meanstreak68 Posted August 6, 2008 Posted August 6, 2008 Jag börjar inse att ett bygge från "noll" aldrig kommer bli färdigställt. Så någon form av kit ökar chanserna att det skulle kunna ske... Roligt att se ditt bygge.. Hur mycket effekt tror du din motor ger? Quote
Jonte Posted August 7, 2008 Author Posted August 7, 2008 Motorn ska ge 136hk Sen finns det dom som säger att med extraktorrör och Megasquirt (som är rätt mappad) ska man kunna lägga på 10-15%. Den är iaf mycket piggare än Pintomotorn jag hade förut :) Quote
Jonte Posted August 7, 2008 Author Posted August 7, 2008 Äntligen är ursprungskontrollen godkänd, 3 veckor efter den skickats in :icon_sleep: Tid för regbesiktning är bokad till den 14:e i Örebro. Quote
Jonte Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Well, det gick inte som man hoppats :( Det lilla skitfelet som att bakre reflexen satt 10-15mm för långt ner satte väl nivån för dagen. Sen att provturen gick i ösregn var förmodligen pricken över i . Dessvärre så måste jag ordna en kollapsbar led till på styrstången. Mellan styrväxeln och den led som sitter framför torpedväggen. Att det är Sierra original eller att det finns 2 till kollapsbara ställen till spelade ingen roll. Påpekade lite fint att det var OK vid SFRO, varvid han replikerade att SFRO har inget att säga till om när det gäller bl.a styrstångens dragning/lösning :blink: Så nu måste jag hitta en bra lösning på denna rattstångsdel. Däremot det jag oroade mig över, bälten och blinkers var helt OK Quote
Micael Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Lider med dig :( Men du får se det som en arbetsorder Quote
Jonte Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Tackar Nåväl, man fick se Örebro i ösregn iaf (om man ska se det från ljusa sidan) Kom förresten på att bilen vägde 570kg utan förare och 3/4 tank Quote
Arrowsmith Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Surt Jonte...... :( För mej var det en nyhet att SFRO inte är byxade att av göra hur en rattstång ska se ut och vara konstruerad.... Quote
Jonte Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Samma här.... Jag försökte diskutera med honom, men han hade en bestämd uppfattning. Quote
Michael Th Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 (edited) kan man inte överklaga det beslutet??? dvs har han inte en chef... varför Sfro om dom struntar i det... Edited August 14, 2008 by Michael Th Quote
Jonte Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Visst går det att överklaga, men jag tror det tar mycket längre tid än att hitta en lösning på det. *ska söka i forumet* Quote
blackbirdseven Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Faan va surt!! Låter som den besiktningsmannen inte riktigt har fattat vad SFRO är för organisation... Verkar ju aningen meningslöst att göra SFRO besiktningar om inte organisationen har mandat att avgöra sådana saker... :banghead: Quote
Morty Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Lider med dig Jonte och var i tron att SFRO var de som gjorde godkännandet på konstruktionen. Däremot har jag via de SFRO personer jag varit i kontakt med fått klart för mig att MK:s lösning på styrstången inte är Ok. Mvh Magnus Quote
Kenneth Lundblad Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Hej Tråkigt men besiktning är ett lotteri. Jag använde kollaps delen från en Opel Astra och skarvade med rör som pluggsvetsades. Bilder finns i denna tråd Behöver du mer info så hör av dig. //Kenneth Quote
Jonte Posted August 25, 2008 Author Posted August 25, 2008 Det är ju så att om SFRO godkänt en byggkonstruktion så ska inte SBP kunna underkänna den. Det är vad jag förstått i samtal med Ridderstolpe (SFRO) efter denna händelse. Men nu är det gjort och att överklaga ligger mellan 6-8 veckor, trots att felet är SBPs :banghead: Så jag tog och gjorde den för stunden enklaste lösningen. Det är den som Fredrik har visat >här< Införskaffade en rattstång från en Audi 100 och tog en stång från en Sierra som jag hade liggandes. Kapa den och sedan göra en förlängning ner mot Audidelen Här syns hela rattstången ihopsatt med Audidelen längst till höger Lite färg på det där och sedan montera det på plats. Skulle nu olyckan vara framme så skjuts delarna isär vid böjen. Sen så tänkte jag ge mig in i det infekterade området med vilka bromsbelägg som passar en lätt sjua. Här är det EBC:s Greenstuff som ska snabbt sprayas svarta, så den där gröna färgen inte syns allt för tydligt. Sen ska dom testas och se hur länge dom håller. Quote
Arrowsmith Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 (edited) Jag har kört med EBC Greenstuff men tog bort dom igen och monterade std belägg. Min upplevelse var att skillnaden mellan varma och kalla belägg var så stor att det var svårt att "dosera" pedaltryck och i förhand veta vad som väntade om man nu ska uttrycka sej så.... På min bil så var det som std belägg så länge de var kalla, och när de väl var varma så liknade det mer en käpp bland cykelekrarna.... Jag tyckte det var svårkört när dom var så pass inkonsekventa i friktionen. Men de beläggen fick jag gratis från en vän, så jag slängde dom på bänken och kör nu volvo original utan ledsna miner..... (och de dammar mindre desutom) Edited August 25, 2008 by Arrowsmith Quote
Jonte Posted August 25, 2008 Author Posted August 25, 2008 OK vi får väl se hur det blir då. Tyckte bara att jag hade dålig bromsverkan när vi var på Kjula sist. Å andra sidan så ösregnade det mesta tiden, så det hade väl viss inverkan :rolleyes: Quote
Michael Th Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 synd med övermessersmitt SBP.. men men skönt att du kunde lösa problemet så kvickt!! Quote
Jonte Posted August 28, 2008 Author Posted August 28, 2008 Så där, då var bilen reggad. Den gjordes igår morse 08.10 i Eskilstuna, det tog ca 10min + 15 min pappersarbete. Rattstången fick mycket väl godkänt. Eftersom man hört att det även krävdes kontrollbesiktning efteråt så bokades tid till i morse 09.10. Väl på plats så fick jag beskedet att ingen kontrollbesiktning behövdes, utan inställesetiden var 2011-08-xx :Hmm: Så nu väntar jag bara på skyltarna som blev tillverkad och skickade igår Quote
Rikard Larsson Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Stort grattis och fan vad jag är avis. :notworthy: Quote
Acke Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 skumt, men Grattis oavsett... :D måste vara skönt... :) Quote
AlfaRonny Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Kul Jonte! :) Då kanske vi på Hässlö (om jag får ordning på min bil) Quote
cealm Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Stort GRATTIS. Etuna SBP är en bra station! Quote
Berne Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Grattis Jonte.. Ps kan du skicka din MS-Mapp, som vi pratade om? MVH Berne Quote
Kenneth Lundblad Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Grattis och lycka till. //Kenneth PS din ms-map skulle vara kul att se. DS Quote
Jonte Posted August 28, 2008 Author Posted August 28, 2008 Tackar, visst känns det skönt nu. Ronny Visst ska vi köra på Hässlö i helgen ;-) Berne / Kenneth Jag kan skicka över MS mappen, även om den fortfarande behöver mycket bearbetning. Ska logga lite i helgen också. Berne, jag tittade på din mapp och min är väldigt olik din. Kör du både bränsle och tändning? Quote
Mildseven Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Grattis //Per :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote
Berne Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Ja, jag kör både tändning och bränsle. Jag har även min lambdamätare inkopplad och den visar bra värde. Bilen går bra förutom direkt efter kallstart. Vi kanske har olika spridare? Mina är på ca 200 cc (original) Quote
blackbirdseven Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Grattis Jonte!! :toot: Då ses vi på lördag! :racesmile: Quote
Jonte Posted August 29, 2008 Author Posted August 29, 2008 -8kg idag när jag plockade bort besiktningssystemet. Sen får vi höra om det låter för mycket eller om man kan stå ut med bullret ;-) Quote
Borken Posted August 29, 2008 Posted August 29, 2008 Gratulerar! Klockrent bygge :thumbsup: /Janne Quote
Jonte Posted August 29, 2008 Author Posted August 29, 2008 tackar å nu har skyltarna dykt upp, så det blir åka av i helgen :thumbsup: Quote
Olofson Posted August 29, 2008 Posted August 29, 2008 :image224: Grattis! :image224: Med lite tur så rullar V6:an ut på vägarna under nästa vecka... :) Quote
Jonsolo89 Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 Grattis hoppas du får ut att åka mycket nu innan vädret säger ifrån :racesmile: Quote
heralue Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 GRATTIS !!! Vi synes i Eksjö 13/9 :thumbup: ???? Quote
Martin A Posted February 3, 2009 Posted February 3, 2009 Tjena Jonte! Hade du framlamporna monterade på samma sätt som på bilderna vid regbesiktningen? Håller på med fästena men trodde man behövde ha dom högre med tanke på noskon och framskärmar. Vill naturligtvis ha dem så lågt som möjligt. MVH Martin A Quote
Morty Posted February 3, 2009 Posted February 3, 2009 Jag har monterat mina framlampor på samma sätt som Jonte på min MK Indy och när jag mäter uppfyller det kraven från TSV. /Magnus Quote
Jonte Posted February 3, 2009 Author Posted February 3, 2009 Martin Jag hann inte svara på ditt pm, men det är som Morty säger. Vill du ha ett specifikt måttt så kan jag mäta till kvällen. Quote
Martin A Posted February 3, 2009 Posted February 3, 2009 Tack för de snabba svaren. Om du har lust får du gärna ge mig några mått. Tack för hjälpen. Martin A Quote
Jonte Posted February 3, 2009 Author Posted February 3, 2009 Just inkommen från garaget kan jag meddela att upp till centrum på framljusen är det 58cm. Ska vara minst 500mm till lampan nedre kant Om man vill kan man läsa här i lagtexten -> http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872814 Quote
bength Posted February 25, 2009 Posted February 25, 2009 Hej. avgasslangen som du använde för att montera en extra ljuddämpare bak när du bes. bilen, var kan man köpa en sådan? Quote
Jonte Posted February 26, 2009 Author Posted February 26, 2009 Den fixade jag genom jobbet (Hydroscand) Har du något hydroscand i närheten av dig så kan du kolla med dom eller skicka ett PM så kan jag kolla upp saken Quote
Jonte Posted March 4, 2009 Author Posted March 4, 2009 Visst har dom det. Men dessa har inte en rörstuds fastsvetsad i änden så det passar in i t.ex ljuddämparen. Quote
Jonte Posted April 19, 2009 Author Posted April 19, 2009 Tog en tur i snålblåsten idag, det var riktigt skönt. Kan nu erkänna att jag inte gjort en enda sak på bilen i vinter. Det fanns planer på 3-4st enkla grejer, men inte ens det *s* Får göra det nu istället när man kommit igång och köra :icon_oops: Quote
Jonte Posted March 20, 2010 Author Posted March 20, 2010 Det är så många som är duktiga att uppdatera sina byggtrådar här på forumet. Så jag tänkte visa vad som hänt under vintern i Z7 garaget Så här såg det ut i oktober i höst Hämtade då en annan Zetec med förhoppningsvis lite mer flås i. Den skymtar litegrann uppe till höger i bild. Sen fanns det en liten lista på garageväggen med 7-8 punkter på förbättringar som man kunde göra. Så här ser det ut nu :whistling: Flitens lampa har lyst med sin frånvaro... eller rättare sagt inte alls :doh: Snart är våren här och då är det tänkt att man ska vara färdig med motorbytet. Nåja, egentligen är det väl bara Kinnekulle man har som riktpunkt och dit är det 5½ månad. Så det ska man väl hinna.... Quote
Morty Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Hur illa än fliten lampa lyser så är du närmre målet än vad jag är..... Din bil ser riktig komplett ut i jämförelse med min. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.