Jump to content

Bäramsinfästning Bakvagn


SteQve

Recommended Posts

Jag bygger med M12 eftersom det blev enklast i samband med val av länkhuvud. Farsan byggde med M10 och det var inga problem med SFRO.

Om du bygger med länkhuvud så tänk på att M12 är den minsta storleken som SFRO godkänner i bärarmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt uprights från Westfielt och där är det inga M12 hål utan M10...men det borde ju funka att ha M10 ute vid hjulet och M12 inne vid ramen.

Eventuellt har jag M14 bult liggande hemma, får ta och kika efter. Med dem borde jag vara ganska safe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blir M12 inne vid ramen. Men då skall man ju runt sin bult ha en stålhylsa och utanpå stålhylsan en gummibussning. Är alla med?

Jag undrar nu hur jag tillverker dessa gummibussningar. Jag vill inte ha hårdplast utan gummi som kan flexa och ta upp lite stötar. Stålrör fixar jag ett rostfritt som är M16x2 dvs 2mm gods och M12 invändigt. Låter det funkis?

Men vad skall man ha för dimensioner på gummibussningen? Invändigt M16....men utvändigt?

Hoppas jag förklarar så ni förstår... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte färdiga bussningar från Kontima (stålrör/gummi/stålrör) L 16 25 40-1 vilket betyder innerdiameter 12 mm och ytterdiameter 25 mm. Dessa bussningar pressade jag sedan in i ett 30 mm rör med 2,5 mm godstjocklek - sitter perfekt! Bussningen är specad för max vridvinkel +/- 12-15 grader och max kardanvinkel +/- 1-1,5 grader.

Kolla mer på http://www.kontima.se/cd/kat/grupp06/gummi...ingar/index.htm

Att göra egna bussningar är nog inget alternativ. Vi modifierade original Sierrabussningar till vår första Locost och det tog lång tid, behövde många försök innan det blev bra och blev inte speciellt billigt heller...

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Dom ligger på 102 kr styck, men kortima har inga på lager och det krävs minst 25 st för att dom skall ta hem några. Själv köper jag 16 till min bil, någon annan som behöver några stycken?

Kanske vi kan få ihop 25 stycken relativt enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Kontimabussningarna är inte lämpade i automotiv applikation. De är alldeles för klena. De bussningar du har tittat på tål 1600N radiellt vilket inte är speciellt mycket, axiellt specar dom inte ens men det är en bråkdel av radiella värdet. Den angivna vridningsvinkeln är vad dom tål om frekvensen inte är högre än 10 svängningar per minut!!

"... är inte lämpliga att utsättas för axiella belastningar ..." citat från Kontimas katalog.

Vid bromsning utsätts dom just för axiella belastningar ...

Även om dom är sympatiska i format och enkla att installera så ska man nog se sig om efter en bättre lämpad bussning.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Har du någon bild på hur bussningarna till 850/V70/S70 ser ut?

Angående Kontima-bussningarna så finns det folk som kör med dessa, så de fungerar i alla fall ett tag även om de nu inte är optimala för ändamålet. Personligen kommer jag nog att fortsätta bygga med de delar jag har men kommer att hålla ögonen öppna för bättre alternativ längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser man alla liknande produkter? FV15426 är 2mm för lång för mig...vore ju galant om jag hittade en som var 44mm lång istället...

Iofs kanske man kan fila av en millimeter på vardera sida... Någon som tror att det är görbart?

Edited by SteQve
Link to comment
Share on other sites

Bra bild på länkarmsbussning finns på www.reservdelen.se 's webbkatalog

art.nr FV15426 inte alldeles locost kanske men med bult och mutter

Toffe

det var dyrare där än vad jag gav på volvo tror jag betala 220 kr för 2 st.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om detta alternativ?

PU ersättning för Amazons trådrullar. 70 spänn per infästning = 140 kr per bärarm (http://www.kgtrimning.com/).

Ca 25% hårdare än oiginal.

Ser lättmonterat ut, dock måste man fabricera egna hylsor typ Belos ritningar.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Tror nog jag satsar LOCOST till en början och kör med trådrullarna, det går ju att byta i efterhand, är ju trots allt mitt första bygge (även om jag inte börjat svetsa ännu) och pengar kommer säkert att gå åt till annat......... Ser som största enskilda utgift 4 st coilover's om man inte hittar nå andra alternativ.

Toffe

Link to comment
Share on other sites

skillnaden på pu och gummi..det blir ett glidlager som kräver en innerhylsa som smörjs regelbunder...annars gnissel..

gummi flexar internt..

post-1216-1192903083_thumb.jpg

Jag tänkte köra på PU bussningar. Smörjnippel såhär. kan det vara nåt?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Förutom att innerhylsan skall vara något längre än ytterhylsan så ser det väl bra ut. Innerhylsan skall spännas fast i fästet med hjälp av bulten, därefter skall PU-bussningen glida på innerhylsan därför fettet.

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Innerhylsan (helfylld i svart) är längre än ytterhylsan, men något kortare än ytterhylsan + 2 x hatttjockleken på bussningen. Tänkte att Innerhylsan kläms i fästet och bussningens "hatt" komprimeras något för att undvika glapp i sidled (längsled på bilen).

Verkar det vettigt?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Den presspassningen skall nog bara vara "fingertight only" i och med att bussningen skall röra sig tillsammans med bärarmen. Ytan på insidan av fästena som är svetsade på ramen kan jag tänka mig skall ha rätt hög finish för att inte slipa ner PU-bussningarna och orsaka glapp.

Säger jag utan att egentligen veta..

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Tänkte nån tiondel eller så bara just så det inte glappar.

Funderar på att montera distanser på nån cm eller så mellan Fästet och bussningen för att kunna justera caster.

Någon som har testat med distanser? Synpunkter?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Det gängse är väl att justera det med längden på benen i A-armarna med hjälp av uniballs/länkhuvuden

Jag vet inte om det funkar med lite GROV huvudräkning men om man tänker sig en cirkel runt de 4 bärarmsfästena så blir den :image018: 25 cm i diameter gånger pi lite grovt 3 asså 25*3 = 75 cm delat med 360 grader det skulle då ge att 1 grad´s lutning är nära 2 cm förflyttning i sidled

ÄR jag helt ute å cyklar ??? kanske inte ens befinner mig på rätt planet :(

Svar önskas....

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Det gängse är väl att justera det med längden på benen i A-armarna med hjälp av uniballs/länkhuvuden

Jag vet inte om det funkar med lite GROV huvudräkning men om man tänker sig en cirkel runt de 4 bärarmsfästena så blir den :image018: 25 cm i diameter gånger pi lite grovt 3 asså 25*3 = 75 cm delat med 360 grader det skulle då ge att 1 grad´s lutning är nära 2 cm förflyttning i sidled

ÄR jag helt ute å cyklar ??? kanske inte ens befinner mig på rätt planet :(

Svar önskas....

/Toffe

Kollade lite här: Trigonometri

Jag får det till att 10mm sidoförflyttning ger ca 2grader caster om höjden mellan infästningarna är ca 250mm. det skulle betyda att 1st 10mm ståldistans på varje sida om bussningen gör att caster går att justera +/-2 grader.

Mitthylsan kan ju få gå hela vägen inuti de extra bussningarna så ger det lite extra styrka, men frågan är om hållfastheten påverkas så mycket så att det inte är klokt att göra så.

post-1216-1192950506_thumb.jpg

OOPS Såg just att trådtiteln är för Bakvagnen. Nu har jag spårat in på framvagn med castern. Ursäkta, men det kanske är ok att avsluta diskussionen i denna tråd i alla fall.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Erkänner att jag cyklade vilse, med min tankegång så blev det ju navcentrum som uträkningen utgick ifrån inte nedre kulleden

250mm * tan5 = 21,8 mm

250mm * tan6 = 26,3 mm + 4,5

250mm * tan7 = 30,7 mm + 4,4

:icon_oops: Toffe

Link to comment
Share on other sites

Ok så sammanfattningsvis som i bilden (Med ståldistanser fram för casterjustering +/- 2 grader och samma sätt bak fast utan ståldistanserna).

post-1216-1192960671_thumb.jpg

Någon som har använt samma sätt innan och vet att det funkar??

Synpunkter förslag till ändring i övrigt??

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...