Jump to content

Bromsning av motoreffekt


Recommended Posts

Jag har en stilla undran om vilken typ av effektmätning på motorn som duger och vilka firmor som är godkända.

Jag har nämligen en hemma bryggd motor (läs turbokonverterad).

Vill ju se till att motorn inte e för adrenalinstinn :hypocrite: så att den platsar i bilen....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns ingen lista över godkända bromsare utan det är egentligen upp till varje Bilprovning att avgöra.

Effektintyget ska vara seriöst utfört och innehålla de uppgifter som krävs för att man ska kunna bedöma att det visar rätt effekt/vrid. Några saker som ska (bör) vara med:

* Datum, ansvarig för bromsningen med underskrift

* Lufttemperatur

* Motornummer

* Laddtryck (ska vara "rimligt" dvs normalt sett minst 0,2-0,3 bar i alla fall)

* Varvtal för max effekt och vrid (kurvorna bör vara med)

* Eventuella korrektionsfaktorer

* Mätsätt (rullande landsväg, motorbänk)

Men ring och prata med den station som ska göra regbesiktningen.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Enklast för min del är mätning med rullande landsväg. Är det effekten vid hjulen som räknas eller effekten vid vevaxeln? dvs nuffrorna som skrivs in i bilens papper sedan framöver. Om det är vevaxeleffekt som dom e ute efter så får man väl lägga till ca 15% som faller bort i transmission... rätta mig om jag är helt ute å badar :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha :D skulle la vara det men på min motor e d insprut som gäller med kat å hela baletten...

Det är allt roligare om allting e lagligt på bilen....

För det var/är just att få motorn laglig som är drivkällan i detta bygge. Den har suttit i en golf men att riva i å ur turbon e inte så värst lustigt :( hade funderingar på att bygga om golfen såpass att den skulle klassas som amatörbyggt fordon men det är ju "fortfarande" en golf!! Å sen framhjulsdriven :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

Om det är vevaxeleffekt som dom e ute efter  så får man väl lägga till ca 15% som faller bort i transmission...  rätta mig om jag är helt ute å badar :whistling:

Usch jag tappar mer än så. Detta är från ett protokoll från en tidigare ägare på min bil:

Effekt mätt hos Lundblads motorservice i Bandhagen, Stockholm.

Norm uteffekt 140 kW

Motoreffekt 134 kW

Hjuleffekt 94,5 kW

förlusteffekt 20 kw

max effekt vid 6470 rpm

max vrid vid 6120 rpm (211 Nm)

Be mig inte förklara de olika värdena, det får gärna någon annan göra... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är motoreffekten man pratar om, på vevaxeln.

Förluster på 15-20 kW är ganska normalt på en bakhjulsdriven bil (jag hade cirka 15kW på Caprin när jag mätte).

Gör man en bromsning på rullande landsväg anger man förlusterna (dvs hur man räknat ut effekten på vevaxeln).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Blir det mindre effektförlust på en framhjulsdriven bil?

OT men :)

Enligt vad jag har hört så blir det teoretiskt det på en tvärställd FWD då man slipper "vinkla momentet" i slutväxeln vilket kostar liiiite extra verknings grad.

i verkligheten så är nog förspänningar och lager en större orsak till skillnader.

Edit // extra vikt av kardan ger ju en tröghets förlust vid en acceleration (som tungt svänghjul) men inte någon riktigt kontinuerlig effekt förlust. (kanske kardan lagret i och för sig)

Link to comment
Share on other sites

Jag har "hört" en siffra på fem procent effektförlust bara för att vinkla momentet, kan det stämma? 5kW på en 100kW motor då...

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag tillbaka igen angående möjligheten att bygga bil med hammapulad motor... blev lite nervös när jag läste detta på sfro:s sida

Vid första SFRO besiktningen skall avgiften, 3000 kr, betalas.

SFRO besiktningen är personlig och måste göras om vid försäljning av ett ännu inte slutbesiktigat fordon.

Motornummret avger effekten, dvs inga strypningar eller bromsbänksintyg tillåtna.

där står det ju att man inte kan bygga om en motor eller bromsa effekten om den är lite ändrad??!! :Hmm:

Link to comment
Share on other sites

vad jag undrar lite över är vad ett "varaktigt sätt" betyder...

om man sätter ett "stopp" på spjället så det inte går att varva mer ett visst antal RPM, räcker det då ???

realpinto... har du några förslag på "varaktiga sätt" ???

Link to comment
Share on other sites

Hej

Varaktigt sätt är mycket en bedömningsfråga. Normalt sett brukar man anse att trottelstopp, chipning och skruvade strypbrickor inte är "varaktigt" när det gäller att minska effekten. Däremot kan saker som mindre turbo och mindre/ingen intercooler (pga platsbrist) vara motivering för sänkt laddtryck och effekt på en turbomotor.

En motor med insprutning som förses med (sansade...) förgasare kan också anses vara varaktigt ändrad.

Det finns inget som helst hinder mot att bygga egen motor eller modifiera motor i amatörbyggen. Under förra året har jag besiktat ett antal bilar som reggats med stöd av bromsintyg, så det är rätt vanligt. Men som sagt, det ska vara trovärdiga effekter...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Therealpinto, Gustav

Har man funderat på andra sätt att räkna? Hästkraft/kilo bil känns lite förlegat. Regeln är ju till för vår egen säkerhet men det finns ju fler faktorer att ta hänsyn till. Varför ha ett poängsystem för säkerhetsbefrämjande insatser som ökar möjligheten att få ha mer hästar i vissa bilar. Riktigt bra bromsar, bur, väghållningsaspekter, krockzoner etc borde kunna förbättra effektmöjligheterna. Utan att fördenskull få tillbaka regeln om krockprover...

Nu tror jag iofs inte denna regel skulle gagna oss i Sevenbilar med tanke på krockskyddet så det kanske är tur att den inte finns...

Link to comment
Share on other sites

SFRO kämpar riktigt bra för att lätta på bestämmelserna, och det var trotts allt inte länge sedan som det fick igenom en ökning från 10kW/100kg till 15kW/100kg så det dröjer nog ett tag innan det höjs eller förbättras igen...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är inte så lätt att hitta rättvisa sätt att räkna på. En sak vi varit inne på är att koppla ett effekt/viktförhållande till bilens retardationsförmåga, men så blev det inte. Det måste ju vara faktorer som går att mäta/kolla också. En idé jag haft har varit att ge (fler) fördelar när man väljer motor med katalysator...

En ytterligare höjning av gränsen ligger nog en bit fram, det är ju inte så himla gott om produktionsbilar med 15kW/100kg tjänstevikt idag, till sansade pengar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...