Jump to content

Recommended Posts

Har fixat en safe tändningsmapp som ligger mellan 12 och 35 grader. Vet inte varför men den förra hade lite konstiga hopp, exempelvis från 16° till 72° i rutan bredvid...

Men nu till bränslet. Enligt bredbandslambdan går den väldigt magert (bottnar labdan tom.), men det kan tydligen bero på att den går alldeles för fett också (något om att det kommer oförbränt bränsle i avgassystemet som påverkar mätningen). Tror jag ska kalibrera labdan förresten, den var sotig som bara den när jag tittade.

Det jag undrar är om proportionerna mellan rutorna stämmer någerlunda? Mappen ser ut som på bilden.

post-714-1193838585_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där är jättesvårt att svara på.

Jag använde mig av "Megalog viewer" och den inbyggda autotune funktionen i den. Med en WB-lambda så kan man komma ganska nära en bra map på ett mycket enkelt sätt.

Ett tips bara :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag vet att det är svårt att säga. Tänkte att man kan säga typ "värdet högst upp till höger kan absolut inte vara 3 ggr så stort som det nere till vänster". Men nu vet jag att mappen var vettig :wohow:

Jag har tänkt köra Autotune men jag fick lambdavärde som var helt uppåt väggarna, så jag hade ingen startpunkt.

Jag kalibrerade om bredbandslambdan ikväll och nu får jag vettiga värden. Bränslemappen jag bifogade innan var från en 2-liters turbo och inte alls lik den jag kört med (genererad av Megatune). Jag knappade i alla fall in värdena enligt bilden och trixade med req-fuel tills den gick bra på tomgång. Provade att varva och nu jävlar gick det bra även över 3000 rpm.

Var tvungen att provköra lite och jag kan bara säga en sak, livsfarligt... Hade laptopen bredvid och kollade lite på lambdamätaren, låg på mellan 12 och 15 AFR och den gick skitbra. Ska logga lite nu också. Men Autotune måste funka med det som utgångsläge.

Men jag lämpade av laptopen eftersom den var svår att hålla när jag gasade och körde några riktiga repor. Nu skjuter det på som det skall! H-e vad det går, och låter... Har bara en slutdämpare, inte ens turbon är ditmonterad.

Hoppas på att kunna filma i dagsljus på fredag.

Link to comment
Share on other sites

Kom på en sak. Bara för att det står tex. 12° på tändningen i Megatune måste väl inte det stämma exakt. Borde man inte kolla med tändinställningslampa? Och isåfall blir det inte konstigt eftersom jag kör wasted spark. Borde få dubbla antalet blinkningar eftersom den skickar gnista även på avgas-takten.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra när folk både frågar och svarar :icon_smartass1:

Satt och tänkte på vad skillnaden blir. Normalt fyrar man av en gnista per cylinder varannat varv. Med wasted spark blir det en gnista varje varv per cylinder. Alltså kan det inte spela någon roll. Det som händer är kanske att blixten från stroboskopet syns dubbelt så ljust.

Kom även på att jag inte kan lysa på svänghjulet eftersom jag inte har original växellåda. Jag var dock inte den första med det problemet. Hittade denna fina gradskiva att klistra på remskivan. Fick originalfilen att skriva ut från killen som gjort den. Så men en visare fäst i motorblocket ska jag nog få reda på hur tändningen står.

Link to comment
Share on other sites

Tjena tjena

jag kör med wasted spark på min maskin och jag fick som tips för att vara säker på att tändningen stämmer... ställa tändningen på 0 grader runt tomgång, man kan behöva ställa upp tomgången och feta på lite... men bara ställa 0 grader runt där den då står på tomgång...

sedan kolla tändningen med stoblampa som då ska vara på 0 grader ... duh... annars ändrar man trigger angle (?) i MS tills du har 0 grader. då är det bara att ändra tillbaka till 12grader eller vad du hadde som tomgångständning innan.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...