Jump to content

Recommended Posts

Posted

om man svetsar lika mycket på alla 4 sidor.. :rolleyes: på ett runt rör... fniss... så håller det sig rakt.. om strängarna är lika tjocka så ja... det förblir rakt..

en liten svets kröker fårvånansvärt myket när den drar ihop sig... när man gör stora konstruktioner så svetsar man 2 personer samtidigt och byter plats då olika personer svetsar olika... lite överkurs här... men jag skulle inte vänta och låta kallna utan bara punkta fast på 4 sidor sedan svetsa dom tex höger vänster uppe nere... men vänd upp svetsen så du svetsar under likadana förhållanden. kors svetsa... ungefär som när man drar åt bultarna på en fälg..

Posted

Ref Stigges inlägg #143: Mina orgier med migsvetsen när jag grillade fast fyrlänkfästena har resulterat i en aning toe out på axeln - eller så är det en synvilla.

Thomas: MEN kontrollmät ALLTID.

Ok men hur kontrollmäter jag?

Posted (edited)

Jag gjorde en snabbmätning i dag i all hast och på ett kanske inte så tillförlitligt sätt.

- tog ett stadigt fyrkantrör som är en meter bredare än bilen och pallade upp dikt an bakom hjulen, så nära hjulcentrum som möjligt och sedan lade jag en himla lång och fin vinkelhake längs röret och med den andra (kortare) sidan mot hjulet.

Det visade sig att det förmodligen mest rör sig om synvilla. Men jag ska ta tanten med mig och mäta lite mer, nog kan hon hålla i måttbandet.

C-C måttet mellan fram och bakhjul kan kanske ge något också.

Edited by stigge
Posted

2räta rör fast spända mot ytterändarna på axeln eller mot navet på axeln sedan mäter man framför och bakom axeln...

Posted

Michael Th: Är det så här du menar? Räcker det med stabila rör som är runt metern långa?

post-787-1218352879_thumb.jpg

Posted

tja ju längre detso större precion... är rören brädorna eller vad som bara raka så...om man sättet rören lika mycket framåt resp bakåt på båda sidor kan man ju kryssmäta och få allt rysligt exakt..

Posted

mät bara ena sidan av järnet för att om det är något skevt blir det fel värden. de behöver inte gå bägge sidor om drivaxelfläns.

rotera dem båda sidor och mät fram-bak-upp-ner alla ska ge samma värden eller som en del raceputtar lägger in lite camber. men hur det påverkar hjullager i längden samt splines vet jag ej.

  • 5 months later...
Posted

Nytt år nya möjligheter och drömmar.

Jag tänkte - som avhandlats i annan tråd - låta Pintomotorn gå i förtida pension till förmån för en Zetec.

Men jag insåg att det skulle innebära ganska mycket jobb, bland annat krävdes att motor och växellåda flyttades fram en decimeter eller nåt i den vägen.

Med allt som följer i flyttens väg; ny mellanaxel, nytt växellådsfäste och så vidare. Tiden och meklusten finns inte i tillräcklig omfattning just nu.

Vissa nätter har jag hallicunerat om en Duratec också, och jag måste nog säga att det skulle sitta som en fläskläpp med en sådan. Mer pengar visserligen men å andra sidan ett mycket trevligare alternativ, helt klart.

Det om detta.

motor.jpg

Nu ska Pinton få jobba ett år till. den har haft oroväckande vevhuskompression och effekten har varit halvt frånvarande.

I kväll när jag plockade isär motorn klarnade allt, se bild...

kolvar.jpg

Kolvringarna på cylinder 2 & 3 har gått i bitar. Motorn har tryckt olja hela tiden sedan jag köpte bilen men det har blivit värre mot slutet.

Glädjande nog är underdelen helfräsch för övrigt.

Det räcker alltså med ringbyte, och jag kostar nog på mig nya vevlager också trots att det egentligen inte behövs.

Så med nya ringar, nya vevaxeltätningar och ARP-bultar till stakarna och svänghjulet blir motorn som ny.

Antagligen blir det ny topp också, jag har ju ett par gamla racetoppar liggande som är trasiga men möjligen kan tattarlagas för en mindre summa pengar.

Kanske inte håller för tävlingsbruk men jag kör så försiktigt, varvar just aldrig över 7500.

Lämnar till en firma i Luleå för inspektion och utlåtande (jag är ändå på väg uppåt en sväng):

topp1.jpg

Med en Dillonsvets kanske det går att åtgärda plus nytt säte. Eller säte och motorsvets på flaska?

topp2.jpg

Här har en ventil gått av och dansat runt lite. Borde gå att fräsa dit nya sätesringar tycker jag. Som inte har en susning om såna saker...

sump.jpg

Oljetråget ska få lite skvalpplåtar, eventuellt bygger jag ut tråget åt sidan också för ökad oljevolym.

utanmotor.jpg

Halvvägs i jobbet. Väldigt lättåtkomligt faktiskt.

Annat som (i bästa fall) ska fixas innan sommaren:

- Byta till bredare bärarmar fram, för att få ungefär samma spårvidd som bakaxeln utan att använda spacerplattor och få bättre geometri.

- Tillverka catchtank för bensinen

- Städa upp ordentligt i elsystemet, rättare sagt göra helt ny central. Det ligger en ny fin sån där färdig relä- och säkringscentral på hyllan, bara att ansluta sladdarna till respektive förbrukare.

- Byta till mindre batteri, och flytta det till annan plats. Motorn sitter maximalt tillbakaflyttad i bilen så jag kan nog sätta batteriet bakom kylaren utan att få taskig viktfördelning. Plats finns det gott om, åtminstone för ett racingbatteri.

Önskedrömmar nu när motorn kräver mindre pengar än förväntat:

- Beställa en tätstegad drevsats till växellådan från Quaife. Runt 700 pund tror jag det går loss på - och det ger mycket för pengarna att ha rätt stegning.

- Inhandla någon form av diffbroms till bakaxeln, troligen en torsendiff. Men det är inte högprioriterat.

Återstår att se hur mycket som har blivit gjort innan vårsolen lockar till körning.

  • 2 weeks later...
Posted

Här händer just nästan ingenting denna vecka.

Väntar på delar.

- topplocket inlämnat för sätesjobb plus en styrning

- alla slitdelar till motorn beställda

- rakskuren tätstegad drevsats beställd (Quaife med stegningen 2.39 / 1.54 / 1.21 / 1:1 / 0.93)

- nya stadigare motorkuddar köpta hos Momentum

I väntan på leverans blir det tvätt, puts, målning och bättre planering av kablar och slangar i motorrummet.

Ska förbereda motorns yttre delar för målning också, frågan är vilken färg som är bäst i förhållande till priset.

Posted

oftast när ringarna knäcks så gör de det för att ringspåren i kolven är deformerat/förstorat och byter du då ringar så knäcks de andra också. mitt tips. mät ringspåren.

Posted

Jag har kollat spåren och allt är okej.

Troligen rör det sig om högvarvsspikningar (innan Megasquirt, troligen redan innan jag köpte bilen eftersom den tryckt olja hela tiden) eller helt enkelt ringar som inte pallar för något högre varvtal.

Samma sak hände i min gamla rally-escort - ganska omgående efter renovering. Bytte till annat ringfabrikat och sedan var det inga bekymmer.

Nu väntar jag bara på att vinna på lotteri eller nåt. Drevsatsinköpet blev i och för sig relativt billigt men inte i linje med locostbyggandets budord.

  • 2 weeks later...
Posted

Det kom ett litet paket från England. Godis och sånt, drevsats bland annat.

quaife.jpg

...och diverse kolvringar och lager, bättre skruvar, snitsigt oljelock och pålitligt gasreglage (som måste byggas om för att passa)

grunkor.jpg

Det ska bli spännande att försöka få ihop en växellåda som fungerar.

Nu har jag liksom ingenting att skylla på. Det enda som saknas för motorrenoveringen är en reparerad racetopp, och den kommer i slutet av veckan.

Vissa kvällar känns lite lättare att leva. Tänk att prylar kan ge ett sånt välmående...

Posted

Jag hoppas kunna stå ut med (o)ljudet från lådan. Borde inte vara något större bekymmer med tanke på att det inte direkt är knäpptyst i övrigt.

Återstår att lyckas dissekera växellådan och få alla drev, synkringar och annat på rätt plats i rätt ordning.

Posted

Det löser sig. dreven är ju monterade på axlarna redan och resten fixar sig.

Posted

Hej Stigge,

jag har tagit mej friheten att lägga in en bild som jag tog i somras på din bil i min blogg: http://antas.myblogg.se/

Det var den enda bild som jag hade på en snygg och färdig bil.

Hoppas att du inte misstycker (OBS! Jag har täckt regskylten!).

Det går även att gå in på bloggen via min företagshemsida: www.euroconsult.se Länken finns på 3:e sidan under "Personligt".

Antas i Luleå

  • 2 weeks later...
Posted

Jobbade lite med motorn i dag.

Tänkte göra topplocket färdigt innan jag börjar med underdelen och det flöt väl på ganska bra till en början.

Men mina fina extralånga ventiljusteringar var förstås (vi snackar engelska grejor) inte alldeles i ordning.

Det visade sig vara tillverkningsfel på en av bultarna. Titta på bilden så syns det att kragens form är fel på den övre och diametern i "midjan" är två millimeter mindre än den ska vara.

stud.jpg

Jag monterade en gammal kort variant tills vidare, det är ganska lätt att byta.

Sedan monterade jag nya kamlager (heavy duty-varianten) och det gick väldigt bra, jag hittade hylsor som passade perfekt som dorn.

Fast nu vet jag inte riktigt vad som är galet. Det främsta lagret är för trångt för kamaxeln och den går inte att sätta på plats. Ska det skavas in eller är det fel på lagret? Jag vet inte. När jag till sist testade med milt våld (plastklubba) tryckte kammen ut lagringen...

Får googla i ärendet i kväll.

bearing.jpg

Det här är kanske ingen värstingtopp med dagens mått men den kommer säkerligen ge bättre flöde än den gamla. Större ventiler, högre kompressionsförhållande och hyfsade kanaler.

head.jpg

Som grädde på moset fick jag veta att jag troligen blir uppsagd från garaget framåt sommaren. Det kommunala bussbolaget vill ha marken till en ny modern depå.

Det löser sig säkert på något vis. Förhoppningen är att ha hittat en egen kåk innan det blir aktuellt.

Posted

Givetvis är allt åt rätt håll.

Jag får väl åka och handla standardlager i värsta fall.

Posted

Man måste ju fråga :lol:

Den Ford konstruktör som konstruerade toppen, måste ju haft totalt hjärnsläpp :banghead:

Posted

Ja, man kan ju undra vad som är orsaken till att konstruera så att kammen måste dras ut från baksidan.

I absolut sista hand återanvänder jag ett lager från en skrotad topp.

Eller så sågar jag av en gammal kam och tillverkar ett dorn med hela kammens lagringsyta intakt och pressar in skiten med den.

Ärligt talat vet jag inte vad som kan vara galet. Lagret kan väl inte ändra mått i någon större omfattning?

Posted

Jag är ingen Ford guru, men jag känner till att Ford brukar kunna mixtra med över och underdimensioner på kamlagring, ventiltryckare m.m. även på "nya" motorer. Therealpinto kan nog svara på mått och vad toleranserna ska vara på kam resp lagring ska vara.

Posted

Nu sitter lagren på plats och kammen snurrar lätt. Det tog en stund att fixa allt men jag lyckades pressa det tokiga lagret på plats samtidigt som kammens lageryta plus en stålbricka fungerade som dorn.

  • 1 month later...
Posted

Jag hade lovat mig själv att ha bilen körklar i början av April - eller åtminstone innan jag drar till Stoneleigh.

Beroende på hur mycket fritid jag har nästa vecka så kanske kanske hinner jag provstarta den renoverade motorn.

Måste bara göra växellådan färdig först.

Sedan ska det storstädas och eventuellt avyttras lite grejor (kanske den halvfärdiga bilen också, jag blir uppsagd från garaget inom kort) innan det roliga börjar. Köra, sladda, köra.

renoverad.jpg

Strax innan topplocket monterades.

garagekaos.jpg

Total oreda i garaget. Vinterdäck, flyttlådor och annat skräp som samlats under vintern.

Jag är ingen ordningsminister men nu börjar det vara jobbigt att sakna vettiga förvaringsmöjligheter.

Ska bli skönt att köpa villa och slippa ha prylar på tusen olika ställen.

  • 2 weeks later...
Posted

Hej Stigge

hur gick det med dina länkarmar? vad var det som gjorde att du inte moddade

GTS länkarmarna.. om du har planer på att tillverka nya lite mer "wide" till

Pegasusen så är jag gärna med på ett set också ( så kan vi dela kostnad ).. kör Pegasus också och

med tanke på att den går primärt på bana så kommer det nog att behövas

förr eller senare

Posted

Hejhej.

Om jag inte minns helt fel så är de nedre armarna mer eller mindre lika långa i original som de breda Westfieldarmarna. Dessutom stämmer inte öronen i ramen, så jag tänker göra nya som passar i fästena.

Måste bara få tummen ur och köpa lite rör plus lite grövre plåt.

Posted

Nu rullar bilen igen. Ska försöka hinna med att städa upp under huven men det blir nog efter besök hos bilprovningen.

Det nya batteriet:

batteri.jpg

Kolfiber blir fina fisken till instrumentbrädan:

kolfiber.jpg

Gjorde en ny ventilkåpa med påfyllningen lågt i bakkant, annars ryms inte oljelocket under huven.

En utveckling av fjolårets modell. Den svarta färgen gör att svetsjobbet blir mer anonymt...

motor2009.jpg

Nya ljuddämparen - fast jag är lite tveksam till dess bullerdämpande egenskaper:

muffler.jpg

För övrigt går den rakskurna lådan tystare än jag befarade. Är egentligen bara på femman den tjuter lite väl högt.

Känns fint med tätare stegning (baserat på några minuters provtur i kväll)

På filmen hörs bara frånvaron av vindboll på mikrofonen, det är riktigt dåligt.

  • 2 weeks later...
Posted

var klippet med den nya ljuddämparen?? låter riktigt trevligt, var köpte du dämparen? pris?

vad säger du om att du bygger 2set bärarmar och jag betalar materialet? :hypocrite:

har inte sett i tråden vad du kör med för diff .. vad jag förstår så bytte du English axle

mot en Volvo.. e det deras slung diff i den

Posted

Den nya ljuddämparen är inte monterad ännu, jag har haft fullt upp med annat. Men det är ingen brådis.

Bärarmarna kommer jag antagligen att fixa genom att modifiera Westfieldarmarna - det verkar möjligt efter en snabb ögonmåttsuppskattning.

Och axeln är odiffad än så länge, och ärligt talat vet jag inte om det är så stor panik att ordna diffbroms. Slungdiff tror jag att jag hoppar över. Känns bättre med konsekvent uppförande.

Bilen är i alla fall hyfsat körklar nu, jag genomled bilprovningen i dag. Blankt papper förstås men det kändes lite osäkert när kontrollanten skulle böja sig ner för att koppla på avgasslangen. Ont i ryggen å det grövsta...

Men han lyckades krypa ner bakom ratten till sist. "fan vad trångt för fötterna" och "knäna tar ju i ratten" men det gick som sagt galant.

En kort tur runt huset (han startade på trean förresten) och sedan var det klart.

Fast nu är det så kallt och blåsigt ute att jag knappt vill lämna hemmets lugna vrå.

Posted

Efter en helg med 15-20 mils försiktig (det var i alla fall målsättningen...) körning känns allt helt perfekt. Det här kan bli en fin sommar med driftsäkra mil!

Egentligen är det bara den där förbenade bredbandslambdan som spökar. Jag har bestämt mig för att lägga den på hyllan (innovate LC-1) sedan jag läst på olika forum om de ständiga problemen med dålig stabilitet, förlorad kalibrering och annat. Jordpunkterna verkar vara den springande punkten men nu har jag testat alla möjliga varianter och kommer inte längre, jag har nått vägs ände. Troligen är grejorna trasiga.

Beställde en annan sak från Fleabay och kanske kan den funka bättre - men troligen inte.

Det skulle vara skönt att få något slags kvitto på att jag hamnat någorlunda rätt bland mapparna.

Möjligen kan jag återuppta jobbet med den andra bilen i sommar.

Posted

Monterade den nya fina rostfria ljuddämparen i kväll. Jag anade att det skulle kunna bli lite för bullrigt för min smak.

Och det blev det.

Döm själv:

med lite låg tändning och fet blandning bara för att jag inte ska frestas att gasa för hårt nu när motorn är under inkörning.

Jag experimenterar vidare.

Kanske är det onödigt att ha 2,5 tum. Ska testa att gå ner till två.

Och det blir troligen att låta röret fortsätta genom bakskärmen och mynna ut längst bak som tidigare.

Med mina arbetstider kan det vara kul att åtminstone ha en teoretisk möjlighet att ta bilen till jobbet någon gång.

Grannarna uppskattar nog inte nuvarande bullernivå när jag lämnar kåken strax innan halv fem på morgonen...

Posted

Jag tycker det låter trevligt......

Du får väl smyga iväg hemifrån om morgonen.....

Det brölar väl inte så farligt då?

My opinion - Keep it !

Posted

tycker det låter finfint, fixa tändningen och bränsleblandningen bara

Posted

En röst till på att du skall behålla. Låter riktigt gött!

Dags att bege sig till garaget för lite kollektor fix och förhoppningsvis kontakt med MS2!

//Mattias

Posted

Jag hade börjat med bromsarna innan jag hade funderat på avgasljudet.

Låter riktigt gott, men det är svårt att avgöra ljudnivån via datorn. Kan enkelt höja och sänka volymen......

Posted

Äsch, bromsarna blir lätt på det viset med Wilwood-ok.

Men jag ska köpa sån där skrikpasta och kladda lite.

Dagens övningar:

Byter stolar och sparar nånstans mellan 12 och 13 kilo totalt.

Och då har jag inga superlätta saker på hyllan, det är vanliga Intatrim som jag tänkte ha till den andra bilen. Väger knappa 5 kilo styck.

Fast huvudanledningen till bytet är att jag kommer att få lite mer utrymme på längden, runt fem centimeter och det gör susen för benvinkeln.

När det är klart ska jag montera ny bredbandslamda, nåt Taiwansmäck med Boschgivare.

Återstår dock att lista ut vilken av trådarna som ger 0-5 volt. En sån där spejsad mätare ingick i köpet men jag vill nog hellre ha in signalen i Megasquirt.

Eller varför inte parallellkoppla om det är möjligt.

Prosport är märket, köpt från nån firma i England

e2d104c8c592163c95bbe3392791f321.image.300x300.JPG

Det regnar i dag, möjligen ger jag mig inte in i lambdabytet eftersom jag ändå inte kan ge mig ut och testa funktionen.

Posted

stigge: --- Men jag ska köpa sån där skrikpasta och kladda lite. --- Ibland skriker mina bromsar på Sevenbilen som jag kör med. Skrikpasta låter intressant för skrikplattor hörs på namnet vad som händer om man monterar såna. Hoppas att skrikpasta är bätttre. Har du något bra produktnamn på den och var sådant kan finnas att köpa. Är jag smart väntar jag ut tills du provat om pastan fungerar.

Posted

ibland funkar det med en klick silikon bakom beläggen. de skriker för de vibrerar, och vibrerar de så rostar de inte fast. bra att veta till bruksbilen som går på vintern

Posted

Dagens pyssel bestod av att bygga om grenröret som hör ihop med det nya topplocket.

Givetvis bestämde sig svetsen för att krångla men fogarna döljs under sånt där värmebandage.

manifold1.jpg

Det blev nog inte exakt samma rörlängder som ursprungsversionen - som tillverkades för att passa i en Sierra.

Någorlunda kan jag nog säga att det blev till slut, om ni tar i beaktande att jag har ett ganska fritt förhållande till sanningen när det inte riktigt går som jag vill. :hypocrite:

manifold2.jpg

Osäkert om flödet är optimerat. Troligen ganska säkert inte.

Jag börjar se slutet.

manifold4.jpg

Snyggt (allt är relativt) och prydligt med bandage. Sänker värmen radikalt i pannrummet.

manifold5.jpg

Ny färg + nytt bandage = rök.

Som synes är det numera ett 4-2-1-rör mot tidigare 4-1. Dock inte i rostfritt som det gamla röret.

Rördimensionen är kraftigare också.

Återstår att göra något åt lambdasondens kabel. Hur gömmer jag den bäst?

Troligen gömmer jag den i stort sett inte alls, drar den bara i en lämplig böj ner under bilen och upp genom ett hål i golvet.

Provkörning har jag inte hunnit med förutom en snabb runda i omgivningen.

Resultatet visar att jag måste pytsa på lite mer bränsle, datamaskinen och mätaren visar att den går magert, och en sån förändring borde väl ge vid handen att andningen har förbättrats skulle jag tro.

Jag har också lagt den fina rostfria så kallade ljuddämparen på hyllan och återgått till tidigare system (har inte hunnit montera värmeskyddet ännu) och jag måste säga att det är väldigt skönt att låta avgaser och åtföljande buller/sång/oljud/ljud mynna bakom bilen. Inte minst när det sitter en medåkare som vill babbla under färd.

Spontant efter den korta testrundan tycker jag att bilen känns piggare men det är rimligt att tro att det delvis rör sig om placeboeffekt.

stolar.jpg

Nya stolar sitter på plats. Säkerhetsbältena hamnar inte riktigt optimalt men med korrekt åtstramade selar tycks det fungera som det är tänkt.

Och "hamnkapellet" passar över nackstöden vilket är ett stort plus.

recorder.jpg

Problemet med störande vindbrus vid filmning är möjligen eliminerat. Jag hittade en alldeles utmärkt mikrofon när jag röjde runt bland gamla flyttlådor i förrådet.

Min gamla intervjumikrofon med vindboll och omkopplare för 90 alternativt 180 graders upptagning. Den borde gå att placera på vindstilla plats i bilen.

Ska testas någon gång i sommar. Har lite tidsbrist ett par veckor framåt.

Posted
Jag hade börjat med bromsarna innan jag hade funderat på avgasljudet.

Kan jag få stryka denna kommentaren. Var ute och mappade bilen idag med VEMS Jörgen och insåg att mina Wilwood låter likadant nu när de har fått bekänna färg....

Posted

ja, ibland hinner inte förståndet hålla jämna steg med tangentbordet :lol:

Smörj in klossarna med något klibbigt så blir det tyst.

Jag ska testa några varianter inom kort.

Posted

Har du provat aluminiumpasta. Det fungerar till alla vanliga bilar.

Wilwoodbeläggen ryker härligt första gångerna de blir varma (ny upptäckt för mig).

Gällande förståndet så hade jag inte byggt en sjua för de pengarna jag har spenderat om det hade funnits mycket förstånd i skallen (en helt vanlig tolkning av folk som inte fastnat i träsket!!). Jag håller givetvis inte med på den punkten.

För att få ner ljudet kan du väl montera en turbo. Kan man inte få den klassad som ljuddämpare?? Har 2.5" system med en dämpare och den är riktigt tyst.

Posted

Hej

Angående bromstjutet har jag alltid kört med vanlig kopparpasta bak på mina belägg på mina "vanliga" bilar med tyst resultat varje gång. Det är lite kladdigt att smeta på och ser inte så fint ut alla gånger men med några mil och lite vanligt damm och regn syns inte det som legat öppet, det som ligger emot klcakarna är kvar tills beläggen behöver bytas.

Lite tips i debatten bara, Kul att se att man inte är klar bara för att bilen är reggad och kan köras på gatan, det borgar för många års glädje och om/nybyggnad när jag väl fått min reggad.

Kör hårt Stigge!

/Fredrik

Posted

Håller med om att bilkoncepetet aldrig blir färdigt!

Jag har också använt kopparpasta på bilar med gjutjärnsok, men på Wilwood aluminiumok vill jag undvika alltför mycket galvanisk korrosion därav aluminiumpastan.

Posted

Aluminiumpasta är inköpt men ännu inte applicerad.

Roade mig efter jobbet i kväll med att testa min externa mikrofon till videokameran (kan vara kul vid eventuella konbanekörningar nån gång) och det blev avsevärt bättre kvalité jämfört med tidigare.

Nu är det bara lite missljud som kommer från mickens nötande mot sätet, den låg bara där och nu projekterar jag för ett varaktigt fäste någonstans.

I övrigt går bilen ganska bra nu. Har ingen lust att dissekera några större mekaniska komponenter nu när vädret är på topp, men lite finputs bland insprutningens parametrar är önskvärd.

Jag har bara gjort allt så basic som möjligt eftersom jag inte har läst manualen tillräckligt noggrant. x-tau och sånt, är det något som gör saken bättre i min bil?

Filmlänken förresten:

Posted

Trevlig film !

Håller med om att ljudet blev bra mycket bättre med den externa micken.

Min videokamera har ingen ingång för extern mick vad jag vet..... får nog kolla en gång till.....

Vad har du för kamerafäste?

PS.

X-tau är knappast livsnödvändigt, hoppa över det tills det kommer en dag som du

verkligen inte har något att göra är mitt råd. Är du ändå riktigt sugen så kan jag

rekomendera dej att börja dina studier på denna sidan http://www.megamanual.com/ms2/xtau.htm .

DS.

  • 3 weeks later...
Posted

I brist på väder och konstruktionslust (jag tycker towbar verkar vara en bra grej men har inte energin att räkna på saken) gick jag den enkla vägen och inhandlade släpvagn. Känns skönare att frakta på det sättet när jag drar 85 mil norrut. :hypocrite:

Visserligen behövs det någon ny bromsvajer och ny eldragning, men det är sånt man får räkna med för fem tusen.

Om den klarar bilprovningen kanske jag lämnar på blästring&lackering.

Perfekt, nu behöver jag nästan inte köra någonting alls med bilen. :blink:

heby.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...