Jump to content

Ventilerade Eller Solida Skivor


pelle17B

Recommended Posts

Jag planerar att använda bromsok från Alfa 75 för ventilerade skivor fram. Oken har en distans i centrum. Om man tar bort distansen så passar en 13mm solid skiva i stället.

Jag har två alternativ till skivor som en ventilerad och en solid. Båda passar med offset mm. Den ventilerade väger 1/2 kilo mer än den solida. Båda skivorna har en diameter på 280mm.

Just nu lutar jag åt att använda solid skiva. Argumenten för är lägre vikt och att bromsarna kommer förhoppningsvis upp i lagom temperatur för att bita bra. Bilen är lätt så jag tror inte att den extra kylningen med ventilerade skivor behövs.

Någon som har erfarenhet av att solida skivor inte räcker på en sjua med R-däck vid t.ex banträffar.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Motor blir en Suzuki swift GTI med turbokonvertering. 130-150 hk kanske. Inga enorma effekter mao.

Har inte hittat något lämpligt motorobjekt ännu, men jag har köpt och renoverat en växellåda som passar på Swift motorn så motorvalet är rätt bestämt.

mvh Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Jan Brolund åkte ju och vann RoadSport A nåt/några år i rad med solida skivor på sin vassa Caterham med goda erfarenheter. Själv åker jag åxå solida skivor och har inga som helst temperaturproblem. Bilen kräver varken märkvärdiga bromsbelägg eller mer avancerad bromsvätska än vanlig DOT4 för banåka, även när man ligger och nöter timslånga pass.

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag tagit ventilerade för det helt enkelt ser coolare ut, Sen att vikten totalt ökar 1kg spelar ju mindre roll. Se till att skita å pissa innan du drar ut på banan så har du tjänat igen det kilot :)

Link to comment
Share on other sites

Att plocka bort skiten mellan ratten och ryggstödet är inte fel :prop: Men 1kg roterande massa är sämre än 1kg skit i stolen.

Rent prestanda mässigt så räcker det (precis som Megablade och 2fast4u skriver) med solida skivor. Så "enda" orsaken till att ha ventilerade skivor är för att man vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Att plocka bort skiten mellan ratten och ryggstödet är inte fel :prop: Men 1kg roterande massa är sämre än 1kg skit i stolen.

Jo jag kom faktiskt på det sekunderna efter jag postat men orkade inte ändra :)

Fick på nått vis hjärnsläpp å tyckte broms skivorna stog stilla, :banghead: :stupid:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...