Ms Ihopsättning

Jag håller på att löda ihop mitt MS för fullt, skitskoj! Men en liten fråga nu när jag har kommit till punkt 22.

22. Now you need to make a decision on the first 'optional' component: if you are going to use an IAC stepper motor with MegaSquirt-II, you must install a jumper from the hole marked S12C to the hole marked JS9 (+12C). These are on the bottom side of the board, on the DB9 side of the processor. DO NOT INSTALL THIS JUMPER FOR NON-MegaSquirt-II APPLICATIONS - IT WILL DESTROY THE PROCESSOR!!

If you are going to use a stepper style IAC (such as the GM IAC), you need to connect jumpers to bring the controller signals out to the DB37:

Connect (1A)JS0 (under the processor socket) to IAC1A (near the DB37 connector) - this brings out IAC1A on DB37 pin #25

Connect (1B)JS1 (under the processor socket) to IAC1B (near the DB37 connector) - this brings out IAC1B on DB37 pin #27

Connect (2A)JS2 (under the processor socket) to IAC2A (near the DB37 connector) - this brings out IAC2A on DB37 pin #29

Connect (2B)JS3 (under the processor socket) to IAC2B (near the DB37 connector) - this brings out IAC2B on DB37 pin #31

If you will be using an ignition output signal to control a coil or ignition module with MS-II, you will, likely be directed to jumper JS10 to:

IGN, or

IGBTIN, with IGBTOUT jumpered to IGN

Vad menar dom med den här? Jag beställde ju en sån där IAC Valve Control, är det denna då som menas eller är det dom här High Current Ignition Coil Driver som menas? Eller ska jag bara strunta i den där modifikationen?

DO NOT INSTALL THIS JUMPER FOR NON-MegaSquirt-II APPLICATIONS - IT WILL DESTROY THE PROCESSOR!!

Du ska nog hoppa över den punkten...

Vet inte vad Ford kör med för tomgångsventil. Jag har en vanlig Bosch på min saabmotor, men hade jag inte redan haft den hade jag skitit i tomgångsmotor. Jag hade bara en tomgångsskruv i början, det funkade fint.

Punkt 65. då?

65. It is choice time again. In this case, you will decide whether to populate the high-current ignition driver circuit. This circuit can be used to drive a single coil in a distributor application. In conjunction with an appropriate input signal (from a VR, Hall, or optical sensor, or even points), it allows you to eliminate a separate ignition module, such as a GM HEI 7 or 8 pin module, and run the coil directly from MegaSquirt.

If you aren't sure what output circuit to use, check to see if your ignition is on this list and follow the instruction in the link if it is:

GM HEI

GM DIS

Ford EDIS

Ford TFI

Bosch 0 227 100 124

MSD 6A

Direct Coil Control

The following instructions are for MS-II only. If you are planning to use MSnS-E, please see the MSnS-E site for instructions on how to wire the high current circuit......

Men jag hittar inget på MSnS-E-sidan om vart jag ska sätta komponenterna... Hmm, knepigt knepigt..

Punk 65 är mycket längre, läs här Manual, och en bit ner på sidan!

Ja, med spole och fördelare så som det är original... Hur gör jag vid den punkten här ovanför?

Det fortsätter ju så här i punkten:

If you are not using the IGBT high current driver circuit, but want to use the MegaSquirt-II output to control an ignition module (7 or 8 pin HEI for example), jumper JS10 to IGN to bring the signal out on DB37 pin #36. You do not need a pull up, the processor port has one enabled already (at 5 Volts). Skip ahead to step #66.

If you wish to install the high current ignition driver circuit:

Install and solder R43 {13FR010-ND, 0.010 Ohm/3 Watts, brown-black-red}. This is located near the DB37 connector, close to the heat sink.

DO NOT install R57 {47KEBK-ND,47K Ohms, 1/8W}. It creates problems with the signal to the VB921, so leave it out. DO NOT install a jumper, simply leave that spot 'unpopulated'.

Install and solder Q16 {497-2716-5-ND}. This is a specialized VB921 dedicated coil driver chip. This mounts to the heat sink near the DB37 connector. An insulator is not necessary. Use heat transfer compound between the component and the heat sink.

Install the appropriate jumpers:

For MS-II, install jumpers:

IGBTIN (near the heat sink side of the DB37 on the bottom of the board) to JS10 (under the 40-pin CPU socket on the bottom of the PCB)

IGBTOUT to IGN - near the Heat sink end of the DB37 on the bottom of the PCB (this brings the ignition control signal out on DB37 pin #36)

For MSnS-E user on MS-I, see the MSnS-E web site for additional jumper connections and to enable the ignition output.

Den första "punkten" kan jag ju hoppa över då det rör MSII, men det som kommer sen "If you wish to install the high current..." osv, rör det även MSI??

Å sen är det "bara" att kika in på MSnS-E-sidan och kolla vart jag ska lägga mina byglar för att få funktionen... Det är bara det som är mitt frågetecken just nu, plus att jag ska ha en ny kondensator från elfa (den gick lite sönder :P) så är jag strax klar!! Skitenkelt att sätta ihop, hur skoj som helst!!

På tal om att starta mitt MS, måste jag ha en sån där jäkla Stimulator? Kan jag inte använda något annat för att få igång den, eller har jag helt missat att jag måste ha den här prylen?

Sätt +12V på pinne 28 och minus/jord på pinne 18, så behöver du ingen stim för att få igång den. Du kommer inte se så mycket i Megatune, men lite i alla fall. I "Realtime Display" under "Tuning" kommer du se några värde, hur många volt du matar den med, lufttrycket (ja, man kan blåsa/suga i MAP-sensorn och se stapeln ändra sig på skärmen ;)). Jag kopplade även in en vanlig potentiometer som TPS för att se att den igången fungerade.

Inkoppling

EDIT: Länken klyddade

Edited by Rikard Larsson

Gött! Jag vill mest bara ha igång allt för att se att det inte har blivit något fel nu när jag satt ihop den, så att det inte är den bilen hänger up siug på när jag väl kommit så långt!

Pintons fördelare (från bil med EFI, separat tändmodul) har Hall-givare. Jag skulle bygga MSI V3.0 med VB921-kretsen för att driva spolen direkt (high current ignition driver circuit) och använda Hallgivarens input, skippa TFI-modulen.

/Gustaf

Kanon Gustaf, tur att jag fick för mig att det var hallgivare och satte dom byglarna ;) Sen har jag även satt dit vb921-kretsen och förberett för att köra spolen direkt därifrån... Men jag måste ladda in ms n spark i processorn va för att kunna köra drivningen av spolen? Annars så har jag det mesta klart, ska bara provköra alla funktioner på den så att allt är redo för bilen sen... Den var kanonrolig att skruva ihop, fick sätta min darriga lödhand på prov ;)