Rikard Larsson Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Jag hade en tanke på att min första bil någonsin skulle vara hemmabyggd. Ganska nära att det blev så, men ändå inte. Det beror i och för sig vad man menar med bil, jag har ju trots allt kört min sjua innan jag ägde någon annan bil. Men "tyvärr" blir den första bilen registrerad på mig inte sjuan utan en *konstpaus* Volkswagen Jetta! I samma ålder är vi också, jag 81:a, den 84:a (21000 mil). Anledningen är framför allt försäkringsbiten, måste ju ha en bruksbil om man ska kunna försäkra sjuan som entusiastfordon. Så jag har kollat lite löst efter något billigt. En kollega ska flytta norrut och ville då sälja sin kära, välskötta Jetta. För att vara 23 år gammal är den i toppskick, inte ens något "bra att veta" vid senaste besiktningen, istället hade besiktningsmannen sagt: "Någon har tagit väl hand om den här kärran". Den största anledningen till att jag skriver om det här är egentligen ett reklamblad. I bilen finns nämligen kvar original reklamhäfte från 1984! Det är fantastiskt roligt att läsa. Jag var tvungen att scanna in den och dela med mig. Hade nästan passat under "Kom så skrattar vi". På sidan 5 står det att läsa "Jetta är snabb och snål". Vidare står det: "0-100 på 14 sekunder gör Jetta vesslekvick i stadstrafiken" :eclipsee_steering:. Vaf f*n är vesslekvick för ord? Kvick som en vessla hade jag kanske kunnat köpa, men vesslekvick... Jaja, här finns PDF:en i alla fall, håll till godo! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Ja vad säger man? Kanske grattis. Gamla bilbroschyrer är kul. Jag har flera bärkassar på vinden och då från tidålder jag själv var i lägre tonåren d.v.s. mitten på 80-talet. Quote
Rikard Larsson Posted December 14, 2007 Author Posted December 14, 2007 Måste ju lägga in lite bilder på skönheten :) Det enda jag saknar på den är: lägre ljudnivå centrallås med fjärrkontroll stolsvärme air condition servostyrning en femte växel ... Notera originalscoopet och blänket i lacken... Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2008 Author Posted January 2, 2008 Bilen går hur bra som helst och startar på ett kick (om man drar lagom i choken...). Men jag tycker att den drar lite mycket soppa. 0,85 drar den, och då har jag uteslutande kört 10-milssträckor på landsväg. Funderar på att montera bredbandslambdan som ändå inte används än för att kolla om den går fett. Har kollat luftfiltret och det var nybytt. Kan slitna hjullager öka på bränsleförbrukningen? Eller jag kanske överreagerar på en 24 år gammal bil? Quote
Morty Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Tror att du överreagerar på den bilen. Kan inte påstå att förgasare och tändning på den bilen är av yttersta precision.... Tanka på! Mvh Magnus Quote
Arrowsmith Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 0,85L/mil på 75hkr är väl inte så snålt med dagens mått mätt men inte så hemskt törstigt så jag hade brytt mej på en så gamal bil... Går den bara som den ska, är i gott skick maskinellt och passerar SBP utan för högt co så låt den va...... Jag har däremot en annan fråga, vad är det för konstigt med dina bälten bak i bilen eftersom du har en "DISPENS:F09B BÄLTEN BAK, FÄSTPUNKT" i dina papper ? Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2008 Author Posted January 2, 2008 Shit, värsta detektiven ;) Man kan säga såhär, hade man fäst bältena likadant i en sjua hade nog SFRO kräkts... Ska fota ikväll. Tändsystemt är fö. helt nybytt. Stift, kablar, fördelare, rotor, brytarspets. Men man skulle kanske plocka fram stroboskopet och kolla läget. Quote
Thomas Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 dom brukar inte ta mer än max 0,75 och ner till 0,70. förgasaren kan vara sliten. t.ex. nålventilen så att flottörnivån är lite högre än den ska. då får den fetare blandning. det räcker med en sån liten grej. Misab har ju en del grejer till förgasare. nu vet jag inte om du har Weber eller Solex på den. Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2008 Author Posted January 2, 2008 Det var inte så farligt som jag kom ihåg. Vet faktiskt inte vad tillägget handlar om. Quote
Arrowsmith Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 ptja... det var tyvärr inte mycket att hänga i granen...... Allt som har med dispenser och bälten i kombination brukar vara intressant för en sevenåkare annars... Quote
galizi Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Har haft en likadan jetta (fast gul :) ) och den ville ha ca 0.8-0.9 den med, annars gick den väldigt bra när jag skruvat fast fördelaren :P den satt lös och snurrade lite som den ville när man körde med resultat därefter. Största problemet jag hade var växellänkaget som var slitet med följd av att 1:an krävde en kirurgisk precision för att hitta rätt. Tydligen rätt vanligt på dessa bilar, min Golf GTI mk1 har samma problem. Finns dock renoveringskit på Dalhems för en billig penning. /F Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Det var inte så farligt som jag kom ihåg. Vet faktiskt inte vad tillägget handlar om. Whow. Ett par äkta Xplöd högtalare... För det är väl ett par? Ska du ställa ut på Bilsportmässan i påsk med anläggningen? Quote
Rikard Larsson Posted January 3, 2008 Author Posted January 3, 2008 Man kan säga såhär: det är lite tröttsamt med bullret från bilen. Så det fanns två utvägar, ljudisolera eller överrösta. Jag valde överrösta... Slog på stort (nåja :) ) med Sony Xplod högtalare, två 4" i fram, två 6,5" i hatthyllan. Blev även en Sony huvudenhet med linjeingång så iPodälskande sambon är nöjd. En 10" bas från GAS spelar från en bandpasslåda in i kupén. Ett fyrkanalssteg driver basen och framhögtalarna. Unts. unts, unts, men ingen utställning... :biglaugh2: Quote
Rikard Larsson Posted January 6, 2008 Author Posted January 6, 2008 Snart får man väl pris för onödigaste installation, men kul är det och alltid retar det nån :) http://seven.no-ip.info/las.avi Quote
Rikard Larsson Posted January 9, 2008 Author Posted January 9, 2008 Tankade igår (för 12.34 kr/litern!!!) och upptäckte att Jettan dragit 1.05 l/mil??? Hela tanken har gått åt att köra 2 mil till jobbet på morgonen och 2 mil hem igen på kvällen. I princip bara motorväg och laglig hastighet och i övrigt lugn körning. Man blir inte så sugen på att köra inspirerat med Jettan kan jag lova... 1.05/mil känns inte riktigt bra. Måste stoppa i bredbandslamdan och mäta om den går fett. Quote
Rikard Larsson Posted January 9, 2008 Author Posted January 9, 2008 Tänkte mer om det kanske läcker bensin från nån slang eller något. Har tittat efter läckor men hittar inget. Tycker dock att det luktar bensin om bilen, kanske inte så konstigt eftersom den inte har katalysator. Quote
Rikard Larsson Posted January 9, 2008 Author Posted January 9, 2008 (edited) Förresten, om den går fett, hur justerar man det på förgasaren? CO-skruven? Sitter en Keihin 26 förgasare på den. PDF på förgasaren. EDIT: Förgasaren heter nog Keihin 26/30 (trodde 26 och 30 var olika modeller men det är det visst inte...) Edited January 10, 2008 by Rikard Larsson Quote
Morty Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Du har möjligtvis inte hängt handväskan på choken?? ;) Mvh Magnus Quote
Rikard Larsson Posted January 10, 2008 Author Posted January 10, 2008 Nädu, den lägger jag i baksätet... Där är en lampa som tänds när choken är utdragen (som tur är...). Kanske inte blir helt oaktiverad bara för att lampan släcks, ska kolla wiren. Det som retar mig är att kollegan jag köpte den av körde på runt 0.7 blandat och drygt 0.6 vid långturer... Och det går inte att köra mycket lugnare än vad jag gör. Hittade faktiskt en bränslereturslang när jag kollade efter läckor igår. Trodde inte förgasarbilar hade returledning. Långskott: stopp i returen så bränsletrycket blir för högt... Quote
Ingenjören Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 För att kommentera det där med vesslekvick. Jag var på det utsökta folkvagnsmuséet i Pålsboda 2,5 mil södet om Örebro (som för övrigt har världens mest kompletta samling). Där fanns en bubbla med en kompressor från Garret. Den tillhörande originalbroschyren från Garret visade på en effektökning till hysteriska 45 hk vilket skulle ge "vesslesnabba omkörningar". JAg stod kvar känge och bara flinade. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Och vad flinade du åt? Va? :angry: Volkswagen var redan på 50-talet vesslesnabba. Det är omgivningen som är begränsningen p.g.a. luftmotstånd, kurvor och liknande. ;) En bekant till mig har en sån där kompressor på sin -51:a, komplett med orginal kartong med en bubbla som i det närmast flyger fram... Ett mycket eftertraktat tillbehör på veteranbilsmarknaden idag. Quote
Thomas Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 CO-skruven påverkar bara tomgångsblandningen och liten bit in på lågfartsregistret. om du kör till jobbet så är ett par kilometer kallstartkörning och det tar bränsle. vilken färg har du på tändstiftens förbränning.? rör man på gasfoten så pumpar acc-pumpen Quote
Arrowsmith Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Jag ber nu om ursäkt i förväg för kommande offtopic inlägg, men vi har nu kommit in på heliga ämnen här i tråden ett kort ögonblick. Garret kompressor har jag aldrig sett på en VW vad jag minns. Har du mer info i ämnet Ingenjören? Annars var det vanligaste överladdade alternativet Judson kompressor kittet som fanns då. Kolla bara på bilen på länken här nedan..... Det är så man skulle kunna byta bort sin högra arm för en så underbar tingest..... Länk Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 Rätt. Judson är det Göran har i sin -51. Precis en sån. Inte Garret... Quote
Alverby Posted January 15, 2008 Posted January 15, 2008 Arrowsmith jag har en sådan bubbla som på länken, fast i beståndsdelar och utan kompressor (Finns därimot turbo, 2 litr motor och Porsche vxellåda)! Efter som den inte är hel så nöjer jag mig med din hand! Finns även MAG kompressor till Bubbla. Rickard du får söka rätt på en G60 kompressor som sitter i Golfar och Serocco, eller ta hela motorn och sätt i din Jetta så får du lite kul valuta för 1,05 L/milen! :racesmile: Quote
Rikard Larsson Posted January 17, 2008 Author Posted January 17, 2008 Har nog hittat problemet. En slangbit mellan påfyllningsröret och tanken hade en lite suspekt lagning med vulkband. Nu när den var nytankad var väl trycket lite högre och det kom en droppe då och då. Den har stått ute på fuktig mark så jag har inte sett några fläckar på marken. Därav bensinlukten ibland också antagligen. Bytte slang, så får vi se. Bifogar bild på stiften, vad säger ni om sotighetsgraden? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.