Jump to content

Olje Nivå Opel Omega R28 & R25 ?


LUPUS

Recommended Posts

Hej börjar ju bli dax snart rasta 7/ Saab/ omegan.

Detta är ju inte rätt forum för opel frågor men.... det kanske finns hjälp

Så tyvärr har jag glömt fylla olja i alla delar innan jag skruva ihop det hela. Speciellt vxl lådan

Det finns ingen som har tillgång till någon bra manual som säger i liter vad vxl lådan skall ha ? ( kommer ju inte år nivå pluggen utan får fylla utan )

Link to comment
Share on other sites

Auto data ? vad är det låter bra...går det att få tag i :hypocrite:

Jo lådan är en R25 från en omega 2.0 1987 (tror jag det var) , men det skall vara samma grejor på alla Omegor så allt från 87-95 borde funka. ( r28 heter de lite senare)

Om du även kan se hur mycket "smörj" det skall vara i en Omega 3000 diff vore det ju oxå trevligt

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning om hur man får tag på Audodata, men det är ett hyffsat program har jag hört.

Växellåda: 1,2 liter 80W

Diff till en 3,0 motor: 1,1 liter 80W/90

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej Tack för svaret, fick ett till dagen efter på mail från Åjpel ( till slut) .

Det sa dock 1.9 liter och 75W (=80 W)

Antar att det ena kan vara tom låda och det andra service ..... ? Ja ja , mekonomen hade i alla fall en olja specad i sin dator så nu snurrar bilen på tomgång.

Kan tipsa om att om man har monterart lådan i bilen och inte fyllt på olja ! så är det lite knepigt att fylla på.

Men lösningen är en tång och ta loss urluftningen, använd en gammal dricks flaska från hockey träning och vips du är klar

Edited by Arrowsmith
Citering av inlägget direkt ovanför
Link to comment
Share on other sites

Bilen ur verkstaden där slog du huvudet på spiken ....... Ni som har varit och tjuv kikat eller sett kort vet att jag bara har en gammal skafferi dörr :wacko: på mitt "garage" byggt i en ladugård. ( det skulle ju bara vara provisoriskt.....)

Planera som mest för rivning av vägg :prop: Det gör väl i och för sig att jag gör lite mera färdigt än jag behöver inför första prov turen. Hade jag haft en port hade jag nog lagt lakrits för en månad sedan minst :prop:

Edited by Arrowsmith
Citering av inlägget direkt ovanför
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

R25/28 kan bli riktigt tjuriga i växlingen om man inte har rätt olja.

Opels är en riktigt illaluktande specialolja.

Finns 3 sorters original där den senare ersätter de andra, framtagen speciellt för att ge lättare växling.

Med tanke på att vi haft ras på Omegor med fel olja skulle inte jag våga med nått annat än original olja i min.

Sen hade det varit kul och hitta en tätare drevsats!

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

R25/28 kan bli riktigt tjuriga i växlingen om man inte har rätt olja.

Opels är en riktigt illaluktande specialolja.

Finns 3 sorters original där den senare ersätter de andra, framtagen speciellt för att ge lättare växling.

Med tanke på att vi haft ras på Omegor med fel olja skulle inte jag våga med nått annat än original olja i min.

Sen hade det varit kul och hitta en tätare drevsats!

Jo jag kan nog hålla med där , har kört lite med min bil nu och det är ju inget under av lätt växlat , speciellt med 200% högre ut växling i spaken.

Var dock inne även på Saab ANA i thn som ju oxå servar opel och de ville oxå ge mig en standard olja. Så xx vet finns det special olja att hitta.

Vet att oljan "vi" ha i produktion på 6-vxl 9-3 är super fin , men passar den till de synkarna ....ja det vete xxx ?

Link to comment
Share on other sites

På Autodata står bara 80W men jag kör själv med R25 låda och hade lite problem tidigare men bytte olja tilll Redline Shockproof "blå" olja 75/140 och den är mycket bättre nu inga problem alls. jag har samma olja i bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan givetvis inte få varken EPC3 eller TIS2000 att funka....

Annars kunde ni fått originalnummer.

På Opel flaskor står inget om viskositet m.m.

Redline ska väl va bra olja så den funkar kanske? erfarenhet är bäst! men ibland kostar den...

Link to comment
Share on other sites

Redline är en av de bästa oljor man kan köpa. mycket ester i den. Jag känner en del rallyåkare som åkt på den några år med mycket gott resultat. jag har deras motor olja streetperformance och är helnöjd. kan nämna att jag vid något tillfälle varit uppe i 145 grader på oljan innan jag mont. kyl. och hade fullt oljetryck ändå. och enligt Redline ska den klara 150 grader i 45 minuter utan att den bryts ner, och har samma smörjförmåga. det är naturligtvis inte nyttigt för packboxar och andra tätningar i motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På R25 sitter avtappningen i bakkant undertill och påfyllning nivå på höger sida.som på Mortys bild

Det är insex på dem tror 10mm. slä ett slag på dem med hammare innan du drar med nyckel så du skräcker dem för man kan dra insexan rund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...