Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är Jonte i Västerås!

Jontes hemsida

Lampan är till en Harley Davidsson, om jag kommer ihåg rätt.

Han heter Jonte här på forumet.

Posted

Det stämmer att det sitter likadana på min bil. Riktigt snygga ;)

Ser dock att priset gått upp en del sedan 2004. Tror jag gav 700:-/st för dom då.

Posted

Är dom godkända för bilar också?

Annars har ju lyktor för snöplogar diskuterats tidigare och de har ju fördelen att de oftast har en blinkers inbyggd.

Posted

Jepp dom är godkända. Jag ringde SBPs tekniska information när jag stod i butiken och läste upp vad som stod på glaset och det var :thumbup:

Det finns mycket snyggt och smäckert inom mc-branschen, dock är inte allt tillåtet *L*

Posted (edited)

Hejsan! Lampångest är ingen kul åkomma... Att välja lampor är verkligen en ganska kritisk sak som präglar hela bilen. Verkligen skitsvårt.

Jag satte uppe många nätter och grubblade framför datorn på massvis med olika sidor på nätet, men jag hittade dock inget som jag tyckte var tillräckligt snyggt och smigigt samt "anorlunda". Ett par vanliga runda traktor lyktor passade helt enkelt inte tillsammans med karossformerna......

Så jag for till mekonomen och skaffade Hellas universal projektor halvljus för inbyggnad och sen lät jag lernia CNC svarva två aluhus ur en 100mm aluaxel efter min ritning. Blev otroligt bra, och precis som jag ville ha det.

Hella projektor lamborna är a1 märkta och därmed godkända som halvljus på bil.

Helljusen är två extraljus som kommer från en extraljusramp som fanns på rea. Helljusen har inget krav på E-märkning utan endas krav att det ska finnas ett ljus på varje sida om mittlinjen. Kanon. Nackdelen är att det inte går att montera in pos ljus i dessa lyktor så jag fick köpa separata diod lyktor .

Hella projektor lysena kostar ca750 kr/st + lampa ca 200kr

Och extraljusrampen köpte jag på rea för 300kr.

1st 400mm lång solid T6 aluminium stång med 100mm i diameter kostade 950kr

Bearbetning i CNC svarv på lernia Umeå 500kr.

Pos diod lampor 350kr

Total summan för fram lyktorna blev ca 4000kr. Inte så billigt kanske, men ibland har man inget val..

Kan ju vara ett tips om någon är sugen på att pyssla ihop egna lite mer aerodynamiska lyktor. :)

149-4998_IMG.JPG

150-5012_IMG.JPG

150-5023_IMG.JPG

150-5028_IMG.JPG

150-5046_IMG.JPG

151-5131web_IMG.jpg

Edited by Micke Fredriksson
Posted

Jo, det finns sådana att köpa också.

Trycksvarvning i aluplåt har också diskuterats (men har någon gjort det?).

Mest locost jag hört om hittils är 140ns runda framlyktor med kromsargarna och salladsskål från IKEA.

Posted

Jag har kört med Rinderlampor... Godkännda skapligt små och prisvärda!

Jag har 2 par som är till salu! 449 kr st med H4 lampa.

Länk: lampor

Posted

Lyktsargarna i rostfritt ska vara från 240 för att passa till Ikeas 8 tums salladsskål. Lyktorna kommer naturligtvis också från 240.

Salladsskålen kostar 40 kr/st har jag för mig. Klart! ;-)

Bengt

post-25-1176494396_thumb.jpg

post-25-1176494411_thumb.jpg

Posted (edited)

Det där såg ju coolt ut BeLo, dessutom Locost! Du har inte lite mer bilder på hur du fäster lyktsarg och lykta i salladsskålen? Är verkligen skålen på 8" i diameter? Är inte typ 240-lysena på 5" i diameter, eller har jag fått det hela om bakfoten? Så skall vi iaf definitivt också göra!

Edited by rallyelwood
Posted

Nu har jag kollat och mina kommer från www.bikeline.se i malmö. De jag hittar i deras röriga webshop är väldigt lika mina och billigare än de från muscle-bikes.

Kolla in denna länk http://www1.bikeline.se/shop/show_one.asp?ID=376598

Svårt att säga på den bilden om det verkligen är dom, men priset stämmer.

Posted

Kanon Micke !! nu slapp man fråga. trodde du hittat dem någon stans på nätet men borde listat ut att du gjort dem själv :notworthy:

Har funderat på samma sak men med en zenon lampa från en gammal saab. borde med andra ord fungera , kanske inte E-märkt dock...

Posted

arghh... 1600:- St va kanske liiiiiite blodigt.. :huh:

men snygga va dom.. :D

Posted

Är man inte så kinkig med utseendet finns godkända små lampor för H4 med lamphus i svart plast för lastfordon tex volvo-lastare.

Tror mina kostade ca 250-300kr/st.

• 2 weeks later...
Posted

Vilka har du handlat och hur är kvaliteten på deras lampor?

Mvh

Magnus

Posted

Bike line säljer dessa för 795kr art-nr 70-021 de har liknande Bats lyse för 550kr art nr 70-001 , 70-005

Posted

Köpte dubbla 70-013 faktiskt fin halvljusbild med en lampa kopplad. E märkt

Fär plats mellan nos och hjul.

Ville haft svart men kromet är ok.

Faktiskt min tredje test av lampor...