Jump to content

Pressa Ihop Bärarmsrör För Uniball


Stefan Berglund

Recommended Posts

Det här kanske har varit uppe förut ?

Jag var iallafall ner på Hydroscand nu på morgonen och pressade ihop rörändarna på ett 25*3 bärarmsrör till innerdiameter 13mm (14mm gäng). De stoppade in röränden i nån slags press med backar runt röret. Fick ett tips av en kompis att man det var onödigt att köpa de där svetsändarna (eller vad det heter) till uniballs. Det blev skitbra! :) Jag blev såklart tvungen att göra om bakre upphängningen för att jag gjorde länkarna för korta... :doh:

(Edit: felskrivet... det ska vara 12mm hål till m14, inte 13)

(Edit igen! : slängde med en bild på hur maskinen som pressar ser ut)

/Steffe

post-947-1199348520_thumb.jpg

post-947-1199351285_thumb.jpg

post-947-1199351813_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

biltillverkare har använt sig av liknande metoder i många år på t.ex. styrarmar. men om de gör det med rören uppvärmde vågar jag inte svara på. en hydraulkoppling spricker inte när man pressar ihop ett. det är nog värre om man tänjer utåt men sfro måste säga sitt. en svetsände sitter ju enbart i svetsen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, inte vet jag om det är godkänt. Är det det så vore det ju iallafall superbra! Det kostar ju en slant att få de där dryga svetsändarna tillverkade. Känns som att de har klenare material i bärarmarna på engelska bilar. Vore kul om nån sfro:are kunde bedöma det här. Undrar om man skulle kunna göra ett eget test på nått sätt ? En lång hävarm å bocka röret med kanske å se vilken kraft som behövs för pressat/opressat. Vilken kraft är det som påverkar de bakre bärarmarna egentligen ? Borde väl inte vara några brytkrafter.

Godstjockleken verkar iallafall ha ökat något. Kanske 0.5mm

/Steffe

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Fundering:

Hade ju inte tänkt att pressa ihop röret mer än kanske 2-3 cm längst ut. En m14 mutter är ju bara lite över 1cm gäng, så det borde hålla. Det är ju inte direkt som att jag skulle ha pressat ihop hela röret, eller pressat det på mitten. Längst ut borde det väl inte bli nån nämnvärd belastning. Gängen på uniballen styvar ju upp röret med. På insidan blir "vecket" alldeles mjukt. Ser ingen tendens till sprickbildning med förstoringsglas iallafall. De här rörena är väl rätt så mjuka. Borde vara mer farligt att bocka plåtar 90 grader i så fall.

Jag tycker mig minnas att jag sett färdiga panhard-stag som har varit pressade på liknande sätt, fast med lite bättre finish då såklart.

/Stefan

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Tror nog att dom klarar ett brytprov, problemet kan väl kanske vara att det blir utmattningssprickor i pressvecket runt röret? Det är nog en hel del brytkrafter vid broms och acc. Men vad vet jag? :image018:

GUSTAV!!! :bowdown:

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Åker ner på Hydroscand imorgon å gör ett nytt rör. Kanske kan pressa ihop röret några mm varje halvcentimeter så det blir som en liten trappa. Kanske blir snyggare skarvar då. Nu pressade han ju ihop röret på samma ställe hela tiden, det kanske är dumt.

Annars kan jag ju lägga en svets runt röret, så blir det likadant som en sån där mutter. Hähä! :thumbsup: (Obs! Skämt!)

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Var ner på Hydroscand å pressade ihop ett nytt rör, men det gick inte att pressa mer än vad vi gjorde innan. Röret blev lite deformerat, inte helt runt. Skulle ha fungerat bättre med ett 25*4 rör tyckte han. Alternativt att jag hade valt m16 uniballs. Det hade ju varit fint...

Iallafall. Det går nog att använda till annat/för någon annan som köper rätt grejor ifrån början! m14 var ju inte nån höjdare, m16 är ju tillochmed billigare...

/Stefan

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag har bollat fråga i SFRO. Vi säger ungefär så här tills vidare:

Metoden att minska eller öka diametern fungerar i princip, och om rätt

material är använt, med leveranstillstånd NBK, klarar det nog den plastiska

förändringen utan risk för sprickor. MEN, en svetsända med M14 hade givit en

helt annan godstjocklek, med ''trygghetsmarginal''. 25 x 3 vid ihoppressn.

blir kanske godstjocklek 3,5 och en M14 gänga skär bort 1 mm, alltså 2,5 mm

kvar. Och då får man komma ihåg att gängan måste ju dras längre än

uniball'en (i detta fall) skruvas in, och en skuren gänga ger en

brottanvisning om inte godstjockleken utanför gängan är tillräcklig....

Hmmm.. kanske skulle det räcka på ett lätt fordon som Locost, men med en

svets-ända (från m14 upp till 25mm) hade man haft en ''trygghets-marginal''

på 5.5mm.

Värt att notera är att om man tänkt använda ett länklager/uniball, som vi ju inte förordar och inte per automatik godkänner, så blir påkänningarna på röret större (inget gummi som dämpar lasterna). Det är alltså kanske klokare att använda metoden när man följer vår rekommendation om gummibussningar istället för länklager.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...