Jump to content

Ang. Spacer Plattor.


Recommended Posts

Fick mina nya hjulbult idag. Fick köpa nya för orginal sierra var för korta. Problemet är att fälgarna bygger så mycket inåt. Därför måste jag ha spacer plattor imellan. Dom bygger 6mm st. Jag måste använda 3st vid varje hjul. Alltså kommer hjulet 18mm längre ut.

Vad tycker hubben och hjul lagret om det :image018:

Vad händer med bilens väg egenskaper :image018:

Link to comment
Share on other sites

På en såhär lätt bil är det nog inga som helst problem med hjullagerna. Vägegenskaperna blir väl tom lite bättre tack vare ökad spårvidd. Men jag had aldrig tagit tre spacerplattor på samma hjul. Är de bara 6 mm tjocka låter det dessutom som om de saknar centrumstyrning, inte så bra. Titta på www.manton.se, de har billiga spacers med centrumstyrning (hålborrade räcker i ditt fall).

Link to comment
Share on other sites

Hjulen (fälgarna) styrs och centreras av centrumstyrningingen och inte av bultarna. Saknar du denna kommer hjulet att komma fel och ev. komma ur position vid belastning av hjulen radiellt.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

jaa nuförtiden används centrumstyrning?? förr räckte det med att bultarna styrde!! det fanns tom fälgar med ovala hål för att passa t.ex. Ford mustang Volvo Amazon och till GM chevrolet/Pontiac, det var nog bättre förr. inte blev det obalans inte. nav hålen var ofta mycket större än hubben. och alla bilar med trumbromsar har inte plats för styrning. min Opelaxel är i princip slät vid trumman och styr definitivt inte fälgen och det märks faktiskt inte. sedan har jag bekante som säger att på deras volvo S80 så blir det obalans ifall de inte har styrringen där? knas är det. :w00t2:

Link to comment
Share on other sites

jag har en gammal jänkare med ovala bulthål och utan styrning och den har inte hjulen varit av på flera år.

Inte lossnar dom och ingen obalans någonsin.... de fäljarna har speciella muttrar med hals och en bricka till...

inte ens en kona på hjulmuttern alltså..

Link to comment
Share on other sites

För vissa här som är Volvofanatiker så hade deras bilar t.o.m. 140 serien bultstyrning medans den "moderna" 240:n fick centrumstyrning 1975....

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det så ser centrumstyrningen till att fälgen kommer på rätt plats, men det är bultarna som ser till att fälgen inte rör sig. Centrumringar man köper till för att ändra hålet i fälgen är ju av plast och är nog inte gjorda för att ta upp belastning...

Link to comment
Share on other sites

självklart så ska ju inte plastringarna bära upp bilen vikt? då hade det varit metallringar. de styr upp sedan blir det ett friktionsband av att man drar åt bultarna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...