Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nej, vanlig Biltema grå grundfärg. Den som går ton i ton med vädret.......

Efter en pulverlackad ram på CealmSeven är jag villig att skriva på ett upprop: Aldrig pulverlack förrän du kört bilen i minst ett år. Låter dramatiskt men att slipa bort pulverlack för att svetsa fast rör och fästen är inte kul. Man vill slipa så lite som möjligt och brinnade pulverlack är nog inte världens mest hälsosamma att få i sig. Efter ett år är nog allt man konstruktionsmässigt "glömt bort" eller vill ändra på klart. Då kan man skruva ner kärran, blästra och pulverlacka om det känns bra

Vis av allt elände med pulvret på andra bilen kör jag Biltema (billig) grå grundfärg. Bygger ihop bilen reggar kör ett år eller kanske något mindre om jag är nöjd tidigare. Skruvar isär allt, blästrar, kostar på grundfärgen lite mer (eller samma) men då sprutad färg istället för som nu penselmålad.

Posted
Nej, vanlig Biltema grå grundfärg. Den som går ton i ton med vädret.......

Efter en pulverlackad ram på CealmSeven är jag villig att skriva på ett upprop: Aldrig pulverlack förrän du kört bilen i minst ett år. Låter dramatiskt men att slipa bort pulverlack för att svetsa fast rör och fästen är inte kul. Man vill slipa så lite som möjligt och brinnade pulverlack är nog inte världens mest hälsosamma att få i sig. Efter ett år är nog allt man konstruktionsmässigt "glömt bort" eller vill ändra på klart. Då kan man skruva ner kärran, blästra och pulverlacka om det känns bra

Vis av allt elände med pulvret på andra bilen kör jag Biltema (billig) grå grundfärg. Bygger ihop bilen reggar kör ett år eller kanske något mindre om jag är nöjd tidigare. Skruvar isär allt, blästrar, kostar på grundfärgen lite mer (eller samma) men då sprutad färg istället för som nu penselmålad.

Det var kloka synpunkter!

Jag har funderat mycket på detta med grundmålning. Bilbygge är enligt mitt förmenande som att bygga ett hus,det blir aldrig färdigt. Man kommer alltid på något som är bättre,snyggare,intressantare och då ska det ändras och byggas om. Nåja, det är väl det som är tjusningen med byggeriet!

I fredags fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mej att låna ut bilen som acessoar till modefotografering när den är färdig. Mitt svar var: "Jovisst,det går alldeles utmärkt bara jag slipper vara med och fåna mej på bilderna". Hmm......"fåna" kanske är en fördom och kränkande för ev "modeller" på detta forum?

-13 grader i Luleå. Äntligen rejält väder.

Antas

Posted

tja min erfarenhet av pulverlack... bra till färdiga saker... men kan vara svårt att se sprickor igenom och rentutsagt skit om man behöver svetsa (trög slipat. nära nog omöjligt att blästra bort... tycker en bra epoxi grund är bättre rostskyddar går att slipa bort eller blästra och sitter kvar och måste inte täckmålas för rostskydd... men det e mina tankar.

vi får ``färdiga´´ saker till jobbet ibland som sedan skall byggas om suck... inte kul att få till snygga/bra svetsar när ytan är färg skitig.

kul att se att du får så mycket gjort.. jobbar du med något annat också på dagarna, eller bygger du 7:a på heltid??

Posted (edited)

Michael Th: --- jobbar du med något annat också på dagarna, eller bygger du 7:a på heltid??

Länken till Nerikes Allehanda blogg Under bilden finns lite info om vad jag vanligtvis gör på dagarna.

Edited by cealm
Posted

Dragkroken har fått en svarvad distans som skall svetsas in i profilen som stöd för dragkulan.

post-787-1228679878_thumb.jpg

Posted

okey statsanställd..

jag funderade bara, då du verkar ha en ryslig fart..

Posted

Ryslig fart ja. Det som är den stora pådrivaren är nya regler 29/4. Från förra omgången med alla ursprungskontroller mm är det hur snålt med tid som helst.

För att komma igång är SFRO 1 ett krav. Taktiken är att med SFRO 1 tidigare än 2009 så kanske någon övergångsregel uppstår. Vem vet. Jag har varit med om övergångsregel tidigare en gång . Det var med nedre spindelleden Volvo 240. Jag hade SFRO 1 klar innan stoppet och kunde då ta SFRO 2 och regbes med 240 led. (Har inte bytt än men till nästa år byter jag till en bättre led).

För att kunna beställa regbes måste SFRO 2 vara klar och för att begära ursprungskontroll måste SFRO 2 vara klar. Sedan har vi bullerprovet. För att klara 29/4 och regplåtar med en marginal på en vecka eller två måste bilen vara klar med SFRO 2 före mitten av mars helst direkt i början av mars.

Eventuella övergångsregler skulle sitta bra. Men jag tror inte på att det blir så, bara garderar mig i fall.

Posted

hmm jag har en del halv färdigt.. suck får ta den smällen... håller på med husrenovering som vi hoppas flytta in i ...längre fram.. tur vi har ett litet hus som vi bor i 400 m från det nya.. .. sen... sen skall jag igång igen i det nya garaget..kommer att kännas konstigt att ha lite plats igen efter 3 år i lagrat läge.. allt bara ligger i stora högar och väntar på att plockas fram igen.. blir nog bra..hoppas flytta in om några månader..bara renoverat i ett halvår änsålänge..

vi gjorde en total utblåsning i det ``nya´´ huset (-58) det vi bor i nu är byggt 1890..så för oss är det nästan nytt i alla fall när vi är klara.. det nya har ett 60 m2 garage och 85m2 källare..så lite plats blir det i alla fall...för mej!!..(och en friggebod för fruns trädgårdsgrejer) :lol: ingen sådan skit i garaget..

synd att allt tar sådan tid.

lycka till med fortsättningen.

Posted

Tackar, lycka till-et behövs för det är tajt med tid till 29/4. Hoppas du kommer på plats i verkstaden.

Posted

Jag äger ingen hydraulpress. Jag behövde verkligen en ikväll. Man får ta vad som finns...... vad gör jag när jag bara VILL få i gummibussningarna. 7 tons domkraft + ett rör + en plåt + ett rätt stabilt bord + ett STORT hoppas att det funkar. Vilket det gjorde.

post-787-1228774186_thumb.jpg

Bakaxeln som inmätt i alla vädersträck och höjdled.

post-787-1228774346_thumb.jpg

Biltemas grundfärg i grå ton som jag målat ramen med fäster bra (på skinn). Färgen sitter lika bra på plåt. Valde sandpappermetoden före lösningsmedelsmetoden för att ta bort den grundfärg som hamnade på mig istället för på bilramen. Hälften har jag fått bort. Resten får jag vänta en dag eller två med (det sliter på kroppen). Slutsatsen verkar bli en bra färg med god vidhäftning på skiftande material..

Posted

prova fruns diskhandskar om du tvunget måste måla så generöst.. :lol: du slipper färg på händerna/mekanisk nötning för att få bort den...och frun blir glad när du köper nya till henne...

Posted (edited)

Klok idé med diskhandskar. Köper mig ett eget par.....

En mycket bra dag denna tisdag.

- Två omgjorda nya plåtfälgar från Volvo S80 är hämtade. Nytt ET cirka plus 45mm. Ny har jag totalt inklusive CealmSeven fem styckem omgjorda fälgar och alla lika så de passar mellan bilarna också.

- Hämtat fyra stycken Spax dämpare

- Köpt det mesta av bilens belysning. Dvs huvudstrålkastare och baklampor. Köpte allt från Swedol som verkligen har ett bra sortiment med bilel i Örebro (och lastbilsel det är väl där jag kommer in). Jag gillar ploglamporna tror de kommer passa som hand i handske på nya bilen. Jag har skippat diodlampor bak. Jag gillar diodlampor fortfarande men den baklampa som jag hittade på Swedol passade verkligen ihop med ploglamporna fram så det gick inte att motstå. Stor, höga och breda. Jag vill att belysningen skall synas. För då kanske jag också syns bland alla stora SUVar. Sedan kompletterade jag upp med några centreringsborrar till hålsågen. Jag hade en och den gick av vid fel tillfälle. Nu har jag två nya plus en hålsåg till.

- Mer plåt i 4 eller om det blev 5 mm är tillverkad till stag för Tow-bar draget men också till dragkroken.

- Massivt järn (varför rör när det finns massivt i samma dimension) som skall hålla övre länkstångshuvudet. Det blir i 15 x30 eller 15x35mm. Det skall nog hålla.

- Lämnat över mallar och skiss med vinklar på hur K-länken skall se ut, dvs den nedre bärarmen vid bakaxeln. Den kommer TIG svetsas. Sedan kan jag prova ut och tillverka fästen för länkstångshuvudena för undre länken. Dessa gör jag en pluggsvets på och lämnar sedan för TIG svetsning.

- Fick till en bra grund för övre bärarmens yttrefäste. Men inte svetsat och klart än.

- Förutom att min bekant är urduktig på att svetsa om fälgtallrikar som sedan inte ens behöver viktas för balansen på plåtfälgen så är han bra på att bygga min kommande kardan samt visste exakt vad jag skall skaffa för komponenter för jobbet. Känns inte som ett hinder eller ens problem längre.

** Det var väl vad som hänt hittills idag. Imorgon hämtar jag sprängkåpa i Stockholm till Cheva305an samt en i stort sett ny fördelare till den. Det som saknas just nu är lilla svänghjulet. Det måste jag ha tag på ett. Kanske någon som har en lamell och hela kopplingsenheten liggande till ingen nytta?

Ploglampa Swedol

Baklykta Swedol

Edited by cealm
Posted

Såvitt jag ser har du inte blästrat ramen före målning med grundfärgen.

Har du slipat,tvättat,gnuggat med stålull (rostfri?) eller gjort någon annan förbehandling före målning?

Posted

Antas: Våtblästrat ramen och sedan sköljt av med bara högtryckstvätten så sanden försvinner. Mycket pratiskt med en våtbläster. Det blir inte lika bra som (torr) sandbläster men tillräckligt för att grundmåla delar av ramen. Vissa delar som svetsades fast efter 28 november blev bara högtryckstvättade och torkade. Det spelar inte så stor roll för nu skall delar monteras och det är lätt att slipa bort färgen med en roterande stålborste eller lamellskiva på vinkelslipen. (Ni vet ju min syn på pulverlack, inlägg #102.)

Planen är -- Regplåtar med allt vad det innebär före 29/4 -- sedan köra -- och köra -- och köra lite till. Då har det gått en säsong helst och jag vet vad som behöver justeras / kompletteras eller tas bort.. Sedan plocka av bilen allt och blästra ramen, grundmåla kanske med epoxi (och diskhandskar). Jag har 3 mm i allt rörgods samt 4 till 5 mm i alla plåtar så min tål lite oxid. Biltemafärgen verkar vara rätt stark.

Posted

Håller på att tillverka och installera de fästen som behövs för K-länken bak. Sprängkåpan är "smutsborstad" och tvättad. Ligger på tork just nu i väntan på att målas. Den kommer bli röd för det var den förut.

Bärarmspussel.

post-787-1229170176_thumb.jpg

Sprängkåpa Cheva smallblock till T5

post-787-1229170192_thumb.jpg

Ett antal blästrade handbromsdetaljer

post-787-1229170169_thumb.jpg

Yoke till 700 automat skall även passa på en T5

post-787-1229170161_thumb.jpg

Posted

Hur gick det med yoken, passade den?

Tror att kåpan faktiskt var Cheva-orange.

Posted

Har inte provat yoken än. Det var tydligen 400 som är annorlunda. 350 och 700 skall passa i T5. Kommer prova passformen i helgen när jag tar in Cheva 305 paketet för att lossa 350 lådan.

Oj, orange! Sprängkåpan är röd nu. Ungefär samma röda färg som Volvo motorer har. Felfärgval kan vara en känslig histora. Tur att sprängkåpan bara kommer synas publikt första gången 2012 och därefter en gång per år. (Vid kontrollbesiktning).

Posted

Bärarmspusslet börjar likna något. Övre K-länken sitter på plats nu. Punktad inte färdigsvetsad. Hål för länkstångshuvuden i chassit är borrade, massivt järn på insidan som svetsas mellan fyrkantrören till stöd. Stabilt!

Undre delen av K-länken tillverkad och skall mätas in sedan punktas fast. Ligger ihopplockad och bara väntar på att jag tinar upp igen. Det är friskt i verkstaden eller ett bättre ord är nog kallt.

Den röda fina sprängkåpan är provad i ramen för att se hur tvärrören skall kapas. Kan inte slutgiltigt bestämma kapning förrän motorn är på väg in i ramen. Jag får kapa lite varefter jag sänker motorpaketet med hjullastaren.

Är det någon som har en Volvo 140 rattstång?

Posted

CASIM beräkning av framvagnen. Beräkningen gav cirka hundratusen förslag på framvagnar. Nu har jag valt ut fem uppsättningar av framvagnskoordinater. Alla fem uppfyller de krav eller snarare kompromisser jag accepterar.

De tre värden jag styr mest efter är:

- Positiv Camber Change Outer

- Roll Center Change Vertical

- Track Widh Change

samt att jag vill ha undre bärarmen i stort sett horisontell.

Då är det bara ett framvagns-Ö-råd kvar och nu skall ytterligare fyra förslag röstas bort.

Vinnaren blir hedrad med att få främre delen av CealmSeven V8 byggd efter sina mått.

Posted

Vill först säga att det är ett väldigt fint och häftigt bygge du håller på med, en dragkrok var lite oväntat på en sådan här bil men coolt.

Men jag har också en fråga. Vad är CASIM beräkning för något?

// Björn

Posted

Tack för de orden. Dragkrok känns bra och rätt praktisk. Jag kan dra en liten kärra men jag kan också ha ett "cykelhållarfäste" som kan vara just cykelhållare men också ett litet extra bagagerum. Just det sista intresserar mig rätt mycket. Det är så lätt att bygga in dragkrok i min ram eftersom det är minst sagt kraftig.

Mer om CASIM kan du läsa på www.superseven.se Ett helt suveränt program som Peter B gjort. CASIM länk

Posted

"Bil-Ö-rådet" är klart. Det blir bil nummer ett som får sätta sin prägel på CealmSevens framvagn. De var hårfint på mållinjen. Jag valde den med längst undre bärarmar. Skillnaden mellan kortaste och längsta var 25 mm.

Från att ha räknat i huvudsak cambervinklar och bärarmar är jag nu helt orienterad på grader Celsius på mig. Projektet är tillfälligt nerlagt. Jag hann i alla fall lossa automatlådan, täckplåten, startmotor och turbin sedan tog krafterna slut.

Posted

Kaminen fungerar men inte jag just nu. Jag får vila någon dag så är jag på spåret igen.

Posted

Man anade att han skulle kunna bli utsliten om han fortsatta sådär... krya på dig!

Posted (edited)

Tackar för omtanken. Vi är rätt många som kroknat de senaste dagarna. Sova är bästa medicinen eller i alla fall så märker man inte så mycket då.

Edited by cealm
Posted

Motor och växellåda har separerat planenligt. Det gick bra. Båda parterna fortfarande hela.

post-787-1229721194_thumb.jpgpost-787-1229721200_thumb.jpg

Även en bild på en målad och fin (tycker jag) sprängkåpa till kommande T5a bifogas.

post-787-1229721298_thumb.jpg

Posted

Slutförde separationen mellan 305 och 350 dvs lossade några rör, elsladdar samt transporterade ut 350-klumpen. Sedan gav jag mig på svänghjulsbultarna, Lite plockade och jag fick ta i rätt ordentligt men de lossade alla snällt till sist. Nu är 305an ren bakåt och nya sprängkåpan passar mycket bra. Då är det bara att hämta T5an och pussla ihop ett drivpaket igen.

Jag är nästan helt säker på att överge insprutning på V8an numera och gå på en förgasarbestyckningen istället. Känner mig lite förutseende därför jag köpte ett insug utifallom för några månader sedan om det skulle behövas. Det verkar bli så. Sista ordet är kanske inte sagt än men det vill nog till för jag skall ändra mig. Insprutning är bra men förgasare går fortare att få till för motorn.

Jag grovmätte in motorn. Att den får plats vet jag redan men jag ville få en känsla av hur stor Klumpen blir. Den blir stor och hög. Jag får väl höja upp stolen lite så ordnar sig det.

Det jag behöver nu är tryckplatta och svänghjul.

Posted

Just kommit hem med en T5 låda i bakluckan och lämnat bort en 700 automatlåda. En stor klump bort och en liten klump hem. Vikten omräknat i hk per kg gör att jag förlorar kanske 15 tillåtna hk på byte från automat till manuell. (Ett skämt bara jag tar tillbaka kilona enkelt).

En 700 låda (har alltid trott jag hade en 350 låda men icke) är tung orimligt tung. Inte en chans att lyfta in den själv i bakluckan på en V70 utan jag fick ta hjullastaren och lyfta in den med istället. Men nya lilla T5an fixar jag ur lätt själv. I vikt ungefär som en Volvo M47.

Dessvärre passade inte svänghjulen min bekant hade på min motor. Jag behöver ett Cheva 305 svänghjul eller ett Cheva 350 svänghjul från årsmodell 86 eller yngre. Den med "lilla / nya håldelningen". Även tryckplatta saknas fortfarande.

Posted

En fundering som dykt upp i mina tankebanor är kring bakfjädringen och dess lutning på våra bilar (stelbakaxel).

Tittar man på CealmSeven från sidan mot coiloverdämparen bak så sitter den lutande. Undre dämparfästet på bakaxeln sitter cirka 50 mm (fritt gissat vill inte gå ut och mäta nu) bakom övre fästets vertikalplan. Resultatet är att dämparen lutar lite framåt. Det verkar vara många bilar (med stelbakaxel) som har bakre dämparen liknande min = lutar.

Frågan är: Skall eller måste dämparen luta eller har det bara blivit allmänt vedertaget. Bilen fungerar bättre om den lutar eller? Det är möjligt att detta diskuterats i någon tråd men jag har inte hittat det än. Någon som har en trådlänk kring detta eller direkt vet vad som är lämpligt / mindre lämpligt och allra helst även varför.

Kan det vara lika bra att ha dämparen vertikal?

Ser fram emot synpunkter och klargöranden, snart nog måste jag bestämma mig för lutande eller vertikal bakre dämpare. Jag tänkte slippa dubbelvarianten (två hål) med eller utan lutning.

Posted

Se föregående inlägg: Ingen som har synpunkter på lutande eller vertikal bakre dämpare?

Lite pappslöjd i kväll.

Tog mjölkpapp, denna fina uppfinning, och gjorde en uppskalad version av plåtstolen i Gibbs bok.

post-787-1230244943_thumb.jpgpost-787-1230244956_thumb.jpg

Jag har tillgängligt 490mm på förarsidan och cirka 430mm på passagerarsidan. Det blir två versioner av stol som skall tillverkas. Jag kommer överföra mallen till masonite eller MDF och sedan såga ut i 4 mm plåt, nej jag skojade bara, 1,25 mm stålplåt får räcka. Sedan skall kardborrband poppas och eller klistras så jag kan ha ett par tunna dynor fästa i stolen. Lite hålborrningar här och var så regnvatten kan fritt rinna ur stolen.

Posted

angående stötdämpare hade vissa hipreformens mustanger på slutet av 60 början av 70 talet en stötdämpare lutande framåt och en bakåt det skulle ge bättre fäste och mindre hjul stuts vid start. bara för att röra till det lite mer med lutningarna.Har själv monterat min hyfsat rakt på min bil räknar med väldigt liten fjädrings väg bak.

Posted

lutningen gör att fjädringsvägen tillåts bli längre samtidigt så blir dämparen/fjädern mjukare

Posted

Då gör jag ett mellanting av rakt upp och den lutning som CealmSeven har eftersom valet verkar vara rätt fritt. Påverkan är tydligen mer mot komfort än "strikt teknik".

Jag skulle också kunna kosta på att göra ett förborrat hål (4 eller 6 mm) för montering rakt upp om jag vill borra upp och prova någon gång med en annan montering.

Posted

Ibland längtar jag tillbaka till det okomplicerade livet när jag var helt säker på att en automatlåda var rätt medicin. Sedan tog det svåra vid, inte sprängkåpa, inte T5 låda, inte lamell och tryckplatta utan SVÄNGHJUL. Numera vet jag mycket om V8-ors svänghjul. Hur dessa ser ut med kuggantal, balansering, pris, tillgång mm. Det var visst en TH700 jag hade. Trodde förut att det vara en TH350 men TH350 är så mycket mindre än TH700.

Det blir väl bra allt detta det bara lite tungt en stund just nu för det är svårt att få en drivlina att fungera bra utan svänghjul. Letandet efter 153 taggars svänghjul med lilla bultcirkeln skall väl tilläggas går vidare. 153 eller 168 med stora bultcirkeln det kan jag nästan bada i om jag vill för så många går det att får tag på.

Det går att köpa nytt men det kostar pengar, många pengar, fel på tok för många pengar....

Posted

Förra året (för ett par timmar sedan) sågade jag ut stål-racingstolen med mjölkpappsmallen jag tillverkade häromdagen som grund. Sedan kommer bockning och svetsning. Jag gillar racingstolar med plåtstuk.

Skall leta rätt på länken om "tvättmedels-elektrolys". Förresten kanske jag skall leta på en rejäl plasttunna först som rymmer stolen. Den ordningen blir bäst.

Sedan kommer den stora frågan. Kallgalv på spray eller Biltemas gulaaktiga slip-primer på spray. Jag har båda sorterna hemma.

Posted

har du jagat svänghjul via skrotar som t.ex. Osby skroten eller kollat in på salusidan NITROZ där är mycket annonser o 97% jänk.

Posted

Akta dig för Feltemas primer. Rena skräpet. Kallgalv har jag aldrig lyckats med, det brukar gå att skrapa av den med tumnageln.

Posted

Thomas:Jag dammsuger Sverige på svänghjul, Cheva 350 / 305 mm. Jag har pratat med alla skrotar som är kända för USA delar utom en som råkade ta ledigt till mitten av januari. I eftermiddag (det är nästan em nu) skall jag ringa till en ny bekant i Örebro som kanske kanske kanske har något som passar. Nytt går att köpa beroende på viktigheten med eller utan intern / extern balansering. Det råder viss tvekan kring detta. Å andra sidan kan det spela så stor roll. En V8 som går på 7 cylindrar behöver man faktiskt lite träning på att upptäcka. Den skakar lite mer och lite klenare men en rad fyra med bara 3 cylindrar igång det är svårt att missa. Såklart också lilla bultcirkeln på svänghjulet som inte gör letandet lättare precis. När jag går ner till 153 kuggar svänghjul så måste jag ha nu startmotor och eftersom TBIn skall bort måste jag ha en förgasare. Fast har läst otaliga länkar på nätet om att köra TBI mot Megasquirt. Jag tror inte tiden räcker för att experimentera. Det får bli senare.

Insug har jag redan köpt sedan tidigare. När jag räknar ihop allt så är det faktiskt billigare att köpa en fungerande ny (begagnad) Cheva motor i lämplig storlek. Viktmässigt utan att en tynga bilen kan jag hantera cirka 210 till 220hk. Jag har ringt till samtliga de som säljer Cheva motorer på Blocket (i alla fall de som har en prisbild under 10kkr). Nitroz, USA-bilar mfl ställen jag kunnat hitta. Lustigt nog så verkar Cheva motorer rätt lätt byta ägare.

Drake: Den primer jag använder mig av är Biltema 36-7120. Jag har haft den lite överallt på CealmSeven och den har funkat bra. Torkar fort i alla fall. Mer ett rostskydd. Det var inte kallgalv, det var visst zinkspray när jag läste ordentligt på burken. Men det kanske är samma sak.

Tvättmedels-elektrolys. Finns i en tråd på forumet (som jag inte hittar just nu) men här är länken till PDF-filen. Tvättmedel och ström.

Posted

Jag lackade en moppe med biltemas sprayfärger och primern som grund men hela skiten sprack isär och reste sig. Fast inte direkt utan först efter några månader. Mysko!

Fööresten, är rätt säker på att du ska ha ett neutralt balanserat hjul. Anledningen till förvirringen på nätet tror jag beror på den lilla plåtvikten på flexskivan som egentligen inte är en balansering. (jo, förutom för att få flexplattan neutralt balanserad då förståss) Tror att alla hjul med lilla bultcirkeln och 153 kugg passar om jag förstått allt rätt.

Posted (edited)

Det finns ju även externt balanserade eftermarknadshjul men dom är till specialvevar och strokervevar. (om jag förstått det rätt som sagt var)

400:an däremot, den är externt balanserad.

Ang. tvättmedelselektrolysen så fattar jag nu, det är ju den vanliga elektrolysen med soda eller bakpulver. Körde det på mina ok bl.a. Funkar kanon! Trodde det var nån ny elektro-pläteringsvariant. Är din stol rostig redan?

Edited by Drake
Posted

Jobbat med förar-plåt-racingstolen idag. Den är bockad och svetsad samt provmonterad i bilen. Passade exakt. Lite lättningshål, nja snarare vattendräneringshål skall borras på lämpliga ställen.

post-787-1230822259_thumb.jpgpost-787-1230822382_thumb.jpg

En liten fin bild på en T5a och en sprängkåpa.

post-787-1230822395_thumb.jpg

och en extra bild på en Cheva V8

post-787-1230822418_thumb.jpg

Drake:Vad bra det vore om balansering bara är ett "begreppsproblem" och inte ett verkligt problem. Det är den "lilla plåtvikten på flexskivan" som orsakat frågetecknen.

Jag håller på din teori för det gör allt så mycket enklare (och billigare också).

Precis nu dök det upp en påminnelse att ringa till Örebro och kolla om det finns något svänghjul med 153 tänder och lilla bultcirkeln. Tänk om det finns. Jag skulle bli glad då......

Posted

Passagerar-racing-plåtstolen mallade jag upp på ett plåtark. Nu är den utsågad. Samma procedur för den som för förarstolen med undantaget att den är endast 430 mm bred (eller smal kanske jag skall säga). Kan jag få den lika enkelt bockad som förarstolen så vore det bra.

Ikväll var det ungefär minus 10 grader i verkstaden så jag är tvungen att jobba mig varm. Nej jag har inte eldat något i kaminen, jag lider istället och gnäller lite.......

Vad gäller svänghjul till Chevor så verkar livet lite lättare nu. Hoppet skall vara det sista som försvinner sägs det, (Pandoras ask). Imorgon vet jag om det blir svänghjul från Örebro eller om det blir från Västkusten. Sedan skall ett komplett kopplings-kit inhandlas.

Förresten så har jag har för första gången provat utsikten från förarplats på CealmSeven V8. Kändes riktigt bra. Stärker självkänslan och höjer motivationen. Det är något lite mer att göra innan bilen är körbar men en provsittning lättar upp allt betydligt.....

Posted (edited)

Då är passagerarstolen på plats i bilen. Den blev presspassning i ramen så den sitter stadigt. Invändigt mått är 420 mm. förarstolens invändiga mått är 490 mm. Kan tyckas orättvist att föraren (jag) har mer plats än passageraren. Det finns en bra förklaring, utöver att det är jag som bygger. Jag har valt att centrera kardantunneln efter bakaxelns medbringare. Ett annat nog så viktigt och praktiskt argument är att föraren finns alltid i bilen vid körning medan passagerarsätet kan vara tomt.

Det skall sågas regnvattenhål i stolarna och jag skall ta upp hål för säkerhetsbälten och nackstöden skall stabiliseras. Klädsel i stolarna? Kanske men inte nödvändigt. Däremot skall alla kanter kläs med U-lister.

Min tanke är att elektrolysrengöra stolarna. Skall skaffa en rejäl plasttunna och läsa på lite mer kring metoden. Jag har ju sett hur bromsok förvandlas från rostiga klumpar till fina, glänsande eller i alla fall nästan glänsande och snygga bromsok. Det är en rent fantastisk förvandling.

Tänk om det är så enkelt att fylla en plasttunna med vatten hälla i det medel som behövs sänka ner stolen / stolarna koppla

på svetsen och sedan bara stå och nöjt vänta medans all smuts och ytrost ramlar loss. Sedan få ta på sig solglasögon för stolarna blänker så efter elektrolysen. En dröm? Varför inte verklighet...?

Edited by cealm
Posted

Då har jag jobbat lite med grovplåten till bilen. Det är bakre fästet för K-länken. Jag hade materiel i passande storlek i både 4mm och 5mm. Gissa vad jag valde? Inte så svårt. Såklart 5mm. Plåtarna är 345x250mm x 2 stycken. Får jag hålla på en stund till så kan jag nog regga med en preppad Big-block. Det skall vara stabilt och den vikten kommer lägligt vid bakaxeln. Just nu skulle jag behöva en 16mm borr som har skaftdiameter 13mm eller i värsta fall en 16mm med kona. Upp till 14mm har jag "småskaftborrar". Det är till de massiva 15x30mm stöden för övre K-länken i höjd med stolarna. På något sätt hittar jag en lösning. Har också sågat ut sista 64mm hålet för stötdämparna så jag jag kan svetsa fast alla fästen på bakaxeln. Hålsågen höll ända till just sista hålet då försvann alla tänder och axeln som chucken håller i gick av men jag hade kommit så långt igenom att jag delade plattan enligt plan och sågade med sticksågen en bit sedan gick det att bryta lite så hoppade halvcirklarna ur. Slutputsning med vinkelslipen.

Fixade "halvrostfri" plåt till bilgolvet. En mycket bra kvalité både vad avser tjocklek, stabilitet, svetsbarhet och liten rostbenägenhet.

Svänghjul däremot är lite tunt med fortfarande. Mitt hopp i Örebro gick inte i lås. Han hade slut på 153 kuggars med lilla bultcirkeln. Jag har saker att göra ändå så det kommer att hinna ordna sig men det skulle vara väldigt trevligt att få tag på rätt svänghjul så jag kan bocka av den aktiviteten.

Posted (edited)

Bra med kamrater på nära håll. Lyckades snabbt och enkelt låna en 16mm borr med 13mm skaft. Nu är de de flesta hål som slutgiltigt skall vara 16mm i K-länken borrade och klara. Det är fortfarande 4 hål kvar att borra men för att göra detta måste jag tillverka lite mjölkpappsmallar.

5mm plåtarna i K-länken är grovputsade och klara för svetsning såvida jag inte gör mitt första test av tvättmedelselektolysbad på dem. Alternativet är att finputsa dem med vinkelslipen.

Kommer kanske såga ut golvet till bilen imorgon så är det bara att svetsa in när bilen får lämna byggramen.

Edited by cealm
Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...