SteQve Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Vad använder ni för bult där bak? Är det M12 som gäller? Eller kör ni med M10? Jag pratar om bulten som fäster bärarmen i chassiet :) Quote
Sonett7 Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 Jag bygger med M12 eftersom det blev enklast i samband med val av länkhuvud. Farsan byggde med M10 och det var inga problem med SFRO. Om du bygger med länkhuvud så tänk på att M12 är den minsta storleken som SFRO godkänner i bärarmar. Quote
Rikard Larsson Posted September 3, 2007 Posted September 3, 2007 http://forum.locostsweden.se/index.php?s...4&hl=bultar Quote
SteQve Posted September 3, 2007 Author Posted September 3, 2007 Jag har köpt uprights från Westfielt och där är det inga M12 hål utan M10...men det borde ju funka att ha M10 ute vid hjulet och M12 inne vid ramen. Eventuellt har jag M14 bult liggande hemma, får ta och kika efter. Med dem borde jag vara ganska safe :) Quote
SteQve Posted October 16, 2007 Author Posted October 16, 2007 Det blir M12 inne vid ramen. Men då skall man ju runt sin bult ha en stålhylsa och utanpå stålhylsan en gummibussning. Är alla med? Jag undrar nu hur jag tillverker dessa gummibussningar. Jag vill inte ha hårdplast utan gummi som kan flexa och ta upp lite stötar. Stålrör fixar jag ett rostfritt som är M16x2 dvs 2mm gods och M12 invändigt. Låter det funkis? Men vad skall man ha för dimensioner på gummibussningen? Invändigt M16....men utvändigt? Hoppas jag förklarar så ni förstår... :banghead: Quote
Sonett7 Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 (edited) Jag köpte färdiga bussningar från Kontima (stålrör/gummi/stålrör) L 16 25 40-1 vilket betyder innerdiameter 12 mm och ytterdiameter 25 mm. Dessa bussningar pressade jag sedan in i ett 30 mm rör med 2,5 mm godstjocklek - sitter perfekt! Bussningen är specad för max vridvinkel +/- 12-15 grader och max kardanvinkel +/- 1-1,5 grader. Kolla mer på http://www.kontima.se/cd/kat/grupp06/gummi...ingar/index.htm Att göra egna bussningar är nog inget alternativ. Vi modifierade original Sierrabussningar till vår första Locost och det tog lång tid, behövde många försök innan det blev bra och blev inte speciellt billigt heller... Edited October 16, 2007 by Sonett7 Quote
Rikard Larsson Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Vad kostade bussningarna från Kontima? Quote
SteQve Posted October 17, 2007 Author Posted October 17, 2007 Dom ligger på 102 kr styck, men kortima har inga på lager och det krävs minst 25 st för att dom skall ta hem några. Själv köper jag 16 till min bil, någon annan som behöver några stycken? Kanske vi kan få ihop 25 stycken relativt enkelt? Quote
Gerhard Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Vet du om det måste vara samma dimmention på alla bussningarna? Quote
2fast4u Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 (edited) Kontimabussningarna är inte lämpade i automotiv applikation. De är alldeles för klena. De bussningar du har tittat på tål 1600N radiellt vilket inte är speciellt mycket, axiellt specar dom inte ens men det är en bråkdel av radiella värdet. Den angivna vridningsvinkeln är vad dom tål om frekvensen inte är högre än 10 svängningar per minut!! "... är inte lämpliga att utsättas för axiella belastningar ..." citat från Kontimas katalog. Vid bromsning utsätts dom just för axiella belastningar ... Även om dom är sympatiska i format och enkla att installera så ska man nog se sig om efter en bättre lämpad bussning. Edited October 17, 2007 by 2fast4u Quote
Toffe Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Är Amazon's gamla "trådrullar" helt ute ur leken numera ?? Toffe Quote
eslöv Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 använd 850, V70 främre bärarms bussningar både billiga o konsturerade för rätt ändanmål. Quote
Sonett7 Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Har du någon bild på hur bussningarna till 850/V70/S70 ser ut? Angående Kontima-bussningarna så finns det folk som kör med dessa, så de fungerar i alla fall ett tag även om de nu inte är optimala för ändamålet. Personligen kommer jag nog att fortsätta bygga med de delar jag har men kommer att hålla ögonen öppna för bättre alternativ längre fram. Quote
Toffe Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Bra bild på länkarmsbussning finns på www.reservdelen.se 's webbkatalog art.nr FV15426 inte alldeles locost kanske men med bult och mutter Toffe Quote
SteQve Posted October 18, 2007 Author Posted October 18, 2007 (edited) Hur ser man alla liknande produkter? FV15426 är 2mm för lång för mig...vore ju galant om jag hittade en som var 44mm lång istället... Iofs kanske man kan fila av en millimeter på vardera sida... Någon som tror att det är görbart? Edited October 18, 2007 by SteQve Quote
emanuelo Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Kolla på www.snowball.se, under chassie sid4 och rodlinks. Vet inte om det är det ni är ute efter? Quote
eslöv Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Bra bild på länkarmsbussning finns på www.reservdelen.se 's webbkatalog art.nr FV15426 inte alldeles locost kanske men med bult och mutter Toffe det var dyrare där än vad jag gav på volvo tror jag betala 220 kr för 2 st. Quote
Gerhard Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Dagspriset på Volvo i Kalmar är 300:- för 2st inkl bul &mutter. Quote
pelle17B Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Vad tror ni om detta alternativ? PU ersättning för Amazons trådrullar. 70 spänn per infästning = 140 kr per bärarm (http://www.kgtrimning.com/). Ca 25% hårdare än oiginal. Ser lättmonterat ut, dock måste man fabricera egna hylsor typ Belos ritningar. /Peter Quote
Michael Th Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 skillnaden på pu och gummi..det blir ett glidlager som kräver en innerhylsa som smörjs regelbunder...annars gnissel.. gummi flexar internt.. Quote
Toffe Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Tror nog jag satsar LOCOST till en början och kör med trådrullarna, det går ju att byta i efterhand, är ju trots allt mitt första bygge (även om jag inte börjat svetsa ännu) och pengar kommer säkert att gå åt till annat......... Ser som största enskilda utgift 4 st coilover's om man inte hittar nå andra alternativ. Toffe Quote
pelle17B Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 skillnaden på pu och gummi..det blir ett glidlager som kräver en innerhylsa som smörjs regelbunder...annars gnissel..gummi flexar internt.. Jag tänkte köra på PU bussningar. Smörjnippel såhär. kan det vara nåt? /Peter Quote
Toffe Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Förutom att innerhylsan skall vara något längre än ytterhylsan så ser det väl bra ut. Innerhylsan skall spännas fast i fästet med hjälp av bulten, därefter skall PU-bussningen glida på innerhylsan därför fettet. /Toffe Quote
pelle17B Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Innerhylsan (helfylld i svart) är längre än ytterhylsan, men något kortare än ytterhylsan + 2 x hatttjockleken på bussningen. Tänkte att Innerhylsan kläms i fästet och bussningens "hatt" komprimeras något för att undvika glapp i sidled (längsled på bilen). Verkar det vettigt? /Peter Quote
Toffe Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Den presspassningen skall nog bara vara "fingertight only" i och med att bussningen skall röra sig tillsammans med bärarmen. Ytan på insidan av fästena som är svetsade på ramen kan jag tänka mig skall ha rätt hög finish för att inte slipa ner PU-bussningarna och orsaka glapp. Säger jag utan att egentligen veta.. /Toffe Quote
pelle17B Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Tänkte nån tiondel eller så bara just så det inte glappar. Funderar på att montera distanser på nån cm eller så mellan Fästet och bussningen för att kunna justera caster. Någon som har testat med distanser? Synpunkter? /Peter Quote
Toffe Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Det gängse är väl att justera det med längden på benen i A-armarna med hjälp av uniballs/länkhuvuden Jag vet inte om det funkar med lite GROV huvudräkning men om man tänker sig en cirkel runt de 4 bärarmsfästena så blir den :image018: 25 cm i diameter gånger pi lite grovt 3 asså 25*3 = 75 cm delat med 360 grader det skulle då ge att 1 grad´s lutning är nära 2 cm förflyttning i sidled ÄR jag helt ute å cyklar ??? kanske inte ens befinner mig på rätt planet :( Svar önskas.... /Toffe Quote
pelle17B Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 (edited) Det gängse är väl att justera det med längden på benen i A-armarna med hjälp av uniballs/länkhuvudenJag vet inte om det funkar med lite GROV huvudräkning men om man tänker sig en cirkel runt de 4 bärarmsfästena så blir den :image018: 25 cm i diameter gånger pi lite grovt 3 asså 25*3 = 75 cm delat med 360 grader det skulle då ge att 1 grad´s lutning är nära 2 cm förflyttning i sidled ÄR jag helt ute å cyklar ??? kanske inte ens befinner mig på rätt planet :( Svar önskas.... /Toffe Kollade lite här: Trigonometri Jag får det till att 10mm sidoförflyttning ger ca 2grader caster om höjden mellan infästningarna är ca 250mm. det skulle betyda att 1st 10mm ståldistans på varje sida om bussningen gör att caster går att justera +/-2 grader. Mitthylsan kan ju få gå hela vägen inuti de extra bussningarna så ger det lite extra styrka, men frågan är om hållfastheten påverkas så mycket så att det inte är klokt att göra så. OOPS Såg just att trådtiteln är för Bakvagnen. Nu har jag spårat in på framvagn med castern. Ursäkta, men det kanske är ok att avsluta diskussionen i denna tråd i alla fall. Edited October 21, 2007 by pelle17B Quote
Toffe Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 Erkänner att jag cyklade vilse, med min tankegång så blev det ju navcentrum som uträkningen utgick ifrån inte nedre kulleden 250mm * tan5 = 21,8 mm 250mm * tan6 = 26,3 mm + 4,5 250mm * tan7 = 30,7 mm + 4,4 :icon_oops: Toffe Quote
pelle17B Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 (edited) Ok så sammanfattningsvis som i bilden (Med ståldistanser fram för casterjustering +/- 2 grader och samma sätt bak fast utan ståldistanserna). Någon som har använt samma sätt innan och vet att det funkar?? Synpunkter förslag till ändring i övrigt?? Edited October 21, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.