Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg på sammanställningssidan som jag normalt går in på att det här blev ett litet jubileumsinlägg.

Nummer 1000.

Kul.

anbla: Nej, det är nog fler än du som inte fixar bifogade bilder just nu men, Jonte jobbar ..........

DEt som hänt med v8-kärran är en del de senaste dagarna.

- Ny plugg till bakaxelkåpan med en svarvad del som passar in i hålet. En M6 och Permatex så hålla oljan på insidan

- Tanken är inlyft och passar även med handbromswiren monterad. Plåtdelar som sitter mot bakaxeln tar lite plats när jag drar i handbromsen för då viker de ut sig (om nu en plåtdel verkligen kan vika ut sig) men det går kanit i kant utan och passar bra ihop.

- Har krängt på några skavskydd på handbromswiren x 2. Jag använder inte original fästen med glidlager i nylon

- Provmonterat fästen för överliggande flexslang mellan mittre och bakre kopplingscentral, dvs flexslangen ovanpå kardantunneln

- Putsat växelspaksknoppen så den glänser. (undrar varför bara)

- ÄNTLIGEN gjort klart scuttlefästen. Så TRÅKIGT och har dragit mig för detta i veckor men nu finns fyra fästen svetsade och klara med rätt M8 passning. Målade också både i grund och täckfärg

- Justerat två plåtbitar på scuttlen. Eller läs tagit vinkelslipen och kapat bort två triangelbitar. Nu kommer inte dessa sitta ivägen inne i scuttlen.

- Lagt ut tändkabelsatsen med gula matchande tändkablar men kan inte bestämma mig vilken dragning som jag skall ha. Jag får titta på olika motorbilder på Internet för att se vad som kan bli bra.

Bilen fick också lufta sig till Hjälmare Docka i tisdags. Jag kopplade ihop fordonståget och åkte på veteranträff med en bil från 1997 en från 2008 en så ny att den inte ens är född än. DEt var väl jag då som var veteranen. Lite färre besökare denna gång mot förra veckan, cirka 70 ekipage. Något fler i fördelning mc plus moped. Det blev ingen "härlig verteranbilstrafikstockning" denna gång gården framför dockan svalde bilarna.

Två officiella gånger kvar sedan är malpåse till nästa år.

Bilder får komma när det är möjligt.

Förresten kommande aktiviteter är att ställa framvagnen, blir nog lite plockigt men borde inte vara allt för svårt att justera till ett skapligt läge. Sedan får det bli inställning med "riktiga instrument" nu är blir det lod måtsband och laservattenpass. förresten vad är det för fel på det egentligen? Inget. Men det andra om man bortser från laservattenpasset är mer modernt och i tiden.

Posted

- Oljefilter installerat, stor motor = stort oljefilter. 150 mm högt.

- Fyllt olja i motorn och kört oljepumpen på normalt V8a-manér dvs en spindel som passar på pumpaxeln när man lyft bort fördelaren. Sedan ansluter man en borrmaskin och kör till oljetryckslampan slocknar. Jag körde säkert någon minut för det var rätt kul att prova. Det märktes på borrmaskinen att pumpen tar kraft.

- Fyllt ny olja i bakaxeln

- Monterat den nytillverkade pluggen som tätar där hastighetsmätargivaren normalt sitter

- Monterat sidoposition och sidoblinkers

- Monterat roterande varningsljusfäste baktill på bilen och på den sitter nu ett roterande varningsljus, á la traktor.

- Monterat låsfäste för reservhjulet

- Lyft i tanken för permanent montering

- Klippt till en övre gummidamsk vid växelspaken. Damsken skall monteras på kardantunnellocket

- Har inte helt besämt mig för hur tändkablarna skall gå. Men två idéer finns och är möjliga.

Bilder finns men det får vänta till forumet är mer mottagligt för bilder plus att det går och redigera poster.

Posted

Då har Borg & Warner T5 får 2,4 liter ATF Dexron III olja i sig.

Startmotorn är fastskruvad och solenoiden drog fint och släppte kuggtaget också så jag behöver troligen inte schimsa något. Borde inte behöva för den nu guldfärgade startmotorn har ju varit monterad på motorn utan schims förut.

Verkar som HEI fördelaren som jag har är en hybridmodell. En med vaccumdosa och datorstyrd förställning. Tack för det. Nu har jag en extra HEI fördelare jag köpte av Drake förra året så jag lider ingen brist på HEI. Jag provade att koppla in fördelaren med plus / jord och ett tändstift och sedan snurrade på rotoraxeln. Inget hände så troligen måste den extra kontaktuppsättningen finnas i drift på något sätt som inte jag har.

Har också provat att köra runt V8an på startmotorn. Det fungerade!!!!!

Har rett ut vad det är för typ av förgasare jag har. Det är en Holley spreadbore 4-portars med LIST-6191 nummer. Förgasaren har en accpump.

Fredag skall jag bygga hela dagen och en stor del på lördag också samt idag bygger jag visst också. Bland annat skall lite hål tas upp i kardantunnelplåten. Det är förmodligen då även jag sällar mig till skaran "Varför 5 mm plåt i tunneln". När hålen är klara så övergår jag till att igen anse att det är den bästa dimensionen för just kardantunnelplåt om man nu bortser från hur bra 10 mm plåt skulle varit istället.

Jag skall försöka pilla in kardan på plats eller i alla fall placera den i tunneln. Jag har en bunt rätt kraftiga kardanfångare med 30 mm rör på undersidan (bidler finns några sidor bakåt i tråden). Jag tror det skall gå att trixa lite för att få kardan i läge. Annars får jag väl lyfta ur tanken för då är det lätt att plocka in kardan.

Ett pedalställ skall göras. Pedalerna (koppling + broms) blir i massivt järn med måtten 10x25 mm. Risken att själva pedalen flexar är minimal då. Golvplåten på förarsidan är till stor del i 5 mm plåt och sidorna runt är också i 5 mm så det borde bli skapligt lätt att få till en stabil konstruktion som tål myndighetskravet på 100 kg (1000N) i presskraft.

Posted

Ja jag räknar med att åka dit ( i en Volvo V70 skall väl tilläggas).

Posted

- Fäste för avkännaren till kommande hastighetsmästare SIGMA BC1200 klart. Jag kör neodymmagnet på yoken vid växellådan.

- Sågat upp hål i 5mm kardantunnelplåten, fel inte sågat, vinkelslipat upp. Sågen bet inte trots nytt blad. Men vinkelslipar dom kan dom.

- Bänkkört fördelaren som jag köpte från Drake. Fungerar bra. HEI som var med motorn=kass. Bekräftat nu inte undra på att den j-vlades ett tag.

- Plockat in och skruvat fast kardan. Behövde bara lyfta upp bilen så gick det bra att få in kardan i tunneln utan att kardanfångare mm hindrade.

- Mätt (och belåten snart) samt skrivt en inköpslista till Sellholm med bromsslangar och kopplingar som behövs för bakbromsen. Till frambromsen finns allt hemma redan.

- Letar och letar efter en speciell plåt jag skulle ha till pedalstället. Varför hittar jag den inte. Jag har god ordning i grovplåtförrådet. Hmmm kan jag använt den till något annat och bara glömt det? Kanske det visar sig.

- Och nu kom regnet ser jag, skönt då behöver jag inte ut och köra Sevenbil.

- Köpt 10 hjulmuttrar till 140 så jag har enhetligt fram

- Skall ner till gummiverkstaden och lägga på ett däck så jag har som reserv. Eller kanske två. Varför inte jag har två bilar och två nya tomfälgar. Nej det blir nog bara en.

- Har gjort upp med ett ställe som har våg och dit skall jag för att få en bra prognos på fram / bak och helvikt. Gissa om jag är nyfiken själv. Ett tag tänkte jag göra detta idag men blött och slask ute så det blir inget. I gissningen är det fordonsdatabasensskattevikt som gäller så det jag får veta blir bara en hint var det kan landa.

Posted

- Och nu kom regnet ser jag, skönt då behöver jag inte ut och köra Sevenbil.

Jamen, det låter då som en belastning att köra Sevenbil.... ;)

Posted (edited)

Jocke4U: Det är faktiskt en belastning ibland. Förlåt alla som inte delar min åsikt (än). För skulle jag ut och åka vilket jag mycket väl kan göra då blir det inget byggt på V8an som i sin tur betyder att den blir klar senare. Det är inte bra. Men regnar det eller något annat hinder, tex ett träd över utfarten då behöver jag inte fundera och ställs inte inför valet utan det är bara ut i verkstaden och jobba jobba jobba.

Nu kanske det finns fler som delar min åsikt för det är så jag tänker.

- Bromsslangar till bakre kreten tillverkade och inköpta från Sellholm

- 10 hjulmuttrar fram monterade så nu är det enhetligt

- Lite målning här och var där några olika fästen är moterade.

Jag har tagit en hel bunt med bilder som skall mosas in i tråden nu och forumet tar emot bilder från mig vill säga.

Edited by cealm
Posted (edited)

28 bilder skall in i tråden nu.

Detta vill jag använda!!!!!!!!!! NU!!!!!!!!!!!!!!!!! BENSIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nej får nog vänta lite.. VARFÖR!!! FÖr det inte är dags än så klart!

CIMG3908%20(Small).JPG

Sidopositionsljus tillika blinkers från biltema. 99 kr.

DSC01011%20(Small).JPG

Skruvfäste för reservhjul. Reservhjulet står på en ram ovanför dragkroken. Reservhjulsramen är instucken i hydraulrör som sedan är svetsade till ramen. låsning sker med 10 stycken M10. Ja jag vet det är overkill gånger åtta minst men det var roligt att svetsa fast muttrar och det gick så bra också.

DSC01014%20(Small).JPG

Bild på ett stort oljefiler 150 mm högt. Bara filtret rymmer säkert 0,5 liter.

DSC01010%20(Small).JPG

Guld på burk. färgen på ett av fästena, förresten två fästen till bormsledningarna blir guldfärgade. Snart är den här burken slut men jag har en till.

CIMG3892%20(Small).JPG

Reservhjul som skall bo på reservhjulsramen

CIMG3898%20(Small).JPG

Trasig HEI-fördelare

CIMG3899%20(Small).JPG

Hel HEI fördelare

CIMG3900%20(Small).JPG

Det var 8 bilder. Kvarvarande 20 stycken kommer i ett inlägg lite senare. Tänk att jag skulle vara tvungen att byta från Explorer 6 till Explorer 8 för att kunna lägga in bilder. Upprörande, eller är det bra?

Edited by cealm
Posted (edited)

Nog för att jag vet att du har koll på paragraferna men blir inte sidoblinkers väl lågt monterade?? ...bara känslan att de sitter under dina vindtunnlar

EDIT: IE 6 är väl egentligen inte så bra :D så IE 8 är väl brättre även om jag kör Firefox (och Linux)

Edited by Jocke4U
Posted (edited)

Jocke4U: Sidoposition och blinkers sitter högt upp. Det är en hög bil men det syns kanske så tydligt på bilder syns mer tydligt i verkligheten så jag kan utan problem för höjdens skull sätta lamporna ner på sidoplåten och ändå klara regelverket.

Så där då har jag uppgraderat en dator till med ett program som inte tillför mig något mer än att Locostforumet krav på Explorer 8 är uppfyllt. Men nu är det gjort.... suck. (Firefox ger mig personligen inget extra heller.)

Kardanbild och en bild på en bromsledning utlagd för kommande klammning

CIMG3879%20(Small).JPG

Kardanbild från bilens bakre del

CIMG3880%20(Small).JPG

Roterande varningsljus bildvinkel 1

CIMG3881%20(Small).JPG

Roterande varningsljus bildvinkel 2

CIMG3882%20(Small).JPG

Hål i kardantunneln bildvinkel 1

CIMG3883%20(Small).JPG

Hål i kardantunneln bildvinkel 2

CIMG3884%20(Small).JPG

Hål i kardantunneln bildvinkel 3

CIMG3885%20(Small).JPG

Fäste för givare till hastighetsmätare

CIMG3886%20(Small).JPG

Fäste för givare till hastighetsmätare

CIMG3887%20(Small).JPG

Lite allmän bild på bilen

CIMG3888%20(Small).JPG

Skärmbild 1 inklusive enhetliga hjulmuttrar

CIMG3889%20(Small).JPG

Skärmbild 2 inklusive enhetliga hjulmuttrar

CIMG3890%20(Small).JPG

Kylslangar som skall monteras ihop, 7 kg vattenpump och ett antal kilo svängdämpare plus motorremskiva.

CIMG3894%20(Small).JPG

Bild på tuta eller bild på gummitätning som skall poppas i torpeden för att täta av vid rattstången

CIMG3896%20(Small).JPG

Edited by cealm
Posted

Sorry, jag glömde bort att kolla inkopplingen igår. Men du verkar ju ha fått till det ändå.

Tank på att det ska vara olika oljor i lådan beroende på om det är en WC eller non-WC! Tror att WC:n är nållagrad och behöver en modernare olja. DEn andra ska ha "gammelolja". Minns inte specarna, nu men info finns på nätet.

Posted

Drake: Ja det fixade sig med HEI fördelaren. Det var tre extra sladdar som inte hade någon hemvist. Hur skulle jag koppla och dessa sladdar var anslutna till tändmodulen. Vanligtvis skall dessa anslutas till en datorbox för elekttronisk tändförställning och då finns inte vaccumklockan men jag hade båda variantera på HEIen jag köpte av dig.

"Gamla stötstångs V8or" är lite charmiga i sig med sina rätt låga krav på elektronik rent allmänt. Tanken blev varför inte prova HEI fördelaren utan att koppla sladdarna det kanske fungerar i alla fall. Jag nämnde inget för fördelaren utan kopplade på BAT = 12V plus lade fördelaren mot jord på batteriet (varför dra en extra minuskabel?). Tog en Volvo tändkabel som glappade skapligt mot HEI kontaten samt ett mycket bättre begagnat rostigt tändstift.

Snurrade HEI fördelarens axel, och kan lugnt säga att det gnistrade på stiftet.

Det var visst inte så noga om sladdaran var inkopplade eller ej. Trevlig policy, koppla in det som du tycker passar, prova och det brukar funka. och gör det inte det mot förmodan, koppla några sladdar till och prova igen. Men det behövdes inte.

Olja: Det var ATF i min låda. Skulle det vara skillnad på WC och NWCn? Skall kolla det. Jag hade info om att det mer var årtalet inte typen som styrde vilken olja som skulle användas. Å andra sidan skall det vara ok att köra "vanlig växellådsolja av typen 75 till 90W också. Men att T5 är byggda för ATF. Skillnaden skall ligga bland annat i ATF = snäll mot synkringarna och 75 till 90W mer snäll mot kuggarna. Valet är brukarens beroende på användning.

Jag kollar detta en extra gång för ATF konstruktionen på T5 kom redan i samband med att första DEXRON oljorna dök upp. Idag verkar det vara Dexron III som är "över disk oljan" men T5orna gick på de tidigare Dexronerna också. Skillnaden på Dexron gammal och ny skall vara tillsatserna = kryddningen.

Posted

en anledning till ATF i vxl-lådor är att man vill ha en lättväxlad låda även med kall olja, men som du skriver 75/90w är snällare mot kuggarna. i min BMW låda köpte (dutton) jag redlines super lightweight schockproof olja som har samma densitet som ATF men starkare oljefilm. ca 190:-/litern. Att 75/90 skulle vara styggare mot synkringarna är nog en sannong med modifikation. en ren slutväxelolja kan ha de egenskaperna men tar du en olja för en växellåda så ska ju inte den vara aggresiv.

Posted

jag hittade en sida där det står.

NWC 70 gear oil or Redline MTL

WC only ATF

Posted

Cealm. Ska du inte ha hastighetsgivaren fäst på växellådan istället för ramen? vxl-lådan lär väl röra sig upp och ner och skicka iväg givaren till de sälla jaktmarkerna.

Posted

Thomas: Jag kör med Clas Ohlsons neodymmagnet så räckvidden på magnetfältet är så stor att jag kan ha givaren "långt ifrån". Då når inte drivlinan att mosa givaren. Men med originalmagnet till BC 1200 är ditt förslag det enda vettiga. Det är 5 mm max där. Neodym ger 15 mm cirka. Räcker inte en kan jag ta två magneter.

Rörelserna på drivlinan är små också.

Posted

Thomas: --- Att 75/90 skulle vara styggare mot synkringarna är nog en sannong med modifikation. --

Inte styggare kemiskt utan ATF ger med sin viskositet vissa fördelar mot 75/90W. Det är en balansgång med fördelar för växling respektive drift. Det är det jag menar.

Det är stor skilland på NWC och NC som du säger Arrowsmith. I konstruktionen med lagringar mm och tålighet för kraftöverföring. Det är dessutom skillnad i hur växelförarnas konstruktion är gjord även inom gruppen vxlådor.

Posted

Idag skall jag på visning av Försvarsmaktens centrala lager (FMCL) i Arboga. Det är ett jättebygge om något. runt 45000 m2 med en höglagerdel som är 25 meter mellan mark och tak.

Jag har varit där många gånger under byggprocessen och det är lika roligt varje gång. Färgsättningen utvändigt är rätt spännande. Trots storleken så smälter husen in i omgivning förvånansvärt bra. Kommer ni till Arboga-trakten framöver passa på och åk ett varv och titta på kåken (från utsidan). Det är det värt.

Posted

Efter FMCL så styrde jag kosan från verkstaden till Biltema i Västerås för att byta några och skaffa några passande kylarslangar. V8an kylslangar är som avloppsrör och Volvo kylarens inte lika stora men dessa skall passa ihop när jag är klar.

Åkte gamla vägen hem och av en tillfällighet hamnade jag (vi) på slutklämmen i Damrallyt med bas i Westerqvarn (Kolbäck) att jag åkte dit berodde inte på alla tjejer utan på att jag ville kolla infarten till uppställningen för bilar. På måndagar är det bilträff där med 100 till 200 bilar eller fler och jag har varit där några gåner med CealmSeven men nu på måndag som är sista gången för 2009 tänkte jag ta med hela fordonståget och jag vill kollationera att infarten till parkeringsängen verkligen såg ut som jag kom ihåg den.

Och så var Damrallyt där....... Trodde faktiskt de höll till i Kolbäcke Folkets Park men så var det inte.

Hittade en trevlig bro över en fördämmning till ett kraftverk precis bakom Weserqvarns restaurang och när jag vänder på andra sidan bron för jag var ju såklart tvungen att prova bron just för den såg så trevlig ut vad hittar jag då? Inga damer men väl en gata med namnet på gatuskylten -- Återvändsgränd-- Vilket bra namn på en gata. Finns det någon fler sådan namngiven i Sverige??

Bredvid gatan Återvändsgränd fannas gatan Gränsgatan. Också ett rätt Ok namn.

Allt detta bara för jag ville kolla parkeringsinfarten.

Imorgon bär det av mot Kinnekulle (med V70)

Posted

17:38 lokal tid Assartorp Arboga tände motorn i CealmSeven V8 för första gången!!

Posted (edited)

Gerhard: Tände = startgas.

Jag fick i fördelaren så den krokade i oljepumpen. Lite trixit och ett antal försök men plötsligt plopp så satt den och jag fick den att kugga i rätt kuggtagg oxo för fördelaren sitter rätt enligt V8 oken. Man skulle markera tändläge 1 , cylinder 1 i tändning, cylinder 6 väger och ungefär lagom grader på balanshjulet.

Sedan sprutade jag lite startgas i förgasaren och den tände nästan direkt det borde betyda att den är startbar om jag kopplar in bensin också men det blir nästa steg. Nu hade jag en batterikabel-fix från plus till BAT in på HEI. startmotorn körde jag med en 1,5 mm FK-kabel mellan solenoid och batteriplus.

Men jag ville ju veta om "motorn var villig". Och det var den sedan skall det justeras, hällas i vatten kopplas bensin mm och hel del mm till.

Att den tände direkt det är minst sagt nöjd med.

Kilkenny: Hydraulrören var bra att måtta med vinkeln mot främre deln passar bra till min kärra också. Lite för långa behöver kortas en aning, cirka 100 mm. Jag har den som mall men kommer att tillverka två stycken på 50 mm dia istället. Då blir det samma som bågen. Vad mycket lättare det var att se hur mina sidobågar skall se ut.

Kinnekulle swapmeet kan jag väl säga:

Kilkenny: mallar för sidobågar i hydraulrör vad det 44 eller 42 mm

Pareli: Volvo 240 styrväxel

Jocke4U: två framskärmar från en framliden Saab 9000 97 av samma grå färg som är på min Saab.

Edited by cealm
Posted

Härligt att få höra i alla fall lite puff från motorn och ser med spänning fram emot uppdatering....kanske blir det ett ljudklipp :D

Hoppas skärmarna till SAABen blir bra. Kunde nog ha sålt 20 par ....folk har varit som tokiga efter dom :)

Posted

Gillar speciellt en (undrar varför) : Morris The Movie

Mmm trevligt, detdär ljudet låter väldigt bekant... :)

Posted (edited)

gka: Har du också haft en Morris minor (eller fiskebåt) för motorn tuffade en del i motorstarten för jag hade bara ett litet första rör ut efter grenröret.

Sålde bilen sedan när jag löst uppgiften att starta motorn för det var min utmaning. Den finns kvar i Arboga och det är en numera en pensionär som jobbar med kärran. Till nästa år kanske jag kan få åka med den.

Edited by cealm
Posted

Tänkte väl det.... på Youtube profilen står det "Salomonöarna" men det kändes mer som Assartorp :)

Posted

Jocke4U: ----Tänkte väl det.... på Youtube profilen står det "Salomonöarna" men det kändes mer som Assartorp ---

Aha, det förklarar varför det står passpoliser och kollar varje gång jag åker ut eller in från tomten...............

Posted

2009-08-25 12:15 lokal tid Assartorp Arboga har motorn i CealmSeven V8 gått på direktinsprutad bensin (en kort stund).

Lite högtänd men startvillig. Skall bli spännade att koppla in bensinen "rätt väg" och prova.

Filmer finns men måste konverteras från .3GP format till ett mer tittarvänligt format. Obs det är verkligen kortfilm med betoning på kort.

Posted

V8an har startats med bränsle "rätt väg" dvs via bränslepumpen och till förgasaren. Repeterbart också. Har säkert startat motorn 7 eller 8 eller 10 gånger. Det finns film i rätt format som skall läggas över till YouTube. Just i den sekvenser går motorn lite ojämn. t Det var en liten justering så löste det sig. Jag måste täta av alla vaccumhål i insuget, på förgasaren. Tomgången är inte bra än och tändkurvan är inte testad heller. Så jobb finns.

Men j-klar vilket klipp det är i motorn..................... bilens vikt kommer inte störa accelerationen. Problemet som kan uppstå är att däcken inte, trots tyngden, får grepp ordentligt. Det känns så i alla fall när jag gasar till. Direktrespons minst sagt. Ur de dubbla accmunstyckena formligen väller det ner bränsle när jag rycker till i gasspjället. Kan tillägga att det bara är två portar som öppnas tredje och fjärde porten hinner inte gå i innan jag släpper släpper spjället igen.

Posted

Citat: "Men j-klar vilket klipp det är i motorn.........."

Det är bara att gratulera! :thumbsup: (Man skulle nästan tro att det var en turbo! :D )

:notworthy:

Posted

Tackar. Jag kollade på filmen. Beslutet blev att jag gör en ny. Motorn gå lite för ojämnt tycker jag för att visas upp på filem. Numera är gången jämnare men jag har ingen bra tomgång än

Bullerprov ja. Insugsljudet är, ja vad skall jag säga, kraftfullt. Men nu är rakt inblås. Det blir tystare med en luftburk på. Måste bli tystare.

Jag skall svetsa övergångar så kylsystemet kan kopplas ihop. Jag har skaffat diverse rostfria hydraulrör av lämpliga dimensioner idag. För nu sitter vattenpumpen färdigmonterad på plats vilket påminner mig just nu att det finns ingen spännanordning till vattenpumpen såvida inte avsikten är att generatorn är spännanordningen. Det där måste jag titta lite närmre på. Har köpt en Biltema generator så fästen skall tillverkas till den.

Posted

När jag köpte min v8 seven fanns det ingen spänn möjlighet för remmen mellan vev och vattenpump, fungerade nog rätt bra eftersom remmen ligger på ett helt halv varv på båda hjulen, nu sitter det en kamremmsspännare från en galant mitt på remmen ett litet hjul med centrumhålet exentriskt så jag kan spänna remmen lite extra. Generatorn drivs av vattenpumpen och har en egen ordinär spännare. På kinnekulle provade jag 6" och 12" luftfilter kunde inte märka någon skillnad på motorgång mer än att det var mindre ljud från 6"filtret.

mvh anders estfield super8

Posted (edited)

mson: Jaha det var så. Jag hade också tänkt på någon typ av spännrulle för det spänner nog rejält om remmen skall "klängas över". Kanske bäst att lossa vattenpumpsremskivan och montera remmen på det sättet. Jag kan ta en skrotrem och klippa av den sedan lägga den rätt i kilspåren och mäta längden.

Jag såg en annan V8a på bild som hade kamaxel-vattenpump-generator på samma rem.

Köpt en Biltema generator och skall mäta in fästen för den för tillverkning. Idag skall det tillverkas adaptrar så vattnet kan kopplas ihop. Jag är så sugen på att gå ut och dra igång muske(l)dundret men skäper till mig istället och väntar till vattnet är inkopplat.

Har köpt lite krokar eller snarare öglor för kopplingscylindern. De jag hittat nu är små och smidiga och kanske passar bra in i konstruktionen med kopplingen och Arrowsmith kopplingscylindern.

Får jag till detta och det fungerar bra samt får motorn att gå på tomgång, då är bilen körbar. Fantastiskt i så fall.

Brämsleanslutningen blir en lite kort rackare med cirka 60 graders vinkel. Kanske i silikon men det finns tydligen vanlig silikon och antistatisk bensintålig silikon. Går det att läsa på slangen vad som är vad och hur har ni andra som använder silikon mellan tank och armatur.

Edit: Tillägg: Hittade annonsen med bild på en V8a som verkar ha kombinerad vattenpump-generator och vevaxelrem. BildLänk

Edited by cealm
Posted

Min rem går nog inte att demontera utan att ta loss skivan på pumpen.

Vill dessutom tillägga för er som läser i detta forum och funderar på att bygga men ej kommer till skott, köpa färdigt

har för mig varit ett lyft nu har jag ju en seven som jag kan köra och ev modifiera efter min smak det måste vara bättre än att bara vilja bygga. Jag ville i bortåt 30 år. Att läsa om alla bygen i detta forum är ju också en höjdare, tack alla byggare som delar med sig av framgångar och misstag om ni viste hur mycket det har varit värt för mig så skulle ni väl ta betalt.

Posted

16 punkter, det är vad som är kvar av 65 punktslistan. Jag slutade och skriva vid 65 (inte år). Mest bara för att jag ganska snart upptäckte att det mera riktiga borde varit 265 punkter eller i alla fall 165 punkter men nu är 16 stycken kvar att slåss med och huvuddelan av de punkterna ovanför 65 är borta med. Alltså hanterbart.

Ikväll var jag ut och pluggade igen lite luftningshål. Ett av skälen till att motorn inte hade tomgång alls hoppas jag är tjuvluft. Mycket sådan kan tilläggas. Det var en slang som borde haft en plugg i sig. Hoppas det var så lätt för jag vet att motorn gick lugnt stilla och fint innan den flyttades ut bilen som den satt i. Miljöombytet borde inte förändra det så speciellt mycket.

Möjligen att jag hittat ett nytt kromat generatorfäste av en tillfällighet ikväll och med lite flyt så kan det vara användbart.

Är det någon som vet hur högt en bensinpump kan suga bränsle. Tänkte sätta Cu-bränsleledningen i överkant av kardantunneln men innan den går in i tunneln så är idén att göra en liten U-krok upp i nästan höjd med ovankant av tanken. Då kan inte bränsle läcka ut allt för lätt om någonting i tunneln eller framme vid bränslepumpen går sönder. Men det får inte hindra bränslet heller. Kan det vara vettigt att göra en krok? Pumpen på V8an är stor betydligt större än en Volvopump, det kanske betyder något också i sugförmåga. För en Volvopump suger bränsle rätt bra.

Tips mottages gärna.

Posted (edited)

Om det är svårt att lösa generatorfäste med remsträckning så

kolla på rosta element. De funkar utmärkt till sådana lösningar

och är i princip klara för användning (SE modellen).

Då kan du sätta din generator fast istället för tiltbar.

De väger väl ett par hekto men vikten är väl inget hinder i ditt fall. :thumbsup:

Edited by Arrowsmith
Posted (edited)

Arrowsmith: Tack för tipset. Det verkar vara ett sånt element som är original på den andra V8an. DEt är smidigt. Jag var och klämde lite på den idag faktiskt och funderade på var sådana kan finnas förutom på V8-skroten förstås eller hos V8 handlaren.

Här kom en inköpskälla till. Den jag har är för spårrem istället för kilrem annars hade jag nog snott den. Skall se om jag törs kolla på prislistan till Rosta element. De kanske är riktigt dyra.

En absolut helt annan sak. När jag letade efter ordningsboten för att köra utan registreringsskyltar men i övrigt en försäkrad och registrerad bil så hittade jag något väldigt trevligt och roligt. En släkting till VVFS 2003:22.

Det var Vägverkets föreskrifter VVFS 2003:21

Den handlar om: cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.

Suveränt, läs och njut!

Edited by cealm
Posted

Grattis till starten Calle!

Men jag tror nog du kommer att vilja ha mer mos om ett tag, jag har en likadan motor som du fast min motor är ju rätt ordentligt masserad och dessutom så har jag en lättare bil men redan nu så kommer suget efter mer klipp. Åtminstone på högre växlar, på dom lägre så spinner det bara, och i blött väder så är man ju rädd för att ens titta på gaspedalen. Byt kam människa, du kan ju inte åka med en sur smogkam! Jag valde en 204/214 graders och den var på tok för mild, för mycket bottenvrid och för lite på högre varv, 224/234 är nog lagom. Ett par dagar med ett slipstift i topparna så är du i rätt "ballpark"

Posted

behöver man inte ha reflex på cykeln om man har speciellt däck?

Posted

Jag har också generatorn som "remspännare" Tror att det är så standard. Remskivor i alla format och med olika antal spår finns bl.a. på Summit. Tänk på att kolla om du har en lång eller kort pump, det är skillnad på skivorna till dessa. Om du får in fingrarna mellan pumpen och kamkåpan så har du en lång pump. Och återigen, byt kam!

Posted (edited)

Du är ju hopplös Drake jag tycker ju om min kam eller är du bara synsk och vet vad jag kommer att tycka. Kan det verkligen vara så...........? Vem vet du kanske får rätt till sist ändå... Din Cobra rullar väl bra eller hur?

Thomas, det där måste kollas med reflex. Visst var det trevlig läsning med VVFS 2003:21. Tänk att jag skulle fastna för sådan här skönlitteratur. Och tänk bara vad det funnits mycket folk med pannorna i djupa veck för att få ihop skönlitteraturen plus att synka den mot en miljon andra direktiv. Beundransvärt hur de lyckas..

Tjuvluft var ordet på min motorn. Det fanns tre slangar två av den hade jag inte tätat och visste om. Men det fanns en till lite gömd. För att snabbtäta det hålet krävdes en M12 bult så hålet var inte så litet men det var en diskret slangplacering.

Nu då?????

Kunde inte låta bli att provstarta nyss.

Vilken sång, vilken gång, vilket ljud , ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH det är så jag fick ståpäls!!!!!!!!!!!!!!

En helt underbar V8a sång på tomgång och vilket morr vid gas. Behöver jag verkligen en ny kam Drake. Hmmmmm.

Jag blev helt mållös, hela huvudet bara fylldes av sköna V8 toner. Fick tvinga mig själv att kupera motorn. Jag har inte hämtat mig än från upplevelsen. Det är PRECIS EXAKT det tomgångsljud jag letade efter. Och nu finns det ljudet här hemma i bilen, Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Edited by cealm
Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...