webcam och kamera som dokumenterar för min egen skull...). Ram som är McSorley 7+422 köpte jag av Mattias (Bondborn) som jag hämtade en höstkväll (det blev natt innan jag kom iväg...). Motor en B230 - bakaxel 740 1031 mm Här kommer en kort bildberättelse för att hinna ikapp där jag är idag - Allt började med att "penselrenovera" motorn (B230A) under tiden jag väntade på ramen. Sedan blev det att lära sig vart efter tiden går och bygga vidare. Lyckokänslan var total i början på maj då den fick rulla ur garaget och jag gasade lite på gatan hemma (utan ljuddämpare) där grannarna faktiskt kom ur husen med filmkamera och hejarop, det var dubbelt så kul! Nu håller jag på med att klä den och komma framåt så jag kan köra lite bana... det är nästa mål. SFRO1 är klar där påpekanden jag fick är ordnade (sänka styrväxel 3cm, höja motor 2cm, komplettera med viss triangulering och stag, förflyttning av pannhardstag och byte av infästning...). Närmast på tur är Scuttle som håller på att ta form, fortsätta med beklädnad av "flygplans aluminium" från Barkarby, infästning av batteri, montera bensintank (svetsad av Spindelmannen, tack Ake!), göra klart ljuddämpare så det blir lite tystare å sen är det framvagnsinställning. Så nu skäms jag lite mindre och bekräftar att: Jag bygger oxo en bil och den ska bli klar :thumbsup: Quote
AlfaRonny Posted June 29, 2008 Posted June 29, 2008 Ser ju bra ut detdär :thumbsup: Hoppas att vi ses på kjula! ps: anmäl dig gärna i tråden om du tror att du kommer. Quote
dawi Posted June 29, 2008 Author Posted June 29, 2008 Tack! Jag har varit ute en sväng i garaget och stod där ett tag med kalendern... klart jag anmäler mig, gjort och klart! /Dag Quote
dawi Posted April 20, 2009 Author Posted April 20, 2009 Nu har jag kommit en bit på väg. Vintern har passerat och det är dags att slå upp porten och ta en provtur. Det mesta fungerar men visst är det saker kvar att göra. Men oj vad det ger mersmak och inspiration att skynda på (man har ju anmält sig till 30/5!) Bilen lastad till Vianor och göra en framvagnsinställning - vilket gick alldeles perfekt med allt från att få bra pris till liten åktur (igen...). Efter inställning fanns tid kvar på hyrestiden av trailer så jag åkte väg till SBP för invägning - 730 kg, passade på att köra upp efter allt var klart och då visade den 820 kg (diet gäller... men å andra sidan var skalan i "ton" så jag får inte ta det så precis :) ) Nu har jag bokat in tid för bullerprov och SFRO2 så det är bara att fortsätta med det som är mest nödvändigt... skärmfästen! Quote
dawi Posted April 29, 2009 Author Posted April 29, 2009 Idag bar det av med resa till Västerås för bullerprov. Vädret kunde inte vara bättre (lite varmare men i alla fall inte regn). Här står en nöjd liten bil med noterade 80db. Nu återstår att göra klart skärmfästen och justera bromsarna inför kommande SFRO2 nästa torsdag :) Quote
Rikard Larsson Posted April 30, 2009 Posted April 30, 2009 Grattis! Får hoppas resten går bra också. Många som verkar bli klara nu :thumbsup: Har du någon mer bild på skärmfästena, om de är klara vill säga? Quote
dawi Posted April 30, 2009 Author Posted April 30, 2009 Tack - det är ett relativt litet steg i sammanhanget men väldigt inspirerande och viktig milstolpe! Inför SFRO2 som är inbokad till kommande vecka ville han definitivt ha skärmfästen på plats så jag har lite brådis. Valde en konstruktion, till slut, som bygger på tre infästningar (nedre spindelled och bromsokets bultar). Jag tar lite bilder ikväll på ena fästet som i princip är färdigt. Bilder kommer! Quote
Morty Posted April 30, 2009 Posted April 30, 2009 Vad har du valt för ljuddämpning. Står själv snart inför att boka tid för 2:an och bullerprov. Quote
dawi Posted April 30, 2009 Author Posted April 30, 2009 Jag gjorde så att behöll original grenrör (B230) - köpte främre anslutning från Biltema som jag modifierade rätt rejält så jag får ut det ur bilen, i princip behöll jag bara själva övergången. Därefter har jag två Simons ovala dämpare köpta på Micro som jag har två i serie. Luftfilter var en chansning så jag tog där enklast möjliga från ähmm Biltema. Trevligast ljud blev med en burk men antar att två gjorde det tyst... Quote
dawi Posted April 30, 2009 Author Posted April 30, 2009 (edited) Rikard - Då har jag varit ut en sväng med kameran och fotat. Jag valde bifogad konstruktion i tanke att det skall hålla... inte för att det var enkelt :wacko: Edited April 30, 2009 by dawi Quote
dawi Posted April 30, 2009 Author Posted April 30, 2009 Jag valde att köra vita instrument för att jag tycker det är snyggt - ville dock inte köra Biltema och hittade då några på Broms och Topp service i Segeltorp som passade min smak. Men oj vad fel det blev med den givare jag använder från Biltema. Givaren ger 0 - 180 ohm och instrumentet vill ha 30 - 270 ohm, dessutom visar den fullt när det är tomt och vice versa. :huh: Men min kamrat, NC-programerare osv. byggde med "lätthet" en omvandlare som modiferar givarens signal som tydligen går i steg om 7 ohm så den omvänder och passar instrumentet. Nu är allt rätt. Quote
Rikard Larsson Posted April 30, 2009 Posted April 30, 2009 Tackar för bilderna, du får ropa till om det inte håller. Quote
dawi Posted May 1, 2009 Author Posted May 1, 2009 Då är lilla elektronikanpassningen monterad för bränslegivaren och injusterad med ett motstånd så det visar mer rätt när den är tom än när den är full, tänkte att det är mer passande. Båda skärmfästerna är klara för blästring (får bort all vit-chromatering) och färdigsvetsning, förhoppningsvis blir det provmontering under morgondagen. Jag känner mig rätt nöjd att jag fått båda relativt lika. Quote
cealm Posted May 1, 2009 Posted May 1, 2009 Fästena ser bra ut. Om mina "framskärms-pansar-fästen" skulle gå av beställer jag ett par av dig istället. Ok? Quote
dawi Posted May 2, 2009 Author Posted May 2, 2009 Jag vet inte hur jag skall tolka den beställningen... dvs. det kommer alldrig att hända att dina går sönder :D Quote
cealm Posted May 2, 2009 Posted May 2, 2009 (edited) dawi: Kanske du har rätt men jag har ju en bil till med likadana spindlar. Där skulle ett par dawi-tillverkade skärmfästen när det blir så dags...... passa bra. Jag lägger nog gärna ett par i varukorgen, men var hittar jag kassan... Edited May 2, 2009 by cealm Quote
dawi Posted May 2, 2009 Author Posted May 2, 2009 Vi verifierar på Kjula den 30/5 innan order tas emot... :racesmile: (Kassa finns och det finns gott om plats i den...) Quote
BeLo Posted May 2, 2009 Posted May 2, 2009 Då är lilla elektronikanpassningen monterad för bränslegivaren och injusterad med ett motstånd så det visar mer rätt när den är tom än när den är full, tänkte att det är mer passande. Jag skulle också behöva en dylik elektronikanpassning. Min 7:a är just nu väldigt bränslesnål. Ju mer jag kör desto mer bensin har jag i tanken! ;-) Opel givare och VDO mätare passar inte varken i mätområde eller riktning! Har du en skiss på lösningen och en lista på ingående komponenter? Själv är jag kass på elektronik, men "with a little help from my friends..." /Bengt Quote
dawi Posted May 2, 2009 Author Posted May 2, 2009 Jag kollar med kompis Peter hur den är konstruerad och återkommer med skiss eller förklaring. Själv har jag kunnat detta en gång i tiden men... Quote
dawi Posted May 3, 2009 Author Posted May 3, 2009 Har du en skiss på lösningen och en lista på ingående komponenter?/Bengt Jag fick denna i e-posten i morse. Noterar att han satt en flervarvig pott som man kan justera nollvärdet med (jag hade inte behövt mitt motstånd). Hoppas skissen räcker för att göra liknande konstruktion. P090423.pdf Quote
BeLo Posted May 3, 2009 Posted May 3, 2009 För en elektroniker borde detta säga en hel del. Tack och bock! /Bengt Quote
dawi Posted May 3, 2009 Author Posted May 3, 2009 Förhoppningsvis... men jag tror kompis Peter ställer upp och konsulterar bara han får ingångsvärden. Han verkar tänka i elektronik... jag har ännu inte förstått hur det fungerar men sett i verkligheten att det fungerar. Återkom så förmedlar jag en kontakt ifall det behövs. Quote
dawi Posted June 4, 2009 Author Posted June 4, 2009 YES, SFRO2 klar! Igår kom Lars Torngren och gick igenom allt, skrev protokoll, provkörde, bromsade och signerade protokollet. :thumbsup: Vad skönt att jag fick möjlighet att köra Kjula i lördags då faktiskt ett par problem visade sig som nu gick att fixa innan SFRO2. Här är syskonen på Kjula men en skillnad att DAWI 7 är McSorley ram och därmed lite nättare, men en syrra är väl oftast lite mindre än brorsan (eller) :unsure: Nu till pappersfixande... Lars lovade att direkt posta papper så jag får dem tillbaka så snart som möjligt. Quote
Maestro7 Posted June 4, 2009 Posted June 4, 2009 Grattis! :racesmile: Måste kännas toppen! - efter alla "nöjestimmar" i garaget. Tänker du köra utan motorhuv, likt Cealm gjorde först? :notworthy: Quote
dawi Posted June 4, 2009 Author Posted June 4, 2009 Tack! Jag har haft allt från snudd på magsår (när jag plockade ihop kardan) till glädjerus när jag tog Lars i hand och fick papperet med ok :D Att jag inte har huv är ett resultat av att spara tid och lägga tid på det som är viktigt. Huv kommer jag att fixa under sommaren men den blir inregistrerad utan huv. En tanke har också varit att göra hål i huven för rätt saker, dvs. jag ska inte ha den förgasare som sitter på och ej heller det grenrör eller ventilkåpa osv (läs trim kommer). Men visst är det lite resultat av att vara "syrra" till CEALM 7 :) Köpte faktiskt detta grenrör på prov som blir lite snyggare (om det får plats). Quote
vedde Posted June 4, 2009 Posted June 4, 2009 (edited) Hej Dawi Grattis till SFRO 2 ! Önskar jag var där med men min tid kommer. Gillar din noskon, jag är på jakt efter en - var är den inköpt? Har du förresten Biltemas backspeglar också? /Fredrik Edited June 4, 2009 by vedde Quote
dawi Posted June 4, 2009 Author Posted June 4, 2009 Tackar för det Vedde, Kilkenny och "brorsan" CEALM! När det gäller backspegar så ramlade jag på dem på Biltema (art. 33-697 respektive 33-698 för 149 kr styck) och jag är jättenöjd med dem. Noskon köpte jag från Härdplastteknik som försöker ha dem på lager (http://www.hardplastteknik.se/) och den kostade cirka 1500 kr. Quote
Morty Posted June 5, 2009 Posted June 5, 2009 Grattis!! Man känner en viss lättnad eller hur! Varför inte besiktiga med de rätta grejorna från början? Måste vara bättre för framtida bruk, besiktningar och ev. säljande? Quote
dawi Posted June 6, 2009 Author Posted June 6, 2009 Tackar Morty! Ja om man bara visste vad de rätta grejorna är... så är naturligtvis det planen så långt det går. Men min tanke är att hittar jag lösningar eller annat som är bättre så fixar jag det efter hand. Som i alla projekt - när man är färdig då har man all kunskap hur man egentligen ska göra. Nu återstår att få okey på ursprungskontrollen så jag får boka tid på regbesiktning... Quote
dawi Posted June 30, 2009 Author Posted June 30, 2009 Om man kunde skrika av glädje skulle jag göra det här på forumet... men en smily får duga! Idag i strålande sol på andra dagen på årets semester klarade DAWI7 av regbesiktningen i Nyköping. :wohow: Det var en väldigt trevlig station att genomföra registreringen på... rekommenderas varmt (även om inte det är 30 grader i solen). Jag har fått regnr och väntar nu ivrigt på skyltar - under tiden sätter jag på Brooklands rutorna, fixar huven som i dagarna kommer från Härdplastteknik. Quote
cealm Posted June 30, 2009 Posted June 30, 2009 Stort GRATTIS till godkänd registreringsbesiktning! Quote
Morty Posted June 30, 2009 Posted June 30, 2009 Grattis! Glöm nu inte att kolla upp försäkring medan du väntar på skyltarna! Quote
Maestro7 Posted June 30, 2009 Posted June 30, 2009 :toot: GRATTIS! Måste kännas gott! :notworthy: Quote
dawi Posted July 1, 2009 Author Posted July 1, 2009 Tack tack! Bra Morty, jag skall ta itu med det "redan" idag... ! Känns lite som dagen efter fast på ett bra sätt - lite overklighetskänsla, precis som du säger Lilje7 "GOTT"! Quote
Jonte Posted July 1, 2009 Posted July 1, 2009 Grattis Nu är det bara att gasa :heyjoe67_ferrari: Quote
dawi Posted July 1, 2009 Author Posted July 1, 2009 Jag gjorde anmälan och försäkrade bilen idag på morgonen (tror klockan var ca 09.30)... redan klockan 10.00 kunde jag ställa på bilen och ladda ner beviset om påställningen. Nu kan jag nog ut å köra med risk för böter att jag inte har nummerplåt - men har jag väntat så här länge så väntar jag tills "plastskyltarna" kommer... Har måttat in rutorna så jag får lite vindskydd på första provturen :racesmile: Quote
dawi Posted July 6, 2009 Author Posted July 6, 2009 Nog för att jag hade förväntningarna rätt avstämda hur det skulle kännas att åka iväg med plåtarna på plats... men inte SÅ HÄR KUL! :racesmile: Det gick mindre än 40 timmar från registreringsbesiktning till att plåtarna satt på bilen - känns som rekord, eller? Vi tog en tur på stan i högsommarvärme och till turisternas stora glädje (jag tror det var turister som fotade...) Jag måste nu ringa och fråga när huven är plastad och klar, det är det som fattas nu, tillika med damask för växelspaken. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.