pelle17B Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Jag planerar att använda bromsok från Alfa 75 för ventilerade skivor fram. Oken har en distans i centrum. Om man tar bort distansen så passar en 13mm solid skiva i stället. Jag har två alternativ till skivor som en ventilerad och en solid. Båda passar med offset mm. Den ventilerade väger 1/2 kilo mer än den solida. Båda skivorna har en diameter på 280mm. Just nu lutar jag åt att använda solid skiva. Argumenten för är lägre vikt och att bromsarna kommer förhoppningsvis upp i lagom temperatur för att bita bra. Bilen är lätt så jag tror inte att den extra kylningen med ventilerade skivor behövs. Någon som har erfarenhet av att solida skivor inte räcker på en sjua med R-däck vid t.ex banträffar. /Peter Quote
Megablade Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Nu vet ju inte jag vad du använder för motor, men min erfarenhet säger att det räcker fint med solida skivor. Quote
pelle17B Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 (edited) Motor blir en Suzuki swift GTI med turbokonvertering. 130-150 hk kanske. Inga enorma effekter mao. Har inte hittat något lämpligt motorobjekt ännu, men jag har köpt och renoverat en växellåda som passar på Swift motorn så motorvalet är rätt bestämt. mvh Peter Edited December 10, 2007 by pelle17B Quote
2fast4u Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Jan Brolund åkte ju och vann RoadSport A nåt/några år i rad med solida skivor på sin vassa Caterham med goda erfarenheter. Själv åker jag åxå solida skivor och har inga som helst temperaturproblem. Bilen kräver varken märkvärdiga bromsbelägg eller mer avancerad bromsvätska än vanlig DOT4 för banåka, även när man ligger och nöter timslånga pass. Quote
pelle17B Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 OK Avgjort. Blir de solida skivorna. Tack för infon! Quote
Krolleg Posted December 11, 2007 Posted December 11, 2007 Själv skulle jag tagit ventilerade för det helt enkelt ser coolare ut, Sen att vikten totalt ökar 1kg spelar ju mindre roll. Se till att skita å pissa innan du drar ut på banan så har du tjänat igen det kilot :) Quote
Libell Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Att plocka bort skiten mellan ratten och ryggstödet är inte fel :prop: Men 1kg roterande massa är sämre än 1kg skit i stolen. Rent prestanda mässigt så räcker det (precis som Megablade och 2fast4u skriver) med solida skivor. Så "enda" orsaken till att ha ventilerade skivor är för att man vill ha det. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 ...eller för att donatorn hade det... Jag har fixat ett par små frambromsar från en trumbromsad sierra. Visserligen fortfarande ventilerade... Finns det solida Sierraskivor fram? Quote
Sonett7 Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Utomlands fanns det 1,6-liters Sierror och jag tror att de hade solida skivor fram... Quote
Krolleg Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Att plocka bort skiten mellan ratten och ryggstödet är inte fel :prop: Men 1kg roterande massa är sämre än 1kg skit i stolen. Jo jag kom faktiskt på det sekunderna efter jag postat men orkade inte ändra :) Fick på nått vis hjärnsläpp å tyckte broms skivorna stog stilla, :banghead: :stupid: Quote
therealpinto Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 De enklare modellerna av Escort och Fiesta har annars solida skivor som passar rätt bra på Sierraspindlar om man vill. /Gustaf Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Lysande. Vet du om konsolerna passar också? Quote
therealpinto Posted December 13, 2007 Posted December 13, 2007 Jag tror det men är inte 100% säker. Men eftersom man kan sätta Sierra V6-bromsar (skivor och ok) på Escort MkIII/IV så är det ju troligt. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.