Jump to content

Stödlager För Vevaxel


Recommended Posts

Jag har beställt en adapter på en mekanisk firma för att flytta slavcylindern i Opel Omega-lådan så den når fram till kopplingen. Så nu är det bara ett stödlager för vevaxeln som fattas för att montera ihop saabmotorn och opellådan. Jag läste någonstans vad för lager det skulle vara, men jag kommer inte ihåg och jag hittar det inte igen...

Nästa fråga är var det ska sitta? Det enda lämpliga ställe jag tycker mig hitta är där ingånde axel på lådan går in i mitten på vevaxeländen. Ingående axeln är mindre än hålet i vevaxeln, så där skulle nog ett kullager passa, men vilket?

Eller ska stödlagret sitta mellan vevaxeln och motorblocket? Där sitter i och för sig 5 ramlager och håller den på plats.

Hmmmm, hoppas någon kan bringa klarhet i detta.

Link to comment
Share on other sites

det ska sitta i mitten i vevaxeln där ingående axel till lådan hamnar. på opelmotorn är det ett nållager.

Stig kristiansson bil i Hörby vet vilket det är till opeln, och kanske han vet vad som passar till SAAB.motorn.0415-13660.

i Annat fall så får du mäta ingående axel i diam. och likadant i vevaxeln där lagret ska sitta och sedan gå till en lagerförsäljare.

Link to comment
Share on other sites

"Det enda lämpliga ställe jag tycker mig hitta är där ingånde axel på lådan går in i mitten på vevaxeländen."

Där ska du ha stödlagret.

Men vad lagret heter vet jag inte, men jag kan ta reda på det om du mäter diametern på

hålet i veven, diametern på växellådans axeltapp som ska styras upp i lagret och

djupet på lagerläget i vevaxeln.

d.v.s. lagrets ytter och innerdiameter samt bredd på lagerbanan.

Link to comment
Share on other sites

Detta borde ju Lupus kunna hjälpa till med eftersom han kör med Omegalåda ihop med Saabmotor... Avslöja gärna svaret här eftersom jag inte löst detta själv ännu. ;) Ryktet säger att pilotlagret från Opel Ascona (årsmodell ?) skall gå att knacka in i vevaxeln på Saaben och att det även passar ingående axel i växellådan.

Link to comment
Share on other sites

mitt på opel Xe motorn till R25 låda heter opel nr. 30614706 100:- 2005 men det är inte säkert att det passar saab motorn. stig kristiansson brukar ha koll på sånt för de bygger bilar o motorer.

Link to comment
Share on other sites

mitt på opel Xe motorn till R25 låda heter opel nr. 30614706 100:- 2005 men det är inte säkert att det passar saab motorn. stig kristiansson brukar ha koll på sånt för de bygger bilar o motorer.

Är inte 100 % säker längre då jag köpte mitt för ett tag sedan men det var definitivt Opel och Ascona låter bekant.

kosta typ inget så i värsta fall chansa ( mekonomen tror jag det var )

Link to comment
Share on other sites

Det är ett grymt brett lager i förhållande till ytterdiametern om de måtten stämmer.

Det lär vara tvåradigt om det skulle vara fallet..

Desutom skulle det vara ett tunnsektionslager av rang, eftersom måtten bara medger

3mm på radien (axel 15 & yttermått 21).

Jag tror du ska kolla måtten igen annars blir det nog ett glidlager

av dethär....

Link to comment
Share on other sites

Det som sitter i en VAG 1,8T har följande mått och borde fungera:

d=15,00, D=21,03 och bredd 15mm. Detta är ett nållager som använder växellådans ingåendeaxel som innerbana.

VAG nr. 056-105-313-C kostade ca 100kr på VAG.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Borde även fungera med INA HK1518-RS alt. INA HK1520-2RS. Skillnaden mellan dessa är om lagret har en tätning (mellan kopplingshus och nållager) eller två (en i var sida om lagret).

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mitt på opel Xe motorn till R25 låda heter opel nr. 30614706 100:- 2005 men det är inte säkert att det passar saab motorn. stig kristiansson brukar ha koll på sånt för de bygger bilar o motorer.

kollat detta??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...