Jump to content

Bredbandslambda


Recommended Posts

I går kopplade jag in min nya bredbandslambda (LC-1 från Diyautotune). Måste säja att det är ett litet mirakel till manick. Rackarns avancerad. Man får tex med en liten lysdiod och en knapp. Via lysdioden kan man se ifall lambdan funkar som den skall och via kanppen kan man kalibrera den.

Jag hann bara starta upp bilen i gårkväll, men lambdan visade direkt att min blanding var för fet, vilket stämmer med mina iaktagelser. Dessutom visade den hur fet den gick :)

Skitsmart liten pryl, även om jag kan tycka att den är lite för dyr. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Ang. LC-1

Nästa gång jag åker över till staterna så tänker jag köpa hem en liten "analog" AFR-mätare som autotune har tagit fram. 99$ + frakt till hotellet :prop:

De har iofs digitala displayer men de "fladdrar" som tusan....

Kanske någon mer som vill ha en analog AFR-manick? Mycket mätare skall det vara.....

Link to comment
Share on other sites

Kan inte hitta nån sån, men jag hittar en som ser ut så här http://www.diyautotune.com/catalog/analog-...splay-p-57.html fast den är billigare :)

Jag är iallfall intresserad av en sån, vet inte varför jag inte köpte den när jag köpte allt annant :(

Drake:

Tror att det kan bli svårt att låna den då jag nån mätare samt att den sitter monterad i scuttlen med ett antal kopplingar till MS/el/jord.

Link to comment
Share on other sites

F´låt, det var inte autotune utan Innovate som tagit fram mätar´n:

http://www.innovatemotorsports.com/resources/news16.php

Just nu vet jag inte när det blir resa, men i min branch kan saker och ting hända väldigt snabbt. Mätarn skulle visst finnas för leverans fr.o.m. juni.

Link to comment
Share on other sites

Jo serru Fredrik ;)

Jag gav 244 dollars inklusive frakt och svetsmutter. Svetsmuttern hade jag inte behövt köpa då det låg med en i kittet, men den kostade bara 8$. På det så kom det 581 bagis i tull/moms/avgift.

slår man ihop allt och räknar på en dollarkurs på 6.70 så blir det typ 2200:- Värt varenda öre om du frågar mig

Har i kväll varit ute och mappat för brinnande livet. Det är förjäkla kul när man kan få sån otrolig kontroll över motorn. Redan nu kan jag säja att bilen går mycket bättre än förra året, det säjer ju inte så mycket då den gick apdåligt förra året, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera sätt att göra det på så man får välja det man tror på. men i gruden går det ut på att se till att motorn får önskad blandning vid önskad tidpunkt. Jag kör och kollar på värderna och justerar dom vartefter. Till megasquirt finns den en programvara som heter Megatune. Den har ett grafiskt presentation av "mapen" och kan justeras i realtid. Det finns också nån typ av "autotune" i Megatune. Men den har jag inte testat än.

Det fina med bredbandslambdan är att den mäter rätt i en luft/bensinblandnning från ca: 20:1 (mager) till ca:10:1 (fet). Detta jämfört med en smalbandare som bara kan säja när du har lambda 1 (14.7:1) och när du är över eller under men inte hur mycket.

Ofta vill man köra på olika blandningar berorende på vad motorn gör. Ex på full gas så kan det vara bra att ha lite fetare typ 13:1 och det går alldeles utmärkt att "mappa" fram med en bredbandare.

Detta är en grovt förenklad beskrivning och det finns flera andra på forumet som har bättre koll på detta än jag. Jag har ju precis börjat min mapparkarriär :)

Var ute i går och körde, nu går den riktigt rart även om den fortfarande går lite fett i vissa lägen.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

har du provat att logga en körning med megatune, ge dig ut och krana omkring i en kvart, sen läser du in loggningen i MegaLogViewer, laddar in den .msq fil du hade i MS när du körde och startar VEanalyzer. Baserat på resultatet i loggningen och dina önskade värden i AFR tabellen så genererar den en ny optimerad VEtabell. Brukar räcka med 2-3 vändor så har du en mycket bra fungerande mapp. Oerhört smidigt. Kräver dock att du manuellt eller med autotune har åstadkommit en grund som överhuvudtaget är körbar förstås.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte när den dök upp, men för ett år sedan fanns den i alla fall. Insåg inte själv att den fanns först utan fipplade med MStweak3000 eller vad den heter. Betydligt krångligare.

I MegaLogViewern läser du in din logg, sen läser du in den .msq fil som du kört på MSet när du loggade. Då har MegaLogViewern dina Ve- resp AFRmappar. Då ploppar VEanalyzer knappen upp. Klicka och kör. Spara resultatet och bränn ner i MSet med MegaTune. Hur smidigt som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testat det än.

Min AFR-tabell är utgråad i Megatune. Måste kolla varför det är så först. Troligen är det bara nån inställning som måste göras

Just nu håller jag på att försöka få till en bra spridning av TPS värdena. Som det är nu har jag bara kastat in lite värden.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...