kler Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Jag ska beställa material till min ram och eftersom detta har disktuterats åtskilliga gånger innan har jag provar att söka men inte riktigt hittat svar på min fråga.. Jag undrar vad det är för skillnad på VKR, KKR, DIN2395 Det skiljer ju ganska mycket i pris och som jag förstår det så är en av skillnaderna att DIN2395 är "mer fyrkantig" än VKR och KKR som har rundade hörn. Är det viktigaste att det är rätt dimention, 25*25*2 eller finns det "rätt dimention" med fel egenskaper? Tacksam för snabba svar! Quote
Fredo Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 hej, nu är ju jag novis men så här har jag förstått det. Bonnjärn duger gott till till ram och annat. Bärarmarna skall det dock vara bättre kvalitet av. 25x2 = standard I min bil sitter såväl den rundade som den mer skarpkantade typen av järn. Vill dok påpeka att den mer skarpkantade är mycket trevligare att jobba med. Lättare att markera vinklar etc. Kan du välja så skulle jag absolut köra på den. /Fredrik Quote
kler Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Tack för svaret! Problemet är ju bara att det "rör" som har skarpare kanter är mycket dyrare.. Men då kan man välja ganska fritt när det gäller material till ramen?! Quote
Ozze Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 Jag och polaren kommer att köra med 25 x 25 x 1,5 samt 20 x 1,5 i våra ramar och av din 2395 kvalitet dvs helt vanliga fyrkant rör vilket vi fått :thumbup: att annvända av vår SFRO man som vi snackat med... BTW: så ska rör beställas nästa vecka när vi pratat med dom sista som har rör att sälja... just nu ligger priset på 28:- /m för 25 x 25 orna och 20:-/m för 20x1,5 ... Hoppas på lite bättre pris på måndag... MVH Quote
kler Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Om ni ska använda 25*25*1,5 så är det inga planer på någon större motor eller breddat chassie (typ Mc McSorley 7+4)? Blir inte det lite tunnt med 1,5 mm gods då? Jag tror nog att jag kommer beställa vanligt VKR eller KKR det är bäst pris på det! Quote
Ozze Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 (edited) Nja planen är att bygga enligt Chris Gibbs bok, med mera triangulering i ramen... Motor blir för min del Yamaha R1 och polaren har tänkt åka B230FT. Edited August 3, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
Michael Th Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 tja din blir ju en lätt bil..dvs fungerar med tunna rör...men din polares blir en ``tung´´ = oftast krav på minnst 2 mm godstjocklek...men det e ju upp till din /er SFRO besiktningsman att avgöra...har ni frågat?? Quote
Ozze Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 (edited) Jämför man mot boken så är material tjocklecken 1.6mm i fyrkantrören... Så 1.5 borde ju funka, boken är ju tänkt till Pinto vilket heller inte är en speciellt lätt bil... Men det är just det "lilla" dilemat jag funderar på / väger fram och tillbaka just nu 1,5 vs 2,0... diffar 11.9kg på bara ramens orginal rör... sedan kommer jag / vi lägga till mera. Jorå vi har kollat med SFRO mannen och han tyckte det räckte gott och väl med 1,5mm ... Men som när man kollar när Gustav skriver så vill ju han ha minst 2mm gods i rören... Jag vill ju inte släpa runt på onödigt mycket vikt pga min lilla motor och kompisen vill ju inte gärna ha för "svampig" ram om man säger... och för enkelhetens skulle kommer vi bygga bägge ramarna med samma material... blir enklare vid vår beställning av material då, samt att vi kan "låna" material av varandra då vi kommer bygga ramarna efter varandra... Har förresten varit och kollat på 2st MNR chassin som Peter Lilja har tagit hem och dessa är byggda med 1,5 (1,6?) mm rundrör i hela ramen... Och 1,5mm fyrkant rör bör / är starkare än rundrör samma dimension och tjocklek ? eller har jag fått för mig fel ? I början på veckan så kommer beslutet om 2 vs 1,5mm vara taget då beställning på material skall göras... Vad säger du Gustav ? 1,5mm godkänt ? Ramarna skall TIG svetsas, om det gör någon skillnad. MVH Edited August 4, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
kler Posted August 4, 2007 Author Posted August 4, 2007 Kollar man på Bröderna Edstrands hemsida så är priset för 25*25*2mm (Din 2395) 43,50kr exkl moms och om man beställer under 99 kg så är det ett tillägg på 3,50kr/kg och ska man sedan ha ett provningsintyg så kostar det 130kr/artikel... det blir ju inte direkt gratis! Vad har ni fått för priser? Det verkar inte som att VKR och KKR finns i 25*25*2mm utan endats i 3mm gods, någon som vet mer om det? Quote
Michael Th Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 grejen är... dom schassien som serietillverkas i england är 1,6 mm..men i england e man inte alltid så kvistig... det är lättare att svetsa ett 2 mm rör.. om man ser på en original ram... så är den liten och kompakt och från början hade man låg vikt på motor och låg effekt.. nu tenderar vikten att öka + att schassiena blir bredare ..effekten öka radikalt 3 kanske 4 falt...fyra tiondelar e inte så mycket... men så lever man ju inte så många gånger heller.. det är en balans akt... men jag ... vill inte att skiten delar sig under mig... och inte min fru heller.. fundera vad som är viktigt.. jag vill gärna bygga lätt... dvs lätt motor lätta stolar lätta ja det mesta ..men ram rören är 2 mm tjocka.. Quote
Thomas Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 jag anser att 2,0mm är att föredra. starkare och stabilare, följsam ram utan svikt. och säkerhetsmarginal Quote
Ozze Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 Kollar man på Bröderna Edstrands hemsida så är priset för 25*25*2mm (Din 2395) 43,50kr exkl moms och om man beställer under 99 kg så är det ett tillägg på 3,50kr/kg och ska man sedan ha ett provningsintyg så kostar det 130kr/artikel... det blir ju inte direkt gratis!Vad har ni fått för priser? Det verkar inte som att VKR och KKR finns i 25*25*2mm utan endats i 3mm gods, någon som vet mer om det? Det vi fått pris på är DIN2495 (EN10305-5) dvs KKR rör fast när det är tunnväggiga så kan dom även kallas Precisionsstålrör... Är iaf vad jag fått förklarat för mig.. Hursom är det dessa jag fått pris på 28kr/m på ... Och det oberoende av hur mycket / lite jag köper... Jo problemet är ju att jag/vi vill bygga så lätt som möjligt eller mest jag iom min "lilla" motor och / men vill ju inte att ramen ska svikta eller vara allmänt tråkig... Chassina kommer att byggas efter bokens mått så dom kommer ju att bli små, dock så kommer det att hamna mera diagonaler i ramen vilket bör förstärka den... Hmmm ... man kanske ska ta "straff" vikten och få ett chassi som är stumt. Vi har stått/suttit och bollat fram o tillbaka i över 1h nu... utan att kunna bestämma oss för vad vi ska ha för godstjocklek... MVH Quote
therealpinto Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 Solklart 2 mm om man inte bygger med lätt lätt svag motor. Boken är skriven för Escort som donator med 1,1 eller 1,3 X-flow, alltså en ganska lätt motor med ganska lite effekt. Viktskillnaden är inte så stor att det har en avgörande betydelse för en gatbil. Och om det inte är en gatbil...tja, då behöver den inte gatreggas ;-) /Gustaf Quote
ormen Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Hett tips är att endast snåla där det är utbytbart senare tex fälgar, stolar, instrument, mm :hypocrite: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.