Jump to content

Utmaning...


Rikard Larsson

Recommended Posts

Min VD har köpt en ny bil, och jag var smart och sa att han inte har en chans när min är färdigbyggd, inte 0-100 i alla fall.

Problemet är att det är en Masserati coupe med en 390 hk V8. Den gör 0-100 på 4.9 enligt tillverkaren.

Vad krävs för effekt i en Sjua på ca 650 kg för att ta det. Jag bygger med en Saab turbo så jag har (när motorn är fixad...) en bit över 200 hk i alla fall.

Kommer jag få äta upp min utmaning? Kanske ska se mig omkring efter en diffad bakaxel :)

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Eddy. Växla tar tid. Helst vill man ju slippa det innan man når 100 blås.

Sen är jui frågan om det är farbriksuppgifterna som gäller, eller vad din chef och hans bil klarar.

Det kan vara rätt svårt att nå fabriksuppgifterna i vekligheten.

Link to comment
Share on other sites

Ett tungt svänghjul och lite lustgas i starten kan vara bra om du har turbo och ska rattlåsrejsa.

En Maserati är väl rätt tung så det borde inte vara nåt problem att bräcka honom! :racesmile:

Är det inte så att man måste fyrdubbla effekten om man dubblar vikten för att få samma ax?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Hittade detta oroväckande citat på en hemsida: "Dubblerad bilvikt kräver dubbel effekt för samma acceleration. I höga farter påverkas bilen av ungefär samma luftmotstånd oberoende av bilvikt, vilket gör att man inte behöver riktigt dubbel effekt för samma acceleration."

Link to comment
Share on other sites

En sjua är ju inte världens mest aerodynamiska konstruktion men vid 0-100 lär det inte hinna spela så stor roll.

Vill man ha bra 0-100 så ska man ju helst ha frihjul så man slipper ödla tid med kopplingen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har bestämt för mej att det är en fyrdubbling som gäller. Detsamma vid dubbel topphastighet. Annars skulle det ju vara rätt lätt att få en bil att gå i 500 knutar. Nån som vet hur det ligger till?

Link to comment
Share on other sites

Newtons andra lag (jag fick fräsha upp skolfysiken)

f = m * a

f = kraften

m = massan

a = accelerationen

Så för samma acceleration och dubbla massan krävs det dubbelt så mycket kraft (om jag tänker rätt).

Man får då också

a = f /m

så för dubbelt så hög acceleration (a) kan man antingen dubbla kraften (f) eller halvera massan (m).

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju väldigt mycket på föraren också. Hur snabb man är på att växla. Hur bra man känner bilen. o.s.v.

Har man färre växlar behöver man inte växla lika ofta och då förlorar man inte lika mycket tid på det. Det finns tydligen de som rejsar i gamla DAF:ar och då ger variomaticlådan ett klart övertag.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas kunna köra till 100 i tvåan.

Man kanske tjänar på att starta i tvåan också :unsure:

Med växellådan jag köpt kommer jag att kunna köra ca 90 km/h vid 7500 rpm på 1:n :D

Link to comment
Share on other sites

Min VD har köpt en ny bil, ................................. Kanske ska se mig omkring efter en diffad bakaxel :)

Du kanske ska se dig om efter ett nytt jobb...........

1. Vinner du har du skaffat dig en ovän till chef och framtiden på jobbet är blåst

2. Vinner han kommer han att psyka dig varje dag och framtiden på jobbet är blåst

(Sorry, kunde inte låta bli. :hypocrite: )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har bestämt för mej att det är en fyrdubbling som gäller. Detsamma vid dubbel topphastighet. Annars skulle det ju vara rätt lätt att få en bil att gå i 500 knutar. Nån som vet hur det ligger till?

Om man mätte typ 0-50kmh så borde det räckt med dubbla effekten för halva tiden, givet att man har optimalt grepp förstås. Problemet är ju att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten, eller något liknande. Det är därför man måste har så mycket mer pulver ju längre upp i hastighet man vill acca.

Det var en sjua här i närheten som mätte upp 0-100 på 3 sekunder om jag minns rätt. Det var en volvosnurra med turbo det också, men jag vet inte om de hade lustgas också vid det tillfället...

Edit: Kollade filmsnutten. 3:55 var det med lustgas, men det lät inte som lådans utväxlingar var så optimala. :)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...