Jump to content

4 Stycken Frågor Om Chassie


Fredo

Recommended Posts

Jag "kastade" i motor och låda i mitt chassie idag för att se vad som behöver ändras. ganska gott om plats!!! Chassiet var enl uppgift tänkt för volvo, men jag ser inte riktigt hur det skulle ha passat in där. Oavsett så kan ni se på bild 1 att det är lite special runt växellådan. Jag har lagt en röd prick på bilden och den motsvarar mitten på bilen. Kardantunneln är förskjuten ca 3 cm åt höger.

post-1404-1179351364_thumb.jpg

jag vill ha motorn längre bak och skulle därför vilja modifiera lite enligt följande (rött = tas bort, grönt = lägga till)

post-1404-1179351381_thumb.jpg

post-1404-1179351372_thumb.jpg

FRÅGORNA:

1 - Får jag göra om ramen enligt ovan? Jag kan inte se att det skulle påverka hållfastheten negativt.

2 - Hur mycket frigång skall jag räkna för runt lådan, räcker 1-2 cm ?

3 - Måste motorn vara placerad i mittlinjen av bilen? viktfördelningsmässigt så borde 2-3 cm åt höger inte göra ngt (eller tom vara bättre??)

4 - Om man förskjuter motorn 3 cm i sidled åt höger men behåller diffen centrerad bak så blir dett en lätt snedställning av kardan, vad säger SFRO om det???

/Fredrik - den frågvise (vill bara höra vad ni anser innan vinkelslipen åker fram

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

På fråga 1 svarar vi: Du står själv som konstruktör i SFRO:s ögon och ansvarar för DIN konstruktion. Jag vet egentligen ingenting om ramar till sjuor och borde kanske inte uttala mej, men tycker att det ser klart vettigt ut. Kanske t.o.m en förstärkning? Speciellt om du triangulerar lite till bakåt istället för den tvärgående som du vill ta bort. Finns nån Aussimodd att ladda ner med lite hållfasthetsberäkningar om jag inte minns fel. (Bygger på principen att man inte kan triangulera för mycket

Fast kanske lite rakare rör. (Vin och en mousepad är ingen bra kombination) :biglaugh2:

Fråga två: Vad har du för motorkuddar? Själv kör jag med PU-kuddar och min låda kommer knappast att kunna röra sig mer än 1-2 cm och då är det ändå en 8:a som står för vridet.

Fråga 3: På Cobror (och säkert en massa andra bilar) är det vanligt att man flyttar motorn lite till höger för att få plats för fötterna och för att få lite bättre viktfördelning. (gäller inte UK eller om man har en stor tant) :prop:

Fråga 4: Ingenting om jag förstått det rätt, snarare tvärt om. Knutarna ska inte vara linjerade, däremot så måste medbringarna vara parallela!

Fram med kapen!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

När det gäller försjutningen mellan mortor / slutväxel så måste det vara ok om inte jag fattat helt fel. för att lager i kardanknutarna ska rotera bör det vara en viss vinkel på kardan.

Minn erfarenhet av at flytta motor bak i ramen är att det inte behövs. Jag bygger med Volvo 2 liters alu motor och när jag vägde min bil förra veckan 95 % klar var bilen ca 40 kg mer famm änn bak utan förare.

Min motor är placerad efter en bokram.

Behåll platsen framm för pedaler och låt motorn sitta efter ritning är vad jag tror är bäst.

Lars H. :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jo det ser ju minst sagt "lite späschall" ut runt växellådan... -är det någon som inte kunnat bestämma sig för rak- eller tvärställd låda som till slut byggde en diagonalställd tunnel? :lol: Ser verkligen skummt ut...

Fram med kapen! Det enda som jag skulle undvika är att kapa av det tvärgående röret i "brandväggen" som du markerat rött på bild 3. Tror du kommer tappa vridstyvhet om du gör det. Jag håller med Lars H ang. förflyttning av motorn bakåt om du ska ha bilen till annat än bara rakt-fram-åka. Viktfördelningen kommer nog att bli bra om du låter motorn sitta där den gör.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jo mitt chassie har ett par "bastard" områden som jag nog kommer att ändra på, detta är det största.

Drake har skissat på en triangulering som verkar vettig tycker jag. Det finns flera skäl till att skjuta bak motorn lite till. Dels så tror jag inte att det är till nackdel ur viktfördelning, dels så hamnar grenrör mer "rakt på" jfr med vad jag hade tänkt mig och dels så kommer växelspaken mitt i prick utan moddning.

Men sen skall den ju gå igenom SFRO också...

Hur kontrollerar de vridstyvhet???

- ögonmått och "erfarenhet" (dvs kvalificerad gissning) ?

- Annat sätt ?

Det som oroar mig lite är att detta kan vara något av en fallgrop om man råkar i händerna på oliktänkande besiktningsman. Kan då dessutom bli jobbigt att fixa till efteråt.

Fler åsikter???

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag förstår har du redan motorn betydligt längre bak än enligt boken och borde inte ut viktfördelningssynpunkt flytta den ytterligare. Är det inte mindre jobb att förlänga växelreglaget än att flytta motorn, om det är enda återstående skälet? ;-)

Utrymmet mellan pedalerna kan också vara en källa till problem vid SFRO-besiktning. Kolla i bygghandboken så har du måtten där.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

om du tar en bakaxel och sätter den mitt i mitten så ser du att KARDANEN INTE ligger i mitten. för att kronhjulets placering gör att det blir så. om nu drivaxlarna är lika långa vänster o höger.

Link to comment
Share on other sites

Som svar på frågan hur mycket spel runt lådan behövs visar jag en bild på

hur tajt jag har det

// Nisse

SFRO har krav på runt 20 mm om jag inte minns fel. I ditt fall hoppas jag att du stagat upp motor o växellåda ordentligt! :blink: ;)

Link to comment
Share on other sites

Så där såg det ut när den regbesiktades, inget klagomål från varken SFRO

eller bilprovningen.

Sitter 40 mm tjocka maskinfötter som motorkuddar och original på växellådan

som då var en Mt75:a.

Link to comment
Share on other sites

Där ser man... Det är alltså sant att den som frågar får svar!!!

Sammanfattningsvis har jag lärt mig att det bör vara 20mm frigång runt låda om man vill vara säker på att slinka igenom SFRO, att det inte gör ngt att skjuta motorn 3 cm åt sidan samt att jag är en idiot om jag skuter motorn ännu längre bak. Skulle väl i princip betraktas som mittplacerad då, hehe

:notworthy:

Ni är guld värda för nybörjare!!!

BeLo, du har ju en oerhört smidig växelspaksförlängning på Karlstadsidan

http://groups.msn.com/Super7Karlstad/belo....amp;PhotoID=308

Har du testkört bilen med denna? Verkar för mig som den enklaste vägen att gå (enklare än den ritning som ligger i biblioteket).

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har testkört och det fungerar fint! (Det lilla jag kört hittills, dvs några timmar på nedlagt flygfält...)

Stången på bilden du länkade till är bara till för att flytta bak slutstycket på lådan önskad längd. Själva spaken flyttas bakåt med hjälp av denna konsoll:

http://groups.msn.com/Super7Karlstad/belo....amp;PhotoID=309

Boxa konsollen på undersidan så att den blir styv och bulta den på växelspakens gamla läge. Jag har dessutom gängat fästet för backljusgivren på högersidan för att få en fästpunkt även på sidan.

En stor fördel jämfört med andra varianter på förlängare är att denna inte bygger på höjden och att den bara kräven enkla svarvoperationer för att få till axeln och skarvhylsan mot lådan. Resten är bara bockad plåt och svets.

Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Hej Fredo

Ser onekligen lite Wacko ut för mig men jag kan ju inget om sån´t här. Det som slog mig är det enorma utrymme du verkar ha fått framför motorn, är det för att du bygger ram som är avsedd för Vovlo motor men stoppar i en Pinto?

Jag bygger bokram efter Mc Sorley och kör Pinto, jag har bara ett par cm frigång till röret närmst framför remskivan.

Dock har jag flyttat motorn långt bak och ser at jag kommer nog få problem med bygghandbokens mått på pedalerna.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nja, historien är sådan att jag köpte ett chassie för att få lite start-fart vilket jag i efterhand tror var helt rätt. Det var då tänkt för taunus axel och volvo motor+låda. Jag har iofs ägt en 740 länge, men har aldrig tagit bort lådan så jag vet inte om det verkligen skulle passa in.

jag valde sierra istället och då blev det rymligt!

Oavsett så är chassiet rätt väl tilltaget vilket också är bra för mig eftersom det ger lite mer svängrum och minskar kraven på exakta placeringar av saker... Någon racer lär det inte bli ;-)

Det finns ganska gott om utrymme för pedaler och jag tror att den konstiga uppbyggnaden delvis är gjord för att just optimera detta. Vi får väl se...

Jag förstod på svaren att jag var på väg åt fel håll och nu åker nog motorn fram en liten bit istället och BeLo's spak-moddning kommer att utföras.

Men som sagt... plats, det har jag!

Link to comment
Share on other sites

SFRO har krav på runt 20 mm om jag inte minns fel. I ditt fall hoppas jag att du stagat upp motor o växellåda ordentligt! :blink: ;)
Bild från en annan vinkel. Är ca 15 mm mellan ram och sprängkåpa sidledes

5 mm lägngsledes.

post-126-1179572682_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kommer det inte bli väldigt tajt när du ska ha ut motorn om du sätter ditt dom "gröna" rören?

Gjorde nämligen det felet själv, väldigt bökigt om man måste ta fram vinkelslipen när motorn ska ut :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...