Jump to content

F-skattsedel


_coffe_

Recommended Posts

Jag har blivit erbjuden ett extrajobb som markentreprenör som det så fint heter vid sidan av mitt nuvarande.. Det skulle passa mig perfekt då jag jobbar 6 veckor och är ledig 3, i ett rullande schema... Jag har svårt att sitta still i tre veckor, och en extra inkomst är alltid välkommet! Det enda som han sa till mig just då var att jag borde skaffa mig en F-skattsedel istället för att han skulle timanställa mig.. Han tyckte det var lite enklare, iaf för hans del om jag förstår saken rätt :P

Frågan är bara nu vad gäller för att regler när man skaffar sig en F-skattsedel? Är det någon här som har eget och kan förklara lite basic för mig?! Måste jag ha en egen firma, eller kan man som "privatperson" inneha en F-skattsedel? Eller hur funkar det? Vad kostar det sammanlagt innan jag kan börja jobba?

Link to comment
Share on other sites

du bör kunna ha enskild firma. han menar att du ska fakturera honom för dina arbetade timmar och att du står för dina omkostnader som försäkring,moms,arbetskläder,verktyg m.m.

Link to comment
Share on other sites

Du bör nog avstå in i det längsta.... Ingen fördel för dig själv!

Om du inte är sugen på tråkigt bokföringsarbete och massor med skyldigheter i stället för rättigheter.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis är det en del jobb med att ha eget parallellt med anställningen, men det finns fördelar också!

Som markentreprenör måste du fårståss ha en rejäl uppsättning verktyg t.ex. Om du ser till att bli momspliktig handlar du verktygen momsfritt och för oskattade pengar. ;-)

Se till att formulera beskrivningen av din verksamhet tillräckligt bred så att allt du önskar ryms.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att du får jobba en viss procent på året som (Egen) utan F skatte sedel men är inte 100% på det.

Har dragit igång egen frima vid sidan om min fasta anställning så jag har en FA-Sedel.

Och jag som är svetsare / Stål konstruktör skrev som min beskrivning (Förenliga uppgifter innom verkstads industrin) så jag får göra allt som har med verkstads jobb att göra. Du kan får en massa skit om du gör andra saker än vad du skrevit som beskrivning på vad du skall göra.

Sen får du inte ha en och samma så kallade arbetsgivare hela tiden för då kommer de att stänga din firma och säga till dig att ta en anställning hos han istället.

Så mitt råd är att du sticker ner till skatteverket och hämtar en massa brocyrer om hur du skall gå tillväga. Brocyren som beskriver ganska mycket heter. SKV 418 utgåva 22.

Link to comment
Share on other sites

Kanonbra svar! Tack allihop :)

Vad kostar det att dra igång en egen firma då som är momsreggad å allt? För det är väl inte heller så billigt va jag har hört?!

Det är ju bara ett plus om man kan köpa verktyg och prylar utan att behöva betala momsen, det blir så mycket bättre i garaget då har jag hört ;) Men det var inte jag som sa det! :P

Jag skulle kunna tänka mig att starta något eget inom montage av något slag, eller markentreprenad... Nackdelen med markextreprenad är väl att inom det området krävs en jäkla massa maskiner o.dyl. för att det ska vara lockande för en kund att hyra in just mig... Jag vet ju inte om jag vill köpa grävmaskin det första jag gör :P

Link to comment
Share on other sites

Kanonbra svar! Tack allihop :)

Vad kostar det att dra igång en egen firma då som är momsreggad å allt? För det är väl inte heller så billigt va jag har hört?!

Det är ju bara ett plus om man kan köpa verktyg och prylar utan att behöva betala momsen, det blir så mycket bättre i garaget då har jag hört ;) Men det var inte jag som sa det! :P

Jag skulle kunna tänka mig att starta något eget inom montage av något slag, eller markentreprenad... Nackdelen med markextreprenad är väl att inom det området krävs en jäkla massa maskiner o.dyl. för att det ska vara lockande för en kund att hyra in just mig... Jag vet ju inte om jag vill köpa grävmaskin det första jag gör :P

Det kostar inget att dra igång i början. Det är när du blir större som du måste registrera dig hos bolagsverket.

Börja med att hyra ut dig själv utan verktyg och dylikt. Sådant kommer efterhand som du håller på och då kan du även ta betalt för de.

Du måste vara berädd på att satsa all din lediga tid om du skall ta dig någon stans ;)

Ta för dig :P måste hora sig ibörjan för att komma ngn stans.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...