Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

Först lite ordning och reda. Dvs CealmSeven är klar, den nya CealmSeven V8a är på gång och har en egen tråd. Den här tråden tänkte jag skall behandla en eventuell bil efter CealmSeven V8a. Den bilen skall bli minimal. Med minimal menar jag på de flesta områden. Dimension på ram, vikt, motor, bränsleförbrukning mm.

Mitt allra första bilbygge för runt 35 år sedan var gjord på en drivlina till Fiat 600. Till den byggde jag en plåtbalkram med packmoped framvagn och vanlig styrsnäcka samt lite ratt, batteri och bränsletank. Tyvärr tror jag inte det finns något kort på "underverket". Gissa om jag hade kul. Bil nummer 2 något år senare var mer traditionell, en kortad (85cm) och helt avskalad VW, uppstärkt med lite balk i botten plus en rejäl störtbåge som styvade upp bilen bra. Båda bilarna var otäckt roliga att köra (på avlysta gärden och skogsvägar).

Denna tråden kanske leder till att jag bygger en liten Seven (får väl heta Tre-komma-Fem). Motorn kanske skall sitta baktill. Jag råkar ha två Fiat (Abarth) motorer kompletta med växellåda och drivaxlar. Eller kanske en liten MC motor istället med någon smidig liten bakaxelklump. Fast bakaxeln kan få vara stel istället. Bilen skall vara avsedd för att "transportera" dvs ungefär som Fiat 500 / 600 i original var en gång i tiden. Där fart över 90 km/h mer var en överraskning än vana. Kanske lite elakt att säga så.

Bilen skulle kunna vara ensitsig. Jag har inget krav på att få plats med två personer även om det kanske är bra. Skattevikten borde gå att få ner till 500 kg eller mindre.

Jag öppen för alla olika förslag och idéer hur ett sådant projekt skulle kunna se ut både vad avser drivlina, framvagn, 1 eller 2-sitsig, motorval, bakaxelval mm. Avsikten är självklart att få registreringsplåtar. Det är inte en racerbil som skall tillverkas utan något roligt och litet men ändå tillåten att köra som vilken annan bil som helst. Jag såg som exempel att en version av lilla Fiat Topolino inte hade mer än 12 hk i motorn. Det är också en ide att använda en liten dieselmotor om det finns några bra och lätta sådana.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

någonstans i min gamle dator... tror jag eller i pappersform har jag bild på ett amerikansket fordon..

det är själva lådan från en mortorcykel med sidovagn.. sedan 4 fristående feta hjul och en hd motor vid sidan av ``karossen´´ ensitsig ..

låter som kul hur som..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett diffhus från en Subaru J10 som ligger......... klart mycket mindre än motsvarande Sierra

Effekttålighet ??? ca. 50 Hk i motorn å merparten till framhjulen.... Men som sagt liten......

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Toffe:: Intressant. Har du någon bild på diffhuset som du kan skicka in. Jag vill samla information och idéer. Samtidigt bör det vara delar som "håller över tiden" så reservdelar finns att få tag på rätt enkelt.

Tex framspindlar skall jag ha Volvo 140? Fast då är det Volvohjul som gäller. Vad finns det för små spindlar som används inom vanliga Sevenbilar som klarar 13 tums hjul. Under 13 tum då blir det rätt krångligt att få tag på delar i alla fall till vettiga priser. Jag är dåligt uppdaterad på Escort mm, det kanske är 13 tum där?

Som sagt alla idéer och förslag mottages tacksamt för att till sist få ihop tillräckligt med info så en CealmTre-komma-Fem kan byggas.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Det är en stund sedan jag skrev i den här tråden men för den skull har det inte varit stiltje. Det är lockande med en liten bil i byggkön efter två stora bilar (en klar och en på gång). Varför det lockar har jag ingen bra förklaring till än. Det som har hänt är att jag råkade få ytterligare en liten komplett körbar Fiat 127 motor igår (5 okt). Jag fick ett extra litet grenrör samt två små generatorer också. Delarna till dessa Fiat 127 motorer kan bara beskrivas som "söta". Från början var tanken en mittmotor men det är inte så lätt att få till (tror jag). Det jag nu tror mer på är att hitta någon som kan hjälpa mig med en konstruktion så Fiat 127 motorn ansluter till en M40 växellåda från Volvo. Att såga bort främre delen på Fiat växellådan rakt och snyggt det är inte svårt och samma sak på den bakre delen av en B20 sprängkåpa. Malla in dessa mot varandra i höjd och sida och längdled kan vara nog så svårt inför svetsningen. Men även om det är svårt att svetsa ihop så kvarstår problemet med lamellcentrum på Fiat och splinesen på M40. Det hade varit lätt eller lättare om Fiat lamellerna och Volvo lamellerna var lika stora eller nästan lika stora men Fiats lameller är pyttesmå mot B20 lamellerna. Skall det vara på detta det faller?

Link to comment
Share on other sites

tag ett lamell-centrum från en volvo.. svarva ner och nita fast lamellen från fiaten... lite bon mek... bygg stabilt sprängskydd !!!...

Eler svarva ur den splinsade delen ur fiat lamellen och svarva ner lamell-centrumet från volvon till ett rör och svetsa i fiaten... värt ett eller flera försök....

vilket jag hade försökt med.. vet inte, då jag inte har båda lamellerna framför mig...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Det var bra idéer. Jag skall kolla med en bekant som hanterar svarvar och fräsar på alla upptänkliga sätt. Det enklaste är nog att ta med allt så får han se drivlinan och utifrån det komma med ett (eller flera) lösningsförslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Den här lilla "bilskrutten" dyker upp lite då och då i tankarna. Jag köpte på mig både grova och klena fyrkantrör när jag ändå handlade till V8-bilen.

Jag använder en vanlig lätt 25x25x2 till ram och standard 25 i bärarmar för 3,5an. Att få in den lilla Fiat motorn har kommit en bit på väg när jag plötsligt satte mig in i hur en deDion bakaxel är uppbyggd. Såklart en liten mittmotor med deDion. Fiat motorn är så lätt och liten att även med växellåda så det måste få plats. Eftersom bilen bara blir ensitsig är det gott om utrymme. Jag åker ju mest själv så den kan lika gärna bli ensitsig skall jag ha passagerare får det bli i någon av de andra maskinerna.

Om detta nu är en fast och slutgiltig plan som skall verkställas det får vi se. Men jag ser många lösningar och fördelar med deDion. Kanske ni ser det hela på något annat sätt så är jag mycket mottaglig för de synpukterna.

3,5 projektet få mogna på sig för än så länge har jag att göra med V8an och efter det turbokonvertera den andra raka 4an.

Jag har fått en mycket bra PDF på en deDion konstruktion och det är byggbilder på ingående så jag har att titta på. Hubbar borde jag försöka få tag på någonstans. Är det skroten som gäller eller finns det enklare ställen? Sierra? Andra bilar? Det skall gå att få tag på reservdelar till det som valet faller på. Vad finns det för bilar förutom Sierra som har användbara hubbar?

Jag har aldrig förut bekymrat mig för hubbar mm utan hållit mig krampaktigt fast i trygga stela 240 och 740 bakaxlar med och utan diff. Men det finns tydligen annat än stela bakaxlar som också har bakhjulsdrift.

Link to comment
Share on other sites

Hej och grattis i förskott Calle, men har du blivit fartblind efter stridsvagns-bygget? ;)

25x25x2 är INTE lätt till en 3komma5:a!!! INTE!!!!

Här krävs tunna, tunna runda moly-rör om den ska bli minimal som du sa.

Aluspindlar och motor i nån mumsig magnesiumlegering vore mumma.

Kolfiber är nog lätt nog, annars finns ju lite mera avancerade material.

Vafan, 25x25x2 användes ju i vanliga sjuor med 8:or!

25-rören kan du väl ha som en kraftig jigg till ett lättbygge. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tack för förskottsgrattiset.

Är det verkligen sant att 25x25x2 är grovt? Jag tyckte de är så tunna, fina och lätta. Jag fyller rören med helium. Är det ok?

Jo visst har du rätt, men det är lättare att svetsa i 25x25x2 än tunna molle-rör.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte särskilt svårt att svetsa i rör i tex. 25x1,3 heller... man kanske får gå ned till 2/3 ström på miggen iofs.. ;) Rostig 0,7-plåt är svårsvetsat!

Link to comment
Share on other sites

En TIG skulle vara trevligt. Ett "men" som finns är gasen, går åt en hel del och är inte gratis precis. Gör jag bilen ensitsig och med föraren i mitten försvinner en del rör med automatik. Det innebär också mindre vikt. Jag kommer också begränsa antalet 5 millimeters plåtar.

Det kan jag i alla fall lova.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med en liten hylsa och ca 5L/M och då går det inte åt så mycket. Om man hyr en stor tub så behöver det inte bli dyrare än att fylla småtuber till en mig tror jag. Fördelen är ju att man kan svetsa allt med samma gas. Alu, svart och rostfritt! Smidigt.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon "Gyllene Regel" som säger något om idealförhållandet mellan spårvidd och hjulbas. Rimligen borde det finns någon sådan kvot. Om jag väljer min egen Sevenbil så får jag en kvot mellan dessa mått.

3,5an kanske skall ha de ungefärliga mått som en Bokram har med skillnaden att jag kommer sitta i kardantunneln som inte kommer att finnas. Jag får försöka få tag på spårvidd och hjulbasmått på en Bok-bil och se om kvoten möjligen sammanfaller med min kvot. Är det så skulle jag kunna välja rätt kvot och få en bra bil fast den är lite mindre än vad Bokbilen är.

Idéer mottages gärna eller ändå hellre en bekräftelse att det finns någon användbar / beräkningsbar kvot eller likande som är den Gyllene Regel man skall jobba med för att få bra mått på bilen spårvidd och hjulbas.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Ok. Hoppar nog över det, förresten du råkar inte veta om det är så att en kvot kan användas och att det fungerar?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det finns någon gyllne regel för vad som funkar bäst, det finns bara en massa "det beror på"... Jag hade nog utgått från samma förhållande som en fullskalabil, kanske lite bredare (förhållandefvis) för att den inte ska välta. :) Ett förhållande som ser bra ut i andra sammanhang är ju runt 8:5, eller gyllene snittet. Det skulle alltså bli exempelvis1,6 meter hjulbas för 1 meter spårvidd om man använder det förhållandet.

Förresten, vad har en gammal Mini Cooper för mått? Använd samma mått och likadana hjul också när du ändå är igång. :)

Hittade det själv... 2038mm hjulbas och 1162 respektive 1207mm spårvidd bak/fram. Ruskigt nära gyllene snittet alltså!

Detta bygget kommer att bli intressant!

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

gka: Tack då har jag något att börja med. Jag hade tänkt och kolla Golf, Polo, Fiat 127 jag lägger till Kojan också. Jag har gått och lurat lite fram och tillbaka på just detta. Igår slog det mig tänk om det finns rent matematiskt stöd för för bredd och längd.

Nu kommer jag vidare i tankarna. Kommer någon på något ytterligare matnyttigt så ser jag gärna att få info om det.

Jag har lite idéer på ram utseendet och det skall också in för beskådan och kommentarer. Fast det kan dröja lite, men det kommer..

Förresten har jag nyss lärt mig ett nytt ord: Vurpkula. En sådan funktion vill jag inte bygga in i bilen. Det gick inte ens att Googla sig fram till vad det var för bil. Jag hade faktiskt ett förslag på bilmärke och typ och det råkade vara det (nästan rätt märke men fel modellsiffror). Men ordet "Vurpkula" hade jag aldrig hört förut fast jag vet numera men vet ni andra?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

vurpollon= som jag förstått en sådan där papphjälm som den äldre genarationen hade för att (förhoppningsvis) klara huvudet vid vådliga färder med (förslagsvis) lättviktare.. runt 50 talet.. + - några tiotal år..

Vurpkula= ??? vw bubbla???

Link to comment
Share on other sites

Vurpkula=Mercedes A160 i detta fall. Kan vara en yngre släkting till Mercedes A100. A100 kallades väl också "Vältklass" Eller "Weltklass på tyska" när det begav sig.

Link to comment
Share on other sites

Ang. formel så beror det väl på vad du ska ha den till. Konbana, drifting, rattlåsracing mm. För vanligt finåka spelar det nog ingen större roll. Tror inte att top-fuel lirarna håller med om gyllene snittet-teorin. :P

Varför inte göra en ställbar teleskop-bil. Borde funka om du kör med mittmotor.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har för mig att hjulbasen, enligt någon gammal engelsk bok, bör ligga runt 1,7-1,9 gånger spårvidden.

Längre hjulbas ger mer kursstabilitet medan kortare ger bättre köregenskaper i kurvor.

Bara att hitta en lagom kompromiss - som vanligt alltså! ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag skall ha den att åka på vanlig väg med och konbana någon gång ibland. Fast också ett lite roligt projekt. Telesokpidén är smidg ungefär som ett timmersläp med teleskop, små och smidiga i tomläge och långa och rymliga vid fullt lass.

Nja det blir en bestämd billängd och spårvidd. CealmSeven har spårvidd 1570 fram och axelavstånd 2470. 2470 * 0,618 ger 1526 dvs 44 fel mot kvoten.

Exempel från gka: 2038mm hjulbas och 1162 respektive 1207mm spårvidd bak/fram 2038*0,618=1259 dvs fel mot kvot minus 52.

Det verkar ju användbart. Jag skulle vilja få in info om en Bok-bil om det blir ungerfär samma där.

Jag vet att jag inte är en "räserförare" utan kör vanlig gata plus lite konbana och bara tävlar mot mig själv. Men hoppas någon kan mäta sin bok-bil och rapportera in mått.

Går det att använda framvagnsnav som hubbar från någon biltyp. Att det går och plocka bort det specifika för styrning mm och bara ha kvar själva lagringen. Jag har aldrig tittat hur såna är uppbyggda. Jag har ju kramt stela bakaxlar i hela mitt liv förut och aldrig ens tittat åt hubbar mm. Hjälp och tips behövs. Jag har också fått in fler fina bilder på deDion axlar. Denna gång med K-länk till mitten av ramen. Det verkar vara rätt många friheter jag kan ha för att bygga en stabil deDion.

Det svåra för mig är nog att jag måste låsa in all 4 och 5mm plåt. Sådan kan bara kvitteras ut mot recept. Får jag tag på vettig plåt då blir det en mini-stridsvagn innan jag vet ordet av. Känner mig själv på denna punkt alltför bra.

Link to comment
Share on other sites

BeLo: Bra info. Tillämpar jag engelska bokens info med 1,7 - 1,9 på CealmSeven blir det:

1570 * 1,7 = 2669

1570 * 1,8 = 2826

1570 * 1,9 = 2983

Uppmätt värde är 1570 * X = 2470 ger värdet 1,573. Diffen mot den engelska boken blir 0,127 till 0,327

Det är som du säger BeLo, --- > att hitta en lagom kompromiss - som vanligt alltså!

Då känns den här frågan rätt bra belyst från olika håll. Jag är nöjd med infon som kommit in och kan gå vidare i tankarna på bygget. Det blir mer ett rakt val för det finns en del spelrum i kvotvärdet utan att äventyra konstruktionen speciellt. Skall kolla en Koja och en Fiat 127 samt också Bok-bil om något värde kommer in i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Min Taunus-axlade sjua har axelavstånd 2370 och spårvidd 1405/1430 fram/bak (1,687/1,657).

Jag hoppas/hoppades hitta en Capri-axel, som är något smalare än Taunus-axeln, vilket gjorde att jag valde något smalare fram än det slutligen blev bak. Går som på räls i vilket fall!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Sierrans bakvagn är nog förhållandevis lätt. Speciellt om man har hubbar i alu. Westfield har väl såna? Läste nånstans att DeDion-axeln är lättast av alla varianter. Raceleda gör ju lätta framspindlar som inte är alltför dyra. (Well, allting är relativt) Däck och fälgar kan man spara mycket vikt på om man väljer rätt. Fick en chock när jag vägde mina, över 100 kilo! Trots alu!!!

Link to comment
Share on other sites

Designfälgar är ofta väldigt tunga. Ofta är 15" plåtfälgar lättare än säg 17" designfälgar. Sen finns det ju OZ Superlegera som väger sisådär 5-6 kg... klart passande för en lätt bil. Fast de är ju inte några 799:- fälgar...

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag "bumpar igång" denna tråd igen. För det börjar så smått bli dags att ta fram byggramen igen och börja kapa ramrör. Hu så klena de är, bara 25x25x2, hur skall det gå nu när jag vant mig mig med lite stadigare grejor.

Ett par saker som jag skulle önska få hjälp med:

- Hitta tråden där det finns en namngiven firma som vattenskär "hållare" till sierra nav. Tror firman ligger i Enköpingstrakten eller kanske lite närmre Stockholm. Det har diskuterats i en tråd någon gång 2008 vill jag minnas. De hade CAD ritningar så det vara bara att hänvisa till dessa och beställa och betala.

- Nästa sak är om det finns någon på forumet som till ett trevligt pris kan skiljas från ett par passande Sierra nav, och varför inte blästrade och klara.

Jag tror det vore ett bra val. Enkla och bra med delar till dessa. Såklart om det finns ändå bättre alternativ men just enkelheten och tillgäng till reservdelar är rätt styrnade för mig.

Skall inte ut kapa just nu men det är lika bra att dra igång för rätt vad det lider är CealmSeven V8a klar och då måste något annat vara på gång eller i alla fall vara i startgroparna.

Förresten vad är det för tum-tal på Sierrornas hjul? och bultdelning kanske också.

Link to comment
Share on other sites

Det ska bil kul att se hur detta går :) Sierra har 14" hjul om jag inte missminner mig. Det är iaf 4x108 bulttdelning, samma som Saab 900 87-, 9000 och Peugeot 205 bland andra.

Link to comment
Share on other sites

gka: Också intresserad av hur det skall gå. Får nog gå på en 25x25x2 svetskurs. 30x30x3 är bara att elda på med svetsen. 14", bra då vet jag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

gka: Bra tips. Måste kanske träna någon gång på att handla från England. Är det en bra firma att ha att göra med. 1300 paret för det priset kommer jag inte leta begagnat på någon skrot.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

gka: Bra tips. Måste kanske träna någon gång på att handla från England. Är det en bra firma att ha att göra med. 1300 paret för det priset kommer jag inte leta begagnat på någon skrot.

det är enkelt att handla från England.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har handlat med en laserskärningsfirma i Enköping som heter Mälarlaser(www.malarlaser.se) de har Gibbs diff upphängningsplåtar på cad och numera Belos avgasflänsar till Sierra. Nycket bra at ha att göra med och tar gärna fredagsfika ;). Har inte hört att de har bak hubsen på cad, men om man skickar det till dem så löser de det utan problem.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vedde: ---- Mälarlaser(www.malarlaser.se) ---- Tack det är nog den firman jag tänker på jag känner igen de andra grejorna från någon tråd. CADdade hubfästen kanske jag bara drömde. Nu vet jag vart jag skall ringa.

Link to comment
Share on other sites

Har inte handlat av Rally-Design men beställde deras porrtidning.....f'låt katalog men man blir lite upphetsad av att läsa den ;)

Ser mycket seriöst ut...

Link to comment
Share on other sites

jag har handlat av SBDev Burtons Merlins Sunbeam supreme Ebay Rapid Ford och tror jag köpt en kontakt av Rally Design och säkert någon jag glömt. Apropå Rally design så beställde Jonas Ek hjulbultar förra året och fick inte de han beställde och de försvarade sig med att "det var de enda vi hade hemma" Dessa Engelsmän.

jag har alltid haft tur med dem. SBDev vill att man förskotterar pengar via IBAN kod till deras konto men det funkar

Merlin är härliga. där klickar man i vad man vill ha och då räknar datorn ihop vikten och sedan klickar man i till vilket land och vips! frakten är uträknad. klicka på betala och vips så är det klart. till datorn hemma kommer det olika status. det börjar med att det packas o sen senare kommer att det är skickat m.m. mkt bra.

Link to comment
Share on other sites

gka, med flera: Om jag köper --Ford Sierra - STD 2wd Front Uprights (pair) Genuine Ford - NEW från tex Rally Design (gka Länk i tidigare inlägg).

Behöver jag något mer för att utöver ett laserskuret fäste från tex Malarlaser.se

Tex drivaxel mm.

På kommande mittmotor skall jag ta dess drivaxlar och skarva mot Sierra huben? Eller kan jag använda det drivpaketets axlar och bara ha en adapter mot Sierra.

Jag har aldrig förut ens funderat på hur en rörlig bakre drivlina ser ut egentligen. Det har varit stela bakaxlar för hela "min slant" tidigare. Men nu skall jag bredda kunnandet för hur skall jag annars få till en mittmotor?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du kan inte använda Front uprights Sierra som bakre då de inte har uttag för drivaxel. Du måste nog ha 2 främre från en 4x4 i så fall eller så bygger du eget som vi andra gör som brukar delad bakaxel från Sierra. MK har annars färdiga för trumma/skiva.

Du kan annars köpa färdiga delar till Heynes Roadstern som Chris Gipps ritat hos: http://www.3gecomponents.com för £100 svetsade eller £67.59 för att svetsa själv. Navet tar du sedan från en Sierra.

Hittar du CAD:en på dem så fixar Mälarlaser det på en kafferast.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag på morgonen med V8a bygget var en sådan där dag där jag helst ville lämna kvar mig själv i verkstaden och sedan gå och göra något annat personligen. Nu råkar det vara väldigt svårt att göra så. Den där känslan, "Varför bygger jag bilar överhuvudtaget?". Det är en sådan dag som en sån här tråd med Tre-Komma-Fem som inte är riktigt "byggpåbörjad än" mycket väl borde skrotas, grävas ner, tas bort eller suddas. Bara den försvinner, ju fortare ju bättre.

Efter ett tag kom jag överens med mig själv att bara sätta igång och bygga V8an och inte bry mig om vad jag tycker eller vad jag inte. Jobba, jobba jobba, tänk inte.

Det funkade jag gjorde en hel del rätt tråkiga saker (beskrivna i V8 tråden fast där ser de trevligare ut än vad jag kanske egentligen tyckte under dagen). Så sakteliga så kanske det blir lite bättre med intällningen och även denna tråd får finnas kvar.

Fast ibland undrar jag verkligen varför........

Link to comment
Share on other sites

"Fast ibland undrar jag verkligen varför........ "

Varför? för att du är sån, precis som mig och de allra flesta på detta forum :)

Kan inte tänka mig att någon bilbyggare inte frågat sig själv vad tusan man håller på med, och då funkar det rätt bra att ta några dagar ledigt, som jag gör just nu, B)

Du får snart tillbaka lusten, garanterat :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det här tråden är kanske dags att väcka till liv. Frågan är om jag skall börja kapa rör snart och släpa fram byggjiggen igen. Det vore kanske inte helt fel för då har jag en bil till nästa år om det går bra.

Ramen och den delen med framvagn ser jag inte som ett problem alls utan det är bakdelen med motor och deDion. Den delen på bilen är inte i mål än. Tanken hittills har varit en Fiat Abarth motor men varför förutom att jag råkar ha en eller två sådana. De är små och lätta såklart.

Det går att börja bygga lite i allmänhet också utan att låsa sig slutgiltigt för motoralternativ. En motorcykelmotor går också att ha eller (varför inte en Golf diesel, dieselmotorer har så fint ljud). ALternativen är många. Men rätt som det är klarnar även motor frågan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Beträffande följande citat så vill jag göra ett klarläggande

Apropå Rally design så beställde Jonas Ek hjulbultar förra året och fick inte de han beställde och de försvarade sig med att "det var de enda vi hade hemma" Dessa Engelsmän.

Det Thomas skriver är sant, jag fick inte den storlek jag beställde, men å andra sidan så fanns inte den i katalogen heller. Jag resonerade som sådan att om jag beställer en storlek som inte finns listad så kanske de kan plocka hem den ändå alternativt meddela mig.

Jag har handlat en hel del från Rally Design och de få gånger i övrigt det blivit fel så har de aldrig ifrågasatt utan rättat till problemen på ett snabbt och vänligt sätt. Exemoelvis så fick jag "vanliga" skivor när jag beställt borrade - de skickade borrade på ett par dagar och de vanliga fick jag behålla.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...