Rikard Larsson Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Jag har beställt en adapter på en mekanisk firma för att flytta slavcylindern i Opel Omega-lådan så den når fram till kopplingen. Så nu är det bara ett stödlager för vevaxeln som fattas för att montera ihop saabmotorn och opellådan. Jag läste någonstans vad för lager det skulle vara, men jag kommer inte ihåg och jag hittar det inte igen... Nästa fråga är var det ska sitta? Det enda lämpliga ställe jag tycker mig hitta är där ingånde axel på lådan går in i mitten på vevaxeländen. Ingående axeln är mindre än hålet i vevaxeln, så där skulle nog ett kullager passa, men vilket? Eller ska stödlagret sitta mellan vevaxeln och motorblocket? Där sitter i och för sig 5 ramlager och håller den på plats. Hmmmm, hoppas någon kan bringa klarhet i detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 det ska sitta i mitten i vevaxeln där ingående axel till lådan hamnar. på opelmotorn är det ett nållager. Stig kristiansson bil i Hörby vet vilket det är till opeln, och kanske han vet vad som passar till SAAB.motorn.0415-13660. i Annat fall så får du mäta ingående axel i diam. och likadant i vevaxeln där lagret ska sitta och sedan gå till en lagerförsäljare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 "Det enda lämpliga ställe jag tycker mig hitta är där ingånde axel på lådan går in i mitten på vevaxeländen." Där ska du ha stödlagret. Men vad lagret heter vet jag inte, men jag kan ta reda på det om du mäter diametern på hålet i veven, diametern på växellådans axeltapp som ska styras upp i lagret och djupet på lagerläget i vevaxeln. d.v.s. lagrets ytter och innerdiameter samt bredd på lagerbanan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Detta borde ju Lupus kunna hjälpa till med eftersom han kör med Omegalåda ihop med Saabmotor... Avslöja gärna svaret här eftersom jag inte löst detta själv ännu. ;) Ryktet säger att pilotlagret från Opel Ascona (årsmodell ?) skall gå att knacka in i vevaxeln på Saaben och att det även passar ingående axel i växellådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 mitt på opel Xe motorn till R25 låda heter opel nr. 30614706 100:- 2005 men det är inte säkert att det passar saab motorn. stig kristiansson brukar ha koll på sånt för de bygger bilar o motorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 mitt på opel Xe motorn till R25 låda heter opel nr. 30614706 100:- 2005 men det är inte säkert att det passar saab motorn. stig kristiansson brukar ha koll på sånt för de bygger bilar o motorer. Är inte 100 % säker längre då jag köpte mitt för ett tag sedan men det var definitivt Opel och Ascona låter bekant. kosta typ inget så i värsta fall chansa ( mekonomen tror jag det var ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 och jag köpte mitt hos Opelhandlarn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Mätte igår men glömde naturligtvis måtten i verkstaden... Tror det var 15x21x26 mm (axel x ytter x bredd). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Det är ett grymt brett lager i förhållande till ytterdiametern om de måtten stämmer. Det lär vara tvåradigt om det skulle vara fallet.. Desutom skulle det vara ett tunnsektionslager av rang, eftersom måtten bara medger 3mm på radien (axel 15 & yttermått 21). Jag tror du ska kolla måtten igen annars blir det nog ett glidlager av dethär.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Det som sitter i en VAG 1,8T har följande mått och borde fungera: d=15,00, D=21,03 och bredd 15mm. Detta är ett nållager som använder växellådans ingåendeaxel som innerbana. VAG nr. 056-105-313-C kostade ca 100kr på VAG. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Borde även fungera med INA HK1518-RS alt. INA HK1520-2RS. Skillnaden mellan dessa är om lagret har en tätning (mellan kopplingshus och nållager) eller två (en i var sida om lagret). Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Beställer ett VAG nr. 056-105-313-C och testar. Bredden är inte så viktig, hålet var nästan 30 mm djupt, men det behöver ju inte fylla upp hela djupet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 8, 2007 Share Posted August 8, 2007 Passar lagret? :toot: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 8, 2007 Author Share Posted August 8, 2007 Har inte fått tid att fixa det. Möjligt att jag åker till Bilpartner och köper ett till Opel Ascona idag, de skulle ha 3 hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 8, 2007 Share Posted August 8, 2007 Jag har ett begagnat VAG lager i fall någon vill ha det för att testa om det fungerar till Saab/Opel konverteringen. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 8, 2007 Author Share Posted August 8, 2007 Jag testar gärna. Skickar PM... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 8, 2007 Share Posted August 8, 2007 mitt på opel Xe motorn till R25 låda heter opel nr. 30614706 100:- 2005 men det är inte säkert att det passar saab motorn. stig kristiansson brukar ha koll på sånt för de bygger bilar o motorer. kollat detta?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts