Jump to content

Bromsok Med Handbromsfunktion


SteQve

Recommended Posts

Hittar inte handbromsoptionen i deras katalog. Men den jag har är iofs ganska gammal...

Det ryktas om att Brembo har tagit fram en caliper som Ultima, Ferarri och Aston Martin använder. Någon som känner till mer om denna?

Hittar ingen mail till rallydesign, men jag mailade Wilwood och frågade hur det ligger till med calipern.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag sätter lite liv i denna igen angående handbroms och bromsok... Är det godkänt med hydraulisk handbroms och får man då använda samma system som färdbromsen i själva oket eller ska dom vara helt separerade? Är det godkänt att sätta en liten skiva på kardanen och ha handbromsfunktionen där och i så fall är det några specifikationer och regler man ska gå efter??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Innan ni säger det så har jag själv tagit och sökt lite :P Läste om er som har hydraulisk i samma krets som vanliga färdbromsen, men det är ju egentligen inte godkänt... Så det tänker jag inte göra, faktiskt :P...

Frågan är bara hur man löser det i själva oket, om jag drar en separat ledning till oken och sen drar i spaken så det blir tryck, trycksätter jag ju även resten av bromssystemet... borde jag väl göra va?! sen det där med att den tappar trycket efter ett tag... det blir för avancerat att lösa det för enbart detta ändamål, men en bälg i cylindern som är trycksatt, för att fortfarande uppehålla trycket kanske?! För att inte få ut trycket i resten av systemet än just till oket så kanske man kan ha en elektronisk ventil som stänger då handbromsen är dragen?! man har ju kontakten som tänder handbromslampan, den kan man ju dra till en ventil som stänger... ah, det blir lite knepigt det där :P

Jag läste på lite i vägverkets små författningsförordningar angående det där med att sätta en liten skiva till handbromsen på kardanen... så här fattar jag det som:

Man får inte sätta den på kardanen då man har en anordning (diff) som gör att förbindelsen kommer att brytas till det bromsade hjulet...

12 kap. 6 § -> De bromsade komponenterna i färdbroms och parkeringsbroms skall vara direkt förbundna med fordonets hjul (band) eller förbundna med hjulen (banden) via komponenter som är så dimensionerade att de inte äventyrar bromsarnas funktion. Mellan hjul (band) och bromsad komponent får inte finnas anordning varmed förbindelsen kan brytas.

Frågan är om man får sätta den på drivaxeln, på sätt och vis kan man bryta förbindelsen, men det är inte lika lätt hänt :P § 22 i samma kapitel säger så här:

...Parkeringsbromsen och färdbromsen får ha gemensamma mekaniska delar, som är direkt monterade på den bromsade axeln under förutsättning att de är så dimensionerade att risk för att fel skall uppstå på dessa delar är så gott som obefintlig.

Frågan är vad som räknas som den bromsade axeln? Drivaxeln borde ju göra det, men kanske inte kardanen?! Om man nu kan räkna in kardanen som bromsad axel (vilket det egentligen är va? eller tänker jag fel?) så är det lite luddigt det där eftersom föregående paragraf säger att förbindelsen mellan bromsad komponent och hjul inte får brytas...

Gustaf, kan inte du förklara och klargöra hur det ska vara... vad man får och inte får?!

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Det lättaste svaret är nog att titta på hur alla andra bilar har löst problemet med handbroms. Mekanisk backar eller bromsok som bromsar en skiva eller trumma som sitter monterad mellan diff och hjul. har aldrig sätt en bil som har bromsarna på kardanen, med dock är det vanligt på maskiner som får gå i 50 km/h och är besiktigade på svenskbilprovning.

Link to comment
Share on other sites

Nä, kardanen kan jag nog glömma... Det blir nog aldrig godkänt... Men däremot på drivaxeln?! Jag vet att det finns jaguarer som har detta "original" på drivaxeln...

Hmm, ett spännande projekt att lösa... Jag har kontakt med en kille som skulle kunna tillverka egna fyrkolvsok till mig men vi har inte riktigt löst det där med handbromsen än... Det är därför det är lite intressant att höra vad det finns för lösningar och varianter förutom wire till själva oket...

Link to comment
Share on other sites

hmm jag kommer att montera en liten skivbroms med ett mekaniskt ok på kardanen.. om bakom /vid växellådan eller på bakaxelklumpen får platsen utvisa... om man bromsar där behövs det ju bara 1/4 så hög kraft pga bakaxelutväxlingen.. broms skivan har Håkan ``Arrowsmith´´ svarvat av en sågklinga och broms oket har suttit på en seven som Per Fogelberg äger innan som kardanbroms. som jag förstod var besiktigad med det..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Det enda jag skulle ha är ju handbromsen... självklart kommer jag att ha vanliga bromsok och skivor...

Så även om en drivaxel går av så kommer jag fortfarande ha vanliga bromsar, såvida inte bromsrören tar stryk i samband med drivaxelbrott... Det samma gäller väl egentligen en handbroms på kardanen...

Link to comment
Share on other sites

Absolut! Jag ska se om jag inte kan ringa och prata med den SFRO-man som jag har närmast mig och kommer att använda mig av... Vi får väl hålla tummarna på att det går... Har Gustaf forumledigt nu i helgen? :P Har inte sett till honom, hade hoppats på hans kommentarer...

Link to comment
Share on other sites

Jag är förkyld...

Hydraulisk P-broms har jag väl skrivit massor om förut. Kontentan är ungefär att formellt sett är den inte uttryckligen förbjuden, men det rekommenderas verkligen inte. Ska man ändå ha hydraulik, bör den vara ett helt eget hydraulsystem MEN undantag kan diskuteras - i vissa fall.

Att sätta P-bromsen på kardanen kräver som sagt i praktiken att man har en diffbroms som låser upp hjulen även vid litet moment. Rekommenderas inte...

Men som alltid, diskutera lösningarna med den som kommer besikta bilen också. Det är många saker som påverkar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...