LUPUS Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 Hej börjar ju bli dax snart rasta 7/ Saab/ omegan. Detta är ju inte rätt forum för opel frågor men.... det kanske finns hjälp Så tyvärr har jag glömt fylla olja i alla delar innan jag skruva ihop det hela. Speciellt vxl lådan Det finns ingen som har tillgång till någon bra manual som säger i liter vad vxl lådan skall ha ? ( kommer ju inte år nivå pluggen utan får fylla utan ) Quote
Morty Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 Vilken årsmodell och motorstorlek kommer lådan ifrån? Jag kan ta en titt i Autodata ikväll om jag får ovanstående uppgifter. Mvh Magnus Quote
LUPUS Posted May 28, 2007 Author Posted May 28, 2007 Auto data ? vad är det låter bra...går det att få tag i :hypocrite: Jo lådan är en R25 från en omega 2.0 1987 (tror jag det var) , men det skall vara samma grejor på alla Omegor så allt från 87-95 borde funka. ( r28 heter de lite senare) Om du även kan se hur mycket "smörj" det skall vara i en Omega 3000 diff vore det ju oxå trevligt Quote
Morty Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 Ingen aning om hur man får tag på Audodata, men det är ett hyffsat program har jag hört. Växellåda: 1,2 liter 80W Diff till en 3,0 motor: 1,1 liter 80W/90 Mvh Magnus Quote
LUPUS Posted June 1, 2007 Author Posted June 1, 2007 (edited) Hej Tack för svaret, fick ett till dagen efter på mail från Åjpel ( till slut) . Det sa dock 1.9 liter och 75W (=80 W) Antar att det ena kan vara tom låda och det andra service ..... ? Ja ja , mekonomen hade i alla fall en olja specad i sin dator så nu snurrar bilen på tomgång. Kan tipsa om att om man har monterart lådan i bilen och inte fyllt på olja ! så är det lite knepigt att fylla på. Men lösningen är en tång och ta loss urluftningen, använd en gammal dricks flaska från hockey träning och vips du är klar Edited June 3, 2007 by Arrowsmith Citering av inlägget direkt ovanför Quote
Sonett7 Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Hej börjar ju bli dax snart rasta 7/ Saab/ omegan. Kul! Har du fått ut bilen ur "verkstaden"? :prop: Quote
LUPUS Posted June 3, 2007 Author Posted June 3, 2007 (edited) Bilen ur verkstaden där slog du huvudet på spiken ....... Ni som har varit och tjuv kikat eller sett kort vet att jag bara har en gammal skafferi dörr :wacko: på mitt "garage" byggt i en ladugård. ( det skulle ju bara vara provisoriskt.....) Planera som mest för rivning av vägg :prop: Det gör väl i och för sig att jag gör lite mera färdigt än jag behöver inför första prov turen. Hade jag haft en port hade jag nog lagt lakrits för en månad sedan minst :prop: Edited June 3, 2007 by Arrowsmith Citering av inlägget direkt ovanför Quote
mickebo Posted September 15, 2007 Posted September 15, 2007 (edited) R25/28 kan bli riktigt tjuriga i växlingen om man inte har rätt olja. Opels är en riktigt illaluktande specialolja. Finns 3 sorters original där den senare ersätter de andra, framtagen speciellt för att ge lättare växling. Med tanke på att vi haft ras på Omegor med fel olja skulle inte jag våga med nått annat än original olja i min. Sen hade det varit kul och hitta en tätare drevsats! Edited September 15, 2007 by mickebo Quote
LUPUS Posted September 15, 2007 Author Posted September 15, 2007 R25/28 kan bli riktigt tjuriga i växlingen om man inte har rätt olja.Opels är en riktigt illaluktande specialolja. Finns 3 sorters original där den senare ersätter de andra, framtagen speciellt för att ge lättare växling. Med tanke på att vi haft ras på Omegor med fel olja skulle inte jag våga med nått annat än original olja i min. Sen hade det varit kul och hitta en tätare drevsats! Jo jag kan nog hålla med där , har kört lite med min bil nu och det är ju inget under av lätt växlat , speciellt med 200% högre ut växling i spaken. Var dock inne även på Saab ANA i thn som ju oxå servar opel och de ville oxå ge mig en standard olja. Så xx vet finns det special olja att hitta. Vet att oljan "vi" ha i produktion på 6-vxl 9-3 är super fin , men passar den till de synkarna ....ja det vete xxx ? Quote
Thomas Posted September 15, 2007 Posted September 15, 2007 På Autodata står bara 80W men jag kör själv med R25 låda och hade lite problem tidigare men bytte olja tilll Redline Shockproof "blå" olja 75/140 och den är mycket bättre nu inga problem alls. jag har samma olja i bakaxeln. Quote
mickebo Posted September 15, 2007 Posted September 15, 2007 Jag kan givetvis inte få varken EPC3 eller TIS2000 att funka.... Annars kunde ni fått originalnummer. På Opel flaskor står inget om viskositet m.m. Redline ska väl va bra olja så den funkar kanske? erfarenhet är bäst! men ibland kostar den... Quote
Thomas Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 Redline är en av de bästa oljor man kan köpa. mycket ester i den. Jag känner en del rallyåkare som åkt på den några år med mycket gott resultat. jag har deras motor olja streetperformance och är helnöjd. kan nämna att jag vid något tillfälle varit uppe i 145 grader på oljan innan jag mont. kyl. och hade fullt oljetryck ändå. och enligt Redline ska den klara 150 grader i 45 minuter utan att den bryts ner, och har samma smörjförmåga. det är naturligtvis inte nyttigt för packboxar och andra tätningar i motorn. Quote
Rikard Larsson Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Den där nivåpluggen det prats om, misstänker att den kan användas för att tömma, fylla på och kolla oljenivån i växellådan. Var sitter den på R25-R28? Tänkte byta olja när jag lyfter ur lådan. Quote
LUPUS Posted November 19, 2007 Author Posted November 19, 2007 Jag tok gissar nu , men borde det inte finnas en i botten att tömma oljan med :racesmile: Quote
Rikard Larsson Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Jo, egentligen, man jag har banne mig inte sett något som verkar vara en plugg i botten, tänkte att man kanske måste suga ut den gamla? Är den i botten blir det svårt att hälla i ny... Quote
Morty Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Nu vet jag inte exakt vilken Opel Omega som din vxllåda kommer ifrån, men denna info. finns i A***data. Mvh Magnus Quote
Thomas Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 På R25 sitter avtappningen i bakkant undertill och påfyllning nivå på höger sida.som på Mortys bild Det är insex på dem tror 10mm. slä ett slag på dem med hammare innan du drar med nyckel så du skräcker dem för man kan dra insexan rund. Quote
Thomas Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 1,2 liter rymmer både R25 o R28 enl. Autodata Quote
Rikard Larsson Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Tack så mycket allihopa! Min är en R28, men det står "R25-R28" på min växellådas hus, så det är säkerligen samma. Ska nog hälla i Redlines Shockproof olja, har läst bara bra saker om den. Quote
Rikard Larsson Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Har inte köpt än. Den finns tydligen i tre viskositeter, SuperLight, LightWeight och Heavy. Om jag inte får tag i någon rekommendation blir det väl den gyllene medelvägen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.