Fredo Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 (edited) I väntan på ngn förlösning i motorkudefrågan har jag gjort en mall för hubar bak och har nu allt material till bakre bärarmar så jag tänkte starta upp vinkelslipen som terapi. jag har köpt fiiina bussningar (hoppas jag då de kostade en herrans massa pengar), de är: ytterdia: 28 innerdia för M14 Rör till bussningarna = 33,7x2,6 Bussningarna ser ut så här (förenklat, ursäkta att jag inte har ngt foto) namnl_s.bmp Nu till frågan: Om jag stoppar i dessa bussningar i rören så är alltså spelet 0,5 mm. Det innebär att bussingen trots allt går att rucka på, får det vara så? Eftersom det genomgående röret på bussningen är längre än manteln så kommer ju bulten att pressa fast bussningen mot chassiet. Rörelsen kommer att ske mellan bussningens mantel och bärarmen, skall det vara så?? Jag hade en bild i mitt huvud av att bussningen skulle pressas i röret och att rörelsen skulle ske mellan bussningens inre rör och den genomgående bulten. Men det kanske inte spelar ngn roll? /Fredrik Edited August 7, 2007 by Fredo Quote
Morty Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 Spontant skulle jag säga att din "bild i huvudet" stämmer och att det inte ska vara så. Hur kommer det sig att du skaffat dessa delar, tankevurpa? Mvh Magnus Quote
Sonett7 Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 Var köpte du bussningarna? Finns det kanske en chans att de kan ta tillbaka dem om du köper andra bussningar av dem? Jag har använt ett rör på 30x2,5 och sedan en bussning med ytterdiameter 25 och då sitter det riktigt hårt - använde en hydraulisk verkstadspress för att trycka dem på plats. Istället för att använda ditt 33,7 mm rör kanske du kan få passande rör svarvade till dig istället med innerdiameter 28 mm? Quote
Fredo Posted August 7, 2007 Author Posted August 7, 2007 MecMove, jag köpte länkhuvuden därifrån efter inrådan av ngn här på forum :whistling: passade då på att kasta med en beställning på bussningar. Men de skall vara pressade då som jag trodde... suck /Fredrik Quote
Fredo Posted August 7, 2007 Author Posted August 7, 2007 :surrender: NÖDBROMS! OK, det bästa för mig är att istället byta rör till 30x28 vilket jag kan få fram. Då blir godstjockleken 2 mm men å andra sidan är bussningen pressad i så godset runt bulten blir ju betydligt mer. Är detta okej? SFRO? Tacksam för snabbt svar då jag måste stoppa en leverans om ej ok /Fredrik Quote
Thomas Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 33-34x28 skulle jag rekommendera. 30x28 gör väl 1,0 mm godstjocklek? 3mm är bra att ha. Quote
Fredo Posted August 7, 2007 Author Posted August 7, 2007 (edited) förlåt, paniken grumlade mitt förra inlägg. Rören som jag kan få fram är 32x28 dvs godstjocklek 2mm. visst är det tunnt, men samtidigt så blir det ju en rätt bred yta att fördela krafterna på i och med att bussningen är pressad. Annars kan jag ev byta ut bussningarna och köra på ett 35x5 rör dvs 5mm gods och 25 mm innerdia, men då får jag gå från M14 till M12 i bulten. I princip alltså 2 frågor: 1 - kommer det att hålla (eller kommer jag att dö) 2 - godtar SFRO det (eller kommer de att få mig att vilja dö) /Fredrik Edited August 7, 2007 by Fredo Quote
Sonett7 Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 Personligen tror jag att 2 mm godstjocklek kommer att hålla. Din "bracket" i chassit sitter ju också fast i ett rör med 2 mm godstjocklek om du har svetsat ramen av standarddimensionen 25x25x2. /Mats Quote
Rikard Larsson Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 De flesta kör M12 i upphängningen verkar det som. Quote
Fredo Posted August 7, 2007 Author Posted August 7, 2007 jepp, men jag valde M14x1,5 på länkhuvudena och då blev det M14 i bussningarna också. Sen åkte jag och letade i kontainrar efter en stump 33,7x2,6 och var lycklig som en 3-åring när jag hittade det... Nu är jag inte riktigt lika glad längre. Jag har redan fixat specialtillverkade hylsor till länkhuvuden med rätt invändig gänga och ca 4,5 mm gods så de blir nog kanon. Detta med bussningarna var värre. Men jag tror att det håller, absolut, det finns ju inget utrymme för att deformera röret med bussningen inpressad vilket borde göra det rätt svårt att slita sönder, men sen kan det mycket väl finnas regler som gör att det inte går. väntar spänt... /Fredrik Quote
eslöv Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 (edited) Tänk på att rörelsen ska ske mellan "rören" som är vulkade fast i din bussning inte mellan inre rör och bult. Edited August 7, 2007 by eslöv Quote
Fredo Posted August 7, 2007 Author Posted August 7, 2007 :blink: nu förstår jag inte riktigt... vibrationer och stötar tas ju upp där men om jag kör över ett gupp så kommer ju bärarmens yttre del och spindeln att röra sig uppåt och då lär den väl rotera runt bulten? Är jag helt superkorkad nu? Quote
Michael Th Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 (edited) om man har en gummibusning så sker ``rotationen´´ i gummit, om du har en pollyuretanbusning så glider den på den inre hylsan..därför bör/ måste man smörja en sådan... annars börjar dom gnissla... kan vara bra med en fettnippel.. men som sagt med gummibusning skall den inre hylsan sitta fast. man skruvar fast bussningen när bilen står med belastad fjädring för att ``nollställa´´ bussningen Edited August 7, 2007 by Michael Th Quote
Arrowsmith Posted August 7, 2007 Posted August 7, 2007 Så som michael th skriver så sker bärarmarnas rörelse genom att de två hylsor som vulkats ihop med gummi imellan vrids inbördes i förhållande till varandra. Ytterhylsan fixerad i bärarmen innerhylsan fixerad i ramen via sitt fäste. Bultar du ihop allting i upplyft läge och släpper ner bilen så blir gummit lite av en förspänd torsionsfjäder omedelbart genom bilens vikt. Det är den torsionskraften i gummit som ska vara "nollad" när bilen står med bärarmarna i "ride height" så inte gummit är förspännt och tar onödig stryk. Quote
Sonett7 Posted August 8, 2007 Posted August 8, 2007 Om du köpt liknande bussningar som jag har så står det i databladen att de klarar typ +/- 15 graders vridning. Detta gäller då alltså från "nollat läge" enligt Arrowsmith's beskrivning. Quote
Fredo Posted August 8, 2007 Author Posted August 8, 2007 :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Nu förstår även idioten. max 15-20 grader torsion vid 10 svängningar per minut är de klassade för vad jag har förstått. borde ju fungera då. Har pratat med min besiktningsman och det blir så att jag fräser hylsor till detta. han önskade helst 3mm gods och det är nog riktigt. Jag har satsat på rejäla saker runt om i upphängningen så detta skulle ha blivit den svagaste länken annars. Fram är det transit styrled och taunus undre led, bak är det robodal länkhuvuden M14x1,5 i hylsor med godstjocklek 5 mm. Blir nog tungt, men det håller i alla fall. Här två bilder på länkhuvuden och hylsor till bakvagnen tack för hjälp och synpunkter (som vanligt) /Fredrik Quote
Bondborn 007 Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Jag har oxå kört med 28mm gummibussningar i framvagnen (kommer ha det där bak med..) En anledning var att jag råkade hitta ett helt normalt (blått) vattenledningsrör som var just 34/28mm -passade ju som handsken till bussningarna! =) Gå in till närmsta vvs-firma, så kan jag nästan garantera att de har sånt rör hemma. Svetsbart är det -den biten har jag kollat med div. förstörande provning. Den enda "nackdelen" är att det är sömmat... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.