Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag börjar inse att ett bygge från "noll" aldrig kommer bli färdigställt.

Så någon form av kit ökar chanserna att det skulle kunna ske...

Roligt att se ditt bygge..

Hur mycket effekt tror du din motor ger?

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Motorn ska ge 136hk

Sen finns det dom som säger att med extraktorrör och Megasquirt (som är rätt mappad) ska man kunna lägga på 10-15%. Den är iaf mycket piggare än Pintomotorn jag hade förut :)

Posted

Äntligen är ursprungskontrollen godkänd, 3 veckor efter den skickats in :icon_sleep:

Tid för regbesiktning är bokad till den 14:e i Örebro.

Posted

Well, det gick inte som man hoppats :(

Det lilla skitfelet som att bakre reflexen satt 10-15mm för långt ner satte väl nivån för dagen. Sen att provturen gick i ösregn var förmodligen pricken över i .

Dessvärre så måste jag ordna en kollapsbar led till på styrstången. Mellan styrväxeln och den led som sitter framför torpedväggen.

Att det är Sierra original eller att det finns 2 till kollapsbara ställen till spelade ingen roll.

Påpekade lite fint att det var OK vid SFRO, varvid han replikerade att SFRO har inget att säga till om när det gäller bl.a styrstångens dragning/lösning :blink:

Så nu måste jag hitta en bra lösning på denna rattstångsdel.

Däremot det jag oroade mig över, bälten och blinkers var helt OK

Posted

Tackar

Nåväl, man fick se Örebro i ösregn iaf (om man ska se det från ljusa sidan)

Kom förresten på att bilen vägde 570kg utan förare och 3/4 tank

Posted

Surt Jonte...... :(

För mej var det en nyhet att SFRO inte är byxade att av göra hur en rattstång ska se ut och vara konstruerad....

Posted

Samma här.... Jag försökte diskutera med honom, men han hade en bestämd uppfattning.

Posted (edited)

kan man inte överklaga det beslutet???

dvs har han inte en chef... varför Sfro om dom struntar i det...

Edited by Michael Th
Posted

Visst går det att överklaga, men jag tror det tar mycket längre tid än att hitta en lösning på det.

*ska söka i forumet*

Posted

Faan va surt!! Låter som den besiktningsmannen inte riktigt har fattat vad SFRO är för organisation... Verkar ju aningen meningslöst att göra SFRO besiktningar om inte organisationen har mandat att avgöra sådana saker... :banghead:

Posted

Lider med dig Jonte och var i tron att SFRO var de som gjorde godkännandet på konstruktionen.

Däremot har jag via de SFRO personer jag varit i kontakt med fått klart för mig att MK:s lösning på styrstången inte är Ok.

Mvh

Magnus

  • 2 weeks later...
Posted

Det är ju så att om SFRO godkänt en byggkonstruktion så ska inte SBP kunna underkänna den. Det är vad jag förstått i samtal med Ridderstolpe (SFRO) efter denna händelse. Men nu är det gjort och att överklaga ligger mellan 6-8 veckor, trots att felet är SBPs :banghead:

Så jag tog och gjorde den för stunden enklaste lösningen. Det är den som Fredrik har visat >här<

Införskaffade en rattstång från en Audi 100 och tog en stång från en Sierra som jag hade liggandes. Kapa den och sedan göra en förlängning ner mot Audidelen

64.jpg

Här syns hela rattstången ihopsatt med Audidelen längst till höger

65.jpg

Lite färg på det där och sedan montera det på plats. Skulle nu olyckan vara framme så skjuts delarna isär vid böjen.

66.jpg

Sen så tänkte jag ge mig in i det infekterade området med vilka bromsbelägg som passar en lätt sjua. Här är det EBC:s Greenstuff som ska snabbt sprayas svarta, så den där gröna färgen inte syns allt för tydligt. Sen ska dom testas och se hur länge dom håller.

67.jpg

Posted (edited)

Jag har kört med EBC Greenstuff men tog bort dom igen och monterade std belägg.

Min upplevelse var att skillnaden mellan varma och kalla belägg var så stor att det var svårt att "dosera"

pedaltryck och i förhand veta vad som väntade om man nu ska uttrycka sej så....

På min bil så var det som std belägg så länge de var kalla, och när de väl var varma så

liknade det mer en käpp bland cykelekrarna....

Jag tyckte det var svårkört när dom var så pass inkonsekventa i friktionen.

Men de beläggen fick jag gratis från en vän, så jag slängde dom på bänken och

kör nu volvo original utan ledsna miner..... (och de dammar mindre desutom)

Edited by Arrowsmith
Posted

OK vi får väl se hur det blir då. Tyckte bara att jag hade dålig bromsverkan när vi var på Kjula sist. Å andra sidan så ösregnade det mesta tiden, så det hade väl viss inverkan :rolleyes:

Posted

synd med övermessersmitt SBP.. men men skönt att du kunde lösa problemet så kvickt!!

Posted

Så där, då var bilen reggad.

Den gjordes igår morse 08.10 i Eskilstuna, det tog ca 10min + 15 min pappersarbete. Rattstången fick mycket väl godkänt. Eftersom man hört att det även krävdes kontrollbesiktning efteråt så bokades tid till i morse 09.10.

Väl på plats så fick jag beskedet att ingen kontrollbesiktning behövdes, utan inställesetiden var 2011-08-xx :Hmm:

Så nu väntar jag bara på skyltarna som blev tillverkad och skickade igår

Posted

Grattis Jonte..

Ps kan du skicka din MS-Mapp, som vi pratade om?

MVH Berne

Posted

Tackar, visst känns det skönt nu.

Ronny

Visst ska vi köra på Hässlö i helgen ;-)

Berne / Kenneth

Jag kan skicka över MS mappen, även om den fortfarande behöver mycket bearbetning. Ska logga lite i helgen också.

Berne, jag tittade på din mapp och min är väldigt olik din. Kör du både bränsle och tändning?

Posted

Ja, jag kör både tändning och bränsle.

Jag har även min lambdamätare inkopplad och den visar bra värde.

Bilen går bra förutom direkt efter kallstart.

Vi kanske har olika spridare?

Mina är på ca 200 cc (original)

Posted

-8kg idag när jag plockade bort besiktningssystemet. Sen får vi höra om det låter för mycket eller om man kan stå ut med bullret ;-)

Posted

tackar

å nu har skyltarna dykt upp, så det blir åka av i helgen :thumbsup:

  • 5 months later...
Posted

Tjena Jonte! Hade du framlamporna monterade på samma sätt som på bilderna vid regbesiktningen? Håller på med fästena men trodde man behövde ha dom högre med tanke på noskon och framskärmar. Vill naturligtvis ha dem så lågt som möjligt.

MVH Martin A

Posted

Jag har monterat mina framlampor på samma sätt som Jonte på min MK Indy och när jag mäter uppfyller det kraven från TSV.

/Magnus

Posted

Martin

Jag hann inte svara på ditt pm, men det är som Morty säger.

Vill du ha ett specifikt måttt så kan jag mäta till kvällen.

  • 4 weeks later...
Posted

Den fixade jag genom jobbet (Hydroscand)

Har du något hydroscand i närheten av dig så kan du kolla med dom eller skicka ett PM så kan jag kolla upp saken

Posted

Visst har dom det. Men dessa har inte en rörstuds fastsvetsad i änden så det passar in i t.ex ljuddämparen.

  • 1 month later...
Posted

Tog en tur i snålblåsten idag, det var riktigt skönt.

post-5-1240160422_thumb.jpg

Kan nu erkänna att jag inte gjort en enda sak på bilen i vinter. Det fanns planer på 3-4st enkla grejer, men inte ens det *s*

Får göra det nu istället när man kommit igång och köra :icon_oops:

  • 11 months later...
Posted

Det är så många som är duktiga att uppdatera sina byggtrådar här på forumet. Så jag tänkte visa vad som hänt under vintern i Z7 garaget

Så här såg det ut i oktober i höst

nov09.jpg

Hämtade då en annan Zetec med förhoppningsvis lite mer flås i. Den skymtar litegrann uppe till höger i bild.

Sen fanns det en liten lista på garageväggen med 7-8 punkter på förbättringar som man kunde göra.

Så här ser det ut nu :whistling:

nov09.jpg

Flitens lampa har lyst med sin frånvaro... eller rättare sagt inte alls :doh:

Snart är våren här och då är det tänkt att man ska vara färdig med motorbytet.

Nåja, egentligen är det väl bara Kinnekulle man har som riktpunkt och dit är det 5½ månad. Så det ska man väl hinna....

Posted

Hur illa än fliten lampa lyser så är du närmre målet än vad jag är.....

Din bil ser riktig komplett ut i jämförelse med min.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...