Jump to content

Mk Donator Eller Lösa Delar ?


sorin

Recommended Posts

Hej

Efter mycket funderingar och läsande här på forumet tror jag att det blir en Mk Indy till slut.

Jag vill ha en 1.8 Zetec med typ 9 låda. Ska man ha då en sierra donator eller ska man köpa delarna lösa på skroten ?

Hur har ni som kör med Zetec och Typ 9 låda gjort ?

Mvh Sorin

Link to comment
Share on other sites

Nu kör jag iofs inte med Zetec, men jag tror att summan av lösa delar på skroten vida överstiger kostnaden för en hel Sierra som kanske tom är skattad och körklar.

Farsan köpte sin Sierra för 2500:- skattad. Plockade alla delar, Ställde av den och fick tillbaka 1000:- på skatten + 1000:- när den skrotades (minus 500:- utan motor) så summa 500:- för allt.

Link to comment
Share on other sites

[det var snabt svar :notworthy: :notworthy:

Inte dumt men 500:-

Hittar man en Sierra med Pito i den så blir det gratis delar om man säljer Pinton

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger utan donator och tycker att det fungerar bra. Visst hade jag kunnat spara ett par kronor om jag valt en donator, men jag bygger med delar från så pass många olika bilar så det hade varit mycket jobb och skrothantering för de delarna som jag hade tagit från en Sierra. Plus att jag hade kompromissat mer på funktionen eftersom delen var mer eller mindre gratis och hemma.

Du gör rätt som bygger med Ford-motor om du vill spara pengar. Min sprängkåpa till 1,8T motorn kostar lika mycket som motor+låda till en Ford, men jag tar hellre det än en Ford-motor.......

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

MK Indy är baserad på Sierra. Min erfarenhet är att man får en Sierra i lämpligt donatorskick för ca 1500:-. Att köpa alla de delar du kan ta från donatorn kommer att kosta mångdubbelt mer, där har Jocke E helt rätt.

Men glöm att du kan få betalt för Pinto-motorn. Har du sån tur är det bara att tacka och ta emot, men räkna inte med det. Pinto´n är för övrigt underskattad, den är billig och lätt att trimma, och räcker väl till i en 7:a för gatbruk. Är dessutom gratis och lättare att bygga med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...